Boekreview: Skywalker: A Family at War

Skywalker: A Family at War Cover
Titel: Skywalker: A Family at War
Auteurs: Kristin Baver
Publicatiedatum: 6 april 2021
3.5

Skywalker: A Family at War CoverSkywalker: A Family at War van Kristin Baver is een biografie van de Skywalker familie. Baver bespreekt in deze vakkundig vervaardigde samenvatting, op grotendeels chronologische volgorde, de belangrijkste gebeurtenissen uit de levens van Shmi, Anakin, Luke, Leia, Ben en Rey. Het boek beperkt zich niet tot de films maar pakt ook gebeurtenissen mee uit de comics, boeken en TV series.

Het boek opgesplitst is in drie stukken: The Father, The Wins en The Dyad. Elk hoofdstuk volgt een tijd in het leven van één persoon en we springen chronologisch tussen deze personen heen en weer. We leren een beetje over het vroege leven van Shmi en hoe ze op Tatooine terecht gekomen is. Het is leuk om daar iets meer over te zien, want we weten tot dusver helaas maar bar weinig over Shmi. We gaan door naar Anakins vroege leven op Tatooine, zijn tijd als Youngling, Padawan, Jedi Knight en Darth Vader. We zien wat uit het vroege leven van Leia en Luke, al zijn Luke’s jonge jaren nog vrij leeg. We zien hun tijd in de Rebel Alliance en hoe ze verder gingen als politicus in de New Republic en oprichter van een nieuwe Jedi Academy. We volgen de jonge Ben Solo naar zijn tijd in de school van zijn oom, zijn val naar de Dark Side en we zien een jonge wees op Jakku het pad dat de Force haar voorlegt volgen.

He was hailed as the Chosen One. His pride swelled at the notion, the first seeds of an arrogance that would fully bloom when he reached adulthood.

Skywalker: A Family at War behandelt een heel groot gedeelte van de levens van deze bekende personages en gebruikt hiervoor ontzettend veel materiaal dat zich buiten de films om afgespeeld heeft. Er komen weinig tot geen nieuwe gebeurtenissen naar buiten. Maar ondanks dat het een vrij compleet beeld geeft van het Skywalker verhaal tot nu toe, is het misschien niet een geweldige manier om je beeld van de Skywalkers compleet te maken als je enkel de films gezien hebt. Baver gaat er vanuit dat de lezer in ieder geval het merendeel van de overige content gezien en/of gelezen heeft. Gebeurtenissen uit de boeken en TV series (en ook de films) worden niet tot in detail besproken, maar Baver gaat vooral dieper in op de persoonlijke gesteldheid van de personages. Het boek zal een grotere impact hebben op mensen die een groot gedeelte van de overige media kennen en dieper in de personages willen duiken. Of mensen die wel enkel de films kennen en niet opzoek zijn naar concrete gebeurtenissen, maar wel benieuwd zijn naar die diepere emotionele lagen. Waarbij ze niet zozeer geĂŻnteresseerd zijn in op welke planeet iets gebeurde, of wie de drie personages precies zijn die bij een gebeurtenis aanwezig waren.

Leia’s soft brown eyes could radiate innocence before prying Imperial commanders, or pierce the soul of anyone who got in her way or failed to heed her orders.

Baver bespreekt bijvoorbeeld meer welke invloed de gebeurtenissen op Mortis op Anakin hadden, dan wat daar daadwerkelijk gebeurt is. Het doel van het boek is dan ook meer om de lezer een veel beter beeld te geven van de personages. We duiken heel diep in hoe de manier waarop Anakin de Jedi Order binnen gebracht werd vanaf het begin al zijn arrogantie voedde en hoe hij zelfs op jonge leeftijd al duistere gedachtes had. We zien hoe het feit dat Darth Vader de vader van de tweeling is een compleet andere invloed op hen beide heeft. Luke heeft zich altijd afgevraagd waar hij vandaan kwam en toen hem verteld werd dat zijn vader een held was ging hij hem zien als een idool. Waardoor zijn wereld ineen stortte en hij min of meer een zelfmoordpoging deed toen de waarheid bovenwater kwam. Voor Leia was dat compleet anders, zij heeft nooit waarde gehecht aan wie haar biologische ouders waren. Ze heeft altijd geweten dat ze door Bail en Breha geadopteerd was, maar ze heeft zich altijd helemaal thuis gevoeld op Alderaan en beschouwde hen als haar familie. Toen zij er achter kwam dat Darth Vader haar vader was brak haar wereld niet zoals die van Luke, ze was vooral teleurgesteld en bang voor de waarde die andere mensen aan die familieband zouden toekennen.

Was she even still a princess without a planet to call home?

Als fan van de Star Wars verhalen is Skywalker: A Family at War een geweldige manier om een diepere, of andere kijk te krijgen op de personages. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen de films meer gaan waarderen na het lezen van dit boek, omdat de personages veel menselijker worden. Han die tegen C-3PO schreeuwt dat hij zijn mond moet houden omdat hij de succeskansen niet wil horen, krijgt een diepere betekenis als je er bij stilstaat dat die cijfers de druk op zijn schouders nog veel groter maken. De levens van iedereen aan boord van de Millennium Falcon liggen in zijn handen, die last is al zwaar genoeg zonder te weten hoe klein de kans is dat hij de situatie succesvol weet te navigeren. Ook het feit dat bacta nooit in staat geweest is om al Vader’s wonden te genezen en dat hij nog dagelijks een helse pijn voelt geeft wat meer geloofwaardigheid aan zijn gedrag en keuzes.

Ook Ben’s realisatie dat hij als jong volwassene nog vrij weinig noemenswaardige dingen gedaan had terwijl zijn oom op dezelfde leeftijd al een hand had in het vernietigen van twee Death Stars en het verlossen van het sterrenstelsel, geeft hem wat meer diepgang. Als er iets is dat iemand een minderwaardigheidscomplex kan geven is het afstammen van mensen als Anakin, Padmé, Luke en Leia.

Zoals ik aangaf is dit boek niet geschikt als introductie in Star Wars, en misschien ook niet voor mensen die enkel de films gezien hebben en daar een samenvatting van zoeken, omdat het boek veel breder is dan dat, maar veel van de behandelde gebeurtenissen vrij oppervlakkig besproken worden en wellicht meer vragen oproepen dan ze beantwoorden. Maar als je een diepere duik wil nemen in de psyche van deze familie, dan is dit vakkundig samengeweven en inzichtvolle verhaal wat mij betreft dé manier om dat te doen.