Boekreview: Sideshow Fine Art Prints: Vol. 2

Sideshow: Fine Art Prints: Vol. 2 Cover
Titel: Sideshow Fine Art Prints: Vol. 2
Auteur: Andrew Farago
Publicatiedatum: 16 november 2021
4.5

Sideshow: Fine Art Prints: Vol. 2 CoverDe meeste onder ons zullen goed bekend zijn met Sideshow Collectables, de art studio die al sinds 1994 beeldjes en collectables produceert in grote franchises als Star Wars, Marvel en DC Comics. Een aantal jaar geleden kwamen ze tot de conclusie dat het doodzonde was dat ze zich enkel op driedimensionale producten richtte, een bijproduct van de beelden die ze produceren was namelijk een grote hoeveelheid tweedimensionale kunst. In de vorm van conceptschetsen en vaak zelfs volledig uitgewerkte meesterwerken, die enkel als leidraad voor de ontwikkeling van de beelden gebruikt werd. Sideshow besloot om zich ook op Fine Art Prints te gaan richten en het werk dat anders door niemand gezien werd ook in de spotlight te zetten. In het Fine Art Prints programma zijn ze verder gegroeid naar werken die specifiek als Fine Art Print ontwikkeld zijn, of reproducties zijn van bekende comic covers en dergelijke. Iedereen zal het met me eens zijn dat de gemiddelde Sideshow Fine Art Print een prachtige muurdecoratie is, maar velen zullen met het probleem zitten dat de prints niet goedkoop zijn, ze kosten namelijk gemiddeld zo’n vijftig tot honderden euro’s per stuk. Die prijs is niet gek, want de kwaliteit van de prints is uitstekend, de afmetingen zijn vaak ook aan de maat, en het zijn over het algemeen limited edition prints van archiefkwaliteit. Vaak worden er maar maximaal driehonderd exemplaren gemaakt. Een nog groter probleem voor verzamelaars is dat je natuurlijk ook de muurruimte moet hebben om een Fine Art Print op te kunnen hangen, dat is immers waar je ze voor koopt.

Leia: Princess of Alderaan - Olivia De Berardinis
Leia: Princess of Alderaan – Olivia De Berardinis

De prijs en vooral een gebrek aan ruimte zijn, in ieder geval voor mij, een drempel waar de Sideshow Fine Art Prints boekenreeks een geweldige oplossing voor biedt. Deze boeken zetten verschillende Fine Art Prints in het zonnetje en geven je als verzamelaar een manier om van een grote hoeveelheid prints te genieten terwijl je alleen een beetje ruimte op de boekenplank nodig hebt.

De Sideshow Fine Art Prints boeken, uitgegeven door Insight Editions, zijn van een bijna net zo goede kwaliteit als de prints zelf. De boeken zijn met 31 bij 24 centimeter  flink aan de maat waardoor de paginavullende werken heel goed tot hun recht komen. Het vorige maand uitgebrachte tweede deel in de reeks bevat, verdeeld over 300 pagina’s, 136 pop culture werken (uitgegeven in 2017 en 2018), van bekende artiesten zoals Alex Ross, Olivia De Berardinis, Adi Granov, Paolo Rivera en nog veel meer. Elk werk krijgt een dubbele pagina waar het eindresultaat beeldvullend te zien is, maar waar we in veel gevallen ook eerdere stadiums van het werk kunnen bewonderen. Dit zijn conceptschetsen, kleurstudies of gewoon progressie foto’s. Voor mensen met interesse in dit soort artwork is het erg leuk om te zien hoe een meesterwerk van niets tot eindresultaat vordert. Naast de progressie is elk werk vergezeld door een korte tekst die vertelt wat er te zien is en wie het gemaakt heeft. Achterin het boek is ook een overzicht te vinden met informatie over de prints zelf, de afmetingen, oplagen, etc.

In a galaxy far, far away... - Adam Hughes

Wat ik persoonlijk in deze boeken mis is wat informatie van de artiest over het betreffende werk. Ik had graag wat regels tekst gezien waarin de kunstenaar vertelt wat de inspiratie was en waar specifiek op gelet is en dergelijke. Een aantal kunstenaars krijgt wel een eigen pagina met wat achtergrond over de persoon zelf, wat interessant is, maar daar had ik graag wat meer van gezien.

Sideshow Fine Art Prints Vol. 2 bevat voornamelijk Marvel en DC Comics werk, maar er zijn 8 geweldige Star Wars platen te bewonderen.

Ultimate Spider-Man - Derrick Chew
Ultimate Spider-Man – Derrick Chew

In het vorige deel, Sideshow Fine Art Prints Vol. 1, wordt begonnen met een hoofdstuk waarin uitgelegd wordt hoe een Fine Art Print tot stand komt, waar op gelet wordt etc, van initieel idee tot het inlijsten. Dat is in Sideshow Fine Art Prints Vol. 2 niet aanwezig, maar dat zou enkel een herhaling zijn natuurlijk. Het is wat mij betreft zeker aan te raden om beide edities, en edities die nog gaan volgen, allemaal aan te schaffen als je geïnteresseerd bent in de Fine Art Prints die Sideshow produceert, of pop culture art in het algemeen. Dit zijn geweldige boeken om af en toe eens door te bladeren om van het werk te genieten. Het is een andere beleving dan deze werken in groot formaat aan de muur zien hangen, maar het is naar mijn idee zeker een beleving die de moeite waard is. Het is in ieder geval een serie die in zijn geheel in mijn boekenkast terecht gaat komen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van Sideshow: Fine Art Prints Vol. 2 voor deze review.