Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Tempest Runer Cover
Titel: Star Wars: The High Republic: Tempest Runner
Auteur: Cavan Scott
Publicatiedatum: 31 augustus 2021
4

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee
Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek