Boekreview: Solo A Star Wars Story

Solo: A Star Wars Story Expanded EditionTitel
Mur LaffertyAuteur
4 september 2018Releasedatum

Solo: A Star Wars Story Expanded Edition is de novelizatie van de nieuwste film in de Star Wars wereld. Net als de novelizatie van The Last Jedi heeft ook deze de ondertitel ‘Expanded Edition’ meegekregen wat aangeeft dat het boek meer met de lezer deelt dan de film deed. Zo krijgen we naast de interne gedachtes en monologen ook nieuwe scenes onder ogen. Scenes die uit de film geknipt zijn (maar wel als bonus materiaal op de home release te vinden zijn) zijn wel aanwezig in het boek, maar we krijgen ook compleet nieuwe scenes en terugblikken naar de levens van onder anderen Han Solo, Qi’ra, Beckett en Val.

Zoals je van een novelizatie mag verwachten is het boek bijna geheel trouw aan wat we in de film zien en geeft het de lezer een beter beeld van de gebeurtenissen. De toevoeging van de gedachtes van personages is altijd interessant om hen en hun motivaties beter te begrijpen. Waar de novelizatie zijn waarde echter nog verder omhoog schuift is in de toegevoegde scenes. Han en Qi’ra’s vlucht door de straten van Corellia is een leuke toevoeging, maar het is duidelijk waarom die uit de film weg gelaten is om tijd te winnen. Qi’ra’s perspectief nadat ze door Moloch in de kraag gevat wordt en terug gebracht wordt naar Lady Proxima en de korte beschrijving van haar leven tussen Han’s vertrek en hun hereniging op Dryden’s jacht maken Qi’ra een veel rijker personage en maken haar motivaties en acties in het latere deel van het verhaal veel geloofwaardiger.

Ook de hoofdstukken waarin we meer over het verleden van Val en Beckett te weten komen zijn geweldige toevoegingen die beide personages veel meer diepgang geven. Ze maken het verlies van Val nog groter en doen mij verlangen naar een compleet boek over de avonturen van deze schavuiten. Het moment waar Qi’ra en L3 in de cockpit van de Millennium Falcon met elkaar spreken is in het boek een heel stuk langer en vele malen interessanter. Ik had hun gesprek heel graag op deze manier in de film terug gezien. En om bij L3 en de Falcon te blijven, in het boek wordt uitgebreid vertelt wat er met L3 gebeurt wanneer zij opgenomen wordt in de Falcon, hoe zij dit ervaart en er, na wat protest, uiteindelijk vrede mee heeft. Ook het afscheid tussen Lando en L3 zorgt voor wat meer emotie en een waardiger einde voor de excentrieke droid.

Naast deze toevoegingen zijn er ook een aantal dingen die we niet veel tegen komen in het boek, zoals beschrijvingen. Wie het boek leest na de film gezien te hebben zal het wellicht niet erg opvallen, maar Lafferty besteedt maar weinig aandacht aan het beschrijven van personages en vooral locaties. Ik heb het idee dat mensen die enkel het boek lezen een heel ander beeld hebben dan wat we in de film terugzien. De summiere beschrijvingen hebben uiteraard het voordeel dat het boek wat sneller weg leest, maar ik vind het persoonlijk toch altijd wel fijn als het een en ander beschreven wordt.

Los van het verhaal bevat het boek net als de novelizaties van The Force Awakens en The Last Jedi ook een aantal glossy pagina’s met foto’s uit de film die vergezeld worden door een korte samenvatting van het verhaal. Dit in combinatie met de stofomslag, die er uit ziet als een oud gekreukeld en beschadigd boek, geven het geheel een leuke sfeer en maken het een boek dat je af en toe nog eens van de plank pakt om rustig te bekijken. Zeker een aanrader voor de fans en mensen die wat meer diepgang in het verhaal willen.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Solo: A Star Wars Story Expanded Edition voor deze review.

Boekreview: A Vader Family Sithmas

A Vader Family SithmasTitel
5 oktober 2021Releasedatum

A Vader Family Sithmas CoverA Vader Family Sithmas is het nieuwste deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014), Darth Vader and Friends (2015) en Rey and Pals (2019). En zoals we inmiddels van deze serie mogen verwachten is ook dit weer een pareltje vol humor en schattige tekeningen, maar deze keer helemaal in kerstsfeer. De hele reeks is gericht op kinderen maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina, of soms dubbele pagina, een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (bekende gezichten uit de eerste drie Star Wars films) zijn in deze wereld allemaal bevriend en beleven grappige avonturen, zo zien we Leia in de Tantive IV een bericht in R2-D2 opnemen, R2 op Tatooine landen en een feestgroet-hologram bij Obi-Wan afleveren. We zien Darth Vader in zijn meditatiekamer bezocht worden door Force Ghost Ob-Wan alsof ze Scrooge en één van de geesten uit A Christmas Carol zijn. En wijzen Luke en Leia een dennenboom aan terwijl Darth Vader met zijn Lightsaber klaar staat hem om te hakken.

A Vader Family Sithmas - Interne pagina's

Brown tekent met stiften in een vrij simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er met zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en wezens zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Alle personages zijn in één oogopslag te herkennen en ondanks de minimalistische stijl zijn de gezichtsuitdrukkingen heel pakkend.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste drie Star Wars films zullen genieten van Brown’s  kerstversie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van dit deel uit de boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van A Vader Family Sithmas voor deze review.

Boekreview: Star Wars Visions: Ronin

Star Wars Visions: RoninTitel
Emma Mieko CandonAuteur

Star Wars Visions: Ronin CoverStar Wars Visions: Ronin, van debuterend Star Wars auteur Emma Mieko Candon, is een uitbreiding van de wereld uit de Star Wars: Visions short film The Duel, welke geproduceerd werd door de Japanse animatiestudio Kamikaze Douga. Het boek begint met datzelfde verhaal, alleen uitgebreider omdat we deze keer ook de gedachtegangen van de mysterieuze Ronin en de bandieten leider, Kouru, meekrijgen. En dat feit maakt het verhaal gelijk al een stuk interessanter, want de gedachten van de Ronin, zijn niet alleen die van hem. We leren al heel snel dat hij een stem in zijn hoofd heeft die hem van planeet naar planeet laat reizen, opzoek naar Sith die hij stuk voor stuk ombrengt. Na de gebeurtenissen van The Duel leren de Ronin en zijn astromech droid B5-56 een groep kleurrijke reizigers kennen waar ze mee op pad gaan. Ze vergezellen Fox, Chie en piloot Ekiya op hun schip de Poor Crow en gaandeweg leren we wat hun doelen zijn en waarom ze de Ronin nodig hebben.

Als je geen Disney+ account hebt en The Duel dus nog niet hebt kunnen bekijken is dat helemaal niet erg om dit boek te snappen, de complete aflevering wordt, met een extra dimensie, uit de doeken gedaan waardoor je niets mist.

Candon pakt de wereld op die in The Duel geïntroduceerd is en breidt deze wereld ontzettend ver uit, waar The Duel ons alleen een glimp geeft van een groep bandieten en verwijzingen naar de Empire, zet Candon een uitgebreide en uitgedachte wereld neer, met een geschiedenis en nieuwe regels voor bekende aspecten van de Star Wars wereld.

In deze wereld zijn de Jedi niet zozeer goed, en de Sith niet zozeer slecht, het steekt hier allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Na de oorlog werken de Jedi voor de Empire, maar ze zijn niet een enkele groep zoals we gewend zijn, de Jedi bestaan uit kleinere groepen die elk geleid worden door een Lord, en die allemaal hun eigen doelen hebben. De Sith zijn voormalig Jedi die zich niet konden vinden in de idealen van de Jedi en Empire en hun eigen weg gegaan zijn en enkel nog voor zichzelf werken. Op een gelijksoortige manier is ook de Force een stuk minder gedefineerd, de Light en Dark side zijn niet zozeer goed en slecht maar enkel twee aspecten van dezelfde kracht. Beide helften van de Force worden in combinatie met elkaar en in harmonie gebruikt om de gewenste resultaten te behalen.

George Lucas baseerde veel van Star Wars op Japanse verhalen en films zoals Akira Kurosawa’s The Hidden Fortress, en Candon maakt met Ronin die cirkel rond. De wereld is in grote maten geïnspireerd door Japanse landschappen, gewoontes en voorwerpen. Ook namen, voedsel en de manier waarop de Force uitgebeeld wordt leunen hevig op de Japanse cultuur. Personages dragen Kimono’s en de Jedi zijn min of meer Samurai, wat ook de naam van het boek en de aanduiding van de hoofdpersoon aangeeft. Een Ronin was een Samurai zonder meester, exact wat de Ronin in dit verhaal ook is.

De Ronin | © starwars.com

De Ronin | © starwars.com

Het verhaal dat Ronin vertelt is erg interessant, de personages zijn goed opgezet en voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen geschiedenis en motivatie en er is meer diversiteit dan we tot dusver in Star Wars gezien hebben. Het avontuur dat de bemanning van de Poor Cow beleeft is spannend en fantasierijk, maar ik heb het idee dat het Star Wars jasje het verhaal meer schaadt dan het helpt. Ik denk dat ik meer van het verhaal genoten had als het een compleet opzichzelfstaand verhaal was geweest. Candon heeft de Star Wars wereld zo ver verdraaid dat die sfeer compleet verdwenen is en benamingen als The Empire, Jedi, Sith en Kyber eigenlijk het enige is dat er van Star Wars overgebleven is. Verander Jedi en Sith naar twee andere namen en benoem de Force als magie en je hebt wat mij betreft een ijzersterk science fiction fantasy verhaal met een Japanse sfeer. In de huidige staat lijkt het enkel, onsuccesvol, te willen meeliften op een bekende franchise, wat in mijn ogen doodzonde is.

Candon’s schrijfstijl is erg prettig, de teksten lezen fijn weg en er is genoeg interessante beschrijving van locaties en gebeurtenissen om je goed in te kunnen leven in het verhaal. Wel wordt het af en toe wat verwarrend, veelal omdat een aantal personages geen echte naam hebben en elk personage die personen in gedachte zelf een naam geeft. Hierdoor worden de Ronin en Fox bijvoorbeeld in het boek om en om aangeduid met verschillende namen waardoor je, vooral in het begin, soms even goed moet nadenken wat er nu eigenlijk gaande is.

De 12 uur en 20 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door acteur Joel de la Fuente. Hij heeft een geweldige stem voor dit soort dingen, rustgevend en duidelijk verstaanbaar, en hij stopt een toepasselijke lading emotie in zijn performance waar nodig. In tegenstelling tot wat we van bijvoorbeeld Marc Thompson of January LaVoy gewend zijn gebruikt De la Fuente minder extreme stemmen voor de verschillende personages. Waar je bij Thompson soms denkt dat er een grotere cast aan het werk is, is het in Ronin heel duidelijk dat er maar één persoon leest, maar dat is helemaal niet erg omdat hij genoeg variatie in zijn stem brengt om duidelijk te maken wie er aan het woord is. In de eerste paar uur kreeg ik wel steeds de kriebels van zijn uitspraak van sommige namen, waar hij normaal geheel zonder accent spreekt geeft hij namen als Ronin en Kouru wel een Japanse uitspraak, waardoor het allemaal wat overkomt als een toerist die één keer een weekje in Spanje geweest is en Barcelona alleen nog maar kan uitspreken als Bathelona. Maar dat went snel genoeg. Er zijn zoals gebruikelijk weer de nodige geluidseffecten en achtergrond muziek aanwezig. Wel horen we minder traditionele Star Wars muziek en meer muziek met Japanse sfeer.

Ik heb me uitstekend vermaakt met het verhaal en ik zou het dan ook volmondig aanraden aan mensen die van The Duel genoten hebben. Het verhaal staat verder helemaal los van de rest van Star Wars, dus het is geen verplichte kost. Sprak The Duel je niet aan, of richt je je liever alleen maar op de ”belangrijke” verhalen, dan kun je dit boek prima links laten liggen.

Met dank aan Del Rey en Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars Visions: Ronin voor deze review.

eBoek