Boekreview: The Star Wars Sourcebook

The Star Wars Sourcebook (Hardcover)

Uitgeverij: West End Games

Auteurs: Curtis Smith & Bill Slavicsek

Pagina’s: 142

Release: 1 oktober 1987

A long time ago… om exact te zijn in 1987, was Star Wars op sterven na dood. Na drie bioscoopfilms, 2 spinoff films, 2 tekenfilmseries en een Marvel comic reeks was het in dat jaar over en uit met de franchise… zo leek het althans, want spellenfabrikant West End Games (WEG) lanceerde dat jaar het Star Wars Role playing game, dat (zo bleek later) een enorm belangrijke rol zou gaan spelen in de toekomst van Star Wars…

Toen ik (ook lang geleden) dit spel ontdekte op een Eindhovense spellenbeurs heb ik het direct aangeschaft… niet zozeer om het spel maar om de vele uitbreidingsboeken. Rondom dit spel bracht WEG namelijk diverse sourcebooks en Galaxy guides uit. Deze uitgaves bevatten informatie die in die tijd (geen internet, nauwelijks Star Wars boeken) uniek was. Daar waar de Galaxy guides informatie over de personages uit een van de drie films of een planeet bevatten waren de sourcebooks wat breder van aard: zowel de Rebellen als de Imperials hadden elk een editie en er was ook een algemene: The Star Wars sourcebook, een heuse Star Wars bijbel eind jaren 80/begin jaren 90. Deze 142 paginas tellende hardcover gaf de lezer voor het eerst gedetailleerde omschrijvingen over zaken als schepen (hoe lang zijn ze? Welke zijn er?), wapens, personages, droids, aliens, basissen (inclusief plattegronden)… zelfs een gespecificeerd overzicht van Han Solo’s schulden bij Jabba the Hutt ontbreekt niet. Al deze informatie wordt vergezeld door korte verhaaltjes en statistieken die voor het spel te gebruiken zijn. ‘Ondanks’ deze (niet in overvloed aanwezige) statistieken voelt het boek totaal niet als een onderdeel van een spel maar meer als een informatief Star Wars boek. Eind jaren 80/begin jaren 90 was dit baanbrekend en opende het de poorten voor nóg meer Star Wars boekuitgaves. Het zal geen toeval zijn dat niet veel jaren na deze release Timothy Zahn’s The Thrawn trilogy verscheen wat het begin van de Expanded Universe renaissance was.

Ik hoor je nu denken “Ok Dennis, je hebt me overtuigd! Maar… het boek is al meer dan 30 jaar oud dus het zal niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn.” Goed nieuws: spellenfabrikant Fantasy Flight Games zal later dit jaar met een speciale 30th anniversary herdruk komen van het sourcebook én het role playing game boek! Kun je niet zo lang wachten? Dan kun je hier het complete boek al online lezen.

Voor mij persoonlijk heeft dit boek een enorme nostalgische waarde. Zoals gezegd ontdekte ik het tijdens de ‘donkere jaren van Star Wars’ waarin er nauwelijks iets te vinden was. De Special Editions en Prequels waren lichtjaren weg en dit boek was ‘A New Hope’ om in Star Wars termen te blijven. Zelfs het papier heeft nog die karakteristieke oldskool geur waardoor ik me altijd weer even op de beursvloer van het spellenspektakel in Eindhoven kan wanen.

Eindscore:

Fan sinds 1983. George Lucas cultist en aanhanger van Legends (1976-2012). Oprichter van StarWarsInterviews.com waarvoor hij 175+ cast en crewleden interviewde en auteur van de aankomende 'Star Wars Interviews' boekenreeks. Zijn interviews zijn tevens gebruikt voor The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook en Star Wars Icons: Han Solo. Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Vader van 2 Padawans.

1. Evert Joosse

3 augustus 2018 at 10:23

Fantastisch boek. Hier begon voor mij the expanded universe. Zo veel van de zaken die we nu voor ‘waar’ aannemen zijn door West End Games bedacht. Heb het (inmiddels stukgelezen) origineel in de kast staan, maar overweeg alsnog om deze aan te schaffen zodat ik het weer kan doorbladeren zonder bang te zijn dat het uit elkaar valt.

Boekreview: Solo A Star Wars Story

Solo: A Star Wars Story Expanded EditionTitel
Mur LaffertyAuteur
4 september 2018Releasedatum

Solo: A Star Wars Story Expanded Edition is de novelizatie van de nieuwste film in de Star Wars wereld. Net als de novelizatie van The Last Jedi heeft ook deze de ondertitel ‘Expanded Edition’ meegekregen wat aangeeft dat het boek meer met de lezer deelt dan de film deed. Zo krijgen we naast de interne gedachtes en monologen ook nieuwe scenes onder ogen. Scenes die uit de film geknipt zijn (maar wel als bonus materiaal op de home release te vinden zijn) zijn wel aanwezig in het boek, maar we krijgen ook compleet nieuwe scenes en terugblikken naar de levens van onder anderen Han Solo, Qi’ra, Beckett en Val.

Zoals je van een novelizatie mag verwachten is het boek bijna geheel trouw aan wat we in de film zien en geeft het de lezer een beter beeld van de gebeurtenissen. De toevoeging van de gedachtes van personages is altijd interessant om hen en hun motivaties beter te begrijpen. Waar de novelizatie zijn waarde echter nog verder omhoog schuift is in de toegevoegde scenes. Han en Qi’ra’s vlucht door de straten van Corellia is een leuke toevoeging, maar het is duidelijk waarom die uit de film weg gelaten is om tijd te winnen. Qi’ra’s perspectief nadat ze door Moloch in de kraag gevat wordt en terug gebracht wordt naar Lady Proxima en de korte beschrijving van haar leven tussen Han’s vertrek en hun hereniging op Dryden’s jacht maken Qi’ra een veel rijker personage en maken haar motivaties en acties in het latere deel van het verhaal veel geloofwaardiger.

Ook de hoofdstukken waarin we meer over het verleden van Val en Beckett te weten komen zijn geweldige toevoegingen die beide personages veel meer diepgang geven. Ze maken het verlies van Val nog groter en doen mij verlangen naar een compleet boek over de avonturen van deze schavuiten. Het moment waar Qi’ra en L3 in de cockpit van de Millennium Falcon met elkaar spreken is in het boek een heel stuk langer en vele malen interessanter. Ik had hun gesprek heel graag op deze manier in de film terug gezien. En om bij L3 en de Falcon te blijven, in het boek wordt uitgebreid vertelt wat er met L3 gebeurt wanneer zij opgenomen wordt in de Falcon, hoe zij dit ervaart en er, na wat protest, uiteindelijk vrede mee heeft. Ook het afscheid tussen Lando en L3 zorgt voor wat meer emotie en een waardiger einde voor de excentrieke droid.

Naast deze toevoegingen zijn er ook een aantal dingen die we niet veel tegen komen in het boek, zoals beschrijvingen. Wie het boek leest na de film gezien te hebben zal het wellicht niet erg opvallen, maar Lafferty besteedt maar weinig aandacht aan het beschrijven van personages en vooral locaties. Ik heb het idee dat mensen die enkel het boek lezen een heel ander beeld hebben dan wat we in de film terugzien. De summiere beschrijvingen hebben uiteraard het voordeel dat het boek wat sneller weg leest, maar ik vind het persoonlijk toch altijd wel fijn als het een en ander beschreven wordt.

Los van het verhaal bevat het boek net als de novelizaties van The Force Awakens en The Last Jedi ook een aantal glossy pagina’s met foto’s uit de film die vergezeld worden door een korte samenvatting van het verhaal. Dit in combinatie met de stofomslag, die er uit ziet als een oud gekreukeld en beschadigd boek, geven het geheel een leuke sfeer en maken het een boek dat je af en toe nog eens van de plank pakt om rustig te bekijken. Zeker een aanrader voor de fans en mensen die wat meer diepgang in het verhaal willen.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Solo: A Star Wars Story Expanded Edition voor deze review.

Boekrecensie: Aftermath

AftermathTitel
14 augustus 2018Releasedatum

In aanloop naar The Force Awakens bracht Lucasfilm een aantal boeken uit om een brug te leggen tussen de oude films en de nieuwe. Een van die boeken was Aftermath. Dit boek van Chuck Wendig, dat zich in de maanden na Return of the Jedi afspeelt, deed het goed genoeg voor twee vervolgdelen. En nu, dankzij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ook een versie in het Nederlands. Destijds velde Roel al zijn oordeel over het boek, maar met de context van twee extra delen en de nieuwe vertaling werd het tijd voor een second opinion.

Weken na de vernietiging van de tweede Death Star zijn de trouwe volgelingen van keizer Palpatine op de vlucht. Als ze op de planeet Akiva in aanraking komen met de kleurrijke cast van Aftermath, waaronder ex-rebel Norra Wexley, ex-Keizerlijke officier Sinjir Rath Velus, en premiejager Jas Emari, blijkt echter dat er nog genoeg uit te vechten valt.

Als dit verhaal enigszins cliché-matig overkomt, kan dat kloppen. Een simpel gevecht tussen goed en kwaad is iets waar Star Wars niet vies van is. De wisseling tussen de perspectieven van helden Norra, Temmin, Sinjir, Jas en Wedge en sympathieke schurk Rae Sloane zorgt er echter voor dat de spanning erin blijft. Een aantal flashbacks naar de slag om Endor zet Return of the Jedi in een nieuw perspectief. En tegen het eind van het boek worden er toch dingen onthuld die naar meer smaken…

Wel anders dan andere boeken is het gebruik van intermezzos. Tussen de actie door vinden we een dozijn blikken op andere delen van het universum, waarin we zien hoe de galactische oorlog effect heeft op de gewone man. Een stel premiejagers die rouwt om de werkgelegenheid, een slavenopstand op Sevarcos, een welbekende smokkelaar die zijn harige vriend belooft om zijn volk te redden… De een zal het afleidend vinden – in dit geval is het goed om te weten dat je ze ook tot na het hoofdverhaal kan bewaren. De ander zal het echter een interessante kijk op het Star Wars universum vinden. Er worden ook elementen in geïntroduceerd die later in de serie – of misschien verder in een heel andere boekenreeks – essentieel zullen blijken.

Zoals gezegd ligt de kracht van het boek echter bij de personages. Menigeen zal zich herkennen in de poging van uit elkaar gegroeide moeder en zoon Norra en Temmin Wexley om nader tot elkaar te komen. Of de innerlijke strijd van Sinjir met zijn demonen en gruweldaden uit het verleden. Of misschien zelfs de plichtstrouw van admiraal Sloane om de orde die het Keizerrijk met zich mee bracht te bewaren. Stuk voor stuk mensen met echte emoties, en voor iedereen is er wel een personage om zich mee te identificeren. En als dat niet genoeg is, is er altijd nog Mr Bones, de moordlustige battle droid.

De schrijfstijl is – mede door de derde persoon enkelvoud – vluchtig. Literair hoogstaand is het niet, maar het leest vlot weg. De Nederlandse vertaling helpt hierbij, gezien de obsessie met verzonnen woorden (“herkily-jerkily”) uit het origineel hier verdwenen is. Wel enigszins storend in mijn optiek zijn de vertalingen van vaste termen (rebellenalliantie, squadron Rood, droïden). Maar dat is puur gewenning. Voor wie bekend is met Rebels of de Star Wars comics in het Nederlands, zal het bekende kost zijn.

Kortom, wie benieuwd is naar wat er gebeurde na de originele films, zal zijn vingers niet branden aan Aftermath. Wendig introduceert een rijke cast aan interessante karakters waar we hopelijk nog jaren van kunnen genieten… Te beginnen met de vervolgen Life Debt en Empire’s End, die nog dit jaar zullen verschijnen. Het Keizerrijk is dood, lang leve Star Wars.

Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van Aftermath voor deze review.

Kans maken op Aftermath? Kijk op onze Facebook voor een winactie en maak kans!

Boekreview: Thrawn: Alliances

Thrawn: AlliancesTitel
24 juli 2018Releasedatum

Thrawn Alliances CoverThrawn: Alliances bestaat uit twee losse verhalen die nauw met elkaar verbonden zijn, een verhaal over Commander Thrawn, Anakin Skywalker en Padmé Amidala dat zich tijdens de Clone Wars afspeelt (en waar in het vorige boek naar gehint werd) en een verhaal dat zich voor A New Hope afspeelt met Grand Admiral Thrawn en Darth Vader.

Wanneer Palpatine een verstoring in de Force voelt stuurt hij Grand Admiral Thrawn en Darth Vader naar de rand van het sterrenstelsel om op onderzoek uit te gaan. De twee zijn niet bepaald enthousiast om samen te werken maar Thrawn maakt zich zorgen dat de verstoring die Palpatine voelt ook een gevaar kan zijn voor zijn thuiswereld en stemt dus in om samen met Vader richting Batuu te vertrekken, de planeet waar de twee elkaar jaren eerder, tijdens de Clone Wars, al eens ontmoetten.

Tijdens de Clone Wars krijgt Padmé bericht van haar voormalig handmaiden Duja dat ze mogelijk een geheim wapen van de Separatisten heeft ontdekt. Padmé vertrekt dan ook direct naar Batuu om Duja bij te staan. Daar aangekomen is Duja echter nergens te bekennen, haar schip is verlaten en Padmé gaat op onderzoek uit. Weken later wordt Anakin ongerust omdat hij maar niets van Padmé hoort en vertrekt ook hij richtig Batuu om op onderzoek uit te gaan, hier stoot hij al gauw op Commander Thrawn, van de Chiss Ascendancy, die zijn hulp aanbiedt om Padmé en Duja te vinden waarna ze samen in een groot avontuur terecht komen.

Thrawn: Alliances is niet direct een vervolg op het vorige deel, het verhaal staat geheel op zichzelf en lezers hoeven het eerdere deel dan ook niet gelezen te hebben, of Star Wars Rebels gezien te hebben, om dit verhaal te snappen. De schrijfstijl is grotendeels hetzelfde als we van Zahn gewend zijn, al lijken deze verhalen een stuk vlotter te verlopen dan het vorige boek, met name het Padmé/Anakin/Thrawn verhaal zou zo een Clone Wars verhaallijn kunnen zijn. Net als voorheen krijgen we weer regelmatig een blik in de geest van Thrawn, wanneer hij zijn aandacht op andere wezens of situaties vestigt om zoveel mogelijk informatie op te doen. Een zelfde truck haalt Zahn deze keer ook uit bij Anakin en Darth Vader. In actiescènes duiken we regelmatig in een soort Force visioen waarin beschreven wordt hoe hij de wereld om zich heen ervaart tijdens een gevecht en kort in de toekomst kijkt om bijvoorbeeld blaster schoten te kunnen ontwijken of afweren.

Een andere interessante toevoeging was de First Legion, een elite commando groep binnen de 501st onder het gezag van Darth Vader. Ontzettend groot was hun rol niet, maar ze zijn zeker groots genoeg geïntroduceerd dat we deze groep in de toekomst vaker zullen gaan zien en ik kan me voorstellen dat hier zeker interessante verhalen uit voort kunnen komen. Verder geeft Thrawn: Alliances ons ook weer een opzet naar de Unknown Regions, welke zeker weten een grotere rol gaan krijgen in het Star Wars universum. Evenals een zeker materiaal dat Padmé, Anakin en Thrawn ontdekken tijdens hun avontuur.

Hoewel de verhalen zich in twee verschillende periodes afspelen staan ze niet geheel los van elkaar, er zijn, naast Thrawn en Vader, verschillende connecties tussen de twee. Maar Zahn slaagt er heel goed in om duidelijk te maken in welke tijd de lezer zich bevindt, niet alleen door de hoofdstuk aanduidingen, maar vooral Anakin en Darth Vader geven de lezer een goed houvast ondanks dat veel omgevingen en personages om hem heen gelijk blijven.

Als je Thrawn’s personage in Thrawn ongeloofwaardig en veel te slim vond, dan zal Thrawn: Alliances die mening niet veranderen, maar ik verwacht wel dat meer mensen zich met Thrawn: Alliances zullen vermaken dan met het eerdere deel. Los van Thrawn krijgen we ook een hoop diepgang in de personages van Anakin en Padmé en vooral hun relatie. Ik zou het boek dan ook zeker aanraden.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Alliances voor deze review.

Boekreview: The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976Titel
W.R. MillerAuteur
396Aantal pagina's
Pulp Hero PressUitgeverij
Juli 2018Releasedatum
$ 29,95 (Amazon.com)Adviesprijs

De afgelopen jaren begon het er steeds meer op te lijken dat het einde qua goede ‘original trilogy’ naslagwerken in zicht was. Zowat alles was inmiddels wel belicht en als er dan wat uit kwam waren het vaak gimmicks die de ‘oude wijn in nieuwe zakken’ moesten zien te verkopen.

Hoe anders is dit bij The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 van W.R. (Bob) Miller, een sober boek met een chronologisch overzicht van wat er van 1971 tot en met 1976 op Star Wars gebied is gebeurd.

Ik hoor je nu denken: “1971? Maar Star Wars is toch uit 1977?” Ja, maar in 1971 kwam radiopresentator Terry McGovern (die in A New Hope als stem van een Stormtrooper te horen is) met de term ‘Wooky’, iets wat later door George Lucas vervormd werd tot Wookiee. Dit is slechts één van de vele feiten die de lezer gaat ontdekken.

De manier waarop Miller bij dit boek te werk is gegaan is ‘ziekelijk goed’ en het is direct duidelijk waarom de totstandkoming van deze publicatie vele jaren in beslag heeft genomen. Het aantal bronnen dat hij geraadpleegd heeft is enorm (boeken, magazines, Facebookposts… en ik kan met trots zeggen dat hij ook veelvuldig van door mij afgenomen interviews gebruikt heeft gemaakt) en er gaat geen feit verloren in dit boek dat de eerste van een reeks is.

Zoals gezegd is de kracht en uniekheid van dit boek het feit dat het enorm op de details zit; 396 pagina’s over de jaren voorafgaand aan de allereerste Star Wars film is iets wat nog nooit vertoond is. Dit heeft twee gevolgen: voor de echte Star Wars historicus is het een groot feest met al deze feiten terwijl het voor de casual fan als een droog feitenboek zal aanvoelen wat ook nog eens geen enkele foto of afbeelding bevat (reden hiervan is het feit dat het niet onder de Disney licentie is uitgebracht). Zoals uit onderstaande voorbeelden van enkele pagina’s blijkt is het puur een chronologische uiteenzetting van feiten en uitspraken met bronvermelding en geen vloeiend verhalend geheel.

The Star Wars Historical Sourcebook is een serieus, gimmickloos boek geworden bomvol unieke, nooit eerder gepubliceerde informatie. Ik zou willen zeggen: het werd weer eens tijd.

Overigens hebben toonaangevende personen uit de Star Wars geschiedenis als Gary Kurtz (producer), Charles Lippincott (hoofd marketing), Craig Miller (hoofdredacteur Bantha Tracks) en Lorne Peterson (ILM) zich al lovend uitgelaten wat als een enorme ‘stamp of approval’ gezien kan worden.

Om met de woorden van Gary Kurtz af te sluiten:

“This historical sourcebook is an extraordinarily complete work, annotating almost everything that has been written about the original Star Wars Trilogy (now called Episodes 4, 5, and 6). I have personally found this sourcebook very useful for my own research into questions I am asked in interviews. Bob Miller has done a monumental job on this sourcebook and any true Star Wars fan or scholar must have this work in their collection.”

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 is verkrijgbaar op diverse Amazon sites:

Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de