Boekreview: The Moviemaking Magic of Star Wars

The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + AliensTitel
Mark SalisburyAuteur
25 mei 2018Releasedatum

TThe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens Coverhe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens is een boek dat ik als 10 jarige honderden keren gelezen en herlezen zou hebben, het geeft de lezer een uitgebreid, maar niet ontzettend diepgaand, kijkje achter de schermen van de Creature Afdelingen van de afgelopen tien Star Wars films. Salisbury gaat de films op chronologische volgorde van uitgave af en geeft een hoop informatie over een aantal bekende wezens uit de betreffende films. Zo leren we onder andere hoe het Chewbacca pak gemaakt is, hoe de Jabba the Hutt pop bewoog en hoe Jar Jar Binks op het zilveren scherm getoverd werd.

Elk besproken wezen krijgt minimaal één en in sommige gevallen meerdere pagina’s waarin Salisbury vertelt over de manier waarop het wezen bedacht en ontworpen is en hoe de Creature Shop of Industrial Light and Magic (en soms in samenwerking) het eindresultaat hebben verwezenlijkt. De tekst van Salisbury wordt vergezeld door citaten van de betrokken artiesten en de nodige afbeeldingen. Zo worden we getrakteerd op conceptschetsen, diagrammen die laten zien hoe verschillende poppen bediend werden en de nodige behind the scenes foto’s. Het boek bevat zoveel afbeeldingen dat veel hiervan op een creatieve manier verwerkt zijn in uitvouwbare boekjes en flapjes. Deze techniek wordt niet alleen gebruikt om meer afbeeldingen in het boek kwijt te kunnen, maar ook om een aantal dingen duidelijker te maken. Zo is er een foto van Chewbacca die opengevouwen kan worden om een foto van acteur Peter Mayhew zichtbaar te maken, een foto in dezelfde pose en schaal, waardoor heel goed te zien is hoe het pak de lichaamsvorm van Mayhew lichtjes aanpaste om de buitenaardse vorm van een Wookiee geloofwaardig over te brengen. Ook worden uitvouwbare afbeeldingen gebruikt om verschillende stadia van computer gegenereerde scenes te laten zien, zo krijgen we onder het eindresultaat ook een vereenvoudigde en zelfs een wireframe versie van Boss Nass te zien.

Salisbury vertelt van elke film over de bekendste en interessantste wezens. Chewbacca, Yoda, Jabba the Hutt, de Rancor, Darth Maul, Jar Jar Binks, de Kaminoans, de Varactyl, Bobbajo, Maz Kanata, Pao, de Porgs, de Fathiers, Rio Durant, etc.

Het boek is gericht op jongere lezers en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn en ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken.

Naast de beschrijvingen van de verschillende wezens zitten er ook een aantal pagina’s met gerelateerde informatie in het boek. Zo krijgen we een uitleg van de regels die Doug Chiang altijd in acht neemt bij het ontwerpen van personages en voorwerpen. Deze informatie is zeker net zo interessant en leerzaam als de hoofdonderwerpen.

Gaandeweg leert de lezer de over verschillende technieken die gebruikt werden om wezens en aliens die we in de films zien te realiseren. De gebruikte technieken lopen uiteen van hand- en stokpoppen tot acteurs in make-up of geavanceerde pakken die hun menselijke vormen verbergen en doormiddel van radiografisch- of kabelgestuurde mechanismes bijvoorbeeld gezichtsbewegingen mogelijk maakten. Maar ook het gebruik van Stop Motion Animatie en Computer Graphics en Motion/Performance Capture worden besproken. The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geeft mooi weer dat er voor de verschillende films daadwerkelijk alles uit de kast gehaald is om de visies van George Lucas en alle andere creatievelingen die aan deze films gewerkt hebben te realiseren. Het boek telt 144 pagina’s met informatie waar een gretige lezers vrij vlot doorheen zal vliegen. Van mij hadden dit er dan ook veel meer mogen zijn. Hoewel er een hoop wezens besproken worden zijn er nog zoveel meer waar ik meer over had willen lezen. En ik had veelal ook veel meer over de wel besproken wezens willen lezen. Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had.

Dit boek is hoe dan ook een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens voor deze review.

Moviemaking Magic - Boss Nass

De Boss Nass pagina met uitvouwbare afbeelding die de wireframe, het eenvoudige 3D model en het uiteindelijke resultaat in de film laat zien.

Moviemaking Magic - Ewoks

Een Ewok pagina met uitvouwbaar boekje met diverse conceptschetsen.

Moviemaking Magic - Rancor

De Rancor Pagina met een accordeon strip met verschillende conceptschetsen.

Moviemaking Magic - Watto

De Watto Pagina met uitvouwbare afbeelding die de wireframe, de eenvoudige 3D modellen en het uiteindelijke resultaat in de film laat zien

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.