Boekreview: Star Wars Voor Beginners

Star Wars Voor Beginners

Uitgeverij: Meis en Maas

ISBN: 9789030503521

Prijs: € 14,95

Pagina’s: 200

Release: Februari 2018

Weet jij niet wat het verschil is tussen een Wookiee en een Wampa? Stellen de kinderen bij jou in de klas lastige vragen over de Duistere Kant? Zegt het begrip lichtzwaard je niets? Denk je dat een Ewok een nieuw soort pan is?

Dan is Star Wars Voor Beginners perfect voor jou! In een wereld waar iedereen behalve jij een Star Wars-kenner lijkt te zijn, kun je maar beter Luke van Leia zien te onderscheiden. Door de duidelijke illustraties en korte vragen heb je de populairste filmverhalen ter wereld zo onder de knie. Straks weet je precies het verschil tussen een Jedi en een Jawa!

Star Wars Voor Beginners is het ideale boek voor diegenen die wegwijs willen worden in de wereld van Han Solo, Rey, C-3PO en stormtroopers. Het geeft antwoord op al jouw vragen over de films, karakters en nog heel veel meer!

Uit bovenstaande omschrijving blijkt direct wie de doelgroep is van dit gloednieuwe Star Wars naslagwerk: kinderen vanaf een jaar of 9. Volwassen Star Wars fans kunnen (tenzij ze kinderen hebben uiteraard) dit boek direct links laten liggen: jullie zijn allesbehalve de fans voor wie dit bestemd is.

Star Wars Voor Beginners zoals de titel al doet vermoeden geschreven voor de jonge fans die de films hebben gezien en nu meer willen weten over het omvangrijke Star Wars universum. Stapsgewijs en in eenvoudige taal worden zaken als de films en personages besproken en worden vragen die de films oproepen beantwoord: ‘Waarom is George Lucas met deel 4 begonnen?’, ‘Wat betekenen de kleuren van de lightsabers?’. Alle 8 sagafilms plus Rogue One komen in dit 200 pagina’s tellende boekwerk, wat gezien kan worden als een Star Wars kinderencyclopedie, aan bod. De grote hoeveelheid informatie zorgt ervoor dat menig kind niet snel uitgekeken (en uitgelezen) zal raken!

Eindscore:

Oudere Star Wars fans zullen weinig tot geen nieuwe zaken in dit boek vinden, maar voor kinderen vanaf +-9 jaar is dit een perfect naslagwerk om op eenvoudige wijze heel veel over de Star Wars franchise te leren en ontdekken.

Fan sinds 1983. George Lucas cultist en aanhanger van Legends (1976-2012). Oprichter van StarWarsInterviews.com waarvoor hij 175+ cast en crewleden interviewde en auteur van de aankomende 'Star Wars Interviews' boekenreeks. Zijn interviews zijn tevens gebruikt voor The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook en Star Wars Icons: Han Solo. Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Vader van 2 Padawans.

1. Nicole

4 maart 2018 at 14:26

hé Dennis, leuke recensie. Dit boek gaat zeker op het verlanglijstje voor Gaven zijn verjaardag.

Boekrecensie: Aftermath

Review 0
AftermathTitel
14 augustus 2018Releasedatum

In aanloop naar The Force Awakens bracht Lucasfilm een aantal boeken uit om een brug te leggen tussen de oude films en de nieuwe. Een van die boeken was Aftermath. Dit boek van Chuck Wendig, dat zich in de maanden na Return of the Jedi afspeelt, deed het goed genoeg voor twee vervolgdelen. En nu, dankzij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ook een versie in het Nederlands. Destijds velde Roel al zijn oordeel over het boek, maar met de context van twee extra delen en de nieuwe vertaling werd het tijd voor een second opinion.

Weken na de vernietiging van de tweede Death Star zijn de trouwe volgelingen van keizer Palpatine op de vlucht. Als ze op de planeet Akiva in aanraking komen met de kleurrijke cast van Aftermath, waaronder ex-rebel Norra Wexley, ex-Keizerlijke officier Sinjir Rath Velus, en premiejager Jas Emari, blijkt echter dat er nog genoeg uit te vechten valt.

Als dit verhaal enigszins cliché-matig overkomt, kan dat kloppen. Een simpel gevecht tussen goed en kwaad is iets waar Star Wars niet vies van is. De wisseling tussen de perspectieven van helden Norra, Temmin, Sinjir, Jas en Wedge en sympathieke schurk Rae Sloane zorgt er echter voor dat de spanning erin blijft. Een aantal flashbacks naar de slag om Endor zet Return of the Jedi in een nieuw perspectief. En tegen het eind van het boek worden er toch dingen onthuld die naar meer smaken…

Wel anders dan andere boeken is het gebruik van intermezzos. Tussen de actie door vinden we een dozijn blikken op andere delen van het universum, waarin we zien hoe de galactische oorlog effect heeft op de gewone man. Een stel premiejagers die rouwt om de werkgelegenheid, een slavenopstand op Sevarcos, een welbekende smokkelaar die zijn harige vriend belooft om zijn volk te redden… De een zal het afleidend vinden – in dit geval is het goed om te weten dat je ze ook tot na het hoofdverhaal kan bewaren. De ander zal het echter een interessante kijk op het Star Wars universum vinden. Er worden ook elementen in geïntroduceerd die later in de serie – of misschien verder in een heel andere boekenreeks – essentieel zullen blijken.

Zoals gezegd ligt de kracht van het boek echter bij de personages. Menigeen zal zich herkennen in de poging van uit elkaar gegroeide moeder en zoon Norra en Temmin Wexley om nader tot elkaar te komen. Of de innerlijke strijd van Sinjir met zijn demonen en gruweldaden uit het verleden. Of misschien zelfs de plichtstrouw van admiraal Sloane om de orde die het Keizerrijk met zich mee bracht te bewaren. Stuk voor stuk mensen met echte emoties, en voor iedereen is er wel een personage om zich mee te identificeren. En als dat niet genoeg is, is er altijd nog Mr Bones, de moordlustige battle droid.

De schrijfstijl is – mede door de derde persoon enkelvoud – vluchtig. Literair hoogstaand is het niet, maar het leest vlot weg. De Nederlandse vertaling helpt hierbij, gezien de obsessie met verzonnen woorden (“herkily-jerkily”) uit het origineel hier verdwenen is. Wel enigszins storend in mijn optiek zijn de vertalingen van vaste termen (rebellenalliantie, squadron Rood, droïden). Maar dat is puur gewenning. Voor wie bekend is met Rebels of de Star Wars comics in het Nederlands, zal het bekende kost zijn.

Kortom, wie benieuwd is naar wat er gebeurde na de originele films, zal zijn vingers niet branden aan Aftermath. Wendig introduceert een rijke cast aan interessante karakters waar we hopelijk nog jaren van kunnen genieten… Te beginnen met de vervolgen Life Debt en Empire’s End, die nog dit jaar zullen verschijnen. Het Keizerrijk is dood, lang leve Star Wars.

Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van Aftermath voor deze review.

Kans maken op Aftermath? Kijk op onze Facebook voor een winactie en maak kans!

Boekreview: Thrawn: Alliances

Thrawn: AlliancesTitel
24 juli 2018Releasedatum

Thrawn Alliances CoverThrawn: Alliances bestaat uit twee losse verhalen die nauw met elkaar verbonden zijn, een verhaal over Commander Thrawn, Anakin Skywalker en Padmé Amidala dat zich tijdens de Clone Wars afspeelt (en waar in het vorige boek naar gehint werd) en een verhaal dat zich voor A New Hope afspeelt met Grand Admiral Thrawn en Darth Vader.

Wanneer Palpatine een verstoring in de Force voelt stuurt hij Grand Admiral Thrawn en Darth Vader naar de rand van het sterrenstelsel om op onderzoek uit te gaan. De twee zijn niet bepaald enthousiast om samen te werken maar Thrawn maakt zich zorgen dat de verstoring die Palpatine voelt ook een gevaar kan zijn voor zijn thuiswereld en stemt dus in om samen met Vader richting Batuu te vertrekken, de planeet waar de twee elkaar jaren eerder, tijdens de Clone Wars, al eens ontmoetten.

Tijdens de Clone Wars krijgt Padmé bericht van haar voormalig handmaiden Duja dat ze mogelijk een geheim wapen van de Separatisten heeft ontdekt. Padmé vertrekt dan ook direct naar Batuu om Duja bij te staan. Daar aangekomen is Duja echter nergens te bekennen, haar schip is verlaten en Padmé gaat op onderzoek uit. Weken later wordt Anakin ongerust omdat hij maar niets van Padmé hoort en vertrekt ook hij richtig Batuu om op onderzoek uit te gaan, hier stoot hij al gauw op Commander Thrawn, van de Chiss Ascendancy, die zijn hulp aanbiedt om Padmé en Duja te vinden waarna ze samen in een groot avontuur terecht komen.

Thrawn: Alliances is niet direct een vervolg op het vorige deel, het verhaal staat geheel op zichzelf en lezers hoeven het eerdere deel dan ook niet gelezen te hebben, of Star Wars Rebels gezien te hebben, om dit verhaal te snappen. De schrijfstijl is grotendeels hetzelfde als we van Zahn gewend zijn, al lijken deze verhalen een stuk vlotter te verlopen dan het vorige boek, met name het Padmé/Anakin/Thrawn verhaal zou zo een Clone Wars verhaallijn kunnen zijn. Net als voorheen krijgen we weer regelmatig een blik in de geest van Thrawn, wanneer hij zijn aandacht op andere wezens of situaties vestigt om zoveel mogelijk informatie op te doen. Een zelfde truck haalt Zahn deze keer ook uit bij Anakin en Darth Vader. In actiescènes duiken we regelmatig in een soort Force visioen waarin beschreven wordt hoe hij de wereld om zich heen ervaart tijdens een gevecht en kort in de toekomst kijkt om bijvoorbeeld blaster schoten te kunnen ontwijken of afweren.

Een andere interessante toevoeging was de First Legion, een elite commando groep binnen de 501st onder het gezag van Darth Vader. Ontzettend groot was hun rol niet, maar ze zijn zeker groots genoeg geïntroduceerd dat we deze groep in de toekomst vaker zullen gaan zien en ik kan me voorstellen dat hier zeker interessante verhalen uit voort kunnen komen. Verder geeft Thrawn: Alliances ons ook weer een opzet naar de Unknown Regions, welke zeker weten een grotere rol gaan krijgen in het Star Wars universum. Evenals een zeker materiaal dat Padmé, Anakin en Thrawn ontdekken tijdens hun avontuur.

Hoewel de verhalen zich in twee verschillende periodes afspelen staan ze niet geheel los van elkaar, er zijn, naast Thrawn en Vader, verschillende connecties tussen de twee. Maar Zahn slaagt er heel goed in om duidelijk te maken in welke tijd de lezer zich bevindt, niet alleen door de hoofdstuk aanduidingen, maar vooral Anakin en Darth Vader geven de lezer een goed houvast ondanks dat veel omgevingen en personages om hem heen gelijk blijven.

Als je Thrawn’s personage in Thrawn ongeloofwaardig en veel te slim vond, dan zal Thrawn: Alliances die mening niet veranderen, maar ik verwacht wel dat meer mensen zich met Thrawn: Alliances zullen vermaken dan met het eerdere deel. Los van Thrawn krijgen we ook een hoop diepgang in de personages van Anakin en Padmé en vooral hun relatie. Ik zou het boek dan ook zeker aanraden.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Alliances voor deze review.

Boekreview: The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976Titel
W.R. MillerAuteur
396Aantal pagina's
Pulp Hero PressUitgeverij
Juli 2018Releasedatum
$ 29,95 (Amazon.com)Adviesprijs

De afgelopen jaren begon het er steeds meer op te lijken dat het einde qua goede ‘original trilogy’ naslagwerken in zicht was. Zowat alles was inmiddels wel belicht en als er dan wat uit kwam waren het vaak gimmicks die de ‘oude wijn in nieuwe zakken’ moesten zien te verkopen.

Hoe anders is dit bij The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 van W.R. (Bob) Miller, een sober boek met een chronologisch overzicht van wat er van 1971 tot en met 1976 op Star Wars gebied is gebeurd.

Ik hoor je nu denken: “1971? Maar Star Wars is toch uit 1977?” Ja, maar in 1971 kwam radiopresentator Terry McGovern (die in A New Hope als stem van een Stormtrooper te horen is) met de term ‘Wooky’, iets wat later door George Lucas vervormd werd tot Wookiee. Dit is slechts één van de vele feiten die de lezer gaat ontdekken.

De manier waarop Miller bij dit boek te werk is gegaan is ‘ziekelijk goed’ en het is direct duidelijk waarom de totstandkoming van deze publicatie vele jaren in beslag heeft genomen. Het aantal bronnen dat hij geraadpleegd heeft is enorm (boeken, magazines, Facebookposts… en ik kan met trots zeggen dat hij ook veelvuldig van door mij afgenomen interviews gebruikt heeft gemaakt) en er gaat geen feit verloren in dit boek dat de eerste van een reeks is.

Zoals gezegd is de kracht en uniekheid van dit boek het feit dat het enorm op de details zit; 396 pagina’s over de jaren voorafgaand aan de allereerste Star Wars film is iets wat nog nooit vertoond is. Dit heeft twee gevolgen: voor de echte Star Wars historicus is het een groot feest met al deze feiten terwijl het voor de casual fan als een droog feitenboek zal aanvoelen wat ook nog eens geen enkele foto of afbeelding bevat (reden hiervan is het feit dat het niet onder de Disney licentie is uitgebracht). Zoals uit onderstaande voorbeelden van enkele pagina’s blijkt is het puur een chronologische uiteenzetting van feiten en uitspraken met bronvermelding en geen vloeiend verhalend geheel.

The Star Wars Historical Sourcebook is een serieus, gimmickloos boek geworden bomvol unieke, nooit eerder gepubliceerde informatie. Ik zou willen zeggen: het werd weer eens tijd.

Overigens hebben toonaangevende personen uit de Star Wars geschiedenis als Gary Kurtz (producer), Charles Lippincott (hoofd marketing), Craig Miller (hoofdredacteur Bantha Tracks) en Lorne Peterson (ILM) zich al lovend uitgelaten wat als een enorme ‘stamp of approval’ gezien kan worden.

Om met de woorden van Gary Kurtz af te sluiten:

“This historical sourcebook is an extraordinarily complete work, annotating almost everything that has been written about the original Star Wars Trilogy (now called Episodes 4, 5, and 6). I have personally found this sourcebook very useful for my own research into questions I am asked in interviews. Bob Miller has done a monumental job on this sourcebook and any true Star Wars fan or scholar must have this work in their collection.”

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 is verkrijgbaar op diverse Amazon sites:

Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de

Boekreview: 100 Things Star Wars

100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They DieTitel
Dan CaseyAuteur
1 mei 2018Releasedatum

100 things Star Wars Cover100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die is min of meer wat de titel zegt, maar niet helemaal. Casey vertelt uiteraard veel meer dan 100 dingen, het boek is opgedeeld in 100 onderwerpen die variëren van de verschillende films en personages tot reisadviezen langs filmlocaties en Rancho Obi-Wan.

Popculture specialist Dan Casey deelt een groot deel van zijn Star Wars kennis met de lezer. Hij begint met een korte introductie van zichzelf en volgt vervolgens met een uitgebreide samenvatting van het Star Wars verhaal tot nu toe. De eerste paar hoofdstukken zijn relatief uitgebreide samenvattingen van alle films van The Phantom Menace tot aan The Last Jedi en Rogue One, vervolgens krijgen we hoofdstukken die om de belangrijkste personages draaien, Luke, Leia, Han, Rey, etc. Elk van deze hoofdstukken bestaan uit wat achtergrondinformatie en een samenvatting van hun rol in het Star Wars verhaal. Wat er op neerkomt dat al deze hoofdstukken samen een aantal keer in herhaling vallen, maar wel een erg uitgebreide samenvatting van alle films vormen. Naast de films behandelt Casey ook hoogtepunten uit The Clone Wars en Rebels. Vervolgens duikt hij in de acteurs achter de personages en leren we van alles over de levens van onder anderen Mark Hamill, Carrie Fisher en Sir Alec Guinness. We leren over hoogtepunten van hun vroege leven tot hun eerste betrokkenheid bij Star Wars en verder.

Naast deze uitgebreide basis leren we ook wat achtergrond uit het Legends universum en wat er daarvan zoal terug gebracht is in de canon verhaallijn. Casey beschrijft het verschil tussen Clone en Stormtroopers, de opbouw en taken van de Jedi Counsill, welke rollen verschillende behind the scenes personen als Ralph McQuarrie, John Williams, John Dykstra, Drew Struzan en Marcia Lucas speelden in de Star Wars wereld en we krijgen een mooie beschrijving van hoe de alom geliefde — of beruchte? — Star Wars Holiday Special tot stand kwam.

Casey heeft ook een mooi lijstje gemaakt van filmlocaties uit de verschillende films die gemakkelijk te bezoeken zijn, zoals de filmlocatie van Mos Eisley en Hotel Sidi Driss dat dienst deed als de woning van de familie Lars in Tunesië, de bossen van Endor in Californië en Engeland, het dorpje in Noorwegen dat de locatie voor veel scenes op Hoth was en het Paleis van Caserta in Italië, dat zich voordeed als het koninklijke paleis van Naboo. Andere locaties die elke fan eens zou moeten zien zijn Skywalker Ranch, hoewel een rondleiding regelen hier wat lastiger is dan in de bossen van Californië, en Rancho Obi-Wan, de grootste private collectie Star Wars memorabilia ter wereld, waar oud Lucasfilm medewerker Steve Sansweet je tijdens een urenlange rondleiding van alles kan vertellen over de zeldzaamste en gekste collectables in zijn verzameling.

Ook organisaties als de 501st Garrison, Rebel Legion en Droid Builders worden besproken, zo vertelt Casey wat over de manier waarop leden tewerk gaan in het bouwen van kostuums, rekwisieten en droids en hoe men deze onder anderen inzet voor goede doelen en fan evenementen.

Dan Casey is van nature een persoon met vrij veel humor en een eigen stijl, mensen die bekend met hem zijn zullen dan ook niet anders kunnen dan zijn stem in hun hoofd horen bij het lezen van dit boek. Het boek bevat een vrij hog aantal grappen en woordspelingen die de hoeveelheid informatie wat makkelijker te verteren en minder droog maken, maar er zullen best wat mensen zijn die zijn droge humor niet altijd kunnen waarderen.

Momenteel ligt de tweede uitgave van dit boek in de winkels, een ”Revised and Updated” versie vergeleken met de vorige uitgave die vóór The Force Awakens uit kwam. De huidige kwam vóór Solo: A Star Wars Story uit en bevat dus een aantal hoofdstukken over de gebeurtenissen en personages uit The Force Awakens, The Last Jedi en Rogue One die in de eerste editie niet aanwezig waren. Een minpuntje is wel dat men helaas niet de moeite genomen heeft om het complete boek nog eens te controleren op opmerkingen die inmiddels niet meer kloppen, zo worden er hier en daar opmerkingen gemaakt over geruchten over een mogelijk aankomende jonge Han Solo film, die bij het schrijven van de herziene versie natuurlijk al lang en breed aangekondigd was. Desalniettemin is 100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die een uitgebreide verzameling van (veel meer dan 100) dingen die voor Star Wars fans interessant zijn om te weten, uiteraard zullen een hoop dingen voor die-hard fans oud nieuws zijn, maar men kan niet ontkennen dat dit een leuke en handige verzameling is. Hoewel een herziene verzie na Episode 9 misschien logischer was geweest.

Met dank aan Triumph books voor het beschikbaar stellen van 100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die voor deze review.