Thrawn Alliances

Boekreview: Thrawn: Alliances

Thrawn: AlliancesTitel
24 juli 2018Releasedatum

Thrawn Alliances CoverThrawn: Alliances bestaat uit twee losse verhalen die nauw met elkaar verbonden zijn, een verhaal over Commander Thrawn, Anakin Skywalker en Padmé Amidala dat zich tijdens de Clone Wars afspeelt (en waar in het vorige boek naar gehint werd) en een verhaal dat zich voor A New Hope afspeelt met Grand Admiral Thrawn en Darth Vader.

Wanneer Palpatine een verstoring in de Force voelt stuurt hij Grand Admiral Thrawn en Darth Vader naar de rand van het sterrenstelsel om op onderzoek uit te gaan. De twee zijn niet bepaald enthousiast om samen te werken maar Thrawn maakt zich zorgen dat de verstoring die Palpatine voelt ook een gevaar kan zijn voor zijn thuiswereld en stemt dus in om samen met Vader richting Batuu te vertrekken, de planeet waar de twee elkaar jaren eerder, tijdens de Clone Wars, al eens ontmoetten.

Tijdens de Clone Wars krijgt Padmé bericht van haar voormalig handmaiden Duja dat ze mogelijk een geheim wapen van de Separatisten heeft ontdekt. Padmé vertrekt dan ook direct naar Batuu om Duja bij te staan. Daar aangekomen is Duja echter nergens te bekennen, haar schip is verlaten en Padmé gaat op onderzoek uit. Weken later wordt Anakin ongerust omdat hij maar niets van Padmé hoort en vertrekt ook hij richtig Batuu om op onderzoek uit te gaan, hier stoot hij al gauw op Commander Thrawn, van de Chiss Ascendancy, die zijn hulp aanbiedt om Padmé en Duja te vinden waarna ze samen in een groot avontuur terecht komen.

Thrawn: Alliances is niet direct een vervolg op het vorige deel, het verhaal staat geheel op zichzelf en lezers hoeven het eerdere deel dan ook niet gelezen te hebben, of Star Wars Rebels gezien te hebben, om dit verhaal te snappen. De schrijfstijl is grotendeels hetzelfde als we van Zahn gewend zijn, al lijken deze verhalen een stuk vlotter te verlopen dan het vorige boek, met name het Padmé/Anakin/Thrawn verhaal zou zo een Clone Wars verhaallijn kunnen zijn. Net als voorheen krijgen we weer regelmatig een blik in de geest van Thrawn, wanneer hij zijn aandacht op andere wezens of situaties vestigt om zoveel mogelijk informatie op te doen. Een zelfde truck haalt Zahn deze keer ook uit bij Anakin en Darth Vader. In actiescènes duiken we regelmatig in een soort Force visioen waarin beschreven wordt hoe hij de wereld om zich heen ervaart tijdens een gevecht en kort in de toekomst kijkt om bijvoorbeeld blaster schoten te kunnen ontwijken of afweren.

Een andere interessante toevoeging was de First Legion, een elite commando groep binnen de 501st onder het gezag van Darth Vader. Ontzettend groot was hun rol niet, maar ze zijn zeker groots genoeg geïntroduceerd dat we deze groep in de toekomst vaker zullen gaan zien en ik kan me voorstellen dat hier zeker interessante verhalen uit voort kunnen komen. Verder geeft Thrawn: Alliances ons ook weer een opzet naar de Unknown Regions, welke zeker weten een grotere rol gaan krijgen in het Star Wars universum. Evenals een zeker materiaal dat Padmé, Anakin en Thrawn ontdekken tijdens hun avontuur.

Hoewel de verhalen zich in twee verschillende periodes afspelen staan ze niet geheel los van elkaar, er zijn, naast Thrawn en Vader, verschillende connecties tussen de twee. Maar Zahn slaagt er heel goed in om duidelijk te maken in welke tijd de lezer zich bevindt, niet alleen door de hoofdstuk aanduidingen, maar vooral Anakin en Darth Vader geven de lezer een goed houvast ondanks dat veel omgevingen en personages om hem heen gelijk blijven.

Als je Thrawn’s personage in Thrawn ongeloofwaardig en veel te slim vond, dan zal Thrawn: Alliances die mening niet veranderen, maar ik verwacht wel dat meer mensen zich met Thrawn: Alliances zullen vermaken dan met het eerdere deel. Los van Thrawn krijgen we ook een hoop diepgang in de personages van Anakin en Padmé en vooral hun relatie. Ik zou het boek dan ook zeker aanraden.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Alliances voor deze review.