Making the Worlds of Star Wars Cover

Boekreview: Creating the Worlds of Star Wars

Creating the Worlds of Star Wars - 365 DaysTitel
John KnollAuteur
1 oktober 2005Releasedatum

Creating the Worlds of Star WarsCreating the worlds of Star Wars – 365 days is een grote verzameling foto’s en verhalen over de fysieke sets van de eerste zes Star Wars saga films. John Knoll begon het boek als een manier om panorama foto’s van sets van Star Wars Episode 2 en 3 te delen. Maar gaandeweg is het boek uitgegroeid tot een verzameling informatie over bijna elke set uit de eerste en tweede trilogie.

John vertelt de lezer welke sets er voor de films gebouwd zijn, wanneer en waar deze sets gebouwd zijn. En vooral waarom en hoe dat gedaan is.

Zo vertelt John dat de Millennium Falcon voor alle drie de originele films één keer gebouwd werd, ondanks dat we de Falcon op verschillende locaties zien. Hij legt uit dat de Falcon te groot was om te verplaatsen naar andere sets, daarom zorgde de setbouwers er voor dat de ruimte er omheen veranderd werd zodat het schip op een andere lokatie lijkt te staan.

John legt ook uit hoe men vroeger veel trucage gebruikte om omgevingen vele malen groter te laten lijken dan ze in werkelijkheid waren, zo werden er zogeheten ”matte paintings” gebruikt. Grote schilderijen op plexiglas die het gedeelde van de omgeving uitbeeldde dat niet fysiek bestond, in het schilderij werden gaten open gelaten waar de daadwerkelijke opname doorheen geprojecteerd werd om zo het schilderij en de opnames samen te smelten tot een overtuigend geheel, zonder dat hier computers aan te pas kwamen.

Pat Sweeney en Mike Olague werken aan camera opnames in de Jag Crag, de grot waar de podracers in The Phantom Menace doorheen racen.

Ook weet John leuk te vertellen over acteurs in bewegende cockpits van de verschillende star fighters. Zo zaten alle X-Wing piloten in dezelfde cockpit rig, waar een aantal crewleden aan trokken en duwden om het te doen lijken of de piloot daadwerkelijk in een bewegend ruimteschip zat. Ook Anakin en Obi-Wan zitten in het openingsshot van Revenge of the Sith in dezelfde cockpit, bij de scenes voor Obi-Wan hebben ze in de achterwand een aantal lampjes verwerkt zodat het lijkt alsof hij in een ander schip zit. Nog een leuk feitje over deze set: Hayden was te groot voor de cockpit, hij moest zijn voeten door het voorste raampje naar buiten steken zodat zijn knieën niet in beeld kwamen!

De set van de nachtclub in Attack of the Clones waar Zam Wesell aan Obi-Wan en Anakin probeert te ontsnappen.

John laat ook zien hoe veel van de sets er hergebruikt werden als hele andere locaties. Zo werd de Council Chamber in de prequels omgetoverd in verschillende andere kamers, simpelweg door de stoelen te verwijderen, de vloer in een ander patroon te schilderen en het formaat van de ramen te veranderen door kolommen toe te voegen of te verwijderen. Ook andere sets werden met regelmaat hergebruikt om andere ruimtes uit te beelden, zo werden de meeste interne gangen en kamers van ruimteschepen voor alle zes de films gebouwd met muren die verplaatst konden worden, zo kon men eenvoudig een gang verbreden en er een kamer van maken, of een deur vervangen door een hoek, waardoor de acteurs zich ineens in een hele andere gang bevonden.

John heeft zelf alleen aan de Special Editions en de Prequels gewerkt, alles wat hij laat zien en vertelt over de originele trilogie zijn dus verhalen van anderen met archief fotos. Voor de latere films was hij zelf aanwezig en kan hij dus ook veel meer laten zien en vertellen. Zo heeft hij voor Episodes 2 en 3 bijvoorbeeld van bijna elke set een 360º foto, zodat we heel mooi kunnen zien hoe groot of juist hoe klein een set was, en hoe dicht de crew in veel gevallen op de acteurs staan tijdens opnames.

een 360º foto van de Jedi Council Chamber in Attack of the Clones. Met Samuel L Jackson en een aantal crew leden.

Ook krijgen we een schat aan foto’s te zien van miniaturen uit alle films, van hele kleine ruimteschepen tot set stukken op 1/4 schaal. En daarbij vertelt John ook hoe deze miniaturen gebruikt zijn of gecombineerd werden met live action beelden om tot de visuele plaatjes te komen die we uit de films kennen. In veel gevallen krijgen we foto’s van zowel de miniaturen, gedeeltelijke sets, CGI elementen en live action acteurs te zien, alsmede het eindresultaat dat we in de films zien.

Al met al is Creating the Worlds of Star Wars een geweldig boek voor mensen die graag zien hoe het er achter de schermen aan toe ging. Het boek zit boordevol prachtige en interessante foto’s, met genoeg informatie om een goed beeld te krijgen van hoe alles in zijn werk ging.

Op het eerste gezicht lijkt he boek heel weinig tekst te bevatten, maar vergis je niet, wanneer je eenmaal begint ben je uren zoet met de geweldige leerzame foto’s en informatie die John met ons deelt. Het enige dat ik graag anders gezien had aan het boek was het formaat, hoewel het niet heel klein is, hadden de pagina’s van mij veel groter gemogen zodat de foto’s nog beter te bekijken zijn.