Boekreview: Creating the Worlds of Star Wars

Creating the Worlds of Star Wars - 365 DaysTitel
John KnollAuteur
1 oktober 2005Releasedatum

Creating the Worlds of Star WarsCreating the worlds of Star Wars – 365 days is een grote verzameling foto’s en verhalen over de fysieke sets van de eerste zes Star Wars saga films. John Knoll begon het boek als een manier om panorama foto’s van sets van Star Wars Episode 2 en 3 te delen. Maar gaandeweg is het boek uitgegroeid tot een verzameling informatie over bijna elke set uit de eerste en tweede trilogie.

John vertelt de lezer welke sets er voor de films gebouwd zijn, wanneer en waar deze sets gebouwd zijn. En vooral waarom en hoe dat gedaan is.

Zo vertelt John dat de Millennium Falcon voor alle drie de originele films één keer gebouwd werd, ondanks dat we de Falcon op verschillende locaties zien. Hij legt uit dat de Falcon te groot was om te verplaatsen naar andere sets, daarom zorgde de setbouwers er voor dat de ruimte er omheen veranderd werd zodat het schip op een andere lokatie lijkt te staan.

John legt ook uit hoe men vroeger veel trucage gebruikte om omgevingen vele malen groter te laten lijken dan ze in werkelijkheid waren, zo werden er zogeheten ”matte paintings” gebruikt. Grote schilderijen op plexiglas die het gedeelde van de omgeving uitbeeldde dat niet fysiek bestond, in het schilderij werden gaten open gelaten waar de daadwerkelijke opname doorheen geprojecteerd werd om zo het schilderij en de opnames samen te smelten tot een overtuigend geheel, zonder dat hier computers aan te pas kwamen.

Pat Sweeney en Mike Olague werken aan camera opnames in de Jag Crag, de grot waar de podracers in The Phantom Menace doorheen racen.

Ook weet John leuk te vertellen over acteurs in bewegende cockpits van de verschillende star fighters. Zo zaten alle X-Wing piloten in dezelfde cockpit rig, waar een aantal crewleden aan trokken en duwden om het te doen lijken of de piloot daadwerkelijk in een bewegend ruimteschip zat. Ook Anakin en Obi-Wan zitten in het openingsshot van Revenge of the Sith in dezelfde cockpit, bij de scenes voor Obi-Wan hebben ze in de achterwand een aantal lampjes verwerkt zodat het lijkt alsof hij in een ander schip zit. Nog een leuk feitje over deze set: Hayden was te groot voor de cockpit, hij moest zijn voeten door het voorste raampje naar buiten steken zodat zijn knieën niet in beeld kwamen!

De set van de nachtclub in Attack of the Clones waar Zam Wesell aan Obi-Wan en Anakin probeert te ontsnappen.

John laat ook zien hoe veel van de sets er hergebruikt werden als hele andere locaties. Zo werd de Council Chamber in de prequels omgetoverd in verschillende andere kamers, simpelweg door de stoelen te verwijderen, de vloer in een ander patroon te schilderen en het formaat van de ramen te veranderen door kolommen toe te voegen of te verwijderen. Ook andere sets werden met regelmaat hergebruikt om andere ruimtes uit te beelden, zo werden de meeste interne gangen en kamers van ruimteschepen voor alle zes de films gebouwd met muren die verplaatst konden worden, zo kon men eenvoudig een gang verbreden en er een kamer van maken, of een deur vervangen door een hoek, waardoor de acteurs zich ineens in een hele andere gang bevonden.

John heeft zelf alleen aan de Special Editions en de Prequels gewerkt, alles wat hij laat zien en vertelt over de originele trilogie zijn dus verhalen van anderen met archief fotos. Voor de latere films was hij zelf aanwezig en kan hij dus ook veel meer laten zien en vertellen. Zo heeft hij voor Episodes 2 en 3 bijvoorbeeld van bijna elke set een 360º foto, zodat we heel mooi kunnen zien hoe groot of juist hoe klein een set was, en hoe dicht de crew in veel gevallen op de acteurs staan tijdens opnames.

een 360º foto van de Jedi Council Chamber in Attack of the Clones. Met Samuel L Jackson en een aantal crew leden.

Ook krijgen we een schat aan foto’s te zien van miniaturen uit alle films, van hele kleine ruimteschepen tot set stukken op 1/4 schaal. En daarbij vertelt John ook hoe deze miniaturen gebruikt zijn of gecombineerd werden met live action beelden om tot de visuele plaatjes te komen die we uit de films kennen. In veel gevallen krijgen we foto’s van zowel de miniaturen, gedeeltelijke sets, CGI elementen en live action acteurs te zien, alsmede het eindresultaat dat we in de films zien.

Al met al is Creating the Worlds of Star Wars een geweldig boek voor mensen die graag zien hoe het er achter de schermen aan toe ging. Het boek zit boordevol prachtige en interessante foto’s, met genoeg informatie om een goed beeld te krijgen van hoe alles in zijn werk ging.

Op het eerste gezicht lijkt he boek heel weinig tekst te bevatten, maar vergis je niet, wanneer je eenmaal begint ben je uren zoet met de geweldige leerzame foto’s en informatie die John met ons deelt. Het enige dat ik graag anders gezien had aan het boek was het formaat, hoewel het niet heel klein is, hadden de pagina’s van mij veel groter gemogen zodat de foto’s nog beter te bekijken zijn.

3 Comments

3 Comments

1. marko

26 september 2016 at 12:36

Ik heb al twee keer met dit schitterende boek in mijn handen gestaan > ik zou het echter geen 5 sterren geven. Waarom, het is een afwijkend formaat, met andere woorden, net even te klein. Juist omdat het vol staat met interessante en prachtige afbeeldingen zou je dit in koffietafel formaat willen hebben.

• marko

26 september 2016 at 12:38

oh oeps, laatste alinea zie ik nu ook, we zijn het eens, snap ik alleen die 5 sterren niet helemaal.

• Roel

26 september 2016 at 12:50

Groter was prettiger geweest om nog meer van de foto’s te genieten, maar dat had het ook moeilijker gemaakt om te lezen alsmede een boek dat je min of meer onmogelijk kunt opbergen. Het formaat heeft voor en nadelen.
        Maar het daadwerkelijke formaat van dit boek doet voor mij niet genoeg af om het een lagere score te geven 🙂

Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links) Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links)
Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links) Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links)
Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Met dank aan Epic Ink voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy’s Most Notorious  voor deze review.

Boekreview: Women of the Galaxy

Women of the GalaxyTitel
30 oktober 2018Releasedatum

Women of the Galaxy CoverWomen of the Galaxy van Amy Ratcliffe is een verzameling van samenvattingen van de levens en avonturen van 75 vrouwelijke Star Wars personages. Ratcliffe bespreekt op alfabetische volgorde alom bekende personages als Leia Organa, Rey en Hera Syndulla en minder bekende als Kaydel Ko Connix, Derla Pidys en de Tonnika zussen. Elk personage krijgt minimaal één pagina spread waarin haar leven en avonturen samengevat worden waardoor het boek een vrij uitgebreide encyclopedie geworden is en als uitstekend naslagwerk kan dienen om het een en ander over deze personages op te zoeken. Naast de informatie die Ratcliffe op duidelijke en leuke wijze met de lezer deelt, is elk personage ook voorzien van minimaal één paginavullend kunstwerk van een vrouwelijke of non-binaire kunstenaar. Enkele van deze personages zijn hiervoor zelfs nog nooit eerder afgebeeld.

Het formaat van het boek, de prachtige pagina opmaak, de korte en duidelijke teksten en de ruim 100 geweldige kunstwerken maken dat Women of the Galaxy niet enkel als naslagwerk kan dienen maar ook uitermate geschikt is om in huis rond te laten slingeren zodat het regelmatig even opengeslagen kan worden om van de tekeningen te genieten. De achttien kunstenaars hebben elk een geheel eigen stijl, van vrij realistisch tot cartoony, maar weten elk de personages uit te beelden op een manier die bij ze past. Van het statische portret van Rae Sloane, in uniform met twee Stormtroopers achter haar (van de hand van Cryssy Cheung) tot het dynamische shot van Sabine Wren die voor een kleurrijke explosie uit springt (van Sara Alfageeh) of een helm/maskerloze Phasma met haar thuiswereld Parnassos op de achtergrond (door Annie Stoll). Stuk voor stuk zijn het meesterwerken die enkel en alleen al de prijs voor het boek meer dan waard zijn. Liefhebbers van Star Wars gerelateerde kunst zullen genieten van het boek en wellicht nieuwe kunstenaars tegenkomen waar ze het werk van zullen gaan volgen.

Ratcliffe geeft elk van de gekozen personages een leuk stukje tekst om kennis met haar te maken. Het leven en de persoonlijkheid worden samengevat en hier en daar deelt Ratcliffe een citaat van een (stem)acteur of schrijver om het personage nog wat meer diepgang te geven en te laten zien wat deze personages uniek en herkenbaar maakt. Er komen geen nieuwe weetjes naar buiten, maar de informatie die Ratcliffe deelt deelt ze met wat humor en een vriendelijke stijl. Ratcliffe lijkt met de lezer in gesprek, het is niet alsof de lezer een Wookipedia artikel aan het lezen is. Niets mis met Wookiepedia natuurlijk en dat is nog steeds de beste plek om een zo compleet mogelijk beeld van een personage te krijgen. Maar Ratcliffe maakt de geschiedenissen van deze 75 personages toegankelijk en vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, waarbij het niet relevant is of de lezer veel of weinig voorkennis heeft.

Het enige nadeel van een boek als Women of the Galaxy is dat het nooit compleet kan zijn, hoewel er genoeg personages zijn waar we waarschijnlijk nooit meer over zullen horen en de samenvatting in dit boek dus afdoende zal zijn, denk hierbij aan personages als Oola en Camie Marstrap. Voor anderen zoals Rey, Leia en Ahsoka liggen er nog zoveel verhalen in het verschiet dat het ergens zonde is dat hun complete verhaal hier niet verteld kan worden. Aan de andere kant is het boek op dit moment zo compleet en actueel dat Ratcliffe ons zelfs informatie geeft over Star Wars Resistance personages als Aunt Z en Torra Doza. Maar als we eerlijk zijn kan een naslagwerk in de Star Wars wereld eigenlijk nooit compleet zijn, het is duidelijk dat we nog jaren en jaren aan nieuwe verhalen tegemoet kunnen zien, maar wellicht dat we hierdoor in de toekomst een vervolg of een bijgewerkte editie van Women of the Galaxy gaan zien.

De opzet en uitwerking van het boek is dusdanig goed dat ik dolgraag meer van dergelijke boeken met andere thema’s zou willen zien verschijnen.

Women of the Galaxy is voor fans van steengoede personages of goed artwork of voor fans die graag een mooi overzicht van levensverhalen en avonturen in de kast willen hebben zeker een aanrader.

Sana Starros door Jennifer Aberin Johnson

Jas Emari door Eli Baumgartner

Jas Emari door Eli Baumgartner

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Met dank aan  Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Women of the Galaxy voor deze review.

Boekreview: The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976Titel
W.R. MillerAuteur
396Aantal pagina's
Pulp Hero PressUitgeverij
Juli 2018Releasedatum
$ 29,95 (Amazon.com)Adviesprijs

De afgelopen jaren begon het er steeds meer op te lijken dat het einde qua goede ‘original trilogy’ naslagwerken in zicht was. Zowat alles was inmiddels wel belicht en als er dan wat uit kwam waren het vaak gimmicks die de ‘oude wijn in nieuwe zakken’ moesten zien te verkopen.

Hoe anders is dit bij The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 van W.R. (Bob) Miller, een sober boek met een chronologisch overzicht van wat er van 1971 tot en met 1976 op Star Wars gebied is gebeurd.

Ik hoor je nu denken: “1971? Maar Star Wars is toch uit 1977?” Ja, maar in 1971 kwam radiopresentator Terry McGovern (die in A New Hope als stem van een Stormtrooper te horen is) met de term ‘Wooky’, iets wat later door George Lucas vervormd werd tot Wookiee. Dit is slechts één van de vele feiten die de lezer gaat ontdekken.

De manier waarop Miller bij dit boek te werk is gegaan is ‘ziekelijk goed’ en het is direct duidelijk waarom de totstandkoming van deze publicatie vele jaren in beslag heeft genomen. Het aantal bronnen dat hij geraadpleegd heeft is enorm (boeken, magazines, Facebookposts… en ik kan met trots zeggen dat hij ook veelvuldig van door mij afgenomen interviews gebruikt heeft gemaakt) en er gaat geen feit verloren in dit boek dat de eerste van een reeks is.

Zoals gezegd is de kracht en uniekheid van dit boek het feit dat het enorm op de details zit; 396 pagina’s over de jaren voorafgaand aan de allereerste Star Wars film is iets wat nog nooit vertoond is. Dit heeft twee gevolgen: voor de echte Star Wars historicus is het een groot feest met al deze feiten terwijl het voor de casual fan als een droog feitenboek zal aanvoelen wat ook nog eens geen enkele foto of afbeelding bevat (reden hiervan is het feit dat het niet onder de Disney licentie is uitgebracht). Zoals uit onderstaande voorbeelden van enkele pagina’s blijkt is het puur een chronologische uiteenzetting van feiten en uitspraken met bronvermelding en geen vloeiend verhalend geheel.

The Star Wars Historical Sourcebook is een serieus, gimmickloos boek geworden bomvol unieke, nooit eerder gepubliceerde informatie. Ik zou willen zeggen: het werd weer eens tijd.

Overigens hebben toonaangevende personen uit de Star Wars geschiedenis als Gary Kurtz (producer), Charles Lippincott (hoofd marketing), Craig Miller (hoofdredacteur Bantha Tracks) en Lorne Peterson (ILM) zich al lovend uitgelaten wat als een enorme ‘stamp of approval’ gezien kan worden.

Om met de woorden van Gary Kurtz af te sluiten:

“This historical sourcebook is an extraordinarily complete work, annotating almost everything that has been written about the original Star Wars Trilogy (now called Episodes 4, 5, and 6). I have personally found this sourcebook very useful for my own research into questions I am asked in interviews. Bob Miller has done a monumental job on this sourcebook and any true Star Wars fan or scholar must have this work in their collection.”

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 is verkrijgbaar op diverse Amazon sites:

Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de

Boekreview: The Star Wars Sourcebook

The Star Wars Sourcebook (Hardcover)

Uitgeverij: West End Games

Auteurs: Curtis Smith & Bill Slavicsek

Pagina’s: 142

Release: 1 oktober 1987

A long time ago… om exact te zijn in 1987, was Star Wars op sterven na dood. Na drie bioscoopfilms, 2 spinoff films, 2 tekenfilmseries en een Marvel comic reeks was het in dat jaar over en uit met de franchise… zo leek het althans, want spellenfabrikant West End Games (WEG) lanceerde dat jaar het Star Wars Role playing game, dat (zo bleek later) een enorm belangrijke rol zou gaan spelen in de toekomst van Star Wars…

Toen ik (ook lang geleden) dit spel ontdekte op een Eindhovense spellenbeurs heb ik het direct aangeschaft… niet zozeer om het spel maar om de vele uitbreidingsboeken. Rondom dit spel bracht WEG namelijk diverse sourcebooks en Galaxy guides uit. Deze uitgaves bevatten informatie die in die tijd (geen internet, nauwelijks Star Wars boeken) uniek was. Daar waar de Galaxy guides informatie over de personages uit een van de drie films of een planeet bevatten waren de sourcebooks wat breder van aard: zowel de Rebellen als de Imperials hadden elk een editie en er was ook een algemene: The Star Wars sourcebook, een heuse Star Wars bijbel eind jaren 80/begin jaren 90. Deze 142 paginas tellende hardcover gaf de lezer voor het eerst gedetailleerde omschrijvingen over zaken als schepen (hoe lang zijn ze? Welke zijn er?), wapens, personages, droids, aliens, basissen (inclusief plattegronden)… zelfs een gespecificeerd overzicht van Han Solo’s schulden bij Jabba the Hutt ontbreekt niet. Al deze informatie wordt vergezeld door korte verhaaltjes en statistieken die voor het spel te gebruiken zijn. ‘Ondanks’ deze (niet in overvloed aanwezige) statistieken voelt het boek totaal niet als een onderdeel van een spel maar meer als een informatief Star Wars boek. Eind jaren 80/begin jaren 90 was dit baanbrekend en opende het de poorten voor nóg meer Star Wars boekuitgaves. Het zal geen toeval zijn dat niet veel jaren na deze release Timothy Zahn’s The Thrawn trilogy verscheen wat het begin van de Expanded Universe renaissance was.

Ik hoor je nu denken “Ok Dennis, je hebt me overtuigd! Maar… het boek is al meer dan 30 jaar oud dus het zal niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn.” Goed nieuws: spellenfabrikant Fantasy Flight Games zal later dit jaar met een speciale 30th anniversary herdruk komen van het sourcebook én het role playing game boek! Kun je niet zo lang wachten? Dan kun je hier het complete boek al online lezen.

Voor mij persoonlijk heeft dit boek een enorme nostalgische waarde. Zoals gezegd ontdekte ik het tijdens de ‘donkere jaren van Star Wars’ waarin er nauwelijks iets te vinden was. De Special Editions en Prequels waren lichtjaren weg en dit boek was ‘A New Hope’ om in Star Wars termen te blijven. Zelfs het papier heeft nog die karakteristieke oldskool geur waardoor ik me altijd weer even op de beursvloer van het spellenspektakel in Eindhoven kan wanen.

Eindscore: