Boekreview: The Force Awakens

Star Wars: The Force AwakensTitel
Alan Dean FosterAuteur
18 december 2015Releasedatum

The Force Awakens NovellisatieDe novellisatie van The Force Awakens, maar niet helemaal. Foster schreef in 1976 Star Wars: From the Adventures of Luke Skywalker, de novellisatie van de eerste Star Wars film, hoewel die oorspronkelijk uitgebracht werd onder de naam van George Lucas. Nu is Foster terug voor het nieuwste deel in de Star Wars Saga, deze keer gelijk onder zijn eigen naam.

Als eerste moet ik opmerken dat het hier feitelijk niet de novellisatie van de film betreft, maar een novellisatie van een vroege versie van het script van de film. Zoals Foster in een interview met onder anderen Inverse al aangaf was de novellisatie voor April 2015 al af, terwijl de film zelf pas enkele weken voor de premiere af was. Als gevolg hiervan bevat de novellisatie een stel scenes die in een later stadium gedeeltelijk of in hun geheel uit de film geknipt zijn, of teksten die afwijken van wat we in de film horen. Het is dan voor lezers ook verstandig om dit in het achterhoofd te houden om zo niet met grote vraagtekens door het boek heen te bladeren.

At what point did you come on the project to create the novelization of The Force Awakens?

Quite a while ago. The book was finished many, many months ago. It was finished even back before the Star Wars Celebration they had in April.

Omdat het verhaal inmiddels bij vrijwel iedereen bekend zal zijn, zal ik daar niet te veel aandacht aan besteden, wel zal ik wat interessante verschillen bespreken. In de film was het bijvoorbeeld een raadsel wat er met Poe gebeurde na de crash op Jakku, Finn ging er net als veel kijkers vanuit dat Poe de crash niet overleefd had, tot hij tijdens de Battle of Takodana ineens zijn piloten leidde in een strijd tegen de First Order. In het boek vinden we een hoofdstuk dat verteld wat er met Poe gebeurde, nadat hij uit de TIE Fighter geslingerd werd.

Ook wordt de scene in het kasteel van Maz Kanata wat uitgebreid, onderanderen met een bezoek van niemand minder dan Unkar Plutt! Welke een onplezierige ontmoeting heeft met Chewbacca.

We krijgen ook wat meer informatie over de New Republic, in de film kwamen we hier vrij weinig over te weten, en de planeet die de Starkiller opblies was ook onbekend. In het boek leren we dat Leia haar afgezant Korr Sella naar Hosnian Prime stuurde, de planeet waar de senaat zich op dat moment bevindt, om in haar plaats het een en ander te regelen. Korr Sella is de dame waar we op het balkon een close up van krijgen vlak voor de planeet wordt vernietigd.

Waar de straal die de Starkiller in de film op Hosnian Prime afschiet spontaan in verschillende stralen opbreekt is dit in het boek niet het geval, enkel Hosnian Prime wordt geraakt, maar de vernietiging van deze planeet zorgt voor een hitte- en schokgolf die de vloot van de New Republic en de omliggende planeten totaal verwoest.

Wanneer dit gebeurt krijgen we ook te zien dat Leia erg sterk is in de Force, net als Ben Kenobi in A New Hope zakt Leia ineen omdat ze miljoenen mensen tegelijk voelt sterven.

De scene waar Kylo Ren de gedachte van de gevangen Rey probeert te lezen is in het boek veel krachtiger, waar we het in de film met enkele woorden en vooral blikken moeten doen, krijgen we in het boek een uitleg over wat zowel Kylo als Rey voelen en leren tijdens deze gebeurtenis. Ook krijgen we later te zien hoe Rey op het idee voor de Jedi Mind Trick komt. Door de aanvaring met Kylo begrijpt ze dat ze vaardigheden heeft, het feit dat ze bij iemand zo sterk als Kylo Ren zo ver kwam als ze deed, doet haar vermoeden dat ze met iemand die minder sterk is wellicht veel verder kan gaan.

De manier waarop Han, Chewie en Finn de schilden van Starkiller Base weten uit te schakelen was in de film kinderlijk eenvoudig, Captain Phasma bood totaal geen weerstand, en de rest van de First Order leek hier ook helemaal geen aandacht aan te schenken. In het boek biedt Phasma gelukkig wel weerstand, nog steeds niet veel, maar ze is geen mak lammetje. Ook merken officieren direct op dat de schilden uitgeschakeld zijn en General Hux stuurt er gelijk manschappen op af die zelfs explosieven gebruiken om de, door Han, Chewie en Finn afgesloten, kamer in te komen waar de bedieningspanelen zich bevinden.

Een paar hele interessante zinnen die uit de film verdwenen zijn, waren van Kylo en Supreme Leader Snoke. Nadat Rey Luke’s Lightsaber in handen krijgt tijdens het gevecht in het bos zegt Kylo:

”It is you”

Hij lijkt haar te kennen. Vlak daarna geeft Snoke Hux opdracht om Kylo op te halen en samen Starkiller Base te verlaten, hier zegt Snoke:

”It appears that he may have been right about the girl”.

Kylo had een vermoeden wie Rey is, dat vermoeden was blijkbaar zo sterk dat hij het ook met Snoke heeft gedeeld.

Het is afwachten of deze informatie later nog terug gaat komen, of dat dit een vroeg idee was dat ze overboord gegooid hebben, maar tot dusver is het een interessant stukje informatie.

Het boek maakt ook wat duidelijker hoe de situatie tussen Rey en Chewbacca is aan het einde, wanneer ze opzoek gaan naar Luke. In de film nam Rey direct de pilotenpositie in terwijl Chewie zijn vertrouwde plek als co-piloot al ingenomen had. In het boek wil Rey juist in de stoel van de co-piloot gaan zitten, maar stop Chewie haar. Terwijl ze dit eerst opvat als een gebaar dat hij haar niet waardig vindt om te helpen bij het besturen van de Falcon, maakt hij haar juist gelijk duidelijk dat hij totaal het tegenovergestelde vindt, hij blijft co-piloot, terwijl hij graag wil dat zij de nieuwe piloot wordt.

Foster heeft het script uitstekend omgezet naar een mooi doorlopend verhaal, hier en daar zijn de dialogen tenenkrommend, maar dat heeft niets met Foster’s schrijfkunsten te maken, dat waren immers de dialogen zoals hem verteld werden dat ze in de film zouden komen. Los daarvan leest het boek prettig weg en krijgen we erg veel omliggende informatie en gedachtespinsels die we in de film missen.

Zolang men in gedachte houdt dat we hier een vroeg script lezen en niet de film is het een prima boek. De extra scenes zijn leuke aanvullingen, maar kunnen wat de films betreft vergeten worden omdat ze niet officieel canon zijn.

Naar mijn idee was het wellicht beter geweest als ze Foster wat meer tijd gegeven hadden om daadwerkelijk een novellisatie van de film te schrijven nadat het verhaal daadwerkelijk vast stond, om vervolgens het boek wat later uit te brengen. Het boek op de release datum van de film uitgeven is leuk, maar zoals het boek nu in elkaar zit zullen veel mensen vreemd opkijken en vraagtekens hebben bij scenes die anders verlopen dan ze uit de film kennen, of die ze helemaal niet tegen gekomen zijn in de film.

Een leuk extraatje in de hardcover versie van het boek zijn de acht pagina’s met kleurenfoto’s uit de film, die in het midden van het boek te vinden zijn.

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek