Boekreview: Stormtroopers – Beyond the Armor

Stormtroopers: Beyond the Armor

Uitgeverij: Harper Collins

Auteurs: Adam Bray & Ryder Windham

ISBN: 9780062681171

Adviesprijs: € 37,99 (Bol.com), via de diverse Amazon sites goedkoper te vinden

Pagina’s: 176

Behoren Stormtroopers/Clonetroopers/Snowtoopers/Scouttroopers of welke andere trooper dan ook tot je favorieten? Of ben je in het bezit van een trooper outfit en lid van de Dutch Garrison? In al deze gevallen is er nu hét ultieme boek dat je móét hebben: Stormtroopers: Beyond the Armor.

Dit dikke naslagwerk gaat van start met een voorwoord van niemand minder dan John Boyega, die de wellicht meest bekende Stormtrooper ooit speelde: ‘FN-2187’ in The Force Awakens. Vervolgens gaan we terug naar het prille begin (1973) toen de geschiedenis van de Stormtrooper begon. Van de creatie van deze (veelal witte) soldaten tot de merchandise, de verhalen van de acteurs die in het pak zaten, de rol van troopers in de films/strips/games en uiteraard ook de 501st; alles komt aan bod. Het mooie is dat de verhalen en beschrijvingen ook nog eens vergezeld worden door artwork en foto’s waarvan er diverse nooit eerder gepubliceerd zijn.

Het boek is opgedeeld in 7 hoofdstukken die elk een X aantal jaren in de ‘Stormtrooper geschiedenis’ voor hun rekening nemen:

• 1973-1976: De creatie van de Stormtroopers (Hoe ontstonden ze? Van de ontwerpen van Ralph McQuarrie en de sculpts van Brian Muir wordt alles verteld over de totstandkoming van de meest iconische ‘space soldiers’ ooit.)
  • 1976-1979: De introductie van de Stormtroopers (in film (én de holiday special!), media, speelgoedland, comics en popculture.)
  • 1980-1994: Gespecialiseerde troopers (Royal Guards, Snowtroopers en andere varianten zoals de witte Boba Fett, maar ook de troopers uit de Thrawn trilogie en Dark Empire)
  • 1995-2001: Star Wars revival (wat een hernieuwde interesse in Stormtroopers betekende; Special Editions en de prequels… maar ook videogames (Dark Forces) en de eerste LEGO Stormtroopers)
  • 2002-2014: Clones (Nadat we in Attack of the Clones kennismaakten met Clonetroopers volgden vele andere varianten. We kregen een nieuwe informatie over de wortels van de troopers (clones van Jango Fett) en we kwamen ze veelvuldig tegen in de Clone Wars TV serie)
  • 2014-2017: Nieuwe regimes (First Order troopers, Deathtroopers en de troopers uit Rebels; de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe geïntroduceerd)
  • Stormtroopers forever (de 501st, evenementen, verzamelen…)

Achterin het boek wacht de lezer nog een leuke verrassing: als extra zijn er vijf uitneembare goodies toegevoegd! Reproducties van een storyboard uit Return of the Jedi, een Russ Manning strip uit 1979, een Stormtrooper masker wat op de achterkant van een doos Kellogg’s cornflakes stond, een backer card van het originele Stormtrooper actiefiguur én een schets van kostuumontwerper Glyn Dillon.

Voor mij persoonlijk heeft het boek een speciaal tintje: ik sta namelijk in het boek vermeld. In januari 2017 kreeg ik van een van de auteurs (Adam Bray) de vraag of hij enkele door mij afgenomen interviews mocht gebruiken. Een enorme eer, waar ik uiteraard geen nee tegen zei! Uiteindelijk zijn mijn interviews met acteurs Jamison Jones, Mark Alec Rutter en Charlie Akin gebruikt en sta ik zowel in de credits als in het boek zelf vermeld.

Mijn conclusie is dat indien je niets of weinig met Stormtroopers hebt je dit boek niet optimaal zal kunnen waarderen, maar goed, dan behoor je ook niet tot de doelgroep. Voor leden van de 501st, Dutch Garrison en de overige Stormtrooper fans is dit weer wél een absolute ‘must have’. Een completer werk over dit specifieke onderdeel van het Star Wars universum ga je niet vinden. Qua looks (hardcover, dik, extra goodies) zit het ook wel goed… dus toch maar één conclusie mogelijk:

Met enorme dank aan uitgeverij Harper Collins en Adam Bray voor het beschikbaar stellen van een review exemplaar!

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Boekreview: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s GuideTitel
20 december 2019Releasedatum

The Galactic Explorer's Guide CoverThe Galactic Explorer’s Guide van Jason Fry is een soort reisgids die de lezer meeneemt langs verschillende planeten in het Star Wars universum die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Hondo Ohnaka heeft een aantal locaties uitgestippeld die je gaat bezoeken. Hij heeft zijn droid DK-RA-43 voorgeprogrammeerd met alle informatie die een tourist zich maar kan wensen, en DK zal met je mee gaan op reis. Al is het hem een raadsel waarom Hondo de betreffende locaties uitgezocht heeft omdat de meeste verre van een fijne vakantiebestemming zijn.

Voor de lezer wordt het al snel duidelijk dat Hondo je niet aan een vakantie helpt maar je op pad stuurt om een geheime missie te volbrengen. Onderweg kom je namelijk geheime informatie tegen die je aan het einde eenmaal op Batuu aangekomen bij Hondo inlevert.

Het boek dekt een groot aantal planeten zoals Coruscant, Tatooine, Yavin 4, Hoth en Endor en geeft over elk van deze planeten informatie. DK vertelt kort over de geschiedenis van de planeet, interessante locaties, lokale bevolkingen, lokale fauna en personen die een historische band met een locatie op de planeet hebben. Zo leren we op Geonosis wat over de Geonosians, de Orray die als lastdier gebruikt werden en de droid fabrieken. Ook krijgen we informatie over personen als Saw Gerrera, Poggle the Lesser en Count Dooku. Elk van de onderwerpen wordt met een paar regels beschreven en met een foto geïllustreerd. Maar er is ook een interactief element aan het boek gekoppeld. In de Apple en Android App Stores is de Star Wars AR Book Holoscanner App te downloaden, een app waarmee je doormiddel van de camera van je telefoon of tablet specifieke pagina’s in het boek kunt scannen waarna er een Augmented Reality element zichtbaar zal worden. Elementen die op het scherm van je telefoon tevoorschijn komen boven de pagina van het boek of in de hele kamer.

AR functionaliteit in The Galactic Explorer’s Guide
BB-8 komt informatie delen

Zo komt BB-8 regelmatig het boek op rollen om met behulp van zijn holo projector bewegende beelden van een wezen te tonen terwijl hij er over verteld. Ook worden er regelmatig 3D modellen van droids en wapens boven het boek tevoorschijn getoverd waar je de benamingen van verschillende onderdelen van kunt bekijken of waar je gebruik van kunt maken. Zo komt er bij min of meer elk wapen niet alleen het wapen tevoorschijn, maar ook een probe droid waar je met het wapen op kunt schieten. Ook zijn er verschillende spelletjes die je kunt spelen, zo kun je op Geonosis een simulatie starten waarin je door een oneindige hoeveelheid B1 Battle Droids wordt aangevallen, op je scherm heb je een cursor en een schietknop en door je telefoon voor je te houden en in alle richtingen om je heen te draaien kun je richten en de aanvallende droids neerschieten.

Informatie over de B1 Battle Droid

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk een gedeelte van het sterrenstelsel omvatten, The Interior, The New Territories, The Western Reaches, etc. Elk van deze hoofdstukken bevat een sterrenkaart waaraan je kunt zien welke planeten zet zich in dit gebied bevinden. En door de sterrenkaart te scannen met de app zal deze kaart holografisch om je heen geprojecteerd worden. Denk aan hoe BB-8 de kaart projecteerde in de Millennium Falcon in The Force Awakens. Maar dan helaas enkel zichtbaar door je telefoon om je heen te bewegen. Je kunt door de kaart heen lopen en de planeten die we in het boek bezoeken aantikken om wat meer informatie te krijgen.

Met de app kun je ook de missie van Hondo vervullen, je moet namelijk wat elementen op de pagina’s van het boek vinden die informatie bevatten die nuttig is voor de Resistance. Als je alles gevonden hebt verkoopt Hondo die informatie door en krijg jij een schouderklopje. Een eerlijke beloning volgens Hondo … right.

Interne paginas

De app is min of meer de ster van dit boek. Het boek opzichzelf is leuk om door te nemen, maar bevat zeker geen nieuwe informatie over de planeten, locaties en personages. De app maakt het wat interactiever en spannender en de games en holografische kaart zijn erg leuk om mee te spelen. De informatie die de app over wezens en planeten geeft is hetzelfde als de informatie die al in het boek zelf staat, dus wat informatie betreft mis je niets als je de app niet gebruikt. Je zult in The Galactic Explorer’s Guide geen spectaculaire nieuwe weetjes tegenomen. Al is het wel geschreven door Jason Fry, en zoals we van hem gewend zijn heeft hij genoeg kleine weetjes in het boek weten te verwerken. Zoals Wormie, de bijnaam die Luke’s vrienden op Tatooine voor hem gebruikte.

Het boek telt 144 pagina’s welke allen prachtig zijn vormgegeven. Los van de informatie en bijbehorende foto’s vind je ook ontzettend veel begeleidende en aankledende illustraties zoals logo’s, reisstickers en propaganda posters. The Galactic Explorer’s Guide is een boek dat leuk is om op de koffietafel te leggen zodat je er af en toe eens doorheen kunt bladeren om van het artwork te genieten of om even met een AT-AT een andere AT-AT omver te schieten. Ook kinderen zullen zich hier uitermate mee kunnen vermaken. Maar het is zeker geen boek waar je jezelf uren in kunt verliezen opzoek naar de meest obscure informatie over je meest geliefde locatie op Naboo of Coruscant.

Het enige waar je vooraf even rekening mee moet houden zijn de systeemeisen van de app, aangezien je een wat nieuwer apparaat nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de AR functionaliteit. (iPhone SE en nieuwer, iPad 5th Gen en nieuwer en Android toestellen die ARCore v1.7 en hoger ondersteunen).

Met dank aan Welbeck voor het beschikbaar stellen van The Galactic Explorer’s Guide voor deze review.

Review: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s Guide

Auteur: Jason Fry

Uitgeverij: Carlton Books

Release:  14 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 144

Prijs: +-€ 25 bij diverse webshops

The Galactic Explorer’s Guide is een interactieve reisgids voor belangrijke planeten uit de Star Wars galaxy. Het bevat veel informatie, foto’s en diagrammen, en de nieuwste Augmented Reality-technologie biedt veel interactieve elementen voor een unieke leeservaring.

Een decennium geleden bracht auteur Jason Fry Star Wars-fans de fantastische Essential Atlas. Nu brengt hij ons The Galactic Explorers Guide, die gericht is op een jonger publiek.

Het boek functioneert als een reisgids -maar uiteraard met planeten uit de Star Wars-films- en is opgesplitst in maar liefst zes secties:

• The Interior (Corellia, Coruscant, Jakku)
  • The Slice (Kashyyyk, Tatooine, Geonosis, Kessel)
  • New Territories (Yavin 4)
  • Trailing Sectors (Naboo)
  • Western Reaches (Bespin, Hoth, Mustafar)
  • Unknown Regions (Endor, Starkiller Base, Batuu)

Zoals je in de lijst kunt zien, ontbreken verschillende planeten uit het Star Wars-universum, maar ze verschijnen wel op de verschillende kaarten die zich in het boek bevinden. Elke planeet (evenals zijn hoofdbewoners, belangrijke personages, bezienswaardigheden en voertuigen) wordt kort beschreven, ondersteunt door verschillende afbeeldingen. Naast dit alles zijn er verschillende aantekeningen van een nieuwe droid (genaamd DK-RA-43 die als de fictieve gids van het boek fungeert) in het boek te vinden.

Als bonus kan dit boek worden gelezen met behulp van een (gratis) app die veel interactieve elementen en games in AR (Augmented Reality) brengt. Omdat afbeeldingen soms meer dan duizend woorden kunnen zeggen, bekijk deze promotievideo maar eens die je een voorbeeld geeft van wat de app kan doen:

Het mooie is dat deze ervaring zeker indruk zal maken op jongere lezers. Het slechte nieuws zijn de vereisten waarover niet iedereen zal beschikken: Android 7.0 plus Google ARCore v1.7 OF iOS 11.3 , iPhone SE en iPad 5e generatie) Op de eerste twee apparaten die ik probeerde (Samsung Galaxy telefoon uit 2017 en een Galaxy Tablet uit 2019) was het installeren van de app al niet mogelijk.

Zonder deze app is het een vrij standaard boek dat incompleet is (er ontbreken meer planeten dan dat er in staan) en de informatie is verre van diepgaand. Uit alles blijkt dat het voornamelijk op kinderen is gericht én dat de app de grote gimmick is. Oudere fans kunnen deze overslaan maar voor jongere lezers is het boek dankzij de app en de vele kleurrijke afbeeldingen een perfecte manier om gemakkelijk en speels veel te leren en te ontdekken over het Star Wars-universum.