Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Thrawn: Chaos RisingTitel
1 september 2020Releasedatum

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.

Boekreview: The Lightsaber Collection

The Lighsaber CollectionTitel
Lukasz Liszko en Ryan ValleIllustrator
20 oktober 2020Releasedatum

The Lightsaber Collection CoverThe Lightsaber Collection van auteur Daniel Wallace en illustrators Lukasz Liszko en Ryan Valle draait zoals de titel doet vermoeden om lightsabers. Het is een verzamelboek dat de lezer trakteert op prachtige illustraties ene achtergrondinformatie over 58 variaties van wat misschien wel het bekendste wapen uit de filmwereld is.

Daniel Wallace begint het boek met een introductie en zes korte hoofdstukken over wat een lightsaber is, hoe een lightsaber gemaakt wordt, het ontwerpproces, lightsaber training en gevechten. Vervolgens bestaat het merendeel van het boek uit de daadwerkelijke lightsabers. Elke spread (dubbele pagina) van het boek is gewijd aan een personage uit de Star Wars wereld en diens lightsaber. De linker pagina bevat een indrukwekkende personage illustratie van de hand van Ryan Valle, en een korte tekst van Wallace waarin hij een beknopte geschiedenis van het personage geeft, wat behind the scenes informatie over de (stem) acteurs die het personage speelden en in welke films, series boeken en/of games we de personages tegenkomen.

Aayla Secura's Lightsaber

Aayla Secura’s Lightsaber

De rechter pagina is volledig gewijd aan een illustratie van het lightsaber hilt, van de hand van Lukasz Liszko. Onder de tekst op de linker pagina is ook een kleine illustratie van het lightsaber te zien, vaak van de andere kant gezien en hier is het niet alleen het hilt, maar is het lightsaber ingeschakeld waardoor ook de kleur van het licht te zien is. Een aantal keer is de rechter pagina uitvouwbaar als het bijvoorbeeld om een double-bladed lightsaber gaat, zoals dat van Darth Maul of de Jedi Temple Guards, of een wapen dat gedurende de films van uiterlijk veranderd is, zoals het Skywalker lightsaber.

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age.”
– Obi-Wan Kenobi

Het lightsaber gedeelte van het boek is opgedeeld is drie delen, Jedi of the Galactic Republic, Acolytes of the Dark Side en A New Jedi Tradition. In het eerste stuk vinden we alle bekende Jedi zoals Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Yoda. Maar we komen hier ook wat minder bekende en zelfs onverwachte namen tegen zoals Gungi (de Wookiee padawan uit de Youngling arc van The Clone Wars), Lord Corvax (uit de Vader Immortal VR game) en Sifo-Dyas. In het tweede gedeelte komen we de bekende Dark Side namen als Dacht Maul, Darth Sidious en Kylo Ren tegen, maar ook alle Inquisitors komen voorbij, alsook Ren (The Rise of Kylo Ren comic) en Dark Rey. Het laatste stuk is gewijd aan nieuwe Jedi die na het ontstaan van de Empire tevoorschijn kwamen zoals Ben Solo, Cal Kestis (Jedi: Fallen Order) Kanan Jarrus (Star Wars Rebels) en Leia Organa.

Sommige personages krijgen zelfs twee plekken in het boek omdat ze in hun leven meerdere lightsabers gebruikt hebben, denk aan Ahsoka Tano, Asajj Ventress en Obi-Wan Kenobi.

Asajj Ventress' Lightsabers

Asajj Ventress’ Lightsabers

Naast de in-universe informatie over de personages en hun lightsabers deelt Wallace ook wat behind the scenes weetjes, hoe Roger Christian bijvoorbeeld het beroemde flitserhandvat van een Graflex perscamera uit de jaren 40, dat uiteindelijk het Skywalker lightsaber werd, in een klein winkeltje vond. Ook vertelt Wallace dat het Lightsaber rekwisiet van de oude Ben Kenobi bestond uit een granaat, balanseerpijp en kraanknop. Wat dan wel weer gek is, is dat de illustratie van juist dit lightsaber, een rekwisiet waarvan fans al sinds jaar en dag exact weten uit welke echte onderdelen het bestaat, helaas niet accuraat is.

Rey's Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Rey’s Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Lukasz Liszko heeft her en der wat vrijheid gekregen om te spelen met de vormgeving van minder bekende lightsabers. Zo werden er op de sets van de prequels nogal wat lightsabers ”gedeeld” tussen verschillende Jedi. Amy Allen maakte als Aayla Secura bijvoorbeeld voor een aantal van haar scenes gebruik van hetzelfde rekwisiet als dat Silas Carson als Ki-Adi-Mundi aan zijn riem had hangen. Maar voor dit boek heeft Liszko Aayla’s lightsaber een aantal aanpassingen gegeven zodat het als een eigen ontwerp door het leven kan gaan, maar het nog trouw genoeg is aan de flitsen die we ervan zien in de prequel films en The Clone Wars.

De illustraties van de lightsabers zijn niet op ware grootte weergegeven, maar het scheelt niet veel. Omdat het boek met de vorm van lightsabers in gedachten is vormgegeven heeft het boek een wat vreemde afmeting, het is een goeie 30 centimeter breed (en dus het dubbele wanneer je het openslaat), maar slechts de helft daarvan hoog. De illustraties komen door dit formaat geweldig tot hun recht, maar het maakt het boek wat ongemakkelijk om op de plank op te bergen. Het maakt het daarentegen wel een eye catcher als het op de koffietafel ligt. Het reliëf van de omslag helpt hier ook zeker een handje bij.

Cal Kestis' Lightsaber

Cal Kestis’ Lightsaber

De vorm van het boek is wat mij betreft het enige (soort van, maar ook weer niet helemaal) minpuntje aan dit boek. De vormgeving is speels en uniek en de lange smalle pagina met een enkele illustratie op een glossy zwarte achtergrond is erg mooi om te zien, maar het limiteert het boek ook wat. Er is maar weinig ruimte voor begeleidende tekst, hier en daar had ik graag wat meer informatie willen zien. Maar vooral de lightsaber ontwerpen hadden van mij veel meer ruimte mogen krijgen om echt tot hun recht te komen. Naast een enkele grote illustratie en een kleinere onder de tekst was het wat mij betreft erg interessant geweest om de lightsabers van meerdere kanten te tonen om een beter beeld te krijgen van de verschillende vormen. Sommige elementen vallen nu geheel weg omdat het van de gekozen kant als een simpele rechte streep uitziet. Het was leuk geweest om meer details van de ontwerpen te kunnen aanschouwen, maar ik snap dat keus voor het langwerpige ontwerp met een enkele illustratie hier gewonnen heeft omdat het geheel gewoon een ontzettend pakkend visueel pareltje is dat niet mag ontbreken op de boekenplank van fans van dit elegante wapen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Lightsaber Collection voor deze review.

Hardcover:

Boekreview: The Rising Storm

The High Republic: The Rising StormTitel
29 juni 2021Releasedatum

The Rising Storm CoverStar Wars The High Republic: The Rising Storm van auteur Cavan Scott is een van de drie boeken uit de tweede golf High Republic verhalen. Net als Race to Crashpoint Tower speelt het zich een jaar na de gebeurtenissen rondom de Great Disaster af, rondom de Republic Fair. Een evenement dat het beste te vergelijken is met de Wereldtentoonstellingen waaruit op Aarde onder meer de Eiffeltoren en het reuzenrad voort gekomen zijn. De Republic Fair zou alle werelden in de republiek samen moeten brengen en nieuwe werelden moeten overtuigen zich bij de republiek aan te sluiten. De Nihil vinden dit echter een uitstekend moment om hun aanwezigheid nogmaals onder de aandacht te brengen door te doen waar ze goed in zijn: dood en verderf zaaien.

The Rising Storm zit vol actie en zodra het verhaal eenmaal op gang is en de Nihil aanval begint is er geen stoppen meer aan. De personages worden van actie moment in actie moment gegooid en wanneer je denkt dat het er op zit gaan we nog vrolijk even verder. Naast alle actie doet Scott ook aan de nodige world building en character development. Deze tijdsperiode is in vrij korte tijd al erg ver uitgewerkt en alle Jedi die we tot nu toe hebben leren kennen zijn allemaal geloofwaardige en uitgediepte personages met unieke persoonlijkheden en, zoals in The Rising Storm duidelijk wordt, gebreken en emoties. Zo spelen de gevoelens van Elzar Mann een rol in dit verhaal waar Anakin alleen maar vol goedkeuring op terug zou kunnen kijken.

Emoties spelen ook een grote rol in de ontwikkeling van Bell Zettifar. In Light of the Jedi verloor hij zijn meester, Loden Greatstorm, en in The Rising Storm zien we van heel dichtbij hoe hij omgaat met dat verlies en hoe hij zijn best doet zijn leven voort te zetten onder een nieuwe meester. En uiteraard staat de Charhound Ember nog altijd aan zijn zij.

De intense manier waarop de Jedi in deze tijdsperiode met de Force communiceren blijft indrukwekkend. Scott laat niet alleen zien hoe dit in hun voordeel werkt door hoe grotere groepen zich bijvoorbeeld weer mentaal aan elkaar verbinden om gezamenlijk te handelen. Maar hij spendeert ook een moment aan Elzar die de vernietiging van een schip vol passagiers aanschouwd en de angst en het verdriet van de slachtoffers voelt en tegelijkertijd de vreugde en het plezier van de Nihil die dat op hun geweten hebben. Het lijkt me in dergelijke situaties ontzettend moeilijk om met die gevoeligheid om te gaan.

We worden in deze tweede golf boeken ook voorgesteld aan een nieuw personage, Ty Yorrick, een Tholothian force user die overduidelijk ooit getraind is als Jedi maar de Jedi Order al enige tijd achter zich gelaten heeft en zich nu onder andere verhuurt als bodyguard. Ze is bij de Republic Fair aanwezig als bodyguard van iemand die een uitvinding wil verkopen die grote gevolgen kan hebben voor het sterrenstelsel, en de Jedi in het bijzonder, maar raakt al snel betrokken bij het gevecht tegen de Nihil. Ty is zonder twijfel een van de interessantste personages uit de High Republic tot nu toe en ik ben heel benieuwd naar verdere verhalen die haar geschiedenis en toekomst gaan verkennen.

Verder komen er wat leuke feitjes aan bod, zo heeft Bell zijn lightsaber aan boord van de Crucible gemaakt onder toeziend oog van Doctor Huyang, een schip en droid waar we in de Clone Wars TV serie kennis mee maakte. En er wordt ook een korte melding gemaakt van Phrik, één van de weinige materialen in het sterrenstelsel die bestand zijn tegen lightsabers. Hoewel dat geen nieuw materiaal is doet de vermelding vermoeden dat we daar in een toekomstig verhaal mee te maken gaan krijgen.

De Drengir spelen een minimale rol in The Rising Storm, al wordt wel vermeld dat ze, of in ieder geval hun reputatie, zich het afgelopen jaar door het sterrenstelsel verspreid hebben, met (sterke?) verhalen dat complete planeten ten prooi gevallen zijn aan deze vraatzuchtige planten.

Het Audible audiobook is weer voorgelezen door Marc Thompson en zoals we van hem gewend zijn doet hij dat weer fantastisch. Thompson is altijd geweldig in het produceren an unieke en herkenbare stemmen, en dat is in dit boek, net als bij Light of the Jedi, een groot voordeel. Net als in Light of the Jedi volgen we 15 en een half uur lang weer een vrij grote groep personages die zich altijd op verschillende locaties en in verschillende situaties bevinden. In enkel tekst is het soms nog lastig om al deze personages die we nog maar net kennen uit elkaar te houden en ik pak nog vrij vaak even het concept art er naast om te zien over wie we het nu ook alweer hebben. Wat hierbij in de tekst al helpt is het feit dat Scott de personages waar hij het over heeft vaak even een snelle visuele beschrijving geeft. Door ”even aan zijn baard te zitten” of ”een fantoom tinteling in een missend lichaamsdeel te voelen” is gelijk weer duidelijk over wie we het hebben, maar wat hier nog een schepje bovenop doet is het stemmenwerk van Thompson. Ik zou iedereen die moeite heeft met het uit elkaar houden van de personages dan ook aanraden de audio versie van het boek te proberen.

Verder is de productie natuurlijk net zo indrukwekkend als we van de Star Wars audioboeken gewend zijn met geluidseffecten en achtergrondmuziek die je het gevoel geven dat je zelf in het verhaal zit.

Als je van Light of the Jedi hebt genoten is dit een waardig vervolg waar je ook van zult genieten. Het is prettig als je Light of the Jedi gelezen hebt voor je aan The Rising Storm begint, maar dat is geen vereiste. Datzelfde geldt ook voor Race to Crashpoint Tower dat zich gelijktijdig afspeelt. Alle belangrijke informatie uit deze boeken wordt duidelijk genoeg vermeld om dit verhaal prima te snappen, al is de extra context uit de eerdere twee boeken uiteraard wel leuk en handig om te weten.

Scott heeft een prima verhaal vol actie en intrige neergezet dat het tempo maar zelden verlaagt. Ik vraag me wel af of het prettiger geweest was om het boek op te delen in twee verschillende boeken, zodat beiden zich wat meer op een kleinere groep personages kon focussen. Maar dit is zeker een boek dat je maar lastig neer kunt leggen, al is dat misschien af en toe nog even nodig om een blik op verhelderend artwork van de personages te werpen.

Met dank aan Del Rey, Disney Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: The Rising Storm voor deze review.

Boekreview: The Art of The Mandalorian

The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken.

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.

Boekreview: Race to Crashpoint Tower

Race to Crashpoint TowerTitel
Daniel José OlderAuteur
29 juni 2021Releasedatum

Race to Crashpoint TowerRace to Crashpoint Tower van Daniel José Older (Last Shot, The High Republic Adventures), met illustraties van Petur Antonsson (A Test of Courage, The Great Jedi Rescue), is het tweede boek voor jonge lezers in de High Republic reeks. We volgen Jedi Padawans Ram Jomaram en Lula Talisola tijdens een Nihil aanval op de New Republic Fair op Valo.

Ram is een wat ongewone Padawan, hij is een introvert die liever in een garage aan speeders sleutelt dan dat hij tijd met andere levende wezens doorbrengt. In de High Republic zien we regelmatig dat Jedi een unieke connectie met de force hebben, Ram gebruikt de Force om te zien hoe dingen, vooral mechanische structuren, opgebouwd zijn. Zo kan hij bijvoorbeeld voelen waar een probleem in een speeder motor zit zonder deze fysiek uit elkaar te halen.

Lula kennen we uit nummers 1 tot en met 5 van The High Republic Adventures stripreeks, in Race to Crashpoint Tower komt ze samen met, vriendin en mede Force user, Zeen Mrala op de planeet Valo terecht en samen schieten ze daar Ram te hulp.

Wezens vanuit het hele sterrenstelsel zijn naar Valo gekomen voor de Republic Fair, maar terwijl Rams medepadawans bezig zijn met voorbereidingen voor de fair merkt Ram een beveiligingsalarm op bij de communicatietoren op Crashpoint Peak. Hij gaat met zijn droid, V-18, op onderzoek uit en komt erachter dat de Nihil de communicatietoren onbruikbaar gemaakt hebben als voorbereiding op een grootschalige aanval op het evenement. Het is aan Ram om de overige Jedi op de hoogte te brengen van de naderende aanval, maar dat is niet zo makkelijk als gehoopt.

Het boek is op jongere lezers gericht (8-12 jaar) waardoor het verhaal niet heel ingewikkeld is maar zeker niet oninteressant. Older begint met wat rustige introducties, maar zodra het verhaal eenmaal op gang komt krijgen de personages, en daarmee ook de lezer, geen pagina rust. Het verhaal vliegt in een razend tempo voorbij. De gebeurtenissen in het verhaal lopen parallel aan die van The Rising Storm van auteur Cavan Scott (ook te koop vanaf 29 juni 2021) en het is dan ook een leuke aanvulling op dat verhaal.

Lula en Zeen spelen een vrij grote rol in het verhaal en de gebeurtenissen van Race to Crashpoint Tower gebeuren direct na de gebeurtenissen van The High Republic Adventures #1-5, dus die comics gelezen hebben voor je aan dit boek begint is een goed idee, maar geen vereiste. Alles dat je over het tweetal moet weten wordt uitgelegd, maar de grotere achtergrond weten is wel een toevoeging die het lezen van de comics de moeite waard maakt.

Older zet met Race to Crashpoint Tower een leuk verhaal neer dat wat nieuwe en kortgeleden geïntroduceerde concepten in de Star Wars wereld verkent of wat dieper uitpluist. Ondanks het Young Reader label is het boek wat mij betreft vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, al vliegen gevorderde lezers er uiteraard vrij vlot doorheen, maar laat dat je er zeker niet van weerhouden het boek een kans te geven.

Race to Crashpoint Tower is vanaf 29 juni 2021 in alle boekhandels te krijgen.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van The High Republic: Race to Crashpoint Tower voor deze review.