Boekreview: Star Wars: 100 Objects

100 Objects
Titel: Star Wars: 100 Objects
Auteur: Kristin Baver
Uitgever: DK
Publicatiedatum: 4 april 2023
4

Star Wars in 100 ObjectsIn Star Wars: 100 Objects neem auteur Kristin Baver (The Art of The High Republic, Skywalker: A Family at War) ons mee langs honderd bekende en minder bekende objecten uit de Star Wars wereld en vertelt ons over de geschiedenis van deze objecten, het doel ervan en de personen die de objecten gebruikt hebben. De tekst is geschreven alsof het boek zich in de Star Wars wereld bevindt en praat over personages en gebeurtenissen alsof ze echt bestaan hebben. Al heeft de auteur heel veel feiten en weetjes bij de hand die voor een historicus in het sterrenstelsel hier ver, ver vandaan niet of lastig te weten zouden zijn.

Kristin heeft een selectie gemaakt van de meest uiteenlopende objecten die in onze wereld fysiek bestaan. Van het bas-relief dat Palpatine in zijn kantoor tentoonstelde, via de Holo Chess tafel van de Millennium Falcon, naar de drank dispenser uit de Mos Eisley Cantina, langs de Amban Rifle van Din Djarin tot Rey’s Lightsaber, met daar nog 95 andere objecten tussenin. Het betreft zowel objecten met een grote rol in de films of series, als objecten die we slechts op de achtergrond zien maar die wel een interessant verhaal hebben. Een belangrijk punt is dat het allemaal fysieke objecten zijn die in de Lucasfilm Archives opgeslagen zijn. Baver deelt niet alleen beschrijvingen en in-universe achtergrondinformatie, we krijgen van al deze objecten ook splinternieuwe foto’s voorgeschoteld! De betreffende objecten zijn uit het archief tevoorschijn gehaald en speciaal voor dit boek prachtig gefotografeerd. De meeste hoofdstukken van het boek bestaan dan ook uit een paginavullende foto van het betreffende object, met daarnaast een pagina aan tekst.

Het 'Great Sith Bas-Relief'
Het ‘Great Sith Bas-Relief’

De informatie die Baver in 100 Objects deelt is – net als de objecten – afkomstig uit verschillende bronnen, achtergrond informatie kan afkomstig zijn uit de films, series, comics, boeken en games, en zo zien we dus verwijzingen van The High Republic tot The Rise of Skywalker voorbij komen.

Op het eerste gezicht is het boek wat kleiner van formaat dan ik verwacht had, maar vanaf het moment dat ik het opensloeg was ik helemaal verkocht. Het is een perfect formaat om comfortabel vast te houden, en omdat de meeste foto’s pagina vullend zijn kun je de objecten ook uitstekend bestuderen. Nog een heel fijn aspect is de binding van het boek, DK heeft het boek zo geproduceerd dat het zonder moeite op elke pagina open blijft liggen, wat erg prettig is.

'Queen Amidala's Senatorial Gown'
‘Queen Amidala’s Senatorial Gown’

De teksten van Baver lezen erg prettig weg, ze heeft een schrijfstijl die je interesse wekt en goed vast weet te houden. Zelfs een pagina tekst over een wasrekje van de Lanai op Ach-To weet ze interessant te brengen. Bavers journalistieke achtergrond is altijd goed herkenbaar in haar teksten, het is overduidelijk dat ze ontzettend veel onderzoek doet en ze weet daarna alle feiten op een overzichtelijke en intrigerende manier te brengen.

'Protocol Droid Head'
‘Protocol Droid Head’

Los van de teksten zijn de foto’s een groot onderdeel van het boek, en alleen de foto’s zijn de prijs van het boek al meer dan waard. Zoals gezegd zijn al deze attributen uit het archief tevoorschijn gehaald en opnieuw gefotografeerd. Al deze foto’s zijn dan ook nieuw en tonen hier en daar details die we nooit eerder in zoveel detail hebben kunnen zien. Liefhebbers van rekwisieten en kostuums zullen werkelijk smullen van de geweldige platen!

'Stormtrooper Armor'
‘Stormtrooper Armor’

Kristin Baver heeft met Star Wars: 100 Objects een prachtig boek geproduceerd dat niet mag ontbreken in de verzameling van fans die houden van props, kostuums, en obscure achtergrondinformatie. Dit boek past als geen ander bij de slogan van de uitgever: ”For the curious”.

Star Wars: 100 Objects is vanaf 4 april in alle boekhandels te koop.

Met dank aan DK Books voor het voor het beschikbaar stellen van Star Wars: 100 Objects voor deze review.