Boekreview: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s GuideTitel
20 december 2019Releasedatum

The Galactic Explorer's Guide CoverThe Galactic Explorer’s Guide van Jason Fry is een soort reisgids die de lezer meeneemt langs verschillende planeten in het Star Wars universum die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Hondo Ohnaka heeft een aantal locaties uitgestippeld die je gaat bezoeken. Hij heeft zijn droid DK-RA-43 voorgeprogrammeerd met alle informatie die een tourist zich maar kan wensen, en DK zal met je mee gaan op reis. Al is het hem een raadsel waarom Hondo de betreffende locaties uitgezocht heeft omdat de meeste verre van een fijne vakantiebestemming zijn.

Voor de lezer wordt het al snel duidelijk dat Hondo je niet aan een vakantie helpt maar je op pad stuurt om een geheime missie te volbrengen. Onderweg kom je namelijk geheime informatie tegen die je aan het einde eenmaal op Batuu aangekomen bij Hondo inlevert.

Het boek dekt een groot aantal planeten zoals Coruscant, Tatooine, Yavin 4, Hoth en Endor en geeft over elk van deze planeten informatie. DK vertelt kort over de geschiedenis van de planeet, interessante locaties, lokale bevolkingen, lokale fauna en personen die een historische band met een locatie op de planeet hebben. Zo leren we op Geonosis wat over de Geonosians, de Orray die als lastdier gebruikt werden en de droid fabrieken. Ook krijgen we informatie over personen als Saw Gerrera, Poggle the Lesser en Count Dooku. Elk van de onderwerpen wordt met een paar regels beschreven en met een foto geïllustreerd. Maar er is ook een interactief element aan het boek gekoppeld. In de Apple en Android App Stores is de Star Wars AR Book Holoscanner App te downloaden, een app waarmee je doormiddel van de camera van je telefoon of tablet specifieke pagina’s in het boek kunt scannen waarna er een Augmented Reality element zichtbaar zal worden. Elementen die op het scherm van je telefoon tevoorschijn komen boven de pagina van het boek of in de hele kamer.

AR functionaliteit in The Galactic Explorer’s Guide
BB-8 komt informatie delen

Zo komt BB-8 regelmatig het boek op rollen om met behulp van zijn holo projector bewegende beelden van een wezen te tonen terwijl hij er over verteld. Ook worden er regelmatig 3D modellen van droids en wapens boven het boek tevoorschijn getoverd waar je de benamingen van verschillende onderdelen van kunt bekijken of waar je gebruik van kunt maken. Zo komt er bij min of meer elk wapen niet alleen het wapen tevoorschijn, maar ook een probe droid waar je met het wapen op kunt schieten. Ook zijn er verschillende spelletjes die je kunt spelen, zo kun je op Geonosis een simulatie starten waarin je door een oneindige hoeveelheid B1 Battle Droids wordt aangevallen, op je scherm heb je een cursor en een schietknop en door je telefoon voor je te houden en in alle richtingen om je heen te draaien kun je richten en de aanvallende droids neerschieten.

Informatie over de B1 Battle Droid

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk een gedeelte van het sterrenstelsel omvatten, The Interior, The New Territories, The Western Reaches, etc. Elk van deze hoofdstukken bevat een sterrenkaart waaraan je kunt zien welke planeten zet zich in dit gebied bevinden. En door de sterrenkaart te scannen met de app zal deze kaart holografisch om je heen geprojecteerd worden. Denk aan hoe BB-8 de kaart projecteerde in de Millennium Falcon in The Force Awakens. Maar dan helaas enkel zichtbaar door je telefoon om je heen te bewegen. Je kunt door de kaart heen lopen en de planeten die we in het boek bezoeken aantikken om wat meer informatie te krijgen.

Met de app kun je ook de missie van Hondo vervullen, je moet namelijk wat elementen op de pagina’s van het boek vinden die informatie bevatten die nuttig is voor de Resistance. Als je alles gevonden hebt verkoopt Hondo die informatie door en krijg jij een schouderklopje. Een eerlijke beloning volgens Hondo … right.

Interne paginas

De app is min of meer de ster van dit boek. Het boek opzichzelf is leuk om door te nemen, maar bevat zeker geen nieuwe informatie over de planeten, locaties en personages. De app maakt het wat interactiever en spannender en de games en holografische kaart zijn erg leuk om mee te spelen. De informatie die de app over wezens en planeten geeft is hetzelfde als de informatie die al in het boek zelf staat, dus wat informatie betreft mis je niets als je de app niet gebruikt. Je zult in The Galactic Explorer’s Guide geen spectaculaire nieuwe weetjes tegenomen. Al is het wel geschreven door Jason Fry, en zoals we van hem gewend zijn heeft hij genoeg kleine weetjes in het boek weten te verwerken. Zoals Wormie, de bijnaam die Luke’s vrienden op Tatooine voor hem gebruikte.

Het boek telt 144 pagina’s welke allen prachtig zijn vormgegeven. Los van de informatie en bijbehorende foto’s vind je ook ontzettend veel begeleidende en aankledende illustraties zoals logo’s, reisstickers en propaganda posters. The Galactic Explorer’s Guide is een boek dat leuk is om op de koffietafel te leggen zodat je er af en toe eens doorheen kunt bladeren om van het artwork te genieten of om even met een AT-AT een andere AT-AT omver te schieten. Ook kinderen zullen zich hier uitermate mee kunnen vermaken. Maar het is zeker geen boek waar je jezelf uren in kunt verliezen opzoek naar de meest obscure informatie over je meest geliefde locatie op Naboo of Coruscant.

Het enige waar je vooraf even rekening mee moet houden zijn de systeemeisen van de app, aangezien je een wat nieuwer apparaat nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de AR functionaliteit. (iPhone SE en nieuwer, iPad 5th Gen en nieuwer en Android toestellen die ARCore v1.7 en hoger ondersteunen).

Met dank aan Welbeck voor het beschikbaar stellen van The Galactic Explorer’s Guide voor deze review.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.