Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.