Boekreview: The High Republic:

The High Republic: Mission to Disaster
Titel: Star Wars: The High Republic: Mission to Disaster
Auteur: Justina Ireland
Publicatiedatum: 11 januari 2022 (e-boek en audioboek) | 1 maart 2022 (hardcover)
4

The High Republic:
Mission to Disaster CoverIn Star Wars: The High Republic: Mission to Disaster van Justina Ireland keren Jedi Knight Vernestra Rwoh en haar Padawan Imri Cantaros terug in een nieuw avontuur in de High Republic. Vernestra is Imri aan het trainen op Kirima wanneer de Nihil een aanval uitvoeren op Port Haileap. Vernestra en Imri vertrekken naar Haileap om te helpen en leren dat de Nihil een groep kinderen ontvoerd heeft. Waaronder hun vriend Avon Starros, de briljante dochter van senator Ghirra Starros. Het drietal was ook samen in A Test of Courage dat zich tijdens de gebeurtenissen rond de Great Disaster afspeelde.

Vern en Imri zijn vastbesloten om Avon en de andere kinderen te redden en gaan achter de Nihil aan. Hun zoektocht leidt ze naar de planeet Dalna, waar ook al enige tijd kinderen verdwijnen. In de Jedi tempel daar ontmoeten we Jedi Masters Nyla Quinn, Yacek Sparkburn en Jedi archivaris Lyssa Votz, welke alle drie direct klaar staan om te helpen. En zoals het een goed Star Wars boek betaamd zijn de problemen vele malen groter dan de personages zich hadden kunnen voorstellen.

Gedurende het avontuur wordt het meermaals duidelijk gemaakt dat de inwoners van Dalna het niet zo hebben op de Jedi. Dalna heeft zich kort geleden bij de Republic gevoegd, maar hoewel er wel een Jedi Tempel op de planeet te vinden is, zitten de inwoners van de planeet niet bepaald op hulp van de Jedi te wachten. Dit komt door een gebeurtenis van lang geldeden die aangeduid wordt als de ’Night of Sorrow.’ Ik heb zomaar het gevoel dat we hier in de tweede fase van The High Republic meer over te weten gaan komen.

Zowel Vern als Imri zijn erg gegroeid sinds we ze in A Test of Courage leerde kennen. Ik heb wel het gevoel dat veel van die groei buiten ons zicht gebeurt is, maar dat is ergens ook logisch als we kijken naar het feit dat er zo’n twee jaar tussen A Test of Courage en Mission to Disaster zitten en we deze Jedi maar enkele keren voorbij hebben zien komen in andere verhalen. Maar ondanks dat we nog maar relatief weinig tijd met ze doorgebracht hebben is Vernestra één van mijn favoriete Jedi uit het High Republic Tijdperk. En hoewel Imri in A Test of Courage geen geweldige indruk op me maakte, heeft hij sindsdien veel meer diepgang en persoonlijkheid gekregen en ik zou het verre van vervelend vinden om beiden in de toekomst nog vaker in verhalen tegen te komen.

Net als A Test of Courage en Race to Crashpoint tower bevat ook Mission to Disaster een aantal leuke en kleurrijke illustraties van de hand van Peter Antonsson en ook de omslagillustratie is weer zijn werk. Hij weet zoals altijd op vrij een minimalistische manier een hoop detail en gevoel in zijn illustraties te verwerken en de sfeer van het verhaal goed uit te beelden.

Jedi Masters Nyla Quinn, Yacek Sparkburn en Lyssa Votz.

De audio versie van het boek wordt voorgelezen door Keylor Leigh die eerder ook Out of the Shadows en A Test of Courage ingesproken heeft. Leigh heeft een erg prettige voorleesstem en leest op een erg fijn tempo. Ze geeft alle personages een eigen herkenbare stem, maar een luisteraar zal nooit onder de impressie zijn dat het boek door meerdere personen ingesproken is. Het is overduidelijk dat Leigh alle stemmen doet, maar ze doet dat wel op een manier die elke stem uniek maakt, je zal er nooit aan twijfelen wie er aan het woord is. En uiteraard wordt de ervaring verder compleet gemaakt met de nodige achtergrondmuziek en geluidseffecten die je als luisteraar het gevoel geven echt in het verhaal te zitten.

De gebeurtenissen in Mission to Disaster spelen zich af vóór die in The High Republic: Fallen Star, welke tegelijk uitgebracht werd, al is het niet erg als je Fallen Star eerst leest. Ook is het niet erg als je eerder nog geen High Republic boeken gelezen hebt, zolang je een globaal beeld hebt van wie de Nihil als vijand ongeveer zijn wordt alles dat je verder moet weten in het boek verteld en kun je er prima van genieten.

Mission to Disaster is wat mij betreft zeker een aanrader als je eerder al van A Test of Courage genoten hebt. Ook als je die iets aan de kinderachtige kant vond zou ik Mission to Disaster zeker een kans geven. Hoewel ook dit boek op jongere lezers gericht is, is het verhaal wat volwassener en de persoonlijke ontwikkelingen van Vernestra en Imri zijn zeker niet alleen voor kinderen interessant.

Naar mijn idee is Irelands Mission to Disaster een uitstekende toevoeging aan de High Republic.

The High Republic Mission to Disaster is op dit moment als e-boek en audiobook te koop, vanaf 1 maart ligt hij ook als hardcover in de winkel.

Met dank aan Disney-Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars: The High Republic: Mission to Disaster voor deze review.