Boekreview: Be more Boba Fett

Be more Boba Fett Cover
Titel: Be more Boba Fett
Auteur: Joseph Jay Franco
Publicatiedatum: 21 december 2021
3.5

Be more Boba Fett CoverBe more Boba Fett van auteur Joseph Jay Franco is het vijfde deel in de Be more … serie, eerder verschenen Be more Vader, Yoda, Lando en Leia, en in 2022 verschijnt Be more Obi-Wan.

Deze serie kleine full-color motivatieboekjes geven de lezer tips om het leven te verbeteren door meer eigenschappen van de genoemde personages aan te nemen. In Be more Boba Fett deelt Franco vijfentwintig levenslessen, die vergezeld worden door een citaat uit de films en series. Dit boek richt zich op Boba Fett en zijn leven als bounty hunter, maar elk advies is schrikbarend nuttig voor mensen die als zelfstandige ZZPer/Freelancer werken op onze planeet. Het is dan ook een uitstekend geschenk voor mensen die voor zichzelf werken of op het punt staan een eigen onderneming te beginnen.

Het boek is een mooi staaltje grafisch ontwerp, van de omslag, tot het binnenwerk. De pagina’s zijn minimalistisch opgemaakt, waarbij de linker pagina van elke spread een citaat bevat met daarboven een afbeelding van de persoon die de betreffende uitspraak deed. Je vindt in het boek citaten van onder anderen Darth Vader, Bossk, Din Djarin en uiteraard Boba zelf. Rechts deelt Franco een wijze les die betrekking heeft op het citaat. Denk hierbij aan lessen als ”Laat je niet misbruiken” met de uitleg dat iedereen vooral het beste voor zichzelf wil, en de kans aanwezig is dat je deel uitmaakt van een groter team, waarbij het belangrijk is dat je jezelf niet naar achteren laat duwen, waardoor jouw eigen belangen vergeten worden. Deze les wordt vergezeld door Vader’s bekende uitspraak

”I am altering the deal. Pray I don’t alter it any further”.

Don't get taken advantage of.
Don’t get taken advantage of.

Aan de ander kant wordt ook aangestipt dat je ”Je afspraken na moet komen.” Het is belangrijk om vooraf genoeg onderzoek te doen om precies te weten wat je wel en niet waar kan maken, waardoor je dus duidelijke afspraken kunt maken omtrent wat er van jou verwacht wordt bij een opdracht. Deze les wordt vergezeld door Vader’s

”You are free to use any methods Necessary, but I want them alive. No disintegrations!”

Het boek is vooral luchtig en grappig bedoeld, maar zoals gezegd zijn de lessen verrassend toepasselijk op het echte leven. Als ZZPer ben ik het volmondig eens met min of meer alle adviezen die gegeven worden, en dit is dan ook zeker een boek dat ik in mijn achterhoofd hou om cadeau te doen aan vrienden die voor zichzelf willen beginnen of een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Als je de eerdere delen uit de Be more … serie leuk en/of interessant vond zal ook de Boba Fett editie je zeker aanspreken. Als je nog niet bekend bent met de serie zou ik je zeker aanraden ze eens een kans te geven. Verwacht geen uren leesplezier, want als je er even voor gaat zitten ben je met een goed kwartier door de 65 pagina’s heen. Maar leerzaam zijn ze zeker.