Boekreview: The Moviemaking Magic of Star Wars

The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + AliensTitel
Mark SalisburyAuteur
25 mei 2018Releasedatum

TThe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens Coverhe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens is een boek dat ik als 10 jarige honderden keren gelezen en herlezen zou hebben, het geeft de lezer een uitgebreid, maar niet ontzettend diepgaand, kijkje achter de schermen van de Creature Afdelingen van de afgelopen tien Star Wars films. Salisbury gaat de films op chronologische volgorde van uitgave af en geeft een hoop informatie over een aantal bekende wezens uit de betreffende films. Zo leren we onder andere hoe het Chewbacca pak gemaakt is, hoe de Jabba the Hutt pop bewoog en hoe Jar Jar Binks op het zilveren scherm getoverd werd.

Elk besproken wezen krijgt minimaal één en in sommige gevallen meerdere pagina’s waarin Salisbury vertelt over de manier waarop het wezen bedacht en ontworpen is en hoe de Creature Shop of Industrial Light and Magic (en soms in samenwerking) het eindresultaat hebben verwezenlijkt. De tekst van Salisbury wordt vergezeld door citaten van de betrokken artiesten en de nodige afbeeldingen. Zo worden we getrakteerd op conceptschetsen, diagrammen die laten zien hoe verschillende poppen bediend werden en de nodige behind the scenes foto’s. Het boek bevat zoveel afbeeldingen dat veel hiervan op een creatieve manier verwerkt zijn in uitvouwbare boekjes en flapjes. Deze techniek wordt niet alleen gebruikt om meer afbeeldingen in het boek kwijt te kunnen, maar ook om een aantal dingen duidelijker te maken. Zo is er een foto van Chewbacca die opengevouwen kan worden om een foto van acteur Peter Mayhew zichtbaar te maken, een foto in dezelfde pose en schaal, waardoor heel goed te zien is hoe het pak de lichaamsvorm van Mayhew lichtjes aanpaste om de buitenaardse vorm van een Wookiee geloofwaardig over te brengen. Ook worden uitvouwbare afbeeldingen gebruikt om verschillende stadia van computer gegenereerde scenes te laten zien, zo krijgen we onder het eindresultaat ook een vereenvoudigde en zelfs een wireframe versie van Boss Nass te zien.

Salisbury vertelt van elke film over de bekendste en interessantste wezens. Chewbacca, Yoda, Jabba the Hutt, de Rancor, Darth Maul, Jar Jar Binks, de Kaminoans, de Varactyl, Bobbajo, Maz Kanata, Pao, de Porgs, de Fathiers, Rio Durant, etc.

Het boek is gericht op jongere lezers en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn en ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken.

Naast de beschrijvingen van de verschillende wezens zitten er ook een aantal pagina’s met gerelateerde informatie in het boek. Zo krijgen we een uitleg van de regels die Doug Chiang altijd in acht neemt bij het ontwerpen van personages en voorwerpen. Deze informatie is zeker net zo interessant en leerzaam als de hoofdonderwerpen.

Gaandeweg leert de lezer de over verschillende technieken die gebruikt werden om wezens en aliens die we in de films zien te realiseren. De gebruikte technieken lopen uiteen van hand- en stokpoppen tot acteurs in make-up of geavanceerde pakken die hun menselijke vormen verbergen en doormiddel van radiografisch- of kabelgestuurde mechanismes bijvoorbeeld gezichtsbewegingen mogelijk maakten. Maar ook het gebruik van Stop Motion Animatie en Computer Graphics en Motion/Performance Capture worden besproken. The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geeft mooi weer dat er voor de verschillende films daadwerkelijk alles uit de kast gehaald is om de visies van George Lucas en alle andere creatievelingen die aan deze films gewerkt hebben te realiseren. Het boek telt 144 pagina’s met informatie waar een gretige lezers vrij vlot doorheen zal vliegen. Van mij hadden dit er dan ook veel meer mogen zijn. Hoewel er een hoop wezens besproken worden zijn er nog zoveel meer waar ik meer over had willen lezen. En ik had veelal ook veel meer over de wel besproken wezens willen lezen. Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had.

Dit boek is hoe dan ook een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens voor deze review.

Moviemaking Magic - Boss Nass

De Boss Nass pagina met uitvouwbare afbeelding die de wireframe, het eenvoudige 3D model en het uiteindelijke resultaat in de film laat zien.

Moviemaking Magic - Ewoks

Een Ewok pagina met uitvouwbaar boekje met diverse conceptschetsen.

Moviemaking Magic - Rancor

De Rancor Pagina met een accordeon strip met verschillende conceptschetsen.

Moviemaking Magic - Watto

De Watto Pagina met uitvouwbare afbeelding die de wireframe, de eenvoudige 3D modellen en het uiteindelijke resultaat in de film laat zien

The Star Wars Archives: 1977-1983

Uitgeverij: Taschen

Auteur: Paul Duncan

Release: December 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 604

Prijs: € 150 (Amazon.de)

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Star Wars Icons: Han Solo

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.

Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links) Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links)
Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links) Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links)
Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Met dank aan Epic Ink voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy’s Most Notorious  voor deze review.

Boekreview: Women of the Galaxy

Women of the GalaxyTitel
30 oktober 2018Releasedatum

Women of the Galaxy CoverWomen of the Galaxy van Amy Ratcliffe is een verzameling van samenvattingen van de levens en avonturen van 75 vrouwelijke Star Wars personages. Ratcliffe bespreekt op alfabetische volgorde alom bekende personages als Leia Organa, Rey en Hera Syndulla en minder bekende als Kaydel Ko Connix, Derla Pidys en de Tonnika zussen. Elk personage krijgt minimaal één pagina spread waarin haar leven en avonturen samengevat worden waardoor het boek een vrij uitgebreide encyclopedie geworden is en als uitstekend naslagwerk kan dienen om het een en ander over deze personages op te zoeken. Naast de informatie die Ratcliffe op duidelijke en leuke wijze met de lezer deelt, is elk personage ook voorzien van minimaal één paginavullend kunstwerk van een vrouwelijke of non-binaire kunstenaar. Enkele van deze personages zijn hiervoor zelfs nog nooit eerder afgebeeld.

Het formaat van het boek, de prachtige pagina opmaak, de korte en duidelijke teksten en de ruim 100 geweldige kunstwerken maken dat Women of the Galaxy niet enkel als naslagwerk kan dienen maar ook uitermate geschikt is om in huis rond te laten slingeren zodat het regelmatig even opengeslagen kan worden om van de tekeningen te genieten. De achttien kunstenaars hebben elk een geheel eigen stijl, van vrij realistisch tot cartoony, maar weten elk de personages uit te beelden op een manier die bij ze past. Van het statische portret van Rae Sloane, in uniform met twee Stormtroopers achter haar (van de hand van Cryssy Cheung) tot het dynamische shot van Sabine Wren die voor een kleurrijke explosie uit springt (van Sara Alfageeh) of een helm/maskerloze Phasma met haar thuiswereld Parnassos op de achtergrond (door Annie Stoll). Stuk voor stuk zijn het meesterwerken die enkel en alleen al de prijs voor het boek meer dan waard zijn. Liefhebbers van Star Wars gerelateerde kunst zullen genieten van het boek en wellicht nieuwe kunstenaars tegenkomen waar ze het werk van zullen gaan volgen.

Ratcliffe geeft elk van de gekozen personages een leuk stukje tekst om kennis met haar te maken. Het leven en de persoonlijkheid worden samengevat en hier en daar deelt Ratcliffe een citaat van een (stem)acteur of schrijver om het personage nog wat meer diepgang te geven en te laten zien wat deze personages uniek en herkenbaar maakt. Er komen geen nieuwe weetjes naar buiten, maar de informatie die Ratcliffe deelt deelt ze met wat humor en een vriendelijke stijl. Ratcliffe lijkt met de lezer in gesprek, het is niet alsof de lezer een Wookipedia artikel aan het lezen is. Niets mis met Wookiepedia natuurlijk en dat is nog steeds de beste plek om een zo compleet mogelijk beeld van een personage te krijgen. Maar Ratcliffe maakt de geschiedenissen van deze 75 personages toegankelijk en vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, waarbij het niet relevant is of de lezer veel of weinig voorkennis heeft.

Het enige nadeel van een boek als Women of the Galaxy is dat het nooit compleet kan zijn, hoewel er genoeg personages zijn waar we waarschijnlijk nooit meer over zullen horen en de samenvatting in dit boek dus afdoende zal zijn, denk hierbij aan personages als Oola en Camie Marstrap. Voor anderen zoals Rey, Leia en Ahsoka liggen er nog zoveel verhalen in het verschiet dat het ergens zonde is dat hun complete verhaal hier niet verteld kan worden. Aan de andere kant is het boek op dit moment zo compleet en actueel dat Ratcliffe ons zelfs informatie geeft over Star Wars Resistance personages als Aunt Z en Torra Doza. Maar als we eerlijk zijn kan een naslagwerk in de Star Wars wereld eigenlijk nooit compleet zijn, het is duidelijk dat we nog jaren en jaren aan nieuwe verhalen tegemoet kunnen zien, maar wellicht dat we hierdoor in de toekomst een vervolg of een bijgewerkte editie van Women of the Galaxy gaan zien.

De opzet en uitwerking van het boek is dusdanig goed dat ik dolgraag meer van dergelijke boeken met andere thema’s zou willen zien verschijnen.

Women of the Galaxy is voor fans van steengoede personages of goed artwork of voor fans die graag een mooi overzicht van levensverhalen en avonturen in de kast willen hebben zeker een aanrader.

Sana Starros door Jennifer Aberin Johnson