Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links) Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links)
Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links) Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links)
Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Met dank aan Epic Ink voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy’s Most Notorious  voor deze review.

Net als bij The Force Awakens en The Last Jedi geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Rise of Skywalker een rondleiding door het vormgevingsproces van de film. Szostak gaat in tegenstelling tot zijn vorige twee Art of … boeken deze keer niet op chronologische volgorde door het productieproces heen, maar heeft het boek opgedeeld in de verschillende afdelingen die aan de film gewerkt hebben. Zoals de kostuum afdeling, props afdeling, creature en droids, etc. Wel als vanouds vertelt Phil over de keuzes die tijdens het gehele productieproces gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien hoe snel een set gebouwd wordt, hoe kort deze gebruikt word om vervolgens snel weer afgebroken te worden om plaats te maken voor de volgende. Phil deelt een slordige 350 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Zoals we van deze boekenreeks gewend zijn varieert het werk van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien vroege sfeerimpressies voor locaties maar ook gedetailleerde ontwerpen en zelfs 3D modellen van voertuigen en tig variaties van droids zoals D-O. Opvallend en jammer is wel dat er geen visualisaties van Palpatine in het boek te bekennen zijn en ook Exegol is erg ondervertegenwoordigd.

Dit boek bevat niet enkel conceptwerk van The Rise of Skywalker productie maar gaat ook een stukje terug in de tijd. Omdat The Art of The Last Jedi uitkwam op de dag dat die film in de bioscopen ging draaien hebben ze er destijds voor gekozen om grote spoilers voor die film uit dat boek weg te laten. Maar dat werk wilden ze ons gelukkig niet onthouden dus opent dit boek met een hoofdstuk dat daaraan gewijd is. Zo worden we bijvoorbeeld getrakteerd op geweldige sfeerimpressies van de confrontatie tussen Luke en Kylo op Crait.

Net als de voorgaande boeken in deze serie begint elk hoofdstuk met een pagina tekst waarin Phil vertelt over de tijdschema’s van dit gedeelte van de productie. Waar en wanneer ze verschillende sets opgebouwd hebben of welke teams er aan welke concepten werkten en hoe regisseur J.J. Abrams inspeelde op ideeën die van de concept artists zijn kant op kwamen. Hieruit wordt ook goed duidelijk dat het vrij lang geduurd heeft tot het verhaal daadwerkelijk vast stond, grote elementen zijn lange tijd onzeker geweest of zijn tijdelijk overboord gegooid om later alsnog terug te keren in het script. Als die informatie je niet interesseert kun je deze tekstpagina’s eventueel laten voor wat ze zijn en enkel genieten van al het visuele pracht en praal wat pagina na pagina met je gedeeld wordt.

The Art of The Rise of Skywalker is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. Ook als het verhaal dat de film vertelt je niet echt interesseert blijft dit een fantastisch boek om af en toe door te bladeren en van de geweldige platen en ideeën te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

is net als zijn voorganger een boek dat de lezer meeneemt achter de schermen tijdens de productie van bijna alle Star Wars films. Landry Walker neemt ons mee op ontdekkingsreis van A New Hope tot net voor The Rise of Skywalker en vertelt over de verschillende productieprocessen die gebruikt zijn om de vele voertuigen en veldslagen die we in de films zien tot leven te wekken. Van concept art, tot eindresultaat, van handgemaakte schaalmodellen van styreen, tot levensgrote sets, van schaalmodellen die tot ontploffing gebracht werden tot computer gegenereerde sets en voertuigen. Alles komt aan bod.

Elke film krijgt een hoofdstuk dat begint met een twee pagina’s grote conceptafbeelding van Ralph McQuarrie, Doug Chiang, Ryan Church, Kevin Jenkins, Thom Terry, James Clyne of Jon McCoy. Waarna Walker ons vertelt over de bekendste voertuigen uit de betreffende film. Zo zien we van de Millennium Falcon conceptschetsen en foto’s en wordt er vertelt over de vele verschillende variaties van de schaalmodellen. Van 5cm lange achtergrond miniaturen tot meter lange versies die op ingewikkelde computergestuurde motion control systemen bevestigd werden. Van de half gebouwde levensgrote Falcon die voor A New Hope gebouwd werd tot de volledige versie die voor The Last Jedi gemaakt werd. Er wordt ook aandacht besteed aan de sets van de binnenkant van de Millennium Falcon, zowel de oude ”Han Solo” versie als de nieuwe ”Lando Calrissian” versie. En ook de digitale versies van de Falcon komen aan bod.

Naast voertuigen als de X-Wing, de Jawa Sandcrawler, de Naboo N1 Starfighter, Rey’s Speeder en de AT-M6 Walker komen ook de grote gevechten aan bod. Walker vertelt hoe de verschillende aspecten van de grote veldslagen, zoals die bij Yavin, Coruscant, Starkiller Base en Scarif, tot stand kwamen. Daarbij komen de verschillende gebruikte technieken aan bod. Zoals de stop motion animatie van de AT-AT walkers op Hoth, de volledig computer gerealiseerde crash op Coruscant en de hydraulische cockpit sets die gebruikt werden om de scenes van de piloten tijdens de aanval op Starkiller Base zo echt mogelijk te laten lijken. Of de gigantische LED-panelen die bijvoorbeeld tijdens Solo: A Star Wars Story gebruikt werden om de Kessel Run achter de ramen van de cockpit van de Falcon weer te geven zodat de acteurs daadwerkelijk iets hadden om naar te kijken tijdens hun reis door de maelstrom. Ook wordt er aandacht besteed aan technieken die specifiek voor de films ontwikkeld zijn zoals de Dykstraflex van John Dykstra waar een complete pagina aan gewijd is.

The Rise of Skywalker is de enige film die in het boek niet besproken wordt. Hieraan is slechts een intro pagina en een enkele pagina met twee conceptschilderingen en een foto gewijd. Dit komt natuurlijk omdat het boek tegelijk met de film uit kwam en men de schepen uit deze film een verrassing wilde houden. Maar wat mij betreft had het boek een maand later mogen verschijnen als we daarmee een meer compleet boek gekregen hadden. Er zijn genoeg schepen in The Rise of Skywalker te vinden die ik graag in dit boek terug gezien had.

Net als in voorgaande Moviemaking Magic boeken zit ook dit 144 pagina’s tellende boek vol met uitvouwbare elementen die meer diepgang aan een model of situatie geven. Zo krijgen we voor de speeder achtervolging in Attack of the Clones drie afbeeldingen over elkaar heen gevouwen zodat we heel makkelijk het verschil zien tussen de gefilmde set, de 3D scene die voor de achtergrond gemaakt is en daar bovenop de uiteindelijke scene zoals we die in de film zien. Ook zien we op deze manier scenes zoals de explosie van Jabba’s Sail Barge, waarbij we een foto zien van twee modelbouwers die het twee meter lange model aan het maken zijn, daar overheen een foto van dat model dat op het dak van ILM op een miniatuurset tot ontploffing gebracht wordt, met daar weer boven een shot uit de uiteindelijke scene in de film. Dit soort foto’s geven een heel mooi beeld van de processen die bij het realiseren van dergelijke films gebruikt werden. Het gebruik van deze uitvouwbare elementen geeft ruimte voor veel meer foto’s en schetsen dan anders mogelijk zou zijn zonder dat ze in de weg zitten of als een nutteloos extraatje voelen.

The Moviemaking Magic of Star Wars: Ships + Battles is net als zijn voorganger The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geschreven met jongere lezers in het achterhoofd en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn. Ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken. Maar tegelijkertijd zullen ook oudere lezers zich vermaken en nieuwe dingen leren.

Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf ook in dit deel een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had. Dit boek is dan ook zeker een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow, geschreven door Samuel C. Spitale en uitgegeven door Sideshow Collectables en Insight Editions, is een prachtig koffietafelboek waar menig fan van Star Wars, Sideshow, beeldjes, fotografie en de processen die achter het maken van collectables zitten van zullen genieten.

Het boek bevat een voorwoord van Phill Tippett, Visual Effects meester en winnaar van onder anderen twee Oscars, twee Emmys en een BAFTA award. Hij vertelt kort over zijn betrokkenheid bij Star Wars en over zijn bewondering voor het werk dat Sideshow keer op keer levert met hun kunstwerken. Waarna Spitale in het boek van alles vertelt over de Star Wars gerelateerde collectables die Sideshow de afgelopen vijftien jaar geproduceerd heeft.

The Art of Sideshow is opgedeeld in alle categorieën waarin Sideshow stukken heeft geproduceerd: Sixth Scale, Premium Format, Legendary Scale Busts en Figures, Life-Size Busts en Figures, Dioramas, Bronze Sculptures, en de Artist Series Statues. In elk van de hoofdstukken krijgen we foto’s te zien van alle stukken uit de lijn, vergezeld door het jaartal waarin het figuur uitkwam. Van de meest interessante stukken krijgen we niet enkel een foto, maar meerdere foto’s van het eindproduct, vaak met een indrukwekkende achtergrond of complete omgeving, concept schetsen, break down visualisaties van alle componenten, foto’s van ongeverfde prototypes en onderdelen en hier en daar ook duidelijke visualisaties van de logo decals die op de figuren zijn aangebracht.

Er wordt in een aantal alinea’s over een figuur verteld, we leren waarom er voor een bepaald personage gekozen is en welke emotie de ontwerper met een bepaalde pose wilde opwekken. Welke moeilijkheden er om de hoek kwamen kijken en welke nieuwe technieken er ontwikkeld zijn om tot het eindresultaat te komen. Er worden wat anekdotes vertelt zoals hoe de Wampa in de ”Ambush on Hoth” diorama, waarin Luke en zijn Tauntaun aangevallen worden, bijna bruin geschilderd werd omdat men in de fabriek in China in eerste instantie dacht dat het Chewbacca was.

Hoewel deze korte informatieve stukjes tekst erg interessant zijn, en wat mij betreft ook veel uitgebreider uitgewerkt hadden mogen worden, zijn ze niet de ster van het boek. De foto’s stelen in alle gevallen de show. De fotograven hebben prachtig werk geleverd, of het nu om een Darth Vader figuur voor een egaal zwarte achtergrond gaat, een IG-88 figuur op een mechanisch uitziende vloer met paars verlichtte rook op de achtergrond of een verzameling van R2-D2, Luke Skywalker en Yoda figuren die in een volledig gerealiseerde Dagobah set geplaatst zijn. De foto’s zijn stuk voor stuk prachtig om te aanschouwen en maken dit een boek dat voor iedereen, verzamelaar of niet, indrukwekkend is om door te bladeren. Een boek dat je prima in huis kunt laten rondslingeren om af en toe eens open te slaan om van deze kunstwerken te genieten. En naast de foto’s is ook het boek zelf prachtig vormgegeven. De foto’s krijgen de ruimte, de teksten zijn kort maar bondig en prettig gepositioneerd, en het gebruik van goudkleurige en glimmende inkt voor teksten of achtergronden is keer op keer indrukwekkend en geven het boek een luxueus gevoel.

Als je ook maar een klein beetje geïnteresseerd bent in Sideshow Collectable figuren, of figuren in het algemeen, mag dit boek eigenlijk niet in je boekenkast ontbreken. Maar ook als je niet zozeer geïnteresseerd bent in de figuren zelf maar wel kan genieten van mooi vormgegeven scenes is dit een boek dat leuk is om door te nemen. De, in veel gevallen bijna levensechte, figuren en de zorg waarmee deze gemaakt zijn en in dit boek tentoongesteld worden is een lust voor het oog. Star Wars: Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow is zeker een boek dat ik in de toekomst op willekeurige momenten nog eens zal openslaan.

is een Making of boek in een nieuw jasje. Het is niet hetzelfde format als de Making of boeken van J.W. Rinzler, wat in geenszins een slecht feit is. Dit boek is geschreven en van foto’s voorzien door Rob Bredow, de Visual Effects Supervisor en Co-producent van Solo: A Star Wars Story. Bredow is voor Industrial Light & Magic (ILM) van begin tot einde betrokken geweest bij de productie van de film en is in die capaciteit foto’s gaan maken op de set. Hij maakte foto’s van allerlei dingen die voor zijn collega’s die niet op de set waren belangrijk konden zijn als referentie materiaal. Maar naast sets en kostuums liet hij zijn camera ook regelmatig door zijn artistieke hand leiden, wat een grote hoeveelheid candid foto’s van de cast en crew opleverde. Met toestemming en aanmoediging van Lucasfilm president Kathleen Kennedy heeft Bredow een selectie uit zijn 23,953 foto’s gemaakt en deze samengesteld in een boek waarbij hij vanuit zijn perspectief vertelt over de productie van de film en de avonturen die hij en zijn collega’s gaandeweg beleefde.

Making Solo is op de eerste plaats een fotoboek, hoewel er op bijna elke pagina tekst te vinden is stelen de foto’s de show. Van landschapsfoto’s van de Italiaanse Dolomieten, schaduwrijke urban composities in de indrukwekkende hallen van de Fawley Elektriciteitscentrale in Engeland tot foto’s van crewleden die gereedschap door de woestijnachtige gebieden van het eiland Fuerteventura sjouwen. De foto’s van Bredow zijn stuk voor stuk adembenemend. Niet alleen zijn de foto’s op technisch gebied perfect, ook de onderwerpen zijn geweldig. Bredow deelt niet alleen sets zoals we die in de film zagen of diezelfde sets vanaf de andere kant waar we de movie making magic, zoals de grote projectieschermen die het uitstrekkende landschap achter de ramen van Dryden’s jacht tevoorschijn toveren, aan het werk zien maar hij deelt ontzettend veel foto’s van gewone momenten op de set. Foto’s van crewleden die aan het werk zijn en geen idee hebben dat er een foto gemaakt wordt. Zoals Joonas Suotamo die in vol Chewbacca kostuum in de Millennium Falcon set tegen een muur leunt terwijl hij op zijn telefoon bezig is. Castleden die aandachtig naar de aanwijzigingen van Ron Howard luisteren of gewoon met elkaar in gesprek zijn tijdens een rustmoment. Bredow heeft uitstekend zijn best gedaan om het dagelijkse gevoel op de set van een Star Wars film met de lezer te delen en daar horen ook de helikopter piloten bij die apparatuur en mensen heen en weer vliegen, schilders die sets verfraaien en digitale kunstenaars die video en audio effecten in elkaar zetten. Van elk van deze mensen krijgen we hun natuurlijke omgeving en gedrag te zien, er zijn amper geposeerde foto’s in Making Solo te vinden wat de lezer oprecht het gevoel geeft mee te maken hoe het er tijdens de productie aan toe ging.

Naast foto’s komen er ook de nodige concept art stukken en 3D renders voorbij, wat mij ook altijd uitermate interesseert. Het is altijd indrukwekkend om te zien hoe opnames die op een set gemaakt zijn samengevoegd worden met digitale assets en hoe die assets opgebouwd zijn. In het begin vertelt Bredow hoe hij met een cameraman en helikopterpiloot door de Dolomieten vloog om de achtergrondbeelden op te nemen die voor de treinkaping op Vandor gebruikt zijn, hij vertelt met geuren en kleuren hoe ze uitstippelden hoe ze zouden vliegen, waar de camera naar zou kijken en hoe het was om die hele actie scene min of meer zelf te beleven. Daarnaast krijgen we ook een geweldig overzicht van de route die genomen is om foto’s te maken om een driedimensionale digitale representatie van de bergen te maken en zien we een mooi plaatje wat exact laat zien waar elk van de duizenden referentiefoto’s genomen is. Ook de digitale detailweergaven van de verschillende soorten gewrichten die in het lichaam van L3-37 gebruikt worden met aanduidingen van hoe deze gewrichten werken is erg interessant.

Bredow is er uitstekend in geslaagd om een boek te maken dat onmiskenbaar geschreven is door iemand die echt bij de productie betrokken was en niet enkel van buitenaf observeerde. Ook deinst hij niet terug om het complete process te vertellen en geeft zo ook de nodige aandacht aan Phil Lord en Chris Miller. Het regisseursduo dat de film midden in de productie verliet is het onderwerp van verschillende foto’s en verhalen die met ons gedeeld worden.

In de introductie geeft Bredow aan dat hij als kind geïnspireerd werd door een behind the scenes foto waarin te zien is hoe Dennis Muren een AT-AT positioneert tijdens een stop motion sessie. Bredow wil met dit boek hetzelfde bereiken bij nieuwe lezers als wat die foto met hem bereikte: interesse wekken en mensen inspireren om prachtige dingen te maken.

Zoals we van dit soort boeken van Abrams gewend zijn is het een boek van groot formaat en van een uitstekende kwaliteit. De ruim 250 pagina’s met honderden, veelal groot formaat, foto’s zijn geweldig om met enige regelmaat nog eens door te bladeren en dit boek zal dan ook bij menig fan op de koffietafel of het bureau liggen.

Het is dan ook een echte aanrader voor fans van de film, maar ook mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het leven achter de schermen van grote filmproducties zullen smullen van wat dit boek te bieden heeft.