fbpx
Social Media

Boekrecensies

Boekreview: The Force Awakens

Geplaatst

op

4 Score
Score
Star Wars: The Force AwakensTitel
Alan Dean FosterAuteur
18 december 2015Releasedatum

The Force Awakens NovellisatieDe novellisatie van The Force Awakens, maar niet helemaal. Foster schreef in 1976 Star Wars: From the Adventures of Luke Skywalker, de novellisatie van de eerste Star Wars film, hoewel die oorspronkelijk uitgebracht werd onder de naam van George Lucas. Nu is Foster terug voor het nieuwste deel in de Star Wars Saga, deze keer gelijk onder zijn eigen naam.

Als eerste moet ik opmerken dat het hier feitelijk niet de novellisatie van de film betreft, maar een novellisatie van een vroege versie van het script van de film. Zoals Foster in een interview met onder anderen Inverse al aangaf was de novellisatie voor April 2015 al af, terwijl de film zelf pas enkele weken voor de premiere af was. Als gevolg hiervan bevat de novellisatie een stel scenes die in een later stadium gedeeltelijk of in hun geheel uit de film geknipt zijn, of teksten die afwijken van wat we in de film horen. Het is dan voor lezers ook verstandig om dit in het achterhoofd te houden om zo niet met grote vraagtekens door het boek heen te bladeren.

At what point did you come on the project to create the novelization of The Force Awakens?

Quite a while ago. The book was finished many, many months ago. It was finished even back before the Star Wars Celebration they had in April.

Omdat het verhaal inmiddels bij vrijwel iedereen bekend zal zijn, zal ik daar niet te veel aandacht aan besteden, wel zal ik wat interessante verschillen bespreken. In de film was het bijvoorbeeld een raadsel wat er met Poe gebeurde na de crash op Jakku, Finn ging er net als veel kijkers vanuit dat Poe de crash niet overleefd had, tot hij tijdens de Battle of Takodana ineens zijn piloten leidde in een strijd tegen de First Order. In het boek vinden we een hoofdstuk dat verteld wat er met Poe gebeurde, nadat hij uit de TIE Fighter geslingerd werd.

Ook wordt de scene in het kasteel van Maz Kanata wat uitgebreid, onderanderen met een bezoek van niemand minder dan Unkar Plutt! Welke een onplezierige ontmoeting heeft met Chewbacca.

We krijgen ook wat meer informatie over de New Republic, in de film kwamen we hier vrij weinig over te weten, en de planeet die de Starkiller opblies was ook onbekend. In het boek leren we dat Leia haar afgezant Korr Sella naar Hosnian Prime stuurde, de planeet waar de senaat zich op dat moment bevindt, om in haar plaats het een en ander te regelen. Korr Sella is de dame waar we op het balkon een close up van krijgen vlak voor de planeet wordt vernietigd.

Waar de straal die de Starkiller in de film op Hosnian Prime afschiet spontaan in verschillende stralen opbreekt is dit in het boek niet het geval, enkel Hosnian Prime wordt geraakt, maar de vernietiging van deze planeet zorgt voor een hitte- en schokgolf die de vloot van de New Republic en de omliggende planeten totaal verwoest.

Wanneer dit gebeurt krijgen we ook te zien dat Leia erg sterk is in de Force, net als Ben Kenobi in A New Hope zakt Leia ineen omdat ze miljoenen mensen tegelijk voelt sterven.

De scene waar Kylo Ren de gedachte van de gevangen Rey probeert te lezen is in het boek veel krachtiger, waar we het in de film met enkele woorden en vooral blikken moeten doen, krijgen we in het boek een uitleg over wat zowel Kylo als Rey voelen en leren tijdens deze gebeurtenis. Ook krijgen we later te zien hoe Rey op het idee voor de Jedi Mind Trick komt. Door de aanvaring met Kylo begrijpt ze dat ze vaardigheden heeft, het feit dat ze bij iemand zo sterk als Kylo Ren zo ver kwam als ze deed, doet haar vermoeden dat ze met iemand die minder sterk is wellicht veel verder kan gaan.

De manier waarop Han, Chewie en Finn de schilden van Starkiller Base weten uit te schakelen was in de film kinderlijk eenvoudig, Captain Phasma bood totaal geen weerstand, en de rest van de First Order leek hier ook helemaal geen aandacht aan te schenken. In het boek biedt Phasma gelukkig wel weerstand, nog steeds niet veel, maar ze is geen mak lammetje. Ook merken officieren direct op dat de schilden uitgeschakeld zijn en General Hux stuurt er gelijk manschappen op af die zelfs explosieven gebruiken om de, door Han, Chewie en Finn afgesloten, kamer in te komen waar de bedieningspanelen zich bevinden.

Een paar hele interessante zinnen die uit de film verdwenen zijn, waren van Kylo en Supreme Leader Snoke. Nadat Rey Luke’s Lightsaber in handen krijgt tijdens het gevecht in het bos zegt Kylo:

”It is you”

Hij lijkt haar te kennen. Vlak daarna geeft Snoke Hux opdracht om Kylo op te halen en samen Starkiller Base te verlaten, hier zegt Snoke:

”It appears that he may have been right about the girl”.

Kylo had een vermoeden wie Rey is, dat vermoeden was blijkbaar zo sterk dat hij het ook met Snoke heeft gedeeld.

Het is afwachten of deze informatie later nog terug gaat komen, of dat dit een vroeg idee was dat ze overboord gegooid hebben, maar tot dusver is het een interessant stukje informatie.

Het boek maakt ook wat duidelijker hoe de situatie tussen Rey en Chewbacca is aan het einde, wanneer ze opzoek gaan naar Luke. In de film nam Rey direct de pilotenpositie in terwijl Chewie zijn vertrouwde plek als co-piloot al ingenomen had. In het boek wil Rey juist in de stoel van de co-piloot gaan zitten, maar stop Chewie haar. Terwijl ze dit eerst opvat als een gebaar dat hij haar niet waardig vindt om te helpen bij het besturen van de Falcon, maakt hij haar juist gelijk duidelijk dat hij totaal het tegenovergestelde vindt, hij blijft co-piloot, terwijl hij graag wil dat zij de nieuwe piloot wordt.

Foster heeft het script uitstekend omgezet naar een mooi doorlopend verhaal, hier en daar zijn de dialogen tenenkrommend, maar dat heeft niets met Foster’s schrijfkunsten te maken, dat waren immers de dialogen zoals hem verteld werden dat ze in de film zouden komen. Los daarvan leest het boek prettig weg en krijgen we erg veel omliggende informatie en gedachtespinsels die we in de film missen.

Zolang men in gedachte houdt dat we hier een vroeg script lezen en niet de film is het een prima boek. De extra scenes zijn leuke aanvullingen, maar kunnen wat de films betreft vergeten worden omdat ze niet officieel canon zijn.

Naar mijn idee was het wellicht beter geweest als ze Foster wat meer tijd gegeven hadden om daadwerkelijk een novellisatie van de film te schrijven nadat het verhaal daadwerkelijk vast stond, om vervolgens het boek wat later uit te brengen. Het boek op de release datum van de film uitgeven is leuk, maar zoals het boek nu in elkaar zit zullen veel mensen vreemd opkijken en vraagtekens hebben bij scenes die anders verlopen dan ze uit de film kennen, of die ze helemaal niet tegen gekomen zijn in de film.

Een leuk extraatje in de hardcover versie van het boek zijn de acht pagina’s met kleurenfoto’s uit de film, die in het midden van het boek te vinden zijn.

Levenslange Fan. Leest veel boeken en comics. Maakt replica props in zijn vrije tijd.

Lees verder
Sponsor
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Boekrecensies

Boekreview: Alphabet Squadron

Geplaatst

op

Door

4 Score
Score
Alphabet SquadronTitel
Alexander FreedAuteur
4 juni 2019Releasedatum

Alphabet Squadron Cover

Alphabet Squadron is het eerste deel in de nieuwe trilogie van auteur Alexander Freed. Alphabet squadron speelt zich enkele maanden na Return of the Jedi af. De Emperor is dood, de tweede Death Star vernietigd en de overblijfselen van het leger zijn chaotisch opzoek naar wat de nieuwe staat van de Empire gaat zijn. Yrica Quell, een oud TIE piloot van de elite 204th TIE Fighter Squadron, ook bekend als Shadow Wing, bevindt zich in Traitor’s Remorse, een New Republic basis waar overgelopen Empire personeel geëvolueerd wordt voor eventuele incorporatie in het leger of de overheid van de New Republic. Yrica wordt gerecruteerd om een groep gevechtspiloten te leiden in een missie om Shadow Wing te vernietigen.

Yrica wordt gepaard met een groep kundige maar onfortuinlijke piloten die elk in een ander soort schip vliegen. Nath Tensent is een mysterieuze ex-Imperial die in een Y-Wing vliegt. Wil Lark is een getalenteerde piloot die niets liever wil dan, nu de Emperor verslagen is, terug keren naar huis, maar hij wordt keer op keer terug het gevecht en zijn A-Wing in getrokken. Chass na Chadic is een koppige B-Wing piloot met een voorliefde voor muziek die niets tussen zichzelf en haar doel in laat staan. Kairos is een mysterieuze en meedogenloze piloot die altijd schuil gaat achter haar unieke helm en een U-Wing bestuurt.

Elk van deze piloten heeft een nare voorgeschiedenis waar we langzaamaan het een en ander over te weten komen terwijl ze elkaar leren kennen en uitvinden hoe ze samen als een eenheid moeten functioneren. Zo hebben Wil, Chass en Nath een persoonlijke reden om Shadow Wing te vernietigen. Freed is tot zover altijd goed geweest in het schrijven van personages en de emotionele baggage die zijn personages met zich meedragen en dat is ook hier zeker aan de orde. 

Ook buiten het squadron hebben nieuwe en bekende personages grote en interessante rollen. Zo is de spion Caern Adan, wie Yrica inlijft voor de New Republic, een interessant figuur, een voormalig journalist die het zijn missie gemaakt heeft om Shadow Wing uit te roeien. Ook zijn droid IT-O, een voormalig Imperial Interrogation Droid, is een erg leuk concept. Ook komt Hera Syndulla om de hoek kijken wanneer Alphabet Squadron op haar schip gestationeerd wordt. 

Gedurende het boek verspringt het perspectief tussen de verschillende personages maar het wordt nooit verwarrend doordat de personages erg van elkaar verschillen. Wat hierbij ook helpt is het feit dat het boek overal de tijd voor neemt. Doordat dit het eerste boek in een trilogie is besteed Freed veel tijd aan het uitdiepen van de personages en de tijdsperiode waar we ons in begeven.

 Iets waar in het boek wel weinig aandacht aan besteedt wordt is Shadow Wing, hoewel ze een rol in het verhaal spelen zien we weinig van hun kant en dat komt omdat Alphabet Squadron een cross-over met een Marvel stripserie is. De vijfdelige TIE Fighter mini-serie, geschreven door Jody Houser en geïllustreerd door Rogê Antônio, gaat over de piloten van Shadow Wing en geeft ons meer inzicht in hun leven. Er zijn zelfs een aantal pagina’s van TIE Fighter #1 in het boek ingevoegd om de lezer aan te sporen om daar meer informatie te gaan opdoen.

De schrijfstijl van Freed is erg prettig, hoewel hij overal goed de tijd voor neemt leest het 408 pagina’s tellende boek wel vrij vlot weg. Waar Freed ook wel in slaagt is het overzichtelijk en begrijpelijk houden van de ruimtegevechten, die zijn in tekst lang niet altijd makkelijk te volgen, maar Freed houdt het vrij overzichtelijk. Gelukkig speelt het boek zich niet alleen in de cockpits van gevechtsvoertuigen af en spenderen we een groot gedeelte van de tijd op plekken die leuker zijn voor mensen die ruimtegevechten minder interessant vinden. Hoe dan ook zou ik zeggen dat de focus van dit boek vooral op de hoofdpersonages en hun emotionele baggage ligt en Freed slaagt er uitstekend in om de lezer een band te laten voelen met de piloten van het nieuw in het leven geroepen Alphabet Squadron. Op naar deel twee!

Lees verder

Naslagwerken

Boekreview: ILM Presents: Making Solo

Geplaatst

op

Door

4.5 Score
Score
ILM Presents: Making Solo: A Star Wars StoryTitel
Rob BredowAuteur
16 april 2019Releasedatum


ILM Presents: Making Solo: A Star Wars Story
is een Making of boek in een nieuw jasje. Het is niet hetzelfde format als de Making of boeken van J.W. Rinzler, wat in geenszins een slecht feit is. Dit boek is geschreven en van foto’s voorzien door Rob Bredow, de Visual Effects Supervisor en Co-producent van Solo: A Star Wars Story. Bredow is voor Industrial Light & Magic (ILM) van begin tot einde betrokken geweest bij de productie van de film en is in die capaciteit foto’s gaan maken op de set. Hij maakte foto’s van allerlei dingen die voor zijn collega’s die niet op de set waren belangrijk konden zijn als referentie materiaal. Maar naast sets en kostuums liet hij zijn camera ook regelmatig door zijn artistieke hand leiden, wat een grote hoeveelheid candid foto’s van de cast en crew opleverde. Met toestemming en aanmoediging van Lucasfilm president Kathleen Kennedy heeft Bredow een selectie uit zijn 23,953 foto’s gemaakt en deze samengesteld in een boek waarbij hij vanuit zijn perspectief vertelt over de productie van de film en de avonturen die hij en zijn collega’s gaandeweg beleefde. 

Making Solo | Op lokatie op het eiland Fuerteventura.

Op lokatie op het eiland Fuerteventura.
© en TM 2019 Lucasfilm Ltd

Making Solo is op de eerste plaats een fotoboek, hoewel er op bijna elke pagina tekst te vinden is stelen de foto’s de show. Van landschapsfoto’s van de Italiaanse Dolomieten, schaduwrijke urban composities in de indrukwekkende hallen van de Fawley Elektriciteitscentrale in Engeland tot foto’s van crewleden die gereedschap door de woestijnachtige gebieden van het eiland Fuerteventura sjouwen. De foto’s van Bredow zijn stuk voor stuk adembenemend. Niet alleen zijn de foto’s op technisch gebied perfect, ook de onderwerpen zijn geweldig. Bredow deelt niet alleen sets zoals we die in de film zagen of diezelfde sets vanaf de andere kant waar we de movie making magic, zoals de grote projectieschermen die het uitstrekkende landschap achter de ramen van Dryden’s jacht tevoorschijn toveren, aan het werk zien maar hij deelt ontzettend veel foto’s van gewone momenten op de set. Foto’s van crewleden die aan het werk zijn en geen idee hebben dat er een foto gemaakt wordt. Zoals Joonas Suotamo die in vol Chewbacca kostuum in de Millennium Falcon set tegen een muur leunt terwijl hij op zijn telefoon bezig is. Castleden die aandachtig naar de aanwijzigingen van Ron Howard luisteren of gewoon met elkaar in gesprek zijn tijdens een rustmoment. Bredow heeft uitstekend zijn best gedaan om het dagelijkse gevoel op de set van een Star Wars film met de lezer te delen en daar horen ook de helikopter piloten bij die apparatuur en mensen heen en weer vliegen, schilders die sets verfraaien en digitale kunstenaars die video en audio effecten in elkaar zetten. Van elk van deze mensen krijgen we hun natuurlijke omgeving en gedrag te zien, er zijn amper geposeerde foto’s in Making Solo te vinden wat de lezer oprecht het gevoel geeft mee te maken hoe het er tijdens de productie aan toe ging.

Making Solo | Opnames in de Millennium Falcon.

Opnames in de Millennium Falcon.
© en TM 2019 Lucasfilm Ltd

Naast foto’s komen er ook de nodige concept art stukken en 3D renders voorbij, wat mij ook altijd uitermate interesseert. Het is altijd indrukwekkend om te zien hoe opnames die op een set gemaakt zijn samengevoegd worden met digitale assets en hoe die assets opgebouwd zijn. In het begin vertelt Bredow hoe hij met een cameraman en helikopterpiloot door de Dolomieten vloog om de achtergrondbeelden op te nemen die voor de treinkaping op Vandor gebruikt zijn, hij vertelt met geuren en kleuren hoe ze uitstippelden hoe ze zouden vliegen, waar de camera naar zou kijken en hoe het was om die hele actie scene min of meer zelf te beleven. Daarnaast krijgen we ook een geweldig overzicht van de route die genomen is om foto’s te maken om een driedimensionale digitale representatie van de bergen te maken en zien we een mooi plaatje wat exact laat zien waar elk van de duizenden referentiefoto’s genomen is. Ook de digitale detailweergaven van de verschillende soorten gewrichten die in het lichaam van L3-37 gebruikt worden met aanduidingen van hoe deze gewrichten werken is erg interessant.

Making Solo | Op lokatie in de Italiaanse Dolomieten.

Op lokatie in de Italiaanse Dolomieten.
© en TM 2019 Lucasfilm Ltd

Bredow is er uitstekend in geslaagd om een boek te maken dat onmiskenbaar geschreven is door iemand die echt bij de productie betrokken was en niet enkel van buitenaf observeerde. Ook deinst hij niet terug om het complete process te vertellen en geeft zo ook de nodige aandacht aan Phil Lord en Chris Miller. Het regisseursduo dat de film midden in de productie verliet is het onderwerp van verschillende foto’s en verhalen die met ons gedeeld worden.

In de introductie geeft Bredow aan dat hij als kind geïnspireerd werd door een behind the scenes foto waarin te zien is hoe Dennis Muren een AT-AT positioneert tijdens een stop motion sessie. Bredow wil met dit boek hetzelfde bereiken bij nieuwe lezers als wat die foto met hem bereikte: interesse wekken en mensen inspireren om prachtige dingen te maken.

Making Solo | Op de set van het jacht van Dryden Vos.

Op de set van het jacht van Dryden Vos.
© en TM 2019 Lucasfilm Ltd

Zoals we van dit soort boeken van Abrams gewend zijn is het een boek van groot formaat en van een uitstekende kwaliteit. De ruim 250 pagina’s met honderden, veelal groot formaat, foto’s zijn geweldig om met enige regelmaat nog eens door te bladeren en dit boek zal dan ook bij menig fan op de koffietafel of het bureau liggen.

Het is dan ook een echte aanrader voor fans van de film, maar ook mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het leven achter de schermen van grote filmproducties zullen smullen van wat dit boek te bieden heeft.

Met dank aan Abrams voor het beschikbaar stellen van ILM Presents: Making Solo: A Star Wars Story voor deze review.

Lees verder

Boekrecensies

Boekreview: Master & Apprentice

Geplaatst

op

Door

4.5 Score
Score
Master & ApprenticeTitel
Claudia GrayAuteur
16 april 2019Releasedatum

Master & Apprentice Cover


Master & Apprentice
speelt zich 7 jaar voor The Phantom Menace af en neemt ons mee op een avontuur van Qui-Gon Jinn en zijn 17 jaar oude Padawan Obi-Wan Kenobi. Het is geweldig om deze personages hier opnieuw te leren kennen in een tijdsperiode waarin de dynamiek tussen hen heel anders is dan tijdens The Phantom Menace. Er valt nog ontzettend veel over deze twee Jedi te leren en Claudia Gray slaagt uitstekend in het uitdiepen van deze twee geliefde personages.

Gray opent het boek midden in een avontuur. Qui-Gon en Obi-Wan rennen in het onderkomen van een Hutt voor hun leven en weten ternauwernood te ontsnappen, waarna hun leven pas echt op zijn kop gezet wordt. Qui-Gon krijgt na hun terugkomst van de Jedi Council een hele lastige keuze voorgeschoteld maar nog voor hij dit vraagstuk goed op zich heeft kunnen laten inwerken worden hij en Obi-Wan naar de planeet Pijal gestuurd. Hier wordt het leven van de kroonprinses bedreigd door een terroristische organisatie. Jedi Master Rael Averross, voormalig Padawan van Jedi Master Dooku is jaren eerder aangesteld als tijdelijk waarnemer van de planeet. De kroonprinses was na het overlijden van haar ouders te jong om de troon te betreden en Rael heeft haar taken grotendeels waargenomen terwijl hij haar alles leerde dat ze moet weten om een goede koningin te worden. Nadat de acties van de terroristengroep echt gevaarlijk begonnen te worden verzocht Rael Qui-Gon om langs te komen. Aan hem en zijn Padawan de taak om de groep op te sporen en daarmee de prinses te redden.

De band tussen Qui-Gon en Obi-Wan is nooit geweldig geweest, en het verzoek van de Jedi Council zorgt voor nog meer spanning tussen de twee. Gedurende hun nieuwe missie worden zij continu geconfronteerd met hun verschillen en verleden en moeten ze beiden diep in hunzelf en elkaar kijken om elkaar beter te leren begrijpen. 

We leren in Master & Apprentice niet alleen over de band tussen Qui-Gon en Obi-Wan, maar het verhaal wordt regelmatig onderbroken door flashbacks naar Qui-Gon’s jonge jaren als Padawan van Master Dooku. Hoewel Dooku zelf geen grote rol heeft zien we wel hoe Qui-Gon zich aanpast van zijn leven als Youngling naar Padawan van een van de bekendste Jedi Masters in de Jedi Order. We zien hoe zijn voorganger, Rael, hem onder zijn hoeden neemt en hem wegwijs maakt in zijn nieuwe wereld. We krijgen in deze flashback een mooie kijk in de vriendschappelijke band tussen twee jonge Jedi die ontzettend van elkaar en hun meester verschillen.

In tegenstelling tot eerdere boeken die op eenzelfde manier het hoofdverhaal onderbraken met andere verhalen, is dat in dit boek zeker niet storend, zowel het hoofdverhaal als deze onderbrekingen zijn erg interessant, maar geen van beide trekt de aandacht weg van de ander en ze hangen nauw genoeg samen dat ze elkaar enkel versterken.

Ook introduceert Gray ons aan de twee juwelensmokkelaars, Rahara Wick en Pax Maripher. De twee raken gaandeweg betrokken bij de missie van onze hoofdpersonen en helpen ze verder. Maar het zijn geen wegwerppersonages die enkel gebruikt worden om het verhaal voort te helpen. Gray heeft beide personages een hartverscheurend achtergrondverhaal gegeven. We krijgen genoeg van hun geschiedenis te horen om meer te willen weten zonder dat ze het verhaal overschaduwen, maar die twee zijn wat mij betreft meer dan interessant genoeg om in de toekomst een eigen boek of comic waard te zijn.

Gray’s schrijfstijl komt in dit boek aardig overeen met haar eerdere Star Wars boeken en ook het niveau is vergelijkbaar en kan zich uitstekend meten aan een boek als Bloodline. Het is een echte “page turner” die op geen moment oninteressant of saai wordt.

Na het lezen van Master & Apprentice kan ik niet anders dan met heel mijn hart hopen dat Claudia Gray de kans krijgt om nog veel meer verhalen over de jonge jaren van Qui-Gon en Obi-Wan voor ons te schrijven.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Master & Apprentice voor deze review.

De Exclusieve Star Wars Celebration Cicago cover van Master & Apprentice

De exclusieve Star Wars Celebration Chicago cover van Master & Apprentice
Bron: Lucasfilm

Lees verder

Naslagwerken

Boekreview: The Star Wars Archives

Geplaatst

op

Door

The Star Wars ArchivesTitel
TaschenUitgeverij
Paul DuncanAuteur
December 2019 (Hardcover)Releasedatum
604Pagina’s
€ 150 (Amazon.de)Prijs

Toen dit voorjaar werd aangekondigd dat de Duitse uitgeverij Taschen (wereldwijd bekend om hun bijzonder fraaie -en grote- boeken) met een Star Wars release bezig was waren de verwachtingen direct hooggespannen. Dit zou weleens een van de meest ultieme naslagwerken kunnen opleveren.

Afgelopen week was het dan zover: dit gigantische werk (7,5 kilo zwaar en 33 x 7 x 48 centimeter groot) werd afgeleverd. Achterin bij de credits nog een leuke verrassing (de auteur heeft twee van mijn interviews gebruikt waardoor ik alweer voor de 5e keer in een naslagwerk vermeld sta) en je zou zeggen: geef maar een dikke 10 en we praten nergens meer over, toch?

Voordat ik hierop antwoord ga geven beginnen we bij het begin: wat is ‘The Star Wars Archives’?

Het is een boek dat je meeneemt naar het begin jaren 70 toen George Lucas American Graffiti maakte en de eerste ideeën voor Star Wars ontstonden. Aan de hand van de mooiste ontwerpen, tekeningen, stills, behind-the-scenes foto’s en posters ga je vervolgens chronologisch door de trilogie heen waarbij ook speciale aandacht is voor The Holiday Special, de twee Ewok films én de Ewok en Droids animatieseries (wat gezien het feit dat dit alles vaak genegeerd wordt een enorm pluspunt is). Het grootste gedeelte van het boek is dan ook visueel. Door het enorme formaat komen de grote afbeeldingen (vaak fullpage) beter dan ooit tot hun recht. Is er ook wat te lezen? Zeker: naast het voorwoord van George Lucas bevat het ook twee exclusieve interviews met hem wat ook een van de sterkste punten is van deze uitgave.

Het is duidelijk dat in de afweging afbeeldingen versus tekst het eerste de prioriteit heeft gekregen. Zoals ik hierboven al zei is dit logisch, maar qua informatie zal dit boek absoluut niet de boeken in gaan als ultiem. De afgelopen 20+ jaar zijn er op dat gebied veel verschenen (men kan spreken van een oververzadiging) en de drie Making Of boeken van J.W. Rinzler staan op eenzame hoogte.

Die oververzadiging is op het visuele stuk ook te merken aangezien veel foto’s en tekeningen al eerder zijn gepubliceerd. Een mooi voorbeeld zijn de ontwerpen van Ralph McQuarrie. Deze mogen natuurlijk niet ontbreken maar zijn complete werk is twee jaar geleden al uitgebracht. Voor ‘de verzamelaar die alles heeft’ zal het dus weleens overkomen als oude wijn in nieuwe zakken. Desondanks is er op fotogebied meer dan genoeg nieuws te vinden waardoor ook completisten verrast kunnen worden.

Een waardering aan dit boek geven is een echte hersenkraker. Ultieme naslagwerk? Ja en nee. Visueel is het absoluut een van de 5 beste maar informatief verre van. Een eyecatcher? Absoluut. Taschen heeft Star Wars de ‘coffeetable book treatment’ gegeven en liefhebbers hiervan zullen smullen. € 150 en ‘een dikke 10’ waard? Dat hangt bij dit boek meer dan ooit af van van wat je al hebt en wat je zoekt. Wat in ieder geval geconcludeerd mag worden is dat na deze release de ‘original trilogy naslagboekwerkmarkt’ nu écht verzadigd is. Tijd voor dit soort stoeptegels die de prequels eens goed onder handen nemen. Een mooie taak voor Taschen?

Hieronder enkele pagina’s én een video waarin de auteur Paul Duncan het complete boek laat zien:

Lees verder
Sponsor
Sponsor