Boekreview: Star Wars Propaganda

Star Wars PropagandaTitel
25 oktober 2016Releasedatum

Propaganda Cover

Star Wars Propaganda draait vooral om kunst, niet zozeer om informatie. Pablo Hidalgo kruipt voor dit boek in de huid van schilder, dichter en propaganda kunstenaar Janyor of Bith, een bekende kunstenaar in de Star Wars wereld. Janyor heeft dit boek opgesteld om mensen te laten genieten van en te informeren over verschillende propagandawerken van voor de Clone Wars tot aan het begin van de oorlog tussen de New Republic en de First Order. Een periode die Janyor actief heeft meegemaakt, en hij heeft gedurende deze decennia zelfs als kunstenaar voor verschillende kanten van deze conflicten gewerkt. Het boek is onderverdeeld in de verschillende conflicten, elk hoofdstuk begint met een korte uitleg van het conflict en de doelen die de verschillende partijen met propaganda wilden bekijken. Vervolgens krijgen we uit elke periode verschillende posters en muurschilderingen te zien waarbij Janyor iets dieper ingaat op de kunstenaar en diens bedoeling met het werk.

Het complete boek is ”in universe” geschreven, wat het een leuk geheel maakt, maar wat achteraf ook wat jammer is, want om er achter te komen wie de tekeningen daadwerkelijk gemaakt hebben moest ik het internet wat afspeuren. Maar dat was zeker de moeite waard want het boek zit boordevol geweldige platen van Marie Bergeron, Scott Biel, Rosanna Brockley, Cliff Chiang, Amy Beth Christenson, Joe Corroney, Sam Dawson, Mark McHaley, Brian Miller, Kilian Plunkett, Pat Presley, Brian Rood, Steven Thomas, Chris Trevas, Russell Walks, Velvet Engine, Eric Tan, Marko Manev, Ben Mcleod, en Adam Rabalais. Deze werken worden niet alleen paginavullend in het boek weergegeven, ook worden er 10 van (5 Empire, 5 Rebel Alliance) als posters van 21 bij 29 cm meegeleverd, klaar om ingelijst en opgehangen te worden. Verder heeft het boek een stevige slipcover waardoor het een luxueuze uitstraling heeft.

Een flink aantal van de werken zullen oplettende fans bekend voorkomen, zo werden enkele werken eerder gebruikt in Star Wars Rebels of in eerder uitgegeven boeken zoals de Imperial Handbook. Maar we komen ook de bekende ”Loose Lips Sink Starships” poster tegen die gedurende de opnames van The Force Awakens aan de muren van Pinewood Studio’s te vinden was.

Het overgrote deel van de kunstenaars die we in het boek tegenkomen zijn compleet nieuw en voor het boek in het leven geroepen, maar we komen ook wat oude bekende tegen zoals Mass Amedda, Sabine Wren en Palo Jemabie, een voormalig vriendje van Padmé Amidala.

Het schrijfwerk van Hidalgo is grotendeels bijzaak, maar hij geeft leuke achtergrond informatie, maar weinig daadwerkelijk interessante en belangrijke feiten. Zijn personage Janyor is wel wat droog en is een groot fan van lange en over het algemeen wat minder gebruikelijke woorden, dus mensen die wat minder goed bekend zijn met de Engelse taal zullen hier en daar even achter hun oren krabben over waar Janyor het nou eigenlijk over heeft. Maar dat mag de pret in geen geval drukken. Fans van kunst en Propaganda uit de Eerste en Tweede Wereld Oorlogen mogen dit boek zeker niet missen. Maar verwacht geen nieuwe openbaringen uit de tot nu toe uitgebrachte films (I-VII + RO).

Hieronder een galerie met een selectie van de werken die in het boek te bewonderen zijn.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)