Boekreview: Star Wars: The Jedi Mind

The Jedi MindTitel
Christina ChungIllustrator
10 november 2020Releasedatum

The Jedi Mind CoverHet zal niemand verrassen dat men veel wijsheid uit de Star Wars wereld kan halen op het gebied van mindfulness en zelfkennis. De Jedi blinken uit in zelfkennis, meditatie en het appreciëren van de wereld om hen heen. Auteur Amy Ratcliffe, auteur van Star Wars: Women of the Galaxy en van wie eerder dit jaar onder andere een verhaal in From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back en het Star Wars  kinderboek Elee and me verscheen, is zich de afgelopen jaren wat met mindfulness gaan bezighouden. In Star Wars: The Jedi Mind combineert ze Jedi wijsheden uit een sterrenstelsel hier ver vandaan met mindfulness gewoontes in ons eigen sterrenstelsel en deelt ze hoe zij deze zelf op haar eigen leven toepast. Gaandeweg introduceert ze de lezer aan de basisbeginselen van mindfulness en hoe iedereen dit op zijn eigen leven kan toepassen.

Elke pagina van het boek is toegewijd aan een enkel concept. De pagina opent met het concept in enkele woorden dat vervolgens bijgestaan wordt door een bekend citaat uit de Star Wars films of TV series. Ratcliffe vertelt vervolgens kort over het concept, hoe personages met het concept te maken gekregen hebben, hoe men zelf met situaties om kan gaan en wat voor een soort mindfulness oefeningen hierbij kunnen helpen. Vervolgens krijgen we stappen voor een concrete oefening of gewoonte die we zelf kunnen uitvoeren, dagelijks, of wanneer een situatie waarbij het nodig is zich presenteert.

In het hoofdstuk ’Focus’ zien we Qui-Gon’s uitspraak ”Keep your concentration here and now where it belongs.” Amy vertelt kort over Obi-Wan’s neiging om vooral vooruit en naar de toekomst te kijken, terwijl Qui-Gon hem juist probeert bij te brengen dat het in zijn voordeel is om zijn aandacht in het heden en bij de huidige situatie te houden. Amy vertelt dat dit voor ons evengoed een goede gewoonte is. Denken aan en plannen voor de toekomst is natuurlijk helemaal prima, maar tijdens alledaagse werkzaamheden is het verstandig je aandacht bij het ’hier en nu’ te houden. De oefening die Amy deelt is om gedurende een gewone dag op te letten en bij te houden wat onze aandacht gedurende de dag wegtrekt van onze werkzaamheden. Komen er veel onnodige meldingen op je telefoon binnen, komen er e-mails binnen waar je door de melding direct naar kijkt maar die niet van cruciaal belang zijn? De volgende stap is om te identificeren welke van deze stoorzenders niet à la minute belangrijk zijn en bijvoorbeeld meldingen van chat apps of je e-mail programma uit te schakelen en alleen actief naar nieuwe berichten te gaan kijken wanneer je niet met iets anders bezig bent. Dit is toevallig een gewoonte waar ik de afgelopen maanden mee bezig ben geweest, ik kreeg relatief veel meldingen van allerlei apps en diensten binnen die ik langzaamaan aan het reduceren ben, alles waar een melding niet voor noodzakelijk is geeft geen melding meer, mijn mail programma gaat regelmatig gewoon uit als ik met andere dingen bezig ben, die mails zijn er ook wanneer ik klaar ben met mijn huidige taak.

Een ander concept dat tot mij sprak was ’Take the time’ wat vergezeld gaat door Obi-Wan’s uitspraak ”Slow down, Anakin. A great leap forward often requires taking two steps back.” De begeleidende uitleg is dat we vaak heel erg focussen op alles snel willen afronden en dat multitasken daarmee vaak de beste resultaten geeft. Terwijl dit in veel gevallen eigenlijk averechts werkt omdat je aandacht verdelen over meerdere taken in veel gevallen uitmondt in meerdere taken die net niet helemaal naar behoren worden uitgevoerd. Een pas op de plaats nemen en tijd opzij zetten om je compleet op één enkele taak te richten om daarna pas aan de volgende te beginnen kan in veel gevallen beter en sneller werken dan proberen om alles tegelijk te doen. Ook dit is iets waar ik mezelf vaak op betrap, nieuwe klusjes even snel doen terwijl ik al ergens anders mee bezig was werkt vaak minder efficient dan alles op zijn tijd laten gebeuren.

Interne pagina's

Het boek staat vol dergelijke situaties, wijsheden en tips om je leven wellicht wat makkelijker of soepeler te laten verlopen, zowel in privé- als professionele sfeer. Naast alle citaten en observaties bevat het boek 20 kleurenillustraties van de hand van Christina Chung. Zij geeft personages en situaties in een minimalistische en rustgevende stijl weer. Qui-Gon die de tijd neemt om te mediteren tijdens zijn gevecht met Darth Maul, Rey die zwevend in de lucht communiceert met de Force, Anakin en Ahsoka die als dankbetuiging naar elkaar buigen, en niet te vergeten de geweldige illustratie van Yoda die de cover siert. Het zijn stuk voor stuk prachtige en indrukwekkende werken uitgevoerd in een rustgevend kleurenpallet met een hoog detailniveau dat toch minimalistisch overkomt.

2020 is wellicht het perfecte jaar om een boek als dit te publiceren. Een jaar dat veel van ons een hoop stress en onzekerheid gebracht heeft is een prima gelegenheid om eens stil te staan bij onszelf en de manier waarop we met stress omgaan, en vooral hoe we daar beter in kunnen zijn. Al is het alleen maar door af en toe de tijd te nemen om een aantal keer diep adem te halen, naar onze omgeving te luisteren of door onze ledematen eens zorgvuldig te rekken en strekken.

Star Wars: The Jedi Mind is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar voor wie de basis van mindfulness eens wil verkennen is dat doen in een Star Wars jasje een toegankelijke manier. En liefhebbers van Star Wars artwork vinden het werk van Chung wellicht al de aanschafprijs waard.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van Star Wars: The Jedi Mind voor deze review.

Boekreview: A Vader Family Sithmas

A Vader Family SithmasTitel
5 oktober 2021Releasedatum

A Vader Family Sithmas CoverA Vader Family Sithmas is het nieuwste deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014), Darth Vader and Friends (2015) en Rey and Pals (2019). En zoals we inmiddels van deze serie mogen verwachten is ook dit weer een pareltje vol humor en schattige tekeningen, maar deze keer helemaal in kerstsfeer. De hele reeks is gericht op kinderen maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina, of soms dubbele pagina, een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (bekende gezichten uit de eerste drie Star Wars films) zijn in deze wereld allemaal bevriend en beleven grappige avonturen, zo zien we Leia in de Tantive IV een bericht in R2-D2 opnemen, R2 op Tatooine landen en een feestgroet-hologram bij Obi-Wan afleveren. We zien Darth Vader in zijn meditatiekamer bezocht worden door Force Ghost Ob-Wan alsof ze Scrooge en één van de geesten uit A Christmas Carol zijn. En wijzen Luke en Leia een dennenboom aan terwijl Darth Vader met zijn Lightsaber klaar staat hem om te hakken.

A Vader Family Sithmas - Interne pagina's

Brown tekent met stiften in een vrij simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er met zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en wezens zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Alle personages zijn in één oogopslag te herkennen en ondanks de minimalistische stijl zijn de gezichtsuitdrukkingen heel pakkend.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste drie Star Wars films zullen genieten van Brown’s  kerstversie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van dit deel uit de boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van A Vader Family Sithmas voor deze review.

Boekreview: Star Wars Visions: Ronin

Star Wars Visions: RoninTitel
Emma Mieko CandonAuteur

Star Wars Visions: Ronin CoverStar Wars Visions: Ronin, van debuterend Star Wars auteur Emma Mieko Candon, is een uitbreiding van de wereld uit de Star Wars: Visions short film The Duel, welke geproduceerd werd door de Japanse animatiestudio Kamikaze Douga. Het boek begint met datzelfde verhaal, alleen uitgebreider omdat we deze keer ook de gedachtegangen van de mysterieuze Ronin en de bandieten leider, Kouru, meekrijgen. En dat feit maakt het verhaal gelijk al een stuk interessanter, want de gedachten van de Ronin, zijn niet alleen die van hem. We leren al heel snel dat hij een stem in zijn hoofd heeft die hem van planeet naar planeet laat reizen, opzoek naar Sith die hij stuk voor stuk ombrengt. Na de gebeurtenissen van The Duel leren de Ronin en zijn astromech droid B5-56 een groep kleurrijke reizigers kennen waar ze mee op pad gaan. Ze vergezellen Fox, Chie en piloot Ekiya op hun schip de Poor Crow en gaandeweg leren we wat hun doelen zijn en waarom ze de Ronin nodig hebben.

Als je geen Disney+ account hebt en The Duel dus nog niet hebt kunnen bekijken is dat helemaal niet erg om dit boek te snappen, de complete aflevering wordt, met een extra dimensie, uit de doeken gedaan waardoor je niets mist.

Candon pakt de wereld op die in The Duel geïntroduceerd is en breidt deze wereld ontzettend ver uit, waar The Duel ons alleen een glimp geeft van een groep bandieten en verwijzingen naar de Empire, zet Candon een uitgebreide en uitgedachte wereld neer, met een geschiedenis en nieuwe regels voor bekende aspecten van de Star Wars wereld.

In deze wereld zijn de Jedi niet zozeer goed, en de Sith niet zozeer slecht, het steekt hier allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Na de oorlog werken de Jedi voor de Empire, maar ze zijn niet een enkele groep zoals we gewend zijn, de Jedi bestaan uit kleinere groepen die elk geleid worden door een Lord, en die allemaal hun eigen doelen hebben. De Sith zijn voormalig Jedi die zich niet konden vinden in de idealen van de Jedi en Empire en hun eigen weg gegaan zijn en enkel nog voor zichzelf werken. Op een gelijksoortige manier is ook de Force een stuk minder gedefineerd, de Light en Dark side zijn niet zozeer goed en slecht maar enkel twee aspecten van dezelfde kracht. Beide helften van de Force worden in combinatie met elkaar en in harmonie gebruikt om de gewenste resultaten te behalen.

George Lucas baseerde veel van Star Wars op Japanse verhalen en films zoals Akira Kurosawa’s The Hidden Fortress, en Candon maakt met Ronin die cirkel rond. De wereld is in grote maten geïnspireerd door Japanse landschappen, gewoontes en voorwerpen. Ook namen, voedsel en de manier waarop de Force uitgebeeld wordt leunen hevig op de Japanse cultuur. Personages dragen Kimono’s en de Jedi zijn min of meer Samurai, wat ook de naam van het boek en de aanduiding van de hoofdpersoon aangeeft. Een Ronin was een Samurai zonder meester, exact wat de Ronin in dit verhaal ook is.

De Ronin | © starwars.com

De Ronin | © starwars.com

Het verhaal dat Ronin vertelt is erg interessant, de personages zijn goed opgezet en voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen geschiedenis en motivatie en er is meer diversiteit dan we tot dusver in Star Wars gezien hebben. Het avontuur dat de bemanning van de Poor Cow beleeft is spannend en fantasierijk, maar ik heb het idee dat het Star Wars jasje het verhaal meer schaadt dan het helpt. Ik denk dat ik meer van het verhaal genoten had als het een compleet opzichzelfstaand verhaal was geweest. Candon heeft de Star Wars wereld zo ver verdraaid dat die sfeer compleet verdwenen is en benamingen als The Empire, Jedi, Sith en Kyber eigenlijk het enige is dat er van Star Wars overgebleven is. Verander Jedi en Sith naar twee andere namen en benoem de Force als magie en je hebt wat mij betreft een ijzersterk science fiction fantasy verhaal met een Japanse sfeer. In de huidige staat lijkt het enkel, onsuccesvol, te willen meeliften op een bekende franchise, wat in mijn ogen doodzonde is.

Candon’s schrijfstijl is erg prettig, de teksten lezen fijn weg en er is genoeg interessante beschrijving van locaties en gebeurtenissen om je goed in te kunnen leven in het verhaal. Wel wordt het af en toe wat verwarrend, veelal omdat een aantal personages geen echte naam hebben en elk personage die personen in gedachte zelf een naam geeft. Hierdoor worden de Ronin en Fox bijvoorbeeld in het boek om en om aangeduid met verschillende namen waardoor je, vooral in het begin, soms even goed moet nadenken wat er nu eigenlijk gaande is.

De 12 uur en 20 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door acteur Joel de la Fuente. Hij heeft een geweldige stem voor dit soort dingen, rustgevend en duidelijk verstaanbaar, en hij stopt een toepasselijke lading emotie in zijn performance waar nodig. In tegenstelling tot wat we van bijvoorbeeld Marc Thompson of January LaVoy gewend zijn gebruikt De la Fuente minder extreme stemmen voor de verschillende personages. Waar je bij Thompson soms denkt dat er een grotere cast aan het werk is, is het in Ronin heel duidelijk dat er maar één persoon leest, maar dat is helemaal niet erg omdat hij genoeg variatie in zijn stem brengt om duidelijk te maken wie er aan het woord is. In de eerste paar uur kreeg ik wel steeds de kriebels van zijn uitspraak van sommige namen, waar hij normaal geheel zonder accent spreekt geeft hij namen als Ronin en Kouru wel een Japanse uitspraak, waardoor het allemaal wat overkomt als een toerist die één keer een weekje in Spanje geweest is en Barcelona alleen nog maar kan uitspreken als Bathelona. Maar dat went snel genoeg. Er zijn zoals gebruikelijk weer de nodige geluidseffecten en achtergrond muziek aanwezig. Wel horen we minder traditionele Star Wars muziek en meer muziek met Japanse sfeer.

Ik heb me uitstekend vermaakt met het verhaal en ik zou het dan ook volmondig aanraden aan mensen die van The Duel genoten hebben. Het verhaal staat verder helemaal los van de rest van Star Wars, dus het is geen verplichte kost. Sprak The Duel je niet aan, of richt je je liever alleen maar op de ”belangrijke” verhalen, dan kun je dit boek prima links laten liggen.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars Visions: Ronin voor deze review.

eBoek