Boekreview: The Princess Diarist

The Princess DiaristTitel
Carrie FisherAuteur
22 november 2016Releasedatum

Princess Diarist CoverThe Princess Diarist is opgedeeld in drie delen. In het begin vertelt Carrie over haar jeugd. Hoe het was om op te groeien als de dochter van de wereldberoemde Debbie Reynolds en Eddie Fisher. Carrie vertelt over haar eerste filmrol in Shampoo. Dat ze naar Londen verhuisde om daar aan de Central School of Speech and Drama te gaan studeren en hoe ze daar mee stopte toen ze de rol van Princess Leia in Star Wars kreeg. In dit eerste deel van het boek wordt goed duidelijk dat Carrie niet de makkelijkste jeugd gehad heeft en dat showbizz niet iets is dat haar echt aansprak. Maar door een samenloop van omstandigheden, keuzes en gebeurtenissen is zij toch, net als haar ouders, die kant op gegaan. In dit eerste deel van het boek komt ook de affaire tussen haar en Harrison Ford, die op dat moment getrouwd was en twee kinderen had, aan het licht. Carrie vertelt hoe zij en Harrison na een verjaardagsfeest met collega’s, samen in een taxi richting haar appartement vertrokken zijn, en hoe ze sindsdien elk weekend samen doorbrachten. Carrie blijft wel netjes en doet niet uit de doeken wat ze samen allemaal uitgespookt hebben, maar duidelijk is dat ze tot het einde van de filmopnames min of meer elk weekend samen waren.

Het tweede deel van het boek bestaat in zijn geheel uit stukken uit het dagboek dat Carrie bijhield gedurende de opnames van de eerste Star Wars film. Ze deelt een grote selectie gedichten, hersenspinsels en uitlatingen over de situatie tussen haar en Harrison. Uit deze teksten blijkt wel dat Carrie ook op 19 jarige leeftijd al als geen ander met woorden kon spelen. Vele van de stukjes tekst stralen ontzettend veel emotie uit en geven een kijkje in de geest van een jonge vrouw die het niet altijd even makkelijk leek te hebben en veel met zichzelf in de knoop lag.

In het derde gedeelte van het boek kijkt de inmiddels zestigjarige Carrie terug op haar leven als Princess Leia, niet zozeer gedurende de opnames va de films, maar vooral op haar leven daarna, de conventies die ze bezocht, en dan vooral de mensen die ze daar ontmoette. Zo krijgen we een aantal vrij lange stukken waarin Carrie generieke interacties met fans beschrijft die op conventies aan haar tafel komen voor een handtekening en een foto. Hoewel sommige mensen deze teksten wellicht opvatten als denigrerend en arrogant, laten ze naar mijn mening en ervaring juist goed zien waar een celebrity op een dergelijk evenement voortdurend mee te maken krijgt. Fans die haar kennen alsof ze hun beste vriendin is en hele verhalen afsteken, waar Carrie zelf maar weinig mee kan. Het is best interessant om te zien hoe dergelijke interacties aan de andere kant van de tafel overkomen.

Hoewel Carrie ook een klein beetje vertelt over het terugkeren naar het Star Wars universum in de sequel trilogie, had ik daar graag nog veel meer over willen lezen.

Het boek werd op de markt gezet als het verloren dagboek dat Carrie schreef tijdens de opnames van Star Wars. Bij het lezen blijkt al snel dat dit dagboek meer een bijzaak is, het voornaamste doel van het boek lijkt het eindelijk naar buiten brengen van de affaire die Carrie en Harrison hadden. Iets waar al lang over gespeculeerd werd, maar wat nu eindelijk zwart op wit staat. Zoals gezegd heeft Carrie dit wel smaakvol gedaan en is het geen sensationele vertelling. Carrie leek de waarheid eindelijk zonder al te veel poespas op tafel te willen leggen. En daar heeft ze met The Princess Diarist een goede manier mee gevonden.

Hoewel ik aan het boek begon met de verwachting iets meer over het dagelijkse leven op de set van Star Wars te lezen, ben ik zeker niet teleurgesteld over wat Carrie met ons deelt. Zoals we van eerder werk van Carrie gewend zijn leest dit boek heel fijn weg. Hoewel Carrie vrij poëtisch schrijft, schrijft ze wel alsof ze haar verhaal aan iemand die tegenover haar op de bank zit vertelt, en je kan als lezer niet anders dan Carries stem voortdurend in je hoofd horen bij het lezen van dit boek. En dat effect wordt nog eens vele malen versterkt met de audio versie van The Princess Diarist, deze wordt namelijk door Carrie en haar dochter Billie voorgelezen.

Dit boek is voor alle fans van Carrie zeker een aanrader. Wie meer Star Wars zoekt dan Carrie kan beter de ’Making of…’ boeken van J.W. Rinzler opzoeken. Maar wie een kijkje in de gedachten van deze geweldige en humoristische vrouw wil, mag dit boek zeker niet missen.

1. Bas van Dun

24 januari 2017 at 13:36

Ik heb dit boek letterlijk in 1 ruk uitgelezen. Was er zo doorheen. Vloog van voor tot achter. Heerlijk geschreven, puike humor, erg van genoten.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)