Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow, geschreven door Samuel C. Spitale en uitgegeven door Sideshow Collectables en Insight Editions, is een prachtig koffietafelboek waar menig fan van Star Wars, Sideshow, beeldjes, fotografie en de processen die achter het maken van collectables zitten van zullen genieten.

Het boek bevat een voorwoord van Phill Tippett, Visual Effects meester en winnaar van onder anderen twee Oscars, twee Emmys en een BAFTA award. Hij vertelt kort over zijn betrokkenheid bij Star Wars en over zijn bewondering voor het werk dat Sideshow keer op keer levert met hun kunstwerken. Waarna Spitale in het boek van alles vertelt over de Star Wars gerelateerde collectables die Sideshow de afgelopen vijftien jaar geproduceerd heeft.

The Art of Sideshow is opgedeeld in alle categorieën waarin Sideshow stukken heeft geproduceerd: Sixth Scale, Premium Format, Legendary Scale Busts en Figures, Life-Size Busts en Figures, Dioramas, Bronze Sculptures, en de Artist Series Statues. In elk van de hoofdstukken krijgen we foto’s te zien van alle stukken uit de lijn, vergezeld door het jaartal waarin het figuur uitkwam. Van de meest interessante stukken krijgen we niet enkel een foto, maar meerdere foto’s van het eindproduct, vaak met een indrukwekkende achtergrond of complete omgeving, concept schetsen, break down visualisaties van alle componenten, foto’s van ongeverfde prototypes en onderdelen en hier en daar ook duidelijke visualisaties van de logo decals die op de figuren zijn aangebracht.

Er wordt in een aantal alinea’s over een figuur verteld, we leren waarom er voor een bepaald personage gekozen is en welke emotie de ontwerper met een bepaalde pose wilde opwekken. Welke moeilijkheden er om de hoek kwamen kijken en welke nieuwe technieken er ontwikkeld zijn om tot het eindresultaat te komen. Er worden wat anekdotes vertelt zoals hoe de Wampa in de ”Ambush on Hoth” diorama, waarin Luke en zijn Tauntaun aangevallen worden, bijna bruin geschilderd werd omdat men in de fabriek in China in eerste instantie dacht dat het Chewbacca was.

Hoewel deze korte informatieve stukjes tekst erg interessant zijn, en wat mij betreft ook veel uitgebreider uitgewerkt hadden mogen worden, zijn ze niet de ster van het boek. De foto’s stelen in alle gevallen de show. De fotograven hebben prachtig werk geleverd, of het nu om een Darth Vader figuur voor een egaal zwarte achtergrond gaat, een IG-88 figuur op een mechanisch uitziende vloer met paars verlichtte rook op de achtergrond of een verzameling van R2-D2, Luke Skywalker en Yoda figuren die in een volledig gerealiseerde Dagobah set geplaatst zijn. De foto’s zijn stuk voor stuk prachtig om te aanschouwen en maken dit een boek dat voor iedereen, verzamelaar of niet, indrukwekkend is om door te bladeren. Een boek dat je prima in huis kunt laten rondslingeren om af en toe eens open te slaan om van deze kunstwerken te genieten. En naast de foto’s is ook het boek zelf prachtig vormgegeven. De foto’s krijgen de ruimte, de teksten zijn kort maar bondig en prettig gepositioneerd, en het gebruik van goudkleurige en glimmende inkt voor teksten of achtergronden is keer op keer indrukwekkend en geven het boek een luxueus gevoel.

Als je ook maar een klein beetje geïnteresseerd bent in Sideshow Collectable figuren, of figuren in het algemeen, mag dit boek eigenlijk niet in je boekenkast ontbreken. Maar ook als je niet zozeer geïnteresseerd bent in de figuren zelf maar wel kan genieten van mooi vormgegeven scenes is dit een boek dat leuk is om door te nemen. De, in veel gevallen bijna levensechte, figuren en de zorg waarmee deze gemaakt zijn en in dit boek tentoongesteld worden is een lust voor het oog. Star Wars: Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow is zeker een boek dat ik in de toekomst op willekeurige momenten nog eens zal openslaan.

Boekreview: The Art of The Mandalorian

The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken.

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.

The Art of Star Wars: Galaxy's EdgeTitel
27 april 2021Releasedatum

The Art of Galaxy's Edge CoverThe Art of Star Wars Galaxy’s Edge geeft een kijkje in het ontwikkelproces van een van de meest ambitieuze toevoegingen aan de Walt Disney parken ooit, het themagebied Galaxy’s Edge. Auteur Amy Ratcliffe (Women of the Galaxy, The Jedi Mind, ’Heroes of the Rebellion’ – From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back, Elee & Me) geeft ons een idee van wat er in de hoofden van de ontwerpers, van onder anderen Walt Disney Imagineering, Lucasfilm en ILM, omging toen ze dit gigantische project probeerden te realiseren. Verdeeld over 250 pagina’s krijgen we honderden schetsen, tekeningen, 3D renders, blauwdrukken en screenshots voorgeschoteld waarbij de mensen die aan het betreffende werk gewerkt hebben vertellen wat we zien en wat de gedachte achter het concept was. We leren meer over de kleinste details waar aandacht aan besteed is, beschadigingen aan muren, olievlekken op de grond en elektriciteitskabels die eruitzien alsof ze in de afgelopen decennia meermaals provisorisch gerepareerd zijn. We zien hoe eerder werk van kunstenaars als Ralph McQuarrie en Joe Johnston als inspiratie of zelfs als basis voor nieuwe ontwerpen gebruikt is, welke overwegingen er gemaakt zijn bij de vormgeving van de interactive smartphone app, en ga zo maar door.

The Art of Galaxy’s Edge bevat een voorwoord van Scott Trowbridge (Walt Disney Imagineering Portfolio Creative Executive), waarin hij verteld over zijn liefde voor films, Star Wars en immersive entertainment en hoe Bob Iger (toen nog CEO van Disney) Trowbridge en zijn team het doel gaf om ”ambitieus” te zijn met hun plannen voor wat Galaxy’s Edge zou kunnen worden. En ambitieus waren de plannen zeker!

Ratcliffe heeft het boek fijn opgedeeld in de verschillende elementen van het park, zoals het grotere verhaal achter Batuu en de geschiedenis van Black Spire Outpost, de attracties, de verschillende winkels, eetgelegenheden, de kleding van de castleden in het park, en we krijgen zelfs een hoofdstuk over de Halcyon, de Corellian MPO-1400 Star Cruiser, die in de nabije toekomst dienst gaat doen als all inclusive hotel.

Black Spire Outpost is opgezet als een oude handelspost, een plek waar wezens vroeger samenkwamen om handel te drijven, het gebied staat vol met eeuwenoude versteende bomen, maar in het midden van Black Spire Outpost staat er een die groter en donkerder van kleur is dan de rest. Deze spire was vroeger dus een uitstekend herkenningspunt toen er nog geen outpost was. ”We zien elkaar bij de zwarte spits,” de Black Spire. En omdat men zich hier verzamelde is hier de outpost ontstaan die zijn naam ontleent aan de zwarte piek waar hij omheen gebouwd is.

In het hoofdstuk over Smuggler’s Run, de attractie waarin parkbezoekers plaatsnemen in de cockpit van de Millennium Falcon, krijgen we niet alleen een berg concepten voorgeschoteld van de gesimuleerde wereld waar je tijdens de rit doorheen vliegt, er worden meerdere ideeën voor de omgeving rondom de levensgrote Millennium Falcon zelf gedeeld. Er wordt verteld hoe de Imagineers de wachtrij aangekleed hebben om die te betrekken bij de attractie, en waarom Hondo Ohnaka een uitstekende keus was om als aanstichter van het avontuur te dienen. Maar er komen ook praktische zaken naar boven. Dit was bijvoorbeeld de allereerste keer dat er een complete, levensgrote, Millennium Falcon gebouwd ging worden, waardoor dit het uitgerekende moment was om dat tot in detail helemaal goed te doen zodat deze in de toekomst als referentie kan dienen voor nieuwe projecten. Een puntje waar men eerder bijvoorbeeld met regelmaat tegenaan liep was het feit dat de originele Falcon opgebouwd was uit stukjes van modelbouw sets van allerlei echte voertuigen. Waardoor er verschillende logo’s van automerken of zelfs kentekenplaten op de buitenkant Millennium Falcon schaalmodellen te vinden zijn. Imagineering heeft samen met Lucasfilm elk detail van de Falcon doorgenomen en alles dat een oorsprong op Aarde heeft aangepast zodat het ook van heel dichtbij werkt in de Star Wars wereld. Zo werden logo’s van automerken uitgewerkt tot mechanische onderdelen, kentekenplaten werden waarschuwingslabels, etc.

De verschillende winkels en eetgelegenheden in het park worden allemaal aandachtig besproken en uitgebeeld. En niet alleen de plekken die daadwerkelijk in Galaxy’s Edge terechtgekomen zijn, we krijgen bijvoorbeeld ook een grote hoeveelheid informatie en artwork over een luxueus restaurant dat het niet gehaald heeft tot het uiteindelijke park, en er waren zelfs plannen voor een groot animatronisch wezen waar bezoekers een rondje op zouden kunnen rijden, denk aan een ritje op een olifant maar dan in Star Wars stijl. Deze ideeën waren ambitieus maar bleken om praktische of financiële redenen niet haalbaar, maar worden wel uitgebreid besproken om de lezer een compleet beeld te geven van het gehele proces.

Ratcliffe begint elk hoofdstuk met achtergrond, uitleg en citaten van tientallen mensen die aan Galaxy’s Edge gewerkt hebben, denk bijvoorbeeld aan mensen als Doug Chiang, Erik Tiemens, Chris Beatty en Matt Martin. Het boek is niet enkel een art boek, naast alle prachtige schetsen krijgen we min of meer een masterclass in worldbuilding en het opbouwen van interactive verhalen. Als je Black Spire Outpost al eens bezocht hebt of van plan bent dat te gaan doen is dit boek een goudmijn aan informatie. Als een reisje naar Batuu er voorlopig niet in zit is dit een geweldige manier om je toch onder te dompelen in deze indrukwekkende, unieke en levende wereld en ervaring die Disney en Lucasfilm hebben neergezet.

Het is enigszins jammer dat er geen foto’s van de daadwerkelijke plekken en voorwerpen in het boek voorkomen, het was leuk geweest om niet alleen de verschillende stappen die tot het eindresultaat geleid hebben te zien, maar om daarbij ook het daadwerkelijke eindresultaat te kunnen bekijken.

Een aangename verrassing in deze toevoeging aan de Art of… lijn van Star Wars boeken is het papier. Het papier? Ja het papier. De eerdere boeken zijn allemaal gemaakt van glossy papier waar vingerafdrukken op verschijnen als je alleen maar zijlings naar het papier kijkt. Het papier waar The Art of Galaxy’s Edge in uitgevoerd is heeft daar veel minder last van, wat ik als groot fan van deze boeken erg kan waarderen. En een shout out naar Taylor Swift in een Star Wars boek zien we ook niet iedere dag!

Zo alles bij elkaar is The Art of Galaxy’s Edge met recht een aanrader voor mensen met een interesse in Star Wars en Disney parken, of zelfs worldbuilding, storytelling, artwork, en alle aspecten die daarmee te maken hebben.

Heb je The Art of Star Wars Galaxy’s Edge ook gelezen? Laat ons weten wat je er van vond. En ben jij al eens in Galaxy’s Edge geweest of kijk je er naar uit om, wanneer dat weer mogelijk is, de reis naar Batuu te maken? Deel jouw ervaringen en verwachtingen met ons in onze Facebook groep of op Discord!

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series CoverStar Wars Rebels: The Art of the Animated Series is een koffietafelboek geschreven door Daniel  Wallace. Het is een verzameling artwork dat tijdens de productie van de geanimeerde TV serie gemaakt is. Het boek bevat 200 pagina’s met honderden conceptwerken maar vooral complete tekeningen die de ontwerpen voor personages, kleding, voertuigen en omgevingen duidelijk weergeven zodat dit in 3D geproduceerd kon worden.

Het boek begint met twee pagina’s met vroege ideeën, hier zien we een aantal opties die verkend zijn voor hoe de Ghost crew er uit kon gaan zien. Daarna krijgt elk seizoen een hoofdstuk dat onderverdeeld is in personages, omgevingen, props en voertuigen. Voor de hoofdpersonages krijgen we nog wat meer vroege concepten te zien, soms een kleimodel van het hoofd en verder wat detailshots van hun kleding en props. Van minder belangrijke personages zoals Cikatro Vizago en Maketh Tua worden er enkel overzichtsafbeeldingen gedeeld. Van personages die we al eerder in films of Star Wars The Clone Wars gezien hebben, zoals Darth Maul, Grand Moff Tarkin, Luminara Unduli en Obi-Wan Kenobi krijgen we naast overzichten ook wat beelden uit de eerdere films en/of series zodat we een goed beeld krijgen van hoe dzee personages zijn aangepast aan de visuele stijl van Star Wars Rebels.

We worden ook getrakteerd op geweldige landschapsplaten zoals een overzicht van een boerderij op Lothal, de ringen en ruimtestations om Geonosis en Reklam Station in de wolken van de planeet Yarma. Maar ook de interieuroverzichten van het Imperial hoofdkantoor op Lothal of Kallus’ kantoor daar zijn een lust voor het oog.

Het artwork is hoe dan ook de ster van het boek, de begeleidende teksten zijn vooral bijzaak. Bijna elke afbeelding heeft een korte beschrijving of een inzichtelijk quote van de tekenaar of de showrunners van de serie. Deze teksten gaan helaas niet heel diep op de materie in, maar zijn wel een leuke toevoeging. Maar zelfs zonder de teksten zou het boek helemaal tot zijn recht komen.

Ik had wel graag wat meer ontwikkelend werk gezien, vroegere concepten die we nog zien evolueren, of die elementen weergeven die het niet tot in de show gehaald hebben etc. Het boek focust zich vooral op werk dat helemaal gereed is, dat daadwerkelijk gebruikt is, en in een hoop gevallen ook al eerder naar buiten gebracht is in bijvoorbeeld de Episode Guides op StarWars.com.

We krijgen wel een klein aantal ongebruikte ontwerpen te zien zoals een compleet uitgewerkte Director Orson Krennic, maar het boek is meer een”dit is wat we gemaakt hebben”-boek, en niet zozeer een ”dit is hoe we tewerk gegaan zijn”-boek, wat op zichzelf helemaal niet slecht is natuurlijk. Dit zorgt ervoor dat elk werk in het boek er gelikt uitziet en daadwerkelijk bekend is uit de TV serie.

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series is erg leuk voor mensen die van de serie genoten hebben, we worden mee terug genomen naar de elementen die Rebels uniek maakte, ontdekken details in de ontwerpen die ons wellicht eerder nog niet opgevallen waren en we leren gaandeweg een klein beetje over het productieproces. Als je opzoek bent naar een echt diepgaand naslagwerk over de productie van een geanimeerde serie is dit niet het boek voor jou. Maar als je graag naar schetsen, 3D renders en kleimodellen van bekende personages en omgevingen kijkt is dit zeker een boek waar je je een paar uur mee kunt vermaken en wat je zo nu en dan nog eens kunt doorbladeren. Het is in dat aspect zeker een aanrader, maar verwacht dus geen diepgaande behind-the-scenes weetjes en feiten.

Net als bij The Force Awakens en The Last Jedi geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Rise of Skywalker een rondleiding door het vormgevingsproces van de film. Szostak gaat in tegenstelling tot zijn vorige twee Art of … boeken deze keer niet op chronologische volgorde door het productieproces heen, maar heeft het boek opgedeeld in de verschillende afdelingen die aan de film gewerkt hebben. Zoals de kostuum afdeling, props afdeling, creature en droids, etc. Wel als vanouds vertelt Phil over de keuzes die tijdens het gehele productieproces gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien hoe snel een set gebouwd wordt, hoe kort deze gebruikt word om vervolgens snel weer afgebroken te worden om plaats te maken voor de volgende. Phil deelt een slordige 350 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Zoals we van deze boekenreeks gewend zijn varieert het werk van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien vroege sfeerimpressies voor locaties maar ook gedetailleerde ontwerpen en zelfs 3D modellen van voertuigen en tig variaties van droids zoals D-O. Opvallend en jammer is wel dat er geen visualisaties van Palpatine in het boek te bekennen zijn en ook Exegol is erg ondervertegenwoordigd.

Dit boek bevat niet enkel conceptwerk van The Rise of Skywalker productie maar gaat ook een stukje terug in de tijd. Omdat The Art of The Last Jedi uitkwam op de dag dat die film in de bioscopen ging draaien hebben ze er destijds voor gekozen om grote spoilers voor die film uit dat boek weg te laten. Maar dat werk wilden ze ons gelukkig niet onthouden dus opent dit boek met een hoofdstuk dat daaraan gewijd is. Zo worden we bijvoorbeeld getrakteerd op geweldige sfeerimpressies van de confrontatie tussen Luke en Kylo op Crait.

Net als de voorgaande boeken in deze serie begint elk hoofdstuk met een pagina tekst waarin Phil vertelt over de tijdschema’s van dit gedeelte van de productie. Waar en wanneer ze verschillende sets opgebouwd hebben of welke teams er aan welke concepten werkten en hoe regisseur J.J. Abrams inspeelde op ideeën die van de concept artists zijn kant op kwamen. Hieruit wordt ook goed duidelijk dat het vrij lang geduurd heeft tot het verhaal daadwerkelijk vast stond, grote elementen zijn lange tijd onzeker geweest of zijn tijdelijk overboord gegooid om later alsnog terug te keren in het script. Als die informatie je niet interesseert kun je deze tekstpagina’s eventueel laten voor wat ze zijn en enkel genieten van al het visuele pracht en praal wat pagina na pagina met je gedeeld wordt.

The Art of The Rise of Skywalker is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. Ook als het verhaal dat de film vertelt je niet echt interesseert blijft dit een fantastisch boek om af en toe door te bladeren en van de geweldige platen en ideeën te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.