Boekreview: Star Wars: Mazes

Star Wars: MazesTitel
20 juli 2021Auteur
Sean C. JacksonReleasedatum

Star Wars: Mazes CoverStar Wars: Mazes van Sean C. Jackson, een levenslang Star Wars fan en doolhoven expert, is zoals de titel doet vermoeden een boek vol Star Wars doolhoven. Het boek bevat 29 unieke doolhoven plus twee bonus doolhoven op de binnenkant van de omslag. Elk van deze doolhoven beeld een bekende scene of locatie uit de Star Wars wereld uit. Van de Tantive IV tot de maan van Endor, van Naboo tot Mustafar, van Jakku tot Exegol en van Jedha tot Kessel. Het boek opent met een korte introductie van Jackson en geeft vervolgens een complete lijst met missies. Elk doolhof heeft namelijk een duidelijk doel wat een leuke extra dimensie oplevert. In het Dagobah doolhof ga je opzoek naar Yoda’s hut, in Maz’s Kasteel is BB-8 met de kaart naar Luke Skywalker verdwenen in het bos en op Navarro breng je Grogu terug naar de opdrachtgever om je beloning op te halen. Maar los van het oplossen van het doolhof bevat elk doolhof nog een extra dimensie, onderaan de pagina vind je een vakje met wat personages en objecten die in het doolhof verstopt zijn en je kunt gaan zoeken. Doolhoven met een ’Waar is Wally’ element dus!

Het Cloud City doolhof

Het Cloud City doolhof

De doolhoven die Jackson tekent zijn vrij gedetailleerd zonder dat ze een onoverzichtelijke berg lijnen worden. De doolhoven zijn in drie dimensies getekend waardoor de paden allemaal heel duidelijk zijn, het mogelijk wordt om met bruggen en tunnels te werken en er ontzettend veel ruimte voor leuke details ontstaat terwijl het geheel wel overzichtelijk blijft. Zo zien we in Cloud City Luke opzoek zijn naar zijn vrienden, Chewbacca met 3PO op zijn rug rondlopen en Boba Fett met een ingevroren Han onderweg zijn naar zijn schip. Maar Jackson is duidelijk een fan, want er komen ook geregeld kleine achtergrond details in beeld zoals Willrow Hood met zijn ijsmachine camtono onder zijn arm.

De personages en voorwerpen die bij Maz's kasteel op te sporen zijn.

De personages en voorwerpen die bij Maz’s kasteel op te sporen zijn.

In Jedha city wordt het Doctor Evazan en Ponda Baba wat heet onder de voeten en is je missie om hen veilig naar een schip te leiden waarmee ze kunnen ontsnappen terwijl je onderweg Jyn en Cassian tegenkomt die opzoek zijn naar Saw Gerrera, je pad geblokkeerd wordt door de neergestorte X-Wing midden in de stad en struikel je bijna over de nodige Stormtroopers.

Op de laatste pagina’s van het boek kom je de oplossingen voor alle doolhoven tegen zodat je kunt controleren of je het goed gedaan hebt, maar als je nog een pagina verder gaat kom je NOG een opdracht tegen! De personages en voorwerpen die onder elk doolhof staan zijn niet de enige dingen die je kunt opsporen. De laatste pagina bevat nog een flink aantal personages, voorwerpen en gebouwen die je ergens in het boek kunt vinden, dus ook met het opsporen van deze dingen kun je nog uren zoet zijn.

Maz in haar kasteel

Maz in haar kasteel

Star Wars: Mazes is een erg leuk vormgegeven activiteitenboek waar puzzelaars van jong en oud zich uren mee kunnen vermaken. De doolhoven zijn lastiger dan ze er in eerste instantie uitzien en ik zou dan ook niet gelijk enthousiast met een dikke stift gaan tekenen! Jackson geeft zelf ook aan dat hij ook liever ziet dat je helemaal niet in het boek tekent maar enkel je vinger gebruikt om je pad te volgen, zodat je later nog vaker van de doolhoven kunt genieten, wat een goede tip is.

Los van de activiteiten is ook het artwork erg leuk, zoals aangegeven zijn er tal van details in de tekeningen te vinden en het is erg indrukwekkend om te zien hoe Jackson de bekende locaties heeft weten om te toveren naar duidelijke, herkenbare en uitdagende doolhoven. Ook is zijn stijl van tekenen erg interessant, de poppetjes zijn erg minimalistisch maar zonder twijfel herkenbaar.

Chewie en C-3PO in Cloud City.

Chewie en C-3PO in Cloud City.

Als er één punt is wat me minder bevalt aan dit boek is het het feit dat de meeste doolhoven verspreid staan over twee pagina’s, wat betekend dat je de rug van het boek flink plat moet duwen om het pad helemaal duidelijk te kunnen zien, als iemand met een flinke verzameling boeken vind ik het altijd zonde als de rug van een paperback erg gevouwen en beschadigd is. Al is dat voor een boek als dit misschien juist een eerbetoon aan de uren plezier die ermee beleefd zijn.

Ik zou Star Wars: Mazes zeker aanraden voor kinderen (en ook volwassenen) die van puzzelen houden, of fans die het leuk vinden om het artwork te bewonderen.

Met dank aan Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Mazes voor deze review.

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek