Boekreview: Thrawn

ThrawnTitel
11 april 2017Releasedatum

Thrawn CoverMitth’raw’nuruodo, of ”Thrawn” is al tijden één van mijn favoriete Legends personages. Op Celebration Londen was ik dan zoals vele andere fans om me heen razend enthousiast toen Dave Filoni aankondigde dat Thrawn terug zou keren in de Star Wars wereld en zijn opwachting ging maken in Rebels. En ik sprong bijna van mijn stoel toen er een videoboodschap van Timothy Zahn op het grote scherm verscheen waarin hij ons vertelde dat hij een nieuw boek over de bekende Chiss ging schrijven, nee niet ging schrijven, dat hij daar al mee bezig was! Sinds die middag kijk ik al uit naar de dag dat ik dit boek in mijn bezit zou hebben en meneer Zahn stelt zoals verwacht zeker niet teleur!

Zahn’s Thrawn verteld ons hoe de Chiss als één van de weinige aliens in de Imperial Navi terecht gekomen is en hoe hij zich in een vrij rap tempo omhoog gewerkt heeft naar de rang van Grand Admiral. Thrawn is een Chiss, een alien ras dat buiten de verkende gebieden van het sterrenstelsel leeft en voor de inwoners van de Empire onbekend is. Thrawn is door zijn soortgenoten verbannen en bevindt zich op een onbewoonde planeet aan de rand van het sterrenstelsel, waar hij per toeval door Imperials gevonden wordt. Hij schakelt in zijn eentje op een vernuftige manier een stel soldaten uit en weet aan boord van hun schip te sluipen waar hij uiteindelijk gevangen genomen wordt. Hij wordt voorgeleid aan Palpatine die ziet dat Thrawn erg slim is en een briljante tactische geest heeft. Palpatine besluit dat het een goed idee is om Thrawn een plek in de Imperial Navi te geven en stuurt hem samen met kadet Eli Vanto naar de academy op Coruscant om zich bekend te maken met de gang van zaken. Eli dient als vertaler en assistent, omdat Thrawn nog niet honderd procent vloeiend is in Galactic Basic. Samen doorlopen zij de academy en zien we ze gedurende het boek de militaire ladder beklimmen.

Naast het verhaal van Thrawn en Eli volgen we afwisselend ook de avonturen van Arihnda Pryce, die we in Rebels al leerde kennen als de Gouverneur van Lothal. Arihnda was in het bezit van een mijn op Lothal die door de Empire overgenomen werd. Ze verhuist naar Coruscant en probeert een nieuw leven op te bouwen maar wordt door verschillende hoogstaande politici gebruikt en verworpen. Tot ze de mogelijkheid ziet om zelf hogerop te komen en deze met beide handen grijpt. Gedurende het boek zien we hoe ze zich uiteindelijk opwerkt naar Gouverneur van Lothal en gedurende haar carrière in aanraking komt met Thrawn en andere hoogstaande Imperials.

In de Legends boeken was Thrawn een geweldige vijand voor onze helden, hij kon niets met de Force, maar hij was zo slim dat hij gevaarlijker was dan menig Dark Side user. Ook in het nieuwe canon is Thrawn een meesterlijke tacticus die zijn vijanden grondig bestudeerd en ze zo eenvoudig maar grondig mogelijk weet te verslaan. In Rebels zien we vooral dat Thrawn veel weet en anticipeert, maar het is vrij onduidelijk hoe en waarom hij de beweegredenen van zijn vijanden feilloos lijkt aan te voelen. In dit boek krijgen we echter een goed beeld van zijn werkwijze. Bij min of meer elke interactie die Thrawn met vriend en vijand heeft zien we niet alleen de gesprekken, maar krijgen we ook een kijkje door de ogen van Thrawn. Zo leren we dat hij elke beweging, verandering van stemtoon, en zelfs gezichtswarmte opmerkt en interpreteert. Hij heeft zo erg veel weg van Sherlock Holmes, waarbij Eli regelmatig, net als Watson, dient als klankbord om ideeën en theorieën mee te delen en verwerken.

Ook krijgen we aan het begin van elk hoofdstuk een aantal alinea’s wijsheid van Thrawn. Hij deelt zijn visie en ervaring over krijgers, oorlogvoering en interacties met anderen. Dit alles geeft een geweldig beeld van deze briljante geest en maken het personage in Rebels een stuk geloofwaardiger.

Het verhaal van Pryce is minder spectaculair, maar bevat veel meer emotie en slaagt er in om het personage vele malen meer diepgang te geven dan in Rebels het geval was. Gedurende het boek kreeg ik veel meer respect voor haar en werd zelfs verrast door haar laatste acties in het boek.

Gaandeweg krijgen we ook wat hints over wat er zich, naast de Chiss, nog meer buiten het bekende sterrenstelsel bevindt. En ik ben heel benieuwd om te zien wat we daar later nog van terug gaan zien.

Een minpuntje vond ik de aanwezigheid van Anakin en Darth Vader. In het Excerpt dat enige tijd geleden op internet gedeeld werdt leerden we dat Anakin en Thrawn elkaar tijdens de Clone Wars ontmoet zouden hebben! Maar deze excerpt leek meer bedoeld om lezers te lokken dan dat het onderdeel was van het verhaal. De relatie tussen Anakin en Thrawn komt verder nagenoeg niet meer naar boven. Ik was, en ben, ontzettend benieuwd naar het verhaal achter deze onthulling en hoop dat we hier later meer over te weten zullen komen.

De schrijfstijl van Zahn is erg prettig, hij deelt een hoop informatie maar weet het verhaal op een vrij rap tempo te laten verlopen, hoewel het tempo af en toe wel even wegzakt, om vervolgens toch vrij snel weer opgevoerd te worden. Waar Zahn een meester is in het vertolken van gesprekken en de spanning en nuance die hier bij horen, is hij wat minder goed in het vertolken van ruimtegevechten, daar was wat minder spanning en helaas waren deze wat moeilijk te visualiseren, maar gelukkig is dat niet waar het boek om draait. Het hele boek leest vrij vlot weg en hoewel er aardig wat tijd verstrijkt en we vrij veel informatie krijgen wacht ik vol verwachting op meer. Thrawn is nog net zo enigmatisch als in de Legends boeken maar Zahn is er wel in geslaagd om een nog betere versie van de Grand Admiral neer te zetten. Een versie die geloofwaardiger uit de verf komt en beter te begrijpen is dan voorheen, zonder mysterie kwijt te raken.

Ik sprong in Londen bijna van mijn stoel, en Zahn heeft me zeker niet teleur gesteld.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn voor deze review.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)