Boekreview: Victory’s Price

Victory's Price Cover
Titel: Alphabet Squadron: Victory's Price
Auteur: Alexander Freed
Publicatiedatum: 2 maart 2021

Victory's Price CoverVictory’s Price  is het derde deel in de Alphabet Squadron trilogie van Alexander Freed. Het boek pakt de draad min of meer direct na de gebeurtenissen in Shadow Fall weer op. Na de dood van Caern Adan is er een nieuwe leider nodig voor Alphabet Squadron en Generaal Hera Syndulla promoveert Wyl Lark naar deze positie. Wyl, de zachtaardige jongen die een hekel heeft aan conflict stuurt nu zijn team aan in een wanhopige strijd tegen het elite TIE fighter team van Soran Keize. En Wyl zou Wyl niet zijn als hij niet een manier zou vinden om de tegenpartij te humaniseren. Eerder deed hij al pogingen om via de radio tegen de piloten van Shadow Wing te praten, maar hij draait de knop in Victory’s Price naar 11 en geeft zowel zijn team als Shadow Wing een hele nieuwe kijk op hun vijanden.

Soran Keize, de leider van de 204th Imperial Fighter Wing, beter bekend als Shadow Wing, was in Shadow Fall een relatief ééndimensionaal personage met weinig diepgang. In Victory’s Price komt hij echter vele malen beter uit de verf. Zijn doel is duidelijker en zijn motivatie vooral menselijk en begrijpelijk. Freed zet met Keize een geloofwaardige antagonist neer die oprecht gelooft dat hij doet wat het beste is voor de bevolking van het sterrenstelsel en vooral de troepen onder zijn gezag.

Het verhaal van Yrica Quell is uiteraard nog niet voorbei, aan het einde van Shadow Fall zagen we haar Alphabet Squadron verlaten en terugkeren naar Shadow Wing. In Victory’s Price volgen we haar gedurende haar nieuwe, zelf toegekende, missie die haar leven meermaals op het spel zet. Hoewel we in de eerdere twee boeken al vaker op Yrica focuste en in haar psyche doken, gaat Freed hier nog een stuk verder en krijgt ze nog veel meer diepgang dan verwacht, Yrica’s verhaal is de uitblinker in deze trilogie en kan niet anders beschreven worden dan als een achtbaan van emoties en gevoel.

Hera Syndulla heeft deze keer een veel grotere rol dan in de voorgaande boeken. Zij stuurt haar maanschappen niet alleen aan, ze is de drijfveer achter hun ontwikkeling en motivatie. Ook krijgen we hier eindelijk een antwoord op wat Hera’s rol tijdens de Slag om Jakku was en de zin ”A Star Destroyer wasn’t meant to be operated with a crew of one, but Hera had always enjoyed a challenge” geeft een aardig beeld van hoe ver Hera gaat in haar strijd tegen het kwaad, en die zin zal mij denk ik altijd bijblijven.

Al blijft het nog altijd een mysterie waar Jacen rondhangt terwijl zijn moeder haar troepen leidt. Er wordt meermaals naar hem verwezen, maar hij blijft tot dusver uit de spotlight.

De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory's Price. Artwork door Jeff Langevin.
De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory’s Price. Artwork door Jeff Langevin.

De schrijfstijl van Freed is erg prettig, hoewel hij overal goed de tijd voor neemt leest het 460 pagina’s tellende boek net als de voorgaande delen erg vlot weg. Waar Freed ook hier weer in slaagt is het overzichtelijk en begrijpelijk houden van de ruimtegevechten, die zijn in tekst lang niet altijd makkelijk te volgen, maar Freed houdt het gelukkig altijd vrij overzichtelijk. Daarnaast is hij ook altijd goed geweest in het schrijven van personages en de emotionele baggage die deze personages met zich meedragen en dat is ook hier zeker aan de orde. We duiken in Victory’s Price nog dieper in de leden van Alphabet Squadron en Shadow Wing dan voorheen en dat zorgt voor een ontzettend realistisch beeld van de situatie en maakt het mogelijk om mee te leven met personages aan beide kanten van het conflict. De ontwikkelingen van de hoofdpersonages gedurende de hele trilogie geven voldoening en Freed heeft met de Alfabet Squadron trilogie een verhaal neergezet dat redelijk hoog op de ladder van geweldige boeken staat en waarschijnlijk nog jaren lang relevant zal blijven.

Het audioboek dat door Audible uitgegeven wordt is voorgelezen door January LaVoy (Alphabet Squadron en Shadow Fall werden voorgelezen door Saskia Maarleveld en Carol Monda) en zij doet weer haar uiterste best om elk personage een unieke stem te geven zonder dat te forceren. Over het algemeen slaagt ze daar prima in al lijken de stemmen van Wyl en Nath af en toe in elkaar over te lopen. De productie is verder weer van topkwaliteit, er zijn hints van bekende en nieuwe muziek, er zijn genoeg audio effecten om het geheel wat dynamiek te geven maar deze staan het verhaal nooit in de weg. Zo zijn motorgeluiden van ruimteschepen soms wat aanwezig waardoor ze afleiden of zelfs ronduit irritant worden, in Victory’s Price is dat zeker niet het geval. Wanneer piloten over de radio tegen elkaar spreken maakt de modulatie van de stem dat altijd goed duidelijk, zonder dat de stem moeilijk te verstaan wordt en dat geeft het erg veel sfeer. Het audioboek is wat mij betreft een prima manier om van dit verhaal te genieten.

Victory’s Price is een passend eind van de trilogie, het springt van gedurfde acties in de cockpits van starfighters, naar de emotionele tol die het deelnemen aan een oorlog eist van hen die er in vechten, naar connecties die wezens maken wie ze zijn. De Alphabet Squadron trilogie is wat mij betreft een pareltje in de Star Wars boekenwereld.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Alphabet Squadron: Victory’s Price en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.