Boekreview: Star Wars Visions: Ronin

Star Wars Visions: RoninTitel
Emma Mieko CandonAuteur

Star Wars Visions: Ronin CoverStar Wars Visions: Ronin, van debuterend Star Wars auteur Emma Mieko Candon, is een uitbreiding van de wereld uit de Star Wars: Visions short film The Duel, welke geproduceerd werd door de Japanse animatiestudio Kamikaze Douga. Het boek begint met datzelfde verhaal, alleen uitgebreider omdat we deze keer ook de gedachtegangen van de mysterieuze Ronin en de bandieten leider, Kouru, meekrijgen. En dat feit maakt het verhaal gelijk al een stuk interessanter, want de gedachten van de Ronin, zijn niet alleen die van hem. We leren al heel snel dat hij een stem in zijn hoofd heeft die hem van planeet naar planeet laat reizen, opzoek naar Sith die hij stuk voor stuk ombrengt. Na de gebeurtenissen van The Duel leren de Ronin en zijn astromech droid B5-56 een groep kleurrijke reizigers kennen waar ze mee op pad gaan. Ze vergezellen Fox, Chie en piloot Ekiya op hun schip de Poor Crow en gaandeweg leren we wat hun doelen zijn en waarom ze de Ronin nodig hebben.

Als je geen Disney+ account hebt en The Duel dus nog niet hebt kunnen bekijken is dat helemaal niet erg om dit boek te snappen, de complete aflevering wordt, met een extra dimensie, uit de doeken gedaan waardoor je niets mist.

Candon pakt de wereld op die in The Duel geïntroduceerd is en breidt deze wereld ontzettend ver uit, waar The Duel ons alleen een glimp geeft van een groep bandieten en verwijzingen naar de Empire, zet Candon een uitgebreide en uitgedachte wereld neer, met een geschiedenis en nieuwe regels voor bekende aspecten van de Star Wars wereld.

In deze wereld zijn de Jedi niet zozeer goed, en de Sith niet zozeer slecht, het steekt hier allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Na de oorlog werken de Jedi voor de Empire, maar ze zijn niet een enkele groep zoals we gewend zijn, de Jedi bestaan uit kleinere groepen die elk geleid worden door een Lord, en die allemaal hun eigen doelen hebben. De Sith zijn voormalig Jedi die zich niet konden vinden in de idealen van de Jedi en Empire en hun eigen weg gegaan zijn en enkel nog voor zichzelf werken. Op een gelijksoortige manier is ook de Force een stuk minder gedefineerd, de Light en Dark side zijn niet zozeer goed en slecht maar enkel twee aspecten van dezelfde kracht. Beide helften van de Force worden in combinatie met elkaar en in harmonie gebruikt om de gewenste resultaten te behalen.

George Lucas baseerde veel van Star Wars op Japanse verhalen en films zoals Akira Kurosawa’s The Hidden Fortress, en Candon maakt met Ronin die cirkel rond. De wereld is in grote maten geïnspireerd door Japanse landschappen, gewoontes en voorwerpen. Ook namen, voedsel en de manier waarop de Force uitgebeeld wordt leunen hevig op de Japanse cultuur. Personages dragen Kimono’s en de Jedi zijn min of meer Samurai, wat ook de naam van het boek en de aanduiding van de hoofdpersoon aangeeft. Een Ronin was een Samurai zonder meester, exact wat de Ronin in dit verhaal ook is.

De Ronin | © starwars.com

De Ronin | © starwars.com

Het verhaal dat Ronin vertelt is erg interessant, de personages zijn goed opgezet en voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen geschiedenis en motivatie en er is meer diversiteit dan we tot dusver in Star Wars gezien hebben. Het avontuur dat de bemanning van de Poor Cow beleeft is spannend en fantasierijk, maar ik heb het idee dat het Star Wars jasje het verhaal meer schaadt dan het helpt. Ik denk dat ik meer van het verhaal genoten had als het een compleet opzichzelfstaand verhaal was geweest. Candon heeft de Star Wars wereld zo ver verdraaid dat die sfeer compleet verdwenen is en benamingen als The Empire, Jedi, Sith en Kyber eigenlijk het enige is dat er van Star Wars overgebleven is. Verander Jedi en Sith naar twee andere namen en benoem de Force als magie en je hebt wat mij betreft een ijzersterk science fiction fantasy verhaal met een Japanse sfeer. In de huidige staat lijkt het enkel, onsuccesvol, te willen meeliften op een bekende franchise, wat in mijn ogen doodzonde is.

Candon’s schrijfstijl is erg prettig, de teksten lezen fijn weg en er is genoeg interessante beschrijving van locaties en gebeurtenissen om je goed in te kunnen leven in het verhaal. Wel wordt het af en toe wat verwarrend, veelal omdat een aantal personages geen echte naam hebben en elk personage die personen in gedachte zelf een naam geeft. Hierdoor worden de Ronin en Fox bijvoorbeeld in het boek om en om aangeduid met verschillende namen waardoor je, vooral in het begin, soms even goed moet nadenken wat er nu eigenlijk gaande is.

De 12 uur en 20 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door acteur Joel de la Fuente. Hij heeft een geweldige stem voor dit soort dingen, rustgevend en duidelijk verstaanbaar, en hij stopt een toepasselijke lading emotie in zijn performance waar nodig. In tegenstelling tot wat we van bijvoorbeeld Marc Thompson of January LaVoy gewend zijn gebruikt De la Fuente minder extreme stemmen voor de verschillende personages. Waar je bij Thompson soms denkt dat er een grotere cast aan het werk is, is het in Ronin heel duidelijk dat er maar één persoon leest, maar dat is helemaal niet erg omdat hij genoeg variatie in zijn stem brengt om duidelijk te maken wie er aan het woord is. In de eerste paar uur kreeg ik wel steeds de kriebels van zijn uitspraak van sommige namen, waar hij normaal geheel zonder accent spreekt geeft hij namen als Ronin en Kouru wel een Japanse uitspraak, waardoor het allemaal wat overkomt als een toerist die één keer een weekje in Spanje geweest is en Barcelona alleen nog maar kan uitspreken als Bathelona. Maar dat went snel genoeg. Er zijn zoals gebruikelijk weer de nodige geluidseffecten en achtergrond muziek aanwezig. Wel horen we minder traditionele Star Wars muziek en meer muziek met Japanse sfeer.

Ik heb me uitstekend vermaakt met het verhaal en ik zou het dan ook volmondig aanraden aan mensen die van The Duel genoten hebben. Het verhaal staat verder helemaal los van de rest van Star Wars, dus het is geen verplichte kost. Sprak The Duel je niet aan, of richt je je liever alleen maar op de ”belangrijke” verhalen, dan kun je dit boek prima links laten liggen.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars Visions: Ronin voor deze review.

eBoek

Boekreview: Thrawn: Lesser Evil

Thrawn Ascendancy: Lesser EvilTitel
16 november 2021Releasedatum

Thrawn Ascendancy: Lesser Evil CoverThrawn Ascendancy: Lesser Evil is het derde en laatste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het sluit het verhaal uit deze trilogie grotendeels af, maar laat nog een hoop vragen open waar we hopelijk in latere boeken antwoord op gaan krijgen. Wel geeft het antwoord op de vraag wat Thrawn gedaan heeft om verbannen te worden naar Lesser Space, het stuk van het sterrenstelsel waar de overige Star Wars verhalen zich afspelen. In Star Wars: Thrawn werd Mitth’raw’nuruodo door Eli Vanto op een verlaten planeet gevonden, waar hij enige tijd eerder naartoe verbannen was. Tot dusver in de Ascendancy trilogie leek een dergelijke straf onwaarschijnlijk, maar in Lesser Evil zien we de gebeurtenissen uitspelen die tot die verbanning leiden, en daarmee wordt Thrawn’s verhaal in beide trilogieën prima aan elkaar verbonden. Ook duikt Zahn wat dieper in de geschiedenis van de Chiss en krijgen we wat informatie over waarom Csilla zo’n onbehagelijke planeet is.

Net als in de eerdere twee boeken is Thrawn niet zozeer de hoofdpersoon in het boek, personages als Thalias, Ch’ri, Ar’alani en Thrufian zijn veel meer aanwezig en elk van hen groeit nog verder naar een volwaardig personage dan voorheen. Het lijkt er ook op dat we vooral Thalias en Chi’ri, alsook een nieuw personage, dat in Lesser Evil geïntroduceerd wordt, in toekomstige boeken, met of zonder Thrawn, gaan terugzien.

Het is al even duidelijk dat Jixtus de echte vijand van deze trilogie is die achter de schermen bezig is om verschillende Chiss families tegen elkaar op te zetten om de regering te ondermijnen en de Chiss richting een burgeroorlog te duwen. Jixtus heeft in Lesser Evil een vrij grote rol maar is nog net zo mysterieus als voorheen. We weten dat hij een Grysk is, maar hoe hij en de Grysk eruitzien blijft onbesproken. De afsluiting van de trilogie leek een perfect moment om meer licht op de Grysk te werpen, maar het lijkt er op dat we die in een later stadium nog terug gaan zien en we tot die tijd met vragen zullen blijven zitten.

Nu we al flink wat tijd in de Chiss Ascendancy hebben doorgebracht gaat Zahn er vanuit dat we redelijk bekend zijn met de familie, politieke, en militaire structuren van de Chiss en hij besteedt dus minder aandacht aan uitleg, wat het boek wat meer tempo geeft dan de twee voorgangers. Maar de (familie)politiek speelt een nog net zo grote rol.

Lesser Evil bevat net als de voorgaande Thrawn boeken natuurlijk de nodige ruimtegevechten, al zijn ze wat minder aanwezig. Maar fans van dit soort gevechten zullen weer smullen van de unieke tactieken die voorbij komen. Ook de politieke gevechten binnen de Chiss spelen weer een flinke rol, maar beide aspecten liggen wat meer op de achtergrond deze keer, terwijl persoonlijke ontwikkelingen en ontdekkingen, van Thrawn en andere personages, een grotere rol spelen dan voorheen.

Zoals verwacht zijn de ”Memories” hoofdstukken ook weer terug, ook deze keer blikken ze weer terug op Thrawn’s leven, maar richten zich op een enkel verhaal en de relatie tussen Thrawn en zijn ”broer” Thrass. Deze hoofdstukken hebben niet heel veel impact op het hoofdverhaal, maar ze slagen er uitstekend in om Thrawn wat meer menselijkheid te geven en ze zijn wat mij betreft hoogtepunten in het boek.

De Audible versie van het boek is weer ingesproken door Marc Thompson die weer een geweldige prestatie levert. Hij speel nog meer met accenten dan voorheen om de grote hoeveelheid personages makkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden. Eén van de stemmen was een wat afleidende imitatie van Zapp Brannigan uit Futurama, maar los daarvan valt er niets aan te merken op Thompsons vertolking van de vele unieke personages in het boek. Zoals gebruikelijk wordt de tekst weer vergezeld door een grote hoeveelheid subtiele geluidseffecten en achtergrondmuziek die het geheel veel sfeer geven en helpen het 23 uur en 13 minuten(!) durende verhaal genoeg pit te geven om je aandacht er makkelijk bij te kunnen houden. De audio versie van het boek is een perfecte manier om het verhaal in de auto, tijdens wandelingen, klusjes in huis of tijdens het werk te beleven. Maar ook als je wat moeite hebt om de personages uit elkaar te houden. De vele, vrij ingewikkelde namen, zijn een uitdaging om netjes op een rijtje te houden, maar doordat alle personages van Thompson een unieke stem krijgen is dat wat makkelijker.

Mensen die van de eerdere Thrawn boeken genoten hebben zullen zich ook met Lesser Evil weer goed vermaken. Maar als de eerdere boeken je niet konden bekoren zal ook Lesser Evil geen favoriet voor je zijn. Gelukkig is deze trilogie geen  verplichte kost om Thrawn’s verhaal in Star Wars: Rebels, en wellicht komende verhalen, te begrijpen. De extra achtergrondinformatie over Thrawn is precies dat, extra. Het is dan ook prima om Lesser Evil of de hele Thrawn: Ascendancy trilogie over te slaan als het Thrawn personage je niet interesseert, maar als je opzoek bent naar een diepe duik in een voorheen onbekend alien ras, met een rijke cultuur en politieke diepgang, en als je geniet van strategische ruimtegevechten dan is deze trilogie helemaal jouw ding.

Met dank aan Del Rey en Audible voor het beschikbaar stellen van Thrawn Ascendancy: Lesser Evil voor deze review.

Boekreview: A Vader Family Sithmas

A Vader Family SithmasTitel
5 oktober 2021Releasedatum

A Vader Family Sithmas CoverA Vader Family Sithmas is het nieuwste deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014), Darth Vader and Friends (2015) en Rey and Pals (2019). En zoals we inmiddels van deze serie mogen verwachten is ook dit weer een pareltje vol humor en schattige tekeningen, maar deze keer helemaal in kerstsfeer. De hele reeks is gericht op kinderen maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina, of soms dubbele pagina, een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (bekende gezichten uit de eerste drie Star Wars films) zijn in deze wereld allemaal bevriend en beleven grappige avonturen, zo zien we Leia in de Tantive IV een bericht in R2-D2 opnemen, R2 op Tatooine landen en een feestgroet-hologram bij Obi-Wan afleveren. We zien Darth Vader in zijn meditatiekamer bezocht worden door Force Ghost Ob-Wan alsof ze Scrooge en één van de geesten uit A Christmas Carol zijn. En wijzen Luke en Leia een dennenboom aan terwijl Darth Vader met zijn Lightsaber klaar staat hem om te hakken.

A Vader Family Sithmas - Interne pagina's

Brown tekent met stiften in een vrij simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er met zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en wezens zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Alle personages zijn in één oogopslag te herkennen en ondanks de minimalistische stijl zijn de gezichtsuitdrukkingen heel pakkend.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste drie Star Wars films zullen genieten van Brown’s  kerstversie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van dit deel uit de boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van A Vader Family Sithmas voor deze review.