Boekreview: The High Republic: Midnight Horizon

The High Republic: Midnight Horizon Cover
Titel: Star Wars: The High Republic: Midnight Horizon
Auteur: Daniel José Older
Publicatiedatum: 1 februari 2022
4.5

The High Republic: Midnight Horizon CoverStar Wars: The High Republic: Midnight Horizon van Daniel José Older is het laatste boek in de eerste fase van The High Republic. Er volgen nog een aantal comic issues en een manga, en dan is het wachten op de start van de tweede fase van het project dat in de herfst van dit jaar van start zal gaan.

Midnight Horizon speelt zich gelijktijdig af met The Fallen Star maar we volgen hier Jedi Masters Cohmac Vitus en Kantam Sy en de Padawans Reath Silas en Ram Jomaram tijdens een missie naar Coronet City op Corellia. Ze zijn gevraagd om te komen helpen omdat er Nihil aanwezig lijken te zijn op de planeet en de Jedi uit de tempel op Corellia druk bezig zijn met problemen op één van de manen van de planeet. Eenmaal in Coronet City aangekomen ontmoeten ze Alys ”Crash” Ongwa, een jonge lokale ondernemer die in de stad de beveiliging regelt voor bekende personen en politici. Enkele van haar medewerkers zijn verdwenen en ze is vastberaden ze terug te vinden en kan de hulp van de Jedi daar goed bij gebruiken. Gedurende hun onderzoek wordt duidelijk dat de situatie vele malen erger is dan ze in eerste instantie verwacht hadden. Tel daarbij op dat terwijl zij zelf in een gevaarlijke situatie belanden, ze ook nog eens te horen krijgen dat Starlight Beacon door de Nihil vernietigd wordt en het zal duidelijk zijn dat de hoofdrolspelers zich in dit verhaal verre van op hun gemak voelen.

Reath peered over the heads around him and finally saw a slowly turning holo image that caught his breath in his throat: smoke pouring out of Starlight Beacon.

Midnight Horizon is geschreven door Daniel José Older, die ook de The High Republic Adventures comics, die uitgegeven worden door IDW, schrijft. Het boek vervolgt dan ook een verhaallijn uit #12 van die serie. Padawan Lula Talisola en haar beste vriendin, en mede Force user, Zeen Mrala vervolgen dat verhaal, maar ook hun diepere achterliggende verhaallijn, in Midnight Horizon. Wil je dus niet gespoild worden voor die comic reeks (al is deze in Europa wat lastig te verkrijgen) dan is het raadzaam om die eerst tot en met nummer 12 gelezen te hebben. Ben je geen comic lezer dan kun je ze ook gewoon overslaan, de extra achtergrond is natuurlijk heel leuk, maar alle belangrijke dingen worden zoals gebruikelijk toegelicht in Midnight Horizon zodat je alles zult snappen. Al zal je emotionele connectie met Lula en Zeen wat minder intens zijn.

The answer to whether [Zeen] wanted Lula to go with her was always yes. Period.

Omdat we in een boek als dit veel meer tijd met deze personages, en vooral hun gedachten, kunnen doorbrengen dan in stripboeken mogelijk is, duiken we veel dieper in de situatie tussen Lula en Zeen. Als je al geïnvesteerd bent in de gevoelens die ze voor elkaar lijken te hebben zul je smullen van de diepe duik in het zwembad dat hun onzekerheden, gevoelens en emoties is.

Naast het hoofdverhaal duiken we ook in het verleden van de non-binaire Jedi Master – toen nog Padawan – Kantam Sy die, gedurende hun avontuur op Corellia, Cohmac over een belangrijke tijd in hun verleden vertelt. Een tijd waarin het voor Kantam niet duidelijk was hoe hun toekomst er uit zou gaan zien en of dat als onderdeel van de Jedi Order zou zijn of niet. Kantam’s wijze meester – Yoda! – kwam met een ongebruikelijk methode waarmee hen zelf een antwoord kon formuleren op dat moeilijke vraagstuk. Deze situatie geeft een nieuwe dimensie aan de kern van de Jedi en geeft ons een veel breder beeld van hoe de opleiding van een Jedi er uitziet.

Het is een Young Adult boek, wat betekent dat de schrijfstijl vrij eenvoudig is, maar laat dat je er alsjeblieft niet van weerhouden het te lezen. Het boek bevat veel humor, zo blijkt dat de Padawans geen benul hebben van de waarde van credits en goederen. En sommige, grappige en ietwat overdreven, situaties leken rechtstreeks uit een anime te komen. En zoals het een goed Young Adult boek betaamt spelen niet één, niet twee maar drie (queer) romances – en vooral de consequenties die daarbij komen kijken – een vrij grote rol op de achtergrond. Maar ook actie, intrige en een diepgaande filosofische kijk op wat het betekent om een Jedi te zijn spelen een belangrijke rol. Veel van de problemen die de personages, Jedi en non-Jedi, hebben zijn tot op zekere hoogte herkenbaar voor de lezer. Zo wordt het duidelijk dat de manier waarop Ram’s leven veranderd is – van een rustig bestaan op Valo naar een oorlog tegen de Nihil en Drengir – een grote impact op zijn mentale gesteldheid heeft. Al het vechten en de dood en verderf die de Nihil in hun kielzog achterlaten laten Ram met een leeg, of soms overvol gevoel achter waar hij niet goed mee om weet te gaan. Cohmac heeft het moeilijk om als Jedi zijnde een oorlog te verantwoorden. Zeen heeft het heel moeilijk met de situatie tussen haar en Lula, en wat haar plek in het sterrenstelsel is. Ze heeft haar thuis, haar beste vriend en haar oude leven verloren toen de Nihil naar Trymant IV kwamen (haar verhaal is in The High Republic Adventures comics te lezen). Sindsdien voelt ze zich helemaal thuis bij de Padawans op Starlight Beacon, maar ze is zich er heel goed van bewust dat ze veel te oud is om in de Jedi Order opgenomen te worden, dus ook dat thuis gaat ze verliezen. En daar komt nog bovenop dat iedereen halverwege het verhaal te horen krijgt dat Starlight Beacon – hun thuis – ten onder gaat tijdens een Nihil aanval.

Ever since, I don’t know, the past three or four times I almost died—I feel like I can’t figure out everyday life because I’m constantly thinking about being attacked by more Drengir or getting shot at. And so it’s like I’m lost all the time. I don’t know what the path forward looks like because it seems to keep blowing up.
~ Reath Silas

Older laat met Midnight Horizon zien dat een verhaal heel spannend kan zijn en kan aanvoelen alsof elke keuze grote gevolgen heeft zonder dat er tientallen doden hoeven te vallen, of Jedi non-stop met hun Lightsabers hoeven te zwaaien. Persoonlijke keuzes, strubbelingen en verlangens kunnen net zo bloedstollend zijn. Maar daarnaast kun je, vooral in de tweede helft van het boek, ook zeker de nodige actie verwachten.

Met 484 pagina’s is Midnight Horizon zeker geen kort verhaal, en de eerste helft komt wat traag op gang. In het begin draait het vooral om world building, we leren hier vooral veel over de oude en nieuwe personages en de manier waarop de samenleving van Coronet City werkt. Maar zodra de fundering gelegd is en Older een paar versnellingen omhoog schakelt komt de spanning echt op gang en zullen veel lezers moeite hebben om het boek weg te leggen.

Het Midnight Horizon verhaal heeft een passend einde en is naar mijn idee een hele goede afsluiter voor de eerste fase van The High Republic, maar het is zeker geen einde voor The High Republic. De volgende boeken zullen 150 jaar verder het verleden in duiken en Midnight Horizon geeft ons lang niet alle antwoorden op de vragen die we hebben. We blijven zelfs met nog meer vragen achter! Ik heb ontzettend genoten van alle High Republic verhalen die we het afgelopen jaar hebben mogen beleven, en ik kan niet wachten op de tweede fase die later dit jaar van start gaat. Maar Zowel The Fallen Star als Midnight Horizon hebben ervoor gezorgd dat ik ook niet kan wachten op het vervolg op de eerste fase, wanneer we dat vervolg ook gaan krijgen.

For light and life!

Met dank aan Disney Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars: The High Republic: Midnight Horizon voor deze review.