Boekreview: Victory’s Price

Victory's PriceTitel
2 maart 2021Releasedatum

Victory's Price CoverVictory’s Price  is het derde deel in de Alphabet Squadron trilogie van Alexander Freed. Het boek pakt de draad min of meer direct na de gebeurtenissen in Shadow Fall weer op. Na de dood van Caern Adan is er een nieuwe leider nodig voor Alphabet Squadron en Generaal Hera Syndulla promoveert Wyl Lark naar deze positie. Wyl, de zachtaardige jongen die een hekel heeft aan conflict stuurt nu zijn team aan in een wanhopige strijd tegen het elite TIE fighter team van Soran Keize. En Wyl zou Wyl niet zijn als hij niet een manier zou vinden om de tegenpartij te humaniseren. Eerder deed hij al pogingen om via de radio tegen de piloten van Shadow Wing te praten, maar hij draait de knop in Victory’s Price naar 11 en geeft zowel zijn team als Shadow Wing een hele nieuwe kijk op hun vijanden.

Soran Keize, de leider van de 204th Imperial Fighter Wing, beter bekend als Shadow Wing, was in Shadow Fall een relatief ééndimensionaal personage met weinig diepgang. In Victory’s Price komt hij echter vele malen beter uit de verf. Zijn doel is duidelijker en zijn motivatie vooral menselijk en begrijpelijk. Freed zet met Keize een geloofwaardige antagonist neer die oprecht gelooft dat hij doet wat het beste is voor de bevolking van het sterrenstelsel en vooral de troepen onder zijn gezag.

Het verhaal van Yrica Quell is uiteraard nog niet voorbei, aan het einde van Shadow Fall zagen we haar Alphabet Squadron verlaten en terugkeren naar Shadow Wing. In Victory’s Price volgen we haar gedurende haar nieuwe, zelf toegekende, missie die haar leven meermaals op het spel zet. Hoewel we in de eerdere twee boeken al vaker op Yrica focuste en in haar psyche doken, gaat Freed hier nog een stuk verder en krijgt ze nog veel meer diepgang dan verwacht, Yrica’s verhaal is de uitblinker in deze trilogie en kan niet anders beschreven worden dan als een achtbaan van emoties en gevoel.

Hera Syndulla heeft deze keer een veel grotere rol dan in de voorgaande boeken. Zij stuurt haar maanschappen niet alleen aan, ze is de drijfveer achter hun ontwikkeling en motivatie. Ook krijgen we hier eindelijk een antwoord op wat Hera’s rol tijdens de Slag om Jakku was en de zin ”A Star Destroyer wasn’t meant to be operated with a crew of one, but Hera had always enjoyed a challenge” geeft een aardig beeld van hoe ver Hera gaat in haar strijd tegen het kwaad, en die zin zal mij denk ik altijd bijblijven.

Al blijft het nog altijd een mysterie waar Jacen rondhangt terwijl zijn moeder haar troepen leidt. Er wordt meermaals naar hem verwezen, maar hij blijft tot dusver uit de spotlight.

De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory's Price. Artwork door Jeff Langevin.

De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory’s Price. Artwork door Jeff Langevin.

De schrijfstijl van Freed is erg prettig, hoewel hij overal goed de tijd voor neemt leest het 460 pagina’s tellende boek net als de voorgaande delen erg vlot weg. Waar Freed ook hier weer in slaagt is het overzichtelijk en begrijpelijk houden van de ruimtegevechten, die zijn in tekst lang niet altijd makkelijk te volgen, maar Freed houdt het gelukkig altijd vrij overzichtelijk. Daarnaast is hij ook altijd goed geweest in het schrijven van personages en de emotionele baggage die deze personages met zich meedragen en dat is ook hier zeker aan de orde. We duiken in Victory’s Price nog dieper in de leden van Alphabet Squadron en Shadow Wing dan voorheen en dat zorgt voor een ontzettend realistisch beeld van de situatie en maakt het mogelijk om mee te leven met personages aan beide kanten van het conflict. De ontwikkelingen van de hoofdpersonages gedurende de hele trilogie geven voldoening en Freed heeft met de Alfabet Squadron trilogie een verhaal neergezet dat redelijk hoog op de ladder van geweldige boeken staat en waarschijnlijk nog jaren lang relevant zal blijven.

Het audioboek dat door Audible uitgegeven wordt is voorgelezen door January LaVoy (Alphabet Squadron en Shadow Fall werden voorgelezen door Saskia Maarleveld en Carol Monda) en zij doet weer haar uiterste best om elk personage een unieke stem te geven zonder dat te forceren. Over het algemeen slaagt ze daar prima in al lijken de stemmen van Wyl en Nath af en toe in elkaar over te lopen. De productie is verder weer van topkwaliteit, er zijn hints van bekende en nieuwe muziek, er zijn genoeg audio effecten om het geheel wat dynamiek te geven maar deze staan het verhaal nooit in de weg. Zo zijn motorgeluiden van ruimteschepen soms wat aanwezig waardoor ze afleiden of zelfs ronduit irritant worden, in Victory’s Price is dat zeker niet het geval. Wanneer piloten over de radio tegen elkaar spreken maakt de modulatie van de stem dat altijd goed duidelijk, zonder dat de stem moeilijk te verstaan wordt en dat geeft het erg veel sfeer. Het audioboek is wat mij betreft een prima manier om van dit verhaal te genieten.

Victory’s Price is een passend eind van de trilogie, het springt van gedurfde acties in de cockpits van starfighters, naar de emotionele tol die het deelnemen aan een oorlog eist van hen die er in vechten, naar connecties die wezens maken wie ze zijn. De Alphabet Squadron trilogie is wat mij betreft een pareltje in de Star Wars boekenwereld.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Alphabet Squadron: Victory’s Price en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.

Boekreview: The Art of The Mandalorian

The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken.

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.

Boekreview: Race to Crashpoint Tower

Race to Crashpoint TowerTitel
Daniel José OlderAuteur
29 juni 2021Releasedatum

Race to Crashpoint TowerRace to Crashpoint Tower van Daniel José Older (Last Shot, The High Republic Adventures), met illustraties van Petur Antonsson (A Test of Courage, The Great Jedi Rescue), is het tweede boek voor jonge lezers in de High Republic reeks. We volgen Jedi Padawans Ram Jomaram en Lula Talisola tijdens een Nihil aanval op de New Republic Fair op Valo.

Ram is een wat ongewone Padawan, hij is een introvert die liever in een garage aan speeders sleutelt dan dat hij tijd met andere levende wezens doorbrengt. In de High Republic zien we regelmatig dat Jedi een unieke connectie met de force hebben, Ram gebruikt de Force om te zien hoe dingen, vooral mechanische structuren, opgebouwd zijn. Zo kan hij bijvoorbeeld voelen waar een probleem in een speeder motor zit zonder deze fysiek uit elkaar te halen.

Lula kennen we uit nummers 1 tot en met 5 van The High Republic Adventures stripreeks, in Race to Crashpoint Tower komt ze samen met, vriendin en mede Force user, Zeen Mrala op de planeet Valo terecht en samen schieten ze daar Ram te hulp.

Wezens vanuit het hele sterrenstelsel zijn naar Valo gekomen voor de Republic Fair, maar terwijl Rams medepadawans bezig zijn met voorbereidingen voor de fair merkt Ram een beveiligingsalarm op bij de communicatietoren op Crashpoint Peak. Hij gaat met zijn droid, V-18, op onderzoek uit en komt erachter dat de Nihil de communicatietoren onbruikbaar gemaakt hebben als voorbereiding op een grootschalige aanval op het evenement. Het is aan Ram om de overige Jedi op de hoogte te brengen van de naderende aanval, maar dat is niet zo makkelijk als gehoopt.

Het boek is op jongere lezers gericht (8-12 jaar) waardoor het verhaal niet heel ingewikkeld is maar zeker niet oninteressant. Older begint met wat rustige introducties, maar zodra het verhaal eenmaal op gang komt krijgen de personages, en daarmee ook de lezer, geen pagina rust. Het verhaal vliegt in een razend tempo voorbij. De gebeurtenissen in het verhaal lopen parallel aan die van The Rising Storm van auteur Cavan Scott (ook te koop vanaf 29 juni 2021) en het is dan ook een leuke aanvulling op dat verhaal.

Lula en Zeen spelen een vrij grote rol in het verhaal en de gebeurtenissen van Race to Crashpoint Tower gebeuren direct na de gebeurtenissen van The High Republic Adventures #1-5, dus die comics gelezen hebben voor je aan dit boek begint is een goed idee, maar geen vereiste. Alles dat je over het tweetal moet weten wordt uitgelegd, maar de grotere achtergrond weten is wel een toevoeging die het lezen van de comics de moeite waard maakt.

Older zet met Race to Crashpoint Tower een leuk verhaal neer dat wat nieuwe en kortgeleden geïntroduceerde concepten in de Star Wars wereld verkent of wat dieper uitpluist. Ondanks het Young Reader label is het boek wat mij betreft vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, al vliegen gevorderde lezers er uiteraard vrij vlot doorheen, maar laat dat je er zeker niet van weerhouden het boek een kans te geven.

Race to Crashpoint Tower is vanaf 29 juni 2021 in alle boekhandels te krijgen.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van The High Republic: Race to Crashpoint Tower voor deze review.

The Art of Star Wars: Galaxy's EdgeTitel
27 april 2021Releasedatum

Boekreview: Thrawn: Greater Good

Thrawn: Greater GoodTitel
27 april 2021Releasedatum

Thrawn Greater Good CoverThrawn Ascendancy: Greater Good is het tweede deel in de Thrawn Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het boek pakt het verhaal op waar deel één, Thrawn Ascendancy: Chaos Rising, eindigde. Thrawn heeft Yiv the Benevolent verslagen en de Chiss zijn de laatste basissen van de Nikardun aan het opruimen terwijl een grotere vijand druk bezig is de Chiss samenleving te infiltreren.

Thrawn komt de groep vluchtelingen uit het vorige boek tegen en leert dat de groep er bijna klaar voor is om zichzelf van het leven te beroven. Ze zijn er min of meer zeker van dat de rest van hun volk gesneuveld is en het enige nuttige dat zij zelf nog kunnen doen is ”één worden met het beyond” en daarmee de planeet genezen en herstellen, zodat een nieuw ras er in de toekomst hun thuis van kan maken. Thrawn vindt dat uiteraard wat drastisch en start een expeditie naar hun planeet om te zien of er overlevenden zijn en of de planeet nog bewoonbaar is, in de hoop zo de groep vluchtelingen van de dood te redden.

Opvallend genoeg is Thrawn in dit Thrawn-boek niet de hoofdpersoon. Hij is zeker aanwezig, maar hij, Thalias, de Sky-walker Che’ri en de bemanning van de Springhawk spelen deze keer meer een bijrol en we zien Thrawns aanwezigheid vooral vanuit het perspectief van andere personages. Geen innerlijke dialogen en analyses deze keer. Admiral Ar’alani is ook weer van de partij, zij heeft met haar schip de Vigilant het gezag over de opruimmissie rondom de overblijfselen van de Nikardun. Een grotere rol is weggelegd voor Senior Captain Xodlak’in’daro, of Lakinda, en haar bemanning aan boord van de Grayshrike. Zij wordt door haar familie teruggeroepen van de Nikardun missie om een opdracht uit te voeren die de Xodlak familie weer in een hoger aanzien zou moeten zetten.

Net als in Chaos Rising maakt Zahn ook hier weer gebruik van ”memories” hoofdstukken. Hoofdstukken die zich een stukje in het verleden afspelen en langzaamaan naar het begin van dit boek toewerken. Zahn weet twee verhalen die in eerste instantie compleet los van elkaar lijken te staan uitstekend samen te brengen zodat de lezer langzaamaan een mysterie kan ontrafelen.

Zoals gezegd is Thrawn niet de hoofdpersoon in dit boek, dat zijn Lakinda en de personages in de memories hoofdstukken en dat is wat mij betreft een goede zet geweest. In de memories hoofdstukken zien we een hele andere kant van de Chiss Ascendancy dan we tot nu toe gezien hebben. Geen militaire of politieke spektakels, maar gewone plattelandsmensen die hun leven leiden en in een ongebruikelijke situatie terecht komen. Het verhaal van Lakinda geeft ook een goed beeld van een ”gewone” Chiss. Iemand die slim en gemotiveerd is om zich omhoog te werken in de militaire hiërarchie, maar niet een ongekend tactisch genie is zoals Thrawn. Als er iets is waar dit boek in slaagt is dat het punt maken dat Thrawn’s genie ook onder de Chiss uitzonderlijk is. Lakinda is wat mij betreft tot dusver het interessantste personage in deze trilogie, al ligt Thalias niet ver achter haar, en ik ben benieuwd waar haar verhaal verder naartoe gaat.

In Chaos Rising besteedde Zahn, begrijpelijk, vrij veel tijd aan het uitleggen van de Chiss samenleving en politieke en familiestructuur. De naamvoering en gebruiken van de Chiss. Met al deze informatie al in het achterhoofd kan Greater Good zich meer op het verhaal richten, en door Thrawn zelf voornamelijk op een zijspoor te zetten was er ruimte voor een intrigerend verhaal dat tal van vragen oproept. Zahn legt zoals we van hem gewend zijn overal weer onopvallend puzzelstukjes neer die later allemaal op hun plek vallen, maar nu is het meer aan de lezer zelf om ze naar hun plek te schuiven.

En één van de grootste vragen is het einde, de opzet naar Thrawn Ascendancy: Lesser Evil is onverwacht en laat de lezer met een groot vraagteken achter. Ik ben heel benieuwd hoe dat aanstaande november gaat uitpakken in de ontknoping van de Ascendancy trilogie.

De Audible versie van het boek is weer ingesproken door Marc Thompson die met de grote hoeveelheid personages helemaal los gaat met stemmen. Thompson is erg goed in het creëren van unieke stemmen die allemaal geloofwaardig en authentiek overkomen. En omdat we grotere hoeveelheden Chiss uit dezelfde families zien is het leuk om te horen hoe hij de verschillende families verschillende accenten geeft. Met een looptijd van 16 uur en 17 minuten is dit het op één na langste Thrawn audioboek (achter Thrawn, 2017), maar dankzij Thompson vliegt het in een mum van tijd voorbij.

Wat mij betreft is Thrawn Ascendancy: Greater Good zeker een aanrader, ook als je minder fan van Thrawn bent, al zul je Chaos Rising uiteraard gelezen moeten hebben om helemaal te snappen waar Greater Good over gaat.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Thrawn Ascendancy: Greater Good en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.