Boekreview: Tales From a Galaxy Far, Far Away

Tales From a Galaxy Far, Far Away: Aliens | Volume 1Titel
Landry Q. WalkerAuteur
5 april 2016Releasedatum

Tales From a Galaxy Far Far Away Cover

Tales From a Galaxy Far, Far Away is een verzameling korte verhalen die allemaal draaien om achtergrondpersonages uit The Force Awakens, net zoals het Legends boek Tales from the Mos Eisley Cantina bestond uit korte verhalen over de verschillende aliens die we in A New Hope in de cantina tegenkomen.

High Noon on Jakku
Hoewel Constable Zuvio uit The Force Awakens geknipt is krijgt hij in dit verhaal de kans om te stralen. High Noon on Jakku is een echte ouderwetse Western, Zuvio is de Constable/Sheriff van Niima Outpost en wanneer de bank beroofd wordt gaat hij direct op onderzoek uit. Als het er vervolgens op lijkt dat zijn vertrouwde secretaris droid CZ-1G5 met de overval te maken heeft zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar gedurende het onderzoek komt hij in een benarde situatie terecht.

Dit is echt een heel leuk verhaal om te lezen en er valt weinig op aan te merken. Het enige aspect dat een beetje jammer is, is het feit dat Niima Outpost in dit verhaal veel groter en drukker lijkt te zijn dan we in The Force Awakens zien. Niima Outpost lijkt in dit verhaal meer op een kleinere versie van Mos Espa dan het bij elkaar geraapte groepje tenten dat we in de film zien.

A Recipe for Death
Wanneer zijn Sous Chef vermoord blijkt te zijn en diens receptenboek verdwenen is gaat Cookie, de kok van Maz Kanata’s kasteel, op onderzoek uit, hij zet een kookcompetitie op om er achter te komen welke van zijn werknemers de Sous Chef omgebracht heeft en zijn recepten gebruikt. Naarmate Cookie dichter bij de waarheid komt wordt de situatie voor zijn personeel en hemzelf steeds gevaarlijker.

Dit is een grappig verhaal waar menig lezer zich prima mee zal vermaken. Het is een klassiek ”whodunit” detective verhaal, maar dan in een Master Chef jasje met een paar interessante twists.

All Creatures Great and Small
Bobbajo, het wezen waar we in de allereerste Force For Change video en tijdens een Comic Con panel mee kennis maakte is op Jakku aanwezig in Reestkii, wanneer het dorp aangevallen wordt door slavendrijvers. Bobbajo stelt de kinderen en volwassenen gerust door ze een verhaal te vertellen, iets waar hij heel goed in is. Bobbajo vertelt over de tijd dat hij als gevangene aanwezig was op de eerste Death Star en hoe hij samen met zijn verzameling kleine wezens het een en ander aan problemen veroorzaakte waardoor onder anderen een smokkelaarsschip uit het ruimtestation kon ontsnappen.

Ook dit is weer een leuk verhaal, we krijgen de meeste gebeurtenissen die we in A New Hope in en rondom de Death Star zien vanuit een ander perspectief te zien, lang niet alles komt geloofwaardig over, maar dat is deel van de charme van een sterk verhaal.

The Face of Evil
Thromba en Laparo zijn de twee Frigosians, de kleine geelharige wezens, die we in het kasteel van Maz Kanata tegenkomen in The Force Awakens. Deze twee wezens zijn een combinatie van een plastisch chirurg van wereldklasse en Doctor Frankenstein. Ze halen levende wezens uit elkaar en zetten ze op een andere manier weer in elkaar. Wanneer een dief op Takodana landt en haar uiterlijk wil veranderen zodat ze kan ontsnappen en van haar gestolen rijkdommen kan genieten, klopt ze bij deze twee aan om haar uiterlijk aan te passen. Dit loopt allemaal echter anders dan gepland.

The Face of Evil heeft een klassiek horror thema, maar is niet eng of angstaanjagend, het verhaal is interessant en bevat een aantal leuke plot twists. De gele Minion achtige wezens die maar heel kort in beeld waren in The Force Awakens worden hier een stuk verder uitgediept en blijken erg complex en heel interessant.
Net als in A Recepe for Death, krijgt de lezer hier ook het idee dat het kasteel van Maz ontzettend groot en druk bevolkt is.

True Love
In True Love volgen we twee handlangers van Unkar Plutt, die een ingenieus plan bedenken om Unkar van zijn rijkdommen te beroven. Ze moeten er achter komen waar hij deze rijkdommen verbergt en daarvoor gaan ze op een bijzondere manier te werk. Uiteraard verloopt alles anders en een stuk ingewikkelder dan ze verwacht hadden.

True Love is een leuk bedacht verhaal, hoewel de opzet ietwat onrealistisch is. Op het eerste gezicht komt Unkar hier heel anders over dan in The Force Awakens, maar naarmate het verhaal vordert wordt het een en ander een stuk logischer.

The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku
Tijdens de Clone Wars is een schip van Count Dooku neergestort in een woestijn op de planeet Ponemah, waar het precies is neergekomen is tot op heden echter een raadsel gebleven. Wel is men er vrij zeker van dat er schatten van onschatbare waarde aan boord waren. Captain Sidon Ithano, ook bekend als de Crimson Corsair, is de piraat met de rode helm die, samen met zijn maatje Quiggold, in The Force Awakens door Finn om hulp gevraagd wordt. In dit verhaal vangt Ithano een signaal op van het oude schip van Dooku en hij gaat op jacht naar de laatste rustplaats van dit schip en alle schatten die aan boord zijn. Helaas voor Ithano en zijn bende zijn zij niet de enige die het signaal opgevangen hebben en het wordt nog een hele klus om heelhuids bij het schip te komen en te ontsnappen.

Dit is ook weer een erg tof verhaal met een piraten thema en een hoop actie, gevechten en achtervolgingen.

High Noon on Jakku en The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku zijn mijn favoriete verhalen in dit boek, hoewel ik me met de rest ook prima vermaakt heb. Alle verhalen zijn door Landry Q. Walker geschreven en hebben dezelfde vlotte stijl. Alle zes de verhalen bestaan uit een groot aantal korte hoofdstukken waardoor ze allemaal makkelijk weglezen en je eenvoudig even snel tussendoor een verhaal of een paar hoofdstukken kunt doornemen.
De korte hoofdstukken zorgen wel voor een wat vreemde vormgeving van het boek, om niet elke pagina een eigen hoofdstuk te geven is de tekst vrij groot, tegelijkertijd zijn de pagina’s ook kleiner dan gemiddeld, waardoor het boek klein, maar met een kleine 350 pagina’s wel redelijk dik is. Het fysieke formaat is wel prettig, maar ik had de tekst liever wat kleiner gezien.
De omslag en het begin van elk verhaal zijn geïllustreerd door Tyler Scarlet, hij heeft een aantal prachtige kunstwerken geproduceerd die bijdragen aan de uitstekende sfeer van de verhalen.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.