Boekreview: Star Wars: Mazes

Star Wars: Mazes
Titel: Star Wars: Mazes
Auteur: Sean C. Jackson
Publicatiedatum: 20 juli 2021
4.5

Star Wars: Mazes CoverStar Wars: Mazes van Sean C. Jackson, een levenslang Star Wars fan en doolhoven expert, is zoals de titel doet vermoeden een boek vol Star Wars doolhoven. Het boek bevat 29 unieke doolhoven plus twee bonus doolhoven op de binnenkant van de omslag. Elk van deze doolhoven beeld een bekende scene of locatie uit de Star Wars wereld uit. Van de Tantive IV tot de maan van Endor, van Naboo tot Mustafar, van Jakku tot Exegol en van Jedha tot Kessel. Het boek opent met een korte introductie van Jackson en geeft vervolgens een complete lijst met missies. Elk doolhof heeft namelijk een duidelijk doel wat een leuke extra dimensie oplevert. In het Dagobah doolhof ga je opzoek naar Yoda’s hut, in Maz’s Kasteel is BB-8 met de kaart naar Luke Skywalker verdwenen in het bos en op Navarro breng je Grogu terug naar de opdrachtgever om je beloning op te halen. Maar los van het oplossen van het doolhof bevat elk doolhof nog een extra dimensie, onderaan de pagina vind je een vakje met wat personages en objecten die in het doolhof verstopt zijn en je kunt gaan zoeken. Doolhoven met een ’Waar is Wally’ element dus!

Het Cloud City doolhof
Het Cloud City doolhof

De doolhoven die Jackson tekent zijn vrij gedetailleerd zonder dat ze een onoverzichtelijke berg lijnen worden. De doolhoven zijn in drie dimensies getekend waardoor de paden allemaal heel duidelijk zijn, het mogelijk wordt om met bruggen en tunnels te werken en er ontzettend veel ruimte voor leuke details ontstaat terwijl het geheel wel overzichtelijk blijft. Zo zien we in Cloud City Luke opzoek zijn naar zijn vrienden, Chewbacca met 3PO op zijn rug rondlopen en Boba Fett met een ingevroren Han onderweg zijn naar zijn schip. Maar Jackson is duidelijk een fan, want er komen ook geregeld kleine achtergrond details in beeld zoals Willrow Hood met zijn ijsmachine camtono onder zijn arm.

De personages en voorwerpen die bij Maz's kasteel op te sporen zijn.
De personages en voorwerpen die bij Maz’s kasteel op te sporen zijn.

In Jedha city wordt het Doctor Evazan en Ponda Baba wat heet onder de voeten en is je missie om hen veilig naar een schip te leiden waarmee ze kunnen ontsnappen terwijl je onderweg Jyn en Cassian tegenkomt die opzoek zijn naar Saw Gerrera, je pad geblokkeerd wordt door de neergestorte X-Wing midden in de stad en struikel je bijna over de nodige Stormtroopers.

Op de laatste pagina’s van het boek kom je de oplossingen voor alle doolhoven tegen zodat je kunt controleren of je het goed gedaan hebt, maar als je nog een pagina verder gaat kom je NOG een opdracht tegen! De personages en voorwerpen die onder elk doolhof staan zijn niet de enige dingen die je kunt opsporen. De laatste pagina bevat nog een flink aantal personages, voorwerpen en gebouwen die je ergens in het boek kunt vinden, dus ook met het opsporen van deze dingen kun je nog uren zoet zijn.

Maz in haar kasteel
Maz in haar kasteel

Star Wars: Mazes is een erg leuk vormgegeven activiteitenboek waar puzzelaars van jong en oud zich uren mee kunnen vermaken. De doolhoven zijn lastiger dan ze er in eerste instantie uitzien en ik zou dan ook niet gelijk enthousiast met een dikke stift gaan tekenen! Jackson geeft zelf ook aan dat hij ook liever ziet dat je helemaal niet in het boek tekent maar enkel je vinger gebruikt om je pad te volgen, zodat je later nog vaker van de doolhoven kunt genieten, wat een goede tip is.

Los van de activiteiten is ook het artwork erg leuk, zoals aangegeven zijn er tal van details in de tekeningen te vinden en het is erg indrukwekkend om te zien hoe Jackson de bekende locaties heeft weten om te toveren naar duidelijke, herkenbare en uitdagende doolhoven. Ook is zijn stijl van tekenen erg interessant, de poppetjes zijn erg minimalistisch maar zonder twijfel herkenbaar.

Chewie en C-3PO in Cloud City.
Chewie en C-3PO in Cloud City.

Als er één punt is wat me minder bevalt aan dit boek is het het feit dat de meeste doolhoven verspreid staan over twee pagina’s, wat betekend dat je de rug van het boek flink plat moet duwen om het pad helemaal duidelijk te kunnen zien, als iemand met een flinke verzameling boeken vind ik het altijd zonde als de rug van een paperback erg gevouwen en beschadigd is. Al is dat voor een boek als dit misschien juist een eerbetoon aan de uren plezier die ermee beleefd zijn.

Ik zou Star Wars: Mazes zeker aanraden voor kinderen (en ook volwassenen) die van puzzelen houden, of fans die het leuk vinden om het artwork te bewonderen.

Met dank aan Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Mazes voor deze review.