Boekreview: The Force Awakens

Star Wars: The Force AwakensTitel
Alan Dean FosterAuteur
18 december 2015Releasedatum

The Force Awakens NovellisatieDe novellisatie van The Force Awakens, maar niet helemaal. Foster schreef in 1976 Star Wars: From the Adventures of Luke Skywalker, de novellisatie van de eerste Star Wars film, hoewel die oorspronkelijk uitgebracht werd onder de naam van George Lucas. Nu is Foster terug voor het nieuwste deel in de Star Wars Saga, deze keer gelijk onder zijn eigen naam.

Als eerste moet ik opmerken dat het hier feitelijk niet de novellisatie van de film betreft, maar een novellisatie van een vroege versie van het script van de film. Zoals Foster in een interview met onder anderen Inverse al aangaf was de novellisatie voor April 2015 al af, terwijl de film zelf pas enkele weken voor de premiere af was. Als gevolg hiervan bevat de novellisatie een stel scenes die in een later stadium gedeeltelijk of in hun geheel uit de film geknipt zijn, of teksten die afwijken van wat we in de film horen. Het is dan voor lezers ook verstandig om dit in het achterhoofd te houden om zo niet met grote vraagtekens door het boek heen te bladeren.

At what point did you come on the project to create the novelization of The Force Awakens?

Quite a while ago. The book was finished many, many months ago. It was finished even back before the Star Wars Celebration they had in April.

Omdat het verhaal inmiddels bij vrijwel iedereen bekend zal zijn, zal ik daar niet te veel aandacht aan besteden, wel zal ik wat interessante verschillen bespreken. In de film was het bijvoorbeeld een raadsel wat er met Poe gebeurde na de crash op Jakku, Finn ging er net als veel kijkers vanuit dat Poe de crash niet overleefd had, tot hij tijdens de Battle of Takodana ineens zijn piloten leidde in een strijd tegen de First Order. In het boek vinden we een hoofdstuk dat verteld wat er met Poe gebeurde, nadat hij uit de TIE Fighter geslingerd werd.

Ook wordt de scene in het kasteel van Maz Kanata wat uitgebreid, onderanderen met een bezoek van niemand minder dan Unkar Plutt! Welke een onplezierige ontmoeting heeft met Chewbacca.

We krijgen ook wat meer informatie over de New Republic, in de film kwamen we hier vrij weinig over te weten, en de planeet die de Starkiller opblies was ook onbekend. In het boek leren we dat Leia haar afgezant Korr Sella naar Hosnian Prime stuurde, de planeet waar de senaat zich op dat moment bevindt, om in haar plaats het een en ander te regelen. Korr Sella is de dame waar we op het balkon een close up van krijgen vlak voor de planeet wordt vernietigd.

Waar de straal die de Starkiller in de film op Hosnian Prime afschiet spontaan in verschillende stralen opbreekt is dit in het boek niet het geval, enkel Hosnian Prime wordt geraakt, maar de vernietiging van deze planeet zorgt voor een hitte- en schokgolf die de vloot van de New Republic en de omliggende planeten totaal verwoest.

Wanneer dit gebeurt krijgen we ook te zien dat Leia erg sterk is in de Force, net als Ben Kenobi in A New Hope zakt Leia ineen omdat ze miljoenen mensen tegelijk voelt sterven.

De scene waar Kylo Ren de gedachte van de gevangen Rey probeert te lezen is in het boek veel krachtiger, waar we het in de film met enkele woorden en vooral blikken moeten doen, krijgen we in het boek een uitleg over wat zowel Kylo als Rey voelen en leren tijdens deze gebeurtenis. Ook krijgen we later te zien hoe Rey op het idee voor de Jedi Mind Trick komt. Door de aanvaring met Kylo begrijpt ze dat ze vaardigheden heeft, het feit dat ze bij iemand zo sterk als Kylo Ren zo ver kwam als ze deed, doet haar vermoeden dat ze met iemand die minder sterk is wellicht veel verder kan gaan.

De manier waarop Han, Chewie en Finn de schilden van Starkiller Base weten uit te schakelen was in de film kinderlijk eenvoudig, Captain Phasma bood totaal geen weerstand, en de rest van de First Order leek hier ook helemaal geen aandacht aan te schenken. In het boek biedt Phasma gelukkig wel weerstand, nog steeds niet veel, maar ze is geen mak lammetje. Ook merken officieren direct op dat de schilden uitgeschakeld zijn en General Hux stuurt er gelijk manschappen op af die zelfs explosieven gebruiken om de, door Han, Chewie en Finn afgesloten, kamer in te komen waar de bedieningspanelen zich bevinden.

Een paar hele interessante zinnen die uit de film verdwenen zijn, waren van Kylo en Supreme Leader Snoke. Nadat Rey Luke’s Lightsaber in handen krijgt tijdens het gevecht in het bos zegt Kylo:

”It is you”

Hij lijkt haar te kennen. Vlak daarna geeft Snoke Hux opdracht om Kylo op te halen en samen Starkiller Base te verlaten, hier zegt Snoke:

”It appears that he may have been right about the girl”.

Kylo had een vermoeden wie Rey is, dat vermoeden was blijkbaar zo sterk dat hij het ook met Snoke heeft gedeeld.

Het is afwachten of deze informatie later nog terug gaat komen, of dat dit een vroeg idee was dat ze overboord gegooid hebben, maar tot dusver is het een interessant stukje informatie.

Het boek maakt ook wat duidelijker hoe de situatie tussen Rey en Chewbacca is aan het einde, wanneer ze opzoek gaan naar Luke. In de film nam Rey direct de pilotenpositie in terwijl Chewie zijn vertrouwde plek als co-piloot al ingenomen had. In het boek wil Rey juist in de stoel van de co-piloot gaan zitten, maar stop Chewie haar. Terwijl ze dit eerst opvat als een gebaar dat hij haar niet waardig vindt om te helpen bij het besturen van de Falcon, maakt hij haar juist gelijk duidelijk dat hij totaal het tegenovergestelde vindt, hij blijft co-piloot, terwijl hij graag wil dat zij de nieuwe piloot wordt.

Foster heeft het script uitstekend omgezet naar een mooi doorlopend verhaal, hier en daar zijn de dialogen tenenkrommend, maar dat heeft niets met Foster’s schrijfkunsten te maken, dat waren immers de dialogen zoals hem verteld werden dat ze in de film zouden komen. Los daarvan leest het boek prettig weg en krijgen we erg veel omliggende informatie en gedachtespinsels die we in de film missen.

Zolang men in gedachte houdt dat we hier een vroeg script lezen en niet de film is het een prima boek. De extra scenes zijn leuke aanvullingen, maar kunnen wat de films betreft vergeten worden omdat ze niet officieel canon zijn.

Naar mijn idee was het wellicht beter geweest als ze Foster wat meer tijd gegeven hadden om daadwerkelijk een novellisatie van de film te schrijven nadat het verhaal daadwerkelijk vast stond, om vervolgens het boek wat later uit te brengen. Het boek op de release datum van de film uitgeven is leuk, maar zoals het boek nu in elkaar zit zullen veel mensen vreemd opkijken en vraagtekens hebben bij scenes die anders verlopen dan ze uit de film kennen, of die ze helemaal niet tegen gekomen zijn in de film.

Een leuk extraatje in de hardcover versie van het boek zijn de acht pagina’s met kleurenfoto’s uit de film, die in het midden van het boek te vinden zijn.