Boekreview: The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem

The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem Cover
Titel: The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem
Auteur: Jack Mitchell
Publicatiedatum: 28 september 2021
3.5

The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem CoverThe Odyssey of Star Wars: An Epic Poem van Jack Mitchell is het boek waar fans van Star Wars en epische poëzie op hebben gewacht. Ik weet niet hoe groot de overlap in het venndiagram tussen die twee interesses daadwerkelijk is, maar ik weet wel dat de mensen in het midden van dat diagram helemaal weg zullen zijn van dit boek. Maar ook mensen die maar in één van die interestgroepen vallen zullen zich prima vermaken met deze epische hervertelling van de gebeurtenissen uit de originele trilogie.

Oude Grieks-Romeinse epische poëzie, zoals de Ilias van Homerus en de Aeneis van Vergilius, is over het algemeen geschreven in dactylische hexameter. Wat betekend dat er in deze dichtvorm niet zozeer gelet wordt op rijm, maar op de opbouw van de versregel. Een hexameter is een versregel die uit zes voeten bestaat, welke gebaseerd zijn op de lengte van lettergrepen. In een dactylische hexameter wordt gebruik gemaakt van zes voeten die elk opgebouwd zijn uit twee lange, twee korte of één lange en één korte lettergreep. Hierdoor is het uitermate geschikt om hardop uit te spreken of voor te dragen, dat is immers ook hoe epische poëzie duizenden jaren geleden zijn oorsprong vond. Hierdoor ziet het er uitgeschreven soms wel wat verwarrend uit omdat zinnen halverwege de regel vaak stoppen, om op de volgende regel weer opgepakt te worden, in spraak komt dat logischer over dan in schrift, maar het is iets wat makkelijk went. De opbouw van de versregels zorgt er ook voor dat de volgorde van woorden, of de woordkeus, voor een modern mens soms wat gek overkomt, maar ook dat went snel, en helemaal als je de tekst hardop, of in je hoofd ”voorleest” aan jezelf, valt alles gemakkelijk op zijn plek.

General Kenobi, years ago you served
My father in the Clone Wars. Now he begs
Your help against the Empire too. Alas,
I cannot plead in person, since my ship
Has been attacked, and I shall not succeed
In ferrying you hence. This astromech
Bears information that the rebel cause
Must have or die, and which my father knows
How to recover. Please, bring this droid safe
To Alderaan: the last, most desperate hour
Hastens upon us. Help me now, I beg:
In Obi-Wan Kenobi lies my hope.

Mitchell vertelt het verhaal van de originele trilogie, hij begint bij de ontsnapping van de Tantive IV na het gevecht bij Scarif en maakt gedurende het verhaal af en toe een uitstapje naar de prequels, door vergelijkingen te trekken tussen de huidige gebeurtenissen en bijvoorbeeld het gevecht om Naboo en andere gebeurtenissen uit de eerdere films en zelfs de Clone Wars serie. Omdat in de toekomst kijken niet past in epische poëzie zien we alleen geen verwijzingen naar gebeurtenissen na Return of the Jedi. Wel voegt Mitchell af en toe extra scenes toe, zo zien we Luke wat kunst aan de muur van Ben’s hut bewonderen en neemt Mitchell de tijd om stil te staan bij wat er op Alderaan allemaal verloren is gegaan nadat de planeet ophield te bestaan.

Het verhaal is zoals een epos betaamt opgesplitst in ”boeken” wat je meer op kunt vatten als hoofdstukken. Elk boek speelt zich op een enkele lokatie af en wordt vergezeld door een illustratie van de hand van Jessica Benhar, die de sfeer van een eeuwen oud verhaal goed weten neer te zetten. Verder is het wel een moderne vertelling, Mitchell probeert niet te doen alsof dit verhaal in 800 v.Chr. geschreven is en laat alle moderne woorden en begrippen dus intact. Lightsabers, Star Destroyers, droids, X-wings, niets van dat verdwijnt. Het visuele ontwerp van het boek is wel gericht op de oudheid, de omslag is net als de hoofdstukken voorzien van een geweldige illustratie die zo uit een geschiedenisboek zou kunnen komen. En de glimmend gouden accenten en gerafelde paginaranden geven het geheel een passend uiterlijk.

The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem Interne pagina's

Nu hoor ik een hoop van jullie denken ”epische poëzie, dactylische hexameter, dat is misschien twee pagina’s leuk, maar wordt dan vast vervelend en saai, toch?” Nou, dat valt reuze mee, ik ben niet iemand die wekelijks Homerus bestudeert en verwachtte min of meer dat het inderdaad even grappig zou zijn maar snel verwarrend of saai zou worden, maar niets is minder waar. Hoewel het even moeite kan kosten om het ritme van de vertelling op te pakken is het heel gemakkelijk om gewoon in het verhaal te verdwijnen en de zinsopbouw niet echt meer op te merken. Mitchell slaagt er wat mij betreft uitstekend in om de epische stijl toegankelijk en leuk te maken voor mensen die er geen ervaring of affiniteit mee hebben. Het is ook heel duidelijk dat Mitchel, universitair docent aan de Dalhousie Universiteit, helemaal thuis is in zowel de zowel Star Wars als epische poëzie materie, en ik heb het idee dat zijn Odyssey of Star Wars prima geschikt is als lesmateriaal.

Ik ben altijd te porren voor een hervertelling van de films die de verhalen op een nieuwe manier bespreken en uitdiepen, en The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem slaagt daar naar mijn mening uitstekend in. Het boek is zeker aan te raden als je ook maar een klein beetje interesse in poëzie, of de oudheid hebt. Of je altijd al hebt afgevraagd hoe het is om de Ilias van Homerus te lezen maar dat je toch net even te hoog gegrepen leek. The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem is een uitstekend alternatief om eens van de stijl te proeven. Al kan ik me ook indenken dat het sommige mensen gewoon niet aan zal spreken.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Odyssey of Star Wars: An Epic Poem voor deze review.