Boekreview: The High Republic: The Fallen Star

The Fallen Star Cover
Titel: Star Wars: The High Republic: The Fallen Star
Auteur: Claudia Gray
Publicatiedatum: 4 januari 2022
4

The Fallen Star CoverStar Wars: The High Republic: The Fallen Star van Claudia Gray is de laatste roman in de eerste fase van The High Republic (deze fase bestaat uit The Fallen Star, de young adult roman Midnight Horizon en het young reader boek Mission to Disaster). Het speelt zich enkele maanden na de Nihil aanval op de Republic Fair op Valo af waar de vorige wave om draaide. Deze keer heeft Marchion Ro, de leider van de Nihil, een plan in werking gezet om de Jedi een nog grotere klap uit de delen, hij pleegt een aanslag op Starlight Beacon. Jedi Council lid Stellan Gios heeft in de afwezigheid van Avar Kriss (zij maakt nog steeds jacht op Lourna Dee) de positie van Marshall van het ruimtestation overgenomen. Starlight Beacon is naar Eiram verplaatst om daar de bevolking van de planeet bij te staan tijdens een lokale crisis. Ro wil het ruimtestation voor de ogen van alle inwoners van de Republic verwoesten en laat een klein team het station infiltreren om het zo ver te beschadigen dat het zal neerstorten op Eiram. Tegelijk zetten ze de Great Leveler – het wapen dat in de Marvel comic reeks eerder al Jedi Master Loden Greatstorm letterlijk tot een stoffelijk overschot maakte – hier in om de Jedi tegen te houden zodat het grotere plan gerealiseerd kan worden.

Aan boord van Starlight Beacon zijn op het moment van de aanval een groot aantal bekende Jedi aanwezig. Waaronder Elzar Mann, Bell Zettifar, Indeera Stokes, Orla Jareni en Burryaga. Daarnaast komen ook andere oude bekende en geliefde personages om de hoek kijken. De bemanning van de Vessel – Affie Hollow, Leox Gyasi en Geode – zijn bijvoorbeeld toevallig in het ruimte station aanwezig en spelen een belangrijke rol in de wanhopige poging om het ruimtestation en de aanwezige levensvormen te redden.

Starlight Beacon gaat ten onder, dat is geen spoiler, dat is wat we al maanden in promotiemateriaal zien en een illustratie van een brandend Starlight Beacon dat neerstort op een planeet is zelfs één van de alternatieve covers van het boek. Het verhaal en de verrassingen zitten hem in de manier waarop de Jedi, de bemanning van de Vessel en overige kleinere personages hiermee omgaan. Ik heb anderen een verband zien leggen met de Titanic, en dat is wat mij betreft een uitstekende vergelijking. We weten dat de vernietiging van Starlight Beacon niet tegen te gaan is, maar hoe onze helden zoveel mogelijk levens proberen te redden is waar het om draait. The Fallen Star is geen groot gevecht waar Lightsabers en blasters de uitkomst bieden, crisismanagement is het wapen dat hier uitkomst biedt. En Claudia Gray weet een heel spannend verhaal te vertellen dat, zodra het echt op gang komt, je amper de kans geeft om op adem te komen.

Geode is an individual with a rich and vibrant personality, though those of limited perception often fail to see it.
— Leox Gyasi

We beginnen met een ontzettend grote hoeveelheid personages, die gaandeweg opgesplitst worden in kleinere groepjes die we blijven volgen, en een grote groep die zowel fysiek als verhaaltechnisch van de rest gescheiden worden. De avonturen van die laatste groep zien we waarschijnlijk in de Marvel comic reeks uitspelen. De hoeveelheid personages en de drukkende gebeurtenissen zorgen ervoor dat Gray vrij veel wisselt tussen perspectieven. We springen van Jedi naar Jedi, naar Vessel bemanning naar Nihil en weer terug naar Jedi. Dat kan het wat verwarrend maken waardoor het prettig is als je alle andere High Republic verhalen gelezen hebt. Als je de personages al van binnen en van buiten kent is het eenvoudig om het allemaal op een rijtje te houden, maar als dit je eerste High Republic verhaal is zal je dit wat meer moeite kosten.

Het feit dat het verhaal zich op een kleinere groep richt, en niet het geheel van Starlight Beacon en de aanwezige levensvormen, houdt het verhaal wat overzichtelijker maar zorgt er naar mijn idee ook voor dat Starlight een stuk kleiner en leger voelt dan je zou verwachten. We spenderen de meeste tijd in wat hangars, een kantoorruimte en wat gangen, waardoor de omgeving meer voelt als een ruimteschip van redelijk formaat dan als het grote ruimtestation dat het daadwerkelijk is. Het is wel prettig om een goed beeld te hebben van hoe Starlight Beacon eruitziet omdat er regelmatig gesproken wordt over de verschillende delen. High Republic auteur Daniel Jose Older gaf eerder op Twitter al een tip door dat het prettig kan zijn om de The High Republic Adventures data file pagina over Starlight Beacon bij de hand te houden om makkelijker te kunnen visualiseren waar de verschillende gebeurtenissen plaatsvinden.

Starlight Beacon Data File. Uit: Star Wars: The High Republic Adventures #11
Starlight Beacon Data File
Uit: Star Wars: The High Republic Adventures #11

De audio versie van het boek is weer ingesproken door Star Wars veteraan Marc Thompson en zoals we van hem mogen verwachten weet hij het – toch al spannende – verhaal nog meer spanning en urgentie te geven. De intonaties die Thompson aan de stemmen geeft maakt het nog duidelijker hoe machteloos de personages zich op veel momenten voelen. Ondanks de grote hoeveelheid langskomende personages hebben ze allemaal weer een eigen stem wat het erg makkelijk maakt om de gesprekken en gedachtegangen te blijven volgen. Het blijft indrukwekkend hoeveel unieke stemmen Thompson kan produceren en ook consistent kan houden, de Bell in dit boek is direct te herkennen als de Bell uit Light of the Jedi en ook deze keer lijkt Leox weer verdacht veel op Matthew McConaughey. Ik heb stiekem het idee dat ik niet de enige ben die dat vindt en dat het feit dat Leox halverwege het boek de zin ”All right, all right, all right” uitspreekt geen toeval is!

Het feit dat al deze personages zo duidelijk van elkaar verschillen helpt enorm bij de hoeveelheid perspectiefwisselingen, dus als je wat moeite hebt om bij te houden over wie je op dat moment aan het lezen bent, is de audio versie van het boek misschien een handige manier om dat wat makkelijker te maken.

Verder doet ook dit audioboek weer niet onder voor eerdere titels, het geheel is weer een complete productie met passende achtergrondmuziek en geluidseffecten die je het gevoel geven je in de gangen van Starlight Beacon te bevinden terwijl je achter de Jedi aanrent en hun emoties bijna kunt voelen. De hoeveelheid actie en intense situaties maakt het wel een audioboek waar je wat meer je aandacht bij wil houden, het is beter om er naar te luisteren tijdens het stofzuigen, dan achter het stuur midden in het verkeer van Amsterdam.

Net als de eerdere boeken in de High Republic staat ook The Fallen Star los genoeg om het verhaal prima te kunnen begrijpen zonder de overige boeken en comics te hebben gelezen. Een globaal idee dat de Nihil een gevaarlijke piratenbende zijn, wat de functie van Starlight Beacon is en waarom de Nihil het zouden willen vernietigen, is in feiten genoeg om het verhaal te kunnen volgen. Maar deze keer is het wel heel prettig als je bekend met met de overige boeken en comics. Eerdere ervaringen van personages spelen nu een belangrijke rol in hun motivaties en de emotionele lading is een stuk krachtiger als je een band met de personages hebt.

Hoewel dit tot nu toe het kortste Del Rey boek in de High Republic is voelt het wel als de volste. Zowel op het gebied van gebeurtenissen als emotionele lading. Met een verwoest ruimtestation kun je niet geloofwaardig ontkomen aan het laten sterven van bekende personages, en het zal niet als een verrassing komen dat we in dit verhaal personages verliezen. Sommige zien we van pijnlijk dichtbij ten onder gaan terwijl we over anderen slechts een oppervlakkige opmerking gemaakt wordt omdat het aan de andere kant van Starlight Beacon gebeurt. Van mij had het boek wel een goede honderd pagina’s langer mogen zijn, om sommige gebeurtenissen wat meer ademruimte te geven.

Shrii ka rai ka rai
We’re coming to take you away
Shrii ka rai ka rai
We’re coming to take you away
They’ll do what they can
and they’ll do what they must
but when they find you all you’ll be is dust

Hoewel Gray klap na klap uitdeelt voelt het boek niet compleet als een downer, er zijn genoeg lichtpuntjes die hoop geven en ze sprankelt genoeg humor door het verhaal heen om het leuk te houden. Van de zin ”Het goede nieuws: Het was niet een [spoiler] die op Elzar Mann en Burryaga af kwam. Het slechte nieuws: Het warentwee [spoilers]” die middenin een hectische situatie tevoorschijn kwam moest ik even hardop gniffelen! Maar het is niet te ontkennen dat het verhaal er op emotioneel vlak goed in hakt en we blijven aan het einde van de rit met een hoop vragen achter. Wat heeft dat ’Shrii ka rai ka rai’ kinderrijmpje dat in de A Trail of Shadows Marvel comic steeds omhoog komt hier allemaal mee te maken bijvoorbeeld? Of wat is precies de Great Leveler? Ondanks dat het ”wapen” een groot onderdeel van de aanslag is, krijgen we nog steeds maar enkele kleine hints over wat het nou precies is en kan.

De volgende wave High Republic verhalen, die in oktober van dit jaar van start gaat, speelt zich 150 jaar eerder af, wat betekend dat het waarschijnlijk nog een flinke tijd zal duren voor we terugkeren naar de personages die we in het afgelopen jaar hebben leren kennen. Wat de nasleep van de val van Starlight Beacon zal zijn, hoe de overgebleven personages omgaan met het verlies van anderen zal een vraag zijn die mij nog lang zal achtervolgen. Ik kijk met smart uit naar de tweede High Republic fase, maar ik kan ook niet wachten tot we terugkeren naar dit punt en de draad weer oppakken.

Als je de eerdere boeken in The High Republic al gelezen hebt kun je The Fallen Star uiteraard niet links laten liggen, maar één advies, in de woorden van Samuel L Jackson: Hold on to your butts!

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars: The High Republic: The Fallen Star voor deze review.