Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)
Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)