Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Chaos Rising Cover
Titel: Thrawn: Chaos Rising
Auteur: Timothy Zahn
Publicatiedatum: 1 september 2020
4

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.