Moviemaking Magic Cover

Boekreview: The Moviemaking Magic of Star Wars

The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + AliensTitel
Mark SalisburyAuteur
25 mei 2018Releasedatum

TThe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens Coverhe Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens is een boek dat ik als 10 jarige honderden keren gelezen en herlezen zou hebben, het geeft de lezer een uitgebreid, maar niet ontzettend diepgaand, kijkje achter de schermen van de Creature Afdelingen van de afgelopen tien Star Wars films. Salisbury gaat de films op chronologische volgorde van uitgave af en geeft een hoop informatie over een aantal bekende wezens uit de betreffende films. Zo leren we onder andere hoe het Chewbacca pak gemaakt is, hoe de Jabba the Hutt pop bewoog en hoe Jar Jar Binks op het zilveren scherm getoverd werd.

Elk besproken wezen krijgt minimaal één en in sommige gevallen meerdere pagina’s waarin Salisbury vertelt over de manier waarop het wezen bedacht en ontworpen is en hoe de Creature Shop of Industrial Light and Magic (en soms in samenwerking) het eindresultaat hebben verwezenlijkt. De tekst van Salisbury wordt vergezeld door citaten van de betrokken artiesten en de nodige afbeeldingen. Zo worden we getrakteerd op conceptschetsen, diagrammen die laten zien hoe verschillende poppen bediend werden en de nodige behind the scenes foto’s. Het boek bevat zoveel afbeeldingen dat veel hiervan op een creatieve manier verwerkt zijn in uitvouwbare boekjes en flapjes. Deze techniek wordt niet alleen gebruikt om meer afbeeldingen in het boek kwijt te kunnen, maar ook om een aantal dingen duidelijker te maken. Zo is er een foto van Chewbacca die opengevouwen kan worden om een foto van acteur Peter Mayhew zichtbaar te maken, een foto in dezelfde pose en schaal, waardoor heel goed te zien is hoe het pak de lichaamsvorm van Mayhew lichtjes aanpaste om de buitenaardse vorm van een Wookiee geloofwaardig over te brengen. Ook worden uitvouwbare afbeeldingen gebruikt om verschillende stadia van computer gegenereerde scenes te laten zien, zo krijgen we onder het eindresultaat ook een vereenvoudigde en zelfs een wireframe versie van Boss Nass te zien.

Salisbury vertelt van elke film over de bekendste en interessantste wezens. Chewbacca, Yoda, Jabba the Hutt, de Rancor, Darth Maul, Jar Jar Binks, de Kaminoans, de Varactyl, Bobbajo, Maz Kanata, Pao, de Porgs, de Fathiers, Rio Durant, etc.

Het boek is gericht op jongere lezers en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn en ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken.

Naast de beschrijvingen van de verschillende wezens zitten er ook een aantal pagina’s met gerelateerde informatie in het boek. Zo krijgen we een uitleg van de regels die Doug Chiang altijd in acht neemt bij het ontwerpen van personages en voorwerpen. Deze informatie is zeker net zo interessant en leerzaam als de hoofdonderwerpen.

Gaandeweg leert de lezer de over verschillende technieken die gebruikt werden om wezens en aliens die we in de films zien te realiseren. De gebruikte technieken lopen uiteen van hand- en stokpoppen tot acteurs in make-up of geavanceerde pakken die hun menselijke vormen verbergen en doormiddel van radiografisch- of kabelgestuurde mechanismes bijvoorbeeld gezichtsbewegingen mogelijk maakten. Maar ook het gebruik van Stop Motion Animatie en Computer Graphics en Motion/Performance Capture worden besproken. The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geeft mooi weer dat er voor de verschillende films daadwerkelijk alles uit de kast gehaald is om de visies van George Lucas en alle andere creatievelingen die aan deze films gewerkt hebben te realiseren. Het boek telt 144 pagina’s met informatie waar een gretige lezers vrij vlot doorheen zal vliegen. Van mij hadden dit er dan ook veel meer mogen zijn. Hoewel er een hoop wezens besproken worden zijn er nog zoveel meer waar ik meer over had willen lezen. En ik had veelal ook veel meer over de wel besproken wezens willen lezen. Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had.

Dit boek is hoe dan ook een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens voor deze review.

Moviemaking Magic - Boss Nass