Boekreview: Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One: A Star Wars StoryTitel
16 december 2016Releasedatum

Rogue One: A Star Wars Story - CoverRogue One: A Star War Story… tja, over het verhaal zal ik niet veel meer uit hoeven te leggen neem ik aan. Net als in de film, die afgelopen december in premiere ging, draait dit boek om Jyn Erso en haar team rebellen en vrijheidsvechters. Het boek is heel trouw aan de film, maar in tegenstelling tot sommige andere novelisaties krijgen we in Rogue One wat meer informatie dan we in de film kregen. Zo krijgen we natuurlijk een kijkje in de gedachten van de personages waardoor motivaties die in de film niet helemaal naar voren kwamen een stuk duidelijker worden. De gevoelens die Jyn voor haar vader heeft, Cassian’s interne strijd wanneer hij klaar zit om Galen neer te schieten. Stuk voor stuk meeslepend en intrigerend.

Maar hier en daar krijgen we ook compleet nieuwe scenes die we niet in de film zien. Zo lezen we communicatie tussen Galen Erso en de Engineering Operations Manager van het Death Star project. In dit gesprek draagt Galen een aantal mogelijke oplossingen aan voor een probleem met het lekken van overtollige radiatie na gebruik van het superwapen. Het project loopt al ver achter op schema en de meeste oplossingen die Galen aandraagt zijn voor de Engineerings Operations Manager snel genoeg. Na wat getouwtrek wordt de manager het zat en drukt hij er een plan door om een aantal schachten aan te leggen die de overtollige radiatie de ruimte in leiden… Maar omdat hij nogal geïrriteerd raakt en dit allemaal zo snel mogelijk afgehandeld wil hebben, stond hij niet stil bij de gevolgen die deze beslissing zouden kunnen hebben. Het was erg leuk en interessant om te zien hoe Galen deze man op een hele slimme manier manipuleert en de situatie helemaal naar zijn hand zet.

Ook krijgen we in de loop van het verhaal op natuurlijke wijze wat informatie die verre van noodzakelijk is, maar die wel leuk is om te weten. Zo verteld Freed dat Jyn in het werkkamp op Wobani een straf van 20 jaar uitzit. Terwijl iedereen weet dat niemand het langer dan 5 jaar levend uithoudt in dat kamp. En de knuffels van de Jonge Jyn op Lah’mu? Die hebben allemaal een naam. Zo heet haar Stormtrooper pop heel toepasselijk ”Stormy”.

Baze en Chirrut, De Guardians of the Whills, zijn in het boek bijna net zo mysterieus als in de film, hoewel er wel een tipje van de sluier opgelicht wordt wat betreft het verleden van deze Guardians.

Alexander Freed weet het verhaal heen netjes neer te zetten. Het verhaal is erg vlot beschreven waardoor het lekker weg leest. Maar toch weet hij wel erg veel informatie met de lezer te delen, zonder dat het tempo hier onder lijdt. Zelfs bij het gevecht op Scarif, weet Freed het tempo vrij vlot te houden, terwijl hij toch heel veel informatie geeft die de lezer nodig heeft om te snappen wie waar op welk moment bezig is. Dit weet hij zo te doen dat alles voor de lezer duidelijk is, zonder dat het verwarrend wordt of het tempo omlaag zakt.

Hoewel het verhaal van Rogue One voor de meeste fans al helemaal bekend is, is het boek zeker de moeite waard om eens door te nemen, de gedachtegangen van de personages geven een nieuwe en hele interessante kijk op de gebeurtenissen uit de film.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Rogue One: A Star Wars Story voor deze review.

Boekreview: Victory’s Price

Victory's PriceTitel
2 maart 2021Releasedatum

Victory's Price CoverVictory’s Price  is het derde deel in de Alphabet Squadron trilogie van Alexander Freed. Het boek pakt de draad min of meer direct na de gebeurtenissen in Shadow Fall weer op. Na de dood van Caern Adan is er een nieuwe leider nodig voor Alphabet Squadron en Generaal Hera Syndulla promoveert Wyl Lark naar deze positie. Wyl, de zachtaardige jongen die een hekel heeft aan conflict stuurt nu zijn team aan in een wanhopige strijd tegen het elite TIE fighter team van Soran Keize. En Wyl zou Wyl niet zijn als hij niet een manier zou vinden om de tegenpartij te humaniseren. Eerder deed hij al pogingen om via de radio tegen de piloten van Shadow Wing te praten, maar hij draait de knop in Victory’s Price naar 11 en geeft zowel zijn team als Shadow Wing een hele nieuwe kijk op hun vijanden.

Soran Keize, de leider van de 204th Imperial Fighter Wing, beter bekend als Shadow Wing, was in Shadow Fall een relatief ééndimensionaal personage met weinig diepgang. In Victory’s Price komt hij echter vele malen beter uit de verf. Zijn doel is duidelijker en zijn motivatie vooral menselijk en begrijpelijk. Freed zet met Keize een geloofwaardige antagonist neer die oprecht gelooft dat hij doet wat het beste is voor de bevolking van het sterrenstelsel en vooral de troepen onder zijn gezag.

Het verhaal van Yrica Quell is uiteraard nog niet voorbei, aan het einde van Shadow Fall zagen we haar Alphabet Squadron verlaten en terugkeren naar Shadow Wing. In Victory’s Price volgen we haar gedurende haar nieuwe, zelf toegekende, missie die haar leven meermaals op het spel zet. Hoewel we in de eerdere twee boeken al vaker op Yrica focuste en in haar psyche doken, gaat Freed hier nog een stuk verder en krijgt ze nog veel meer diepgang dan verwacht, Yrica’s verhaal is de uitblinker in deze trilogie en kan niet anders beschreven worden dan als een achtbaan van emoties en gevoel.

Hera Syndulla heeft deze keer een veel grotere rol dan in de voorgaande boeken. Zij stuurt haar maanschappen niet alleen aan, ze is de drijfveer achter hun ontwikkeling en motivatie. Ook krijgen we hier eindelijk een antwoord op wat Hera’s rol tijdens de Slag om Jakku was en de zin ”A Star Destroyer wasn’t meant to be operated with a crew of one, but Hera had always enjoyed a challenge” geeft een aardig beeld van hoe ver Hera gaat in haar strijd tegen het kwaad, en die zin zal mij denk ik altijd bijblijven.

Al blijft het nog altijd een mysterie waar Jacen rondhangt terwijl zijn moeder haar troepen leidt. Er wordt meermaals naar hem verwezen, maar hij blijft tot dusver uit de spotlight.

De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory's Price. Artwork door Jeff Langevin.

De covers van Alphabet Squadron, Shadow Fall en Victory’s Price. Artwork door Jeff Langevin.

De schrijfstijl van Freed is erg prettig, hoewel hij overal goed de tijd voor neemt leest het 460 pagina’s tellende boek net als de voorgaande delen erg vlot weg. Waar Freed ook hier weer in slaagt is het overzichtelijk en begrijpelijk houden van de ruimtegevechten, die zijn in tekst lang niet altijd makkelijk te volgen, maar Freed houdt het gelukkig altijd vrij overzichtelijk. Daarnaast is hij ook altijd goed geweest in het schrijven van personages en de emotionele baggage die deze personages met zich meedragen en dat is ook hier zeker aan de orde. We duiken in Victory’s Price nog dieper in de leden van Alphabet Squadron en Shadow Wing dan voorheen en dat zorgt voor een ontzettend realistisch beeld van de situatie en maakt het mogelijk om mee te leven met personages aan beide kanten van het conflict. De ontwikkelingen van de hoofdpersonages gedurende de hele trilogie geven voldoening en Freed heeft met de Alfabet Squadron trilogie een verhaal neergezet dat redelijk hoog op de ladder van geweldige boeken staat en waarschijnlijk nog jaren lang relevant zal blijven.

Het audioboek dat door Audible uitgegeven wordt is voorgelezen door January LaVoy (Alphabet Squadron en Shadow Fall werden voorgelezen door Saskia Maarleveld en Carol Monda) en zij doet weer haar uiterste best om elk personage een unieke stem te geven zonder dat te forceren. Over het algemeen slaagt ze daar prima in al lijken de stemmen van Wyl en Nath af en toe in elkaar over te lopen. De productie is verder weer van topkwaliteit, er zijn hints van bekende en nieuwe muziek, er zijn genoeg audio effecten om het geheel wat dynamiek te geven maar deze staan het verhaal nooit in de weg. Zo zijn motorgeluiden van ruimteschepen soms wat aanwezig waardoor ze afleiden of zelfs ronduit irritant worden, in Victory’s Price is dat zeker niet het geval. Wanneer piloten over de radio tegen elkaar spreken maakt de modulatie van de stem dat altijd goed duidelijk, zonder dat de stem moeilijk te verstaan wordt en dat geeft het erg veel sfeer. Het audioboek is wat mij betreft een prima manier om van dit verhaal te genieten.

Victory’s Price is een passend eind van de trilogie, het springt van gedurfde acties in de cockpits van starfighters, naar de emotionele tol die het deelnemen aan een oorlog eist van hen die er in vechten, naar connecties die wezens maken wie ze zijn. De Alphabet Squadron trilogie is wat mij betreft een pareltje in de Star Wars boekenwereld.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Alphabet Squadron: Victory’s Price en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.

Boekreview: LEGENDS: The Last Command

The Last CommandTitel
April 1993 / 27 augustus 2020Releasedatum

The Last Command Cover

The Last Command  is het derde deel in de eerste Thrawn trilogy van Timothy Zahn. Er zit enkele maanden tussen Dark Force Rising en deze afsluiter van het verhaal. Thrawn heeft ontdekt hoe hij de Spaarti Cloning Cilinders van Palpatine op hoge snelheid kan laten werken en is een klein leger aan het maken om zijn Katana Fleet te bemannen en de macht over het sterrenstelsel over te nemen. Het is hem ondertussen ook pijnlijk duidelijk dat zijn plannen en die van Joruus C’baoth niet op één lijn liggen. C’baoth is inmiddels vele malen sterker geworden in de Force dan hij in Heir to the Empire en Dark Force Rising was, ziet zichzelf als rechtmatige heerser van het sterrenstelsel en heeft momenteel alleen nog oog voor de Skywalker familie. Hij moet en zal Luke, Leia en de net geboren tweeling, Jacen en Jaina, in zijn macht krijgen en ze opleiden tot wat een Jedi in zijn ogen hoort te zijn.

Thrawn heeft een aantal asteroïden met stealth technologie onzichtbaar gemaakt en deze in een baan om Coruscant gebracht, waardoor het voor de kopstukken van de New Republic onmogelijk is de planeet te verlaten. Leia, Winter, Bel Iblis en Talon Karrdes slicer Ghent gebruiken hun tijd als gevangen dus maar nuttig om eindelijk de geheimzinnige Delta Source spion die zich al tijden in het paleis bevindt op te sporen en onschadelijk te maken. De onthulling van de spion is verrassend maar ook enigszins anticlimactisch, na er in de vorige twee boeken erg vaak over gehoord te hebben.

Han, Chewie, Lando en de droids zijn ondertussen onderweg naar Wayland om daar de cloning faciliteit van Thrawn te vernietigen terwijl Luke en Mara Jade het hier uiteindelijk opnemen tegen C’baoth en de kloon die hij van Luke gemaakt heeft. Mara heeft een grotere rol dan ze in de eerdere twee boeken had, mede doordat de titel van het boek slaat op de subliminale opdracht die Palpatine in haar geest geplaatst heeft. De manier waarop Zahn het voor Mara mogelijk maakt om deze opdracht uit te voeren is leuk bedacht, al is het iets dat je al van mijlenver ziet aankomen. Maar dat mag de pret niet drukken.

Deel één en twee van deze trilogie voelden echt als een eerste en tweede deel van een groter verhaal, maar deel drie heeft wat meer elementen die het ook wat sterker op zijn eigen benen laat staan. Het is uiteraard wel de afsluiter van de trilogie waarbij verschillende verhaallijnen afgesloten worden, terwijl andere juist open blijven om later verder uitgediept te kunnen worden. Een aantal van de verhaallijnen zijn wat schaars gebruikt en lijken niet meer dan opties voor latere verhalen te zijn, in tegenstelling tot belangrijke elementen van dit verhaal.

Net als de eerste twee delen vertrouwt ook The Last Command jammer genoeg heel erg op toevalligheden om onze helden te helpen. Het gebeurt in de gehele trilogie naar mijn mening te vaak dat personages toevallig op dezelfde plek terecht komen of er iets buiten hun weten om gebeurt en het verhaal daardoor voortgezet kan worden.

De progressie van C’baoth voelt gedurende de hele trilogie ook wat geforceerd en ongeloofwaardig, hij groeit per boek exponentieel in zijn Force krachten zonder dat daar een duidelijke reden voor lijkt te zijn. In The Last Command lijkt hij sterker te zijn dan Palpatine en Yoda samen. Zijn geestelijke gesteldheid gaat juist de andere kant op, maar dat wordt verklaard door de kloontechniek. Deze veranderingen in zijn personage maken hem een wat onvoorspelbare antagonist die spontaan van locatie veranderd, ogenlijk alleen om een nieuwe confrontatie een interessantere setting te geven.

Thrawn is minder onvoorspelbaar, zijn personage blijft gedurende de drie boeken vrijwel gelijk, maar in het grote plaatje is hij een minder gevaarlijke vijand dan deze ”Thrawn trilogie” in eerste instantie zou doen geloven. De ontknoping van de situatie tussen hem en de Noghri en de rol die Leia daarin speelt geeft voldoening voor die verhaallijn maar is als einde voor Thrawn net zo anticlimactisch als de Delta Source onthulling.

Het meest interessante aan het verhaal is misschien wel het stukje waarin Luke zijn twijfels uitspreekt over het trainen van zijn nieuwe neefje en nichtje. Hij is bang dat hij niet goed genoeg is om ze op een goede en veilige manier te trainen, wat de reden is dat hij in eerste instantie achter C’baoth aan gaat. Deze gedachte spiegelt ook mooi met de Luke die we later in The Last Jedi leren kennen.

Al met al ben ik nog steeds van mening dat de LEGENDS Thrawn trilogie te veel lof krijgt voor wat het is. Als eerste stap in de grotere Star Wars wereld was het in de jaren 90 een hele goede stap, maar met het oog op alle verhalen die er de afgelopen dertig jaar uitgekomen zijn verbleekt hij heel erg tussen de pareltjes die we sindsdien gekregen hebben. Maar dat neemt niet weg dat deze boeken zeker vermakelijk zijn en ook natuurlijk een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de LEGENDS verhalen.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: The Last Command voor deze review.

Boekreview: Into the Dark

Into the DarkTitel
2 februari 2021Releasedatum

Into the Dark CoverInto the Dark is het derde boek in de High Republic reeks. Het begint vlak voor de gebeurtenissen van Light of the Jedi, wanneer Padawan Reath Silas met drie andere Jedi op weg gaat naar Starlight Beacon. Onderweg wordt hun schip, net als velen anderen, door de Great Disaster gedwongen Hyperspace te verlaten en moeten ze in een, voor hun, onbekend gebied van het sterrenstelsel afwachten tot het weer veilig is om verder te reizen. Samen met een aantal andere schepen zoeken ze bescherming in een ”verlaten” ruimtestation. Eenmaal in het station steken er verschillende problemen de kop op, niet alle reizigers die aangekomen zijn in het station zijn vredelievend en de Jedi voelen een vreemde aanwezigheid in de Force en gaan op onderzoek uit. Ook komen de Nihil om de hoek kijken en worden we geïntroduceerd aan een andere grote nieuwe dreiging, de Drengir.

Het verhaal wordt verteld vanuit de belevingen van de vier hoofdpersonen, Reath, twee andere Jedi, Cohmac Vitus en Orla Jareni, en Affie Hollow, één van de piloten van het vrachtschip waarmee ze reisden. Het kost in het begin wat moeite om de vrij grote hoeveelheid personages uit elkaar te houden, maar ze hebben allemaal compleet verschillende persoonlijkheden en bewegen zich vooral in kleinere groepjes waardoor dat al vrij snel makkelijker wordt.

Reath heeft zijn leven tot nu toe vooral op Coruscant doorgebracht en is helemaal op zijn gemak in de Archives in de Jedi tempel. Maar zijn meester, Jora Mali, die we in Light of the Jedi ontmoetten, heeft een positie op Starlight Beacon aangenomen, mede omdat volgens haar de verandering in routine en omgeving goed zal zijn voor Reath’s ontwikkeling. Reath zegt aan het begin van het boek Coruscant vaarwel en is onderweg naar Starlight Beacon als hij met zijn reisgenoten strandt op het verlaten ruimtestation. De vier Jedi vinden hier een aantal standbeelden waar de Dark Side sterk omheen hangt en ze hebben het idee dat deze standbeelden gebruikt worden om een Dark Side entiteit gevangen te houden. Ze besluiten de beelden naar de tempel op Coruscant te brengen, wat potentieel nog meer problemen oplevert dan de Great Disaster deed.

Affie Hollow is een van de piloten van de Vessel, het schip dat de Jedi ingehuurd hebben om ze naar Starlight Beacon te vervoeren. Affie is de geadopteerde dochter van de leider van de Byne Guild en vliegt al twee jaar met spice-enthousiast Leox en levende steen Geode rond om de kneepjes van het vak te leren om later de leiding over de Guild over te kunnen nemen. Eenmaal gestrand op het ruimtestation ontdekt zij echter dat dit station voor de Byne Guild niet onbekend is en ze het voor onbekende doeleinden gebruiken. Affie gaat op onderzoek uit en komt van alles over haar adoptiemoeder en de Guild te weten dat haar helemaal niet aanstaat.

Orla Jareni is wat mij betreft het interessantste personage in het boek. Ze heeft net besloten om voorlopig als Wayseeker door het leven te gaan. Een Jedi Knight die zich tijdelijk niet door de regels van de Jedi Council laat leiden. Wayseekers hebben tijd nodig om zichzelf en hun connectie met de Force te herontdekken. Sommigen mediteren maanden- of jarenlang op een bergtop, anderen besluiten een tijdje als vrijheidsvechters voor onderdrukte volken op te komen. En weer anderen worden een muzikale sensatie op Alderaan (laat het boek over die Jedi maar komen!). Orla is vooral opzoek naar een doel in haar leven en wil er na de opening van Starlight Beacon op uit trekken.

Orla en Cohmac waren samen Padawans en ondernamen 25 jaar eerder een missie om twee gegijzelde staatshoofden te redden, dit verhaal wordt in flashbacks tussen het hoofdverhaal door verteld en die gebeurtenissen geven meer gewicht aan hun beslissingen in het hoofdverhaal en Orla’s beslissing om Wayseeker te worden. Dit verhaal is op zichzelf interessant maar wat vluchtig uitgewerkt en doordat het in stukken opgedeeld is komt het wat mij betreft niet helemaal tot zijn recht. Dit had het misschien beter gedaan als een comic zodat de lezer zich er meer in had kunnen verdiepen terwijl het hoofdverhaal van Into the Dark minder rommelig was geweest, want ook zonder de flashbacks gebeurt er al meer dan genoeg.

We zagen het "verlaten" ruimtestation in 2019 al in de The Rise of Kylo Ren comic van Marvel.

We zagen het “verlaten” ruimtestation in 2019 al in de The Rise of Kylo Ren comic van Marvel.

Into the Dark is een Young Adult boek, gericht op lezers van 12 tot 18 jaar. Gray’s schrijfstijl is dan ook relatief eenvoudig, maar dat wil niet zeggen dat het boek niet emotioneel heel zwaar is. De personages hebben met heel veel verlies, verdriet en verraad te maken en we krijgen als lezer een eersterangs stoel voor het schouwspel dat hun emoties heet. Tel daarbij de ronduit angstaanjagende Drengir, en de dreiging die zij in de toekomst kunnen vormen, op en maar weinig mensen zullen dit als een ”boek voor kinderen” zien. Los van het verhaal worden er ook nog eens een heleboel interessante ideeën en weetjes gedeeld die het hoofd van menig fan zullen doen tollen met vragen. Zo zijn er verwijzingen naar een Old Republic, de Sith Empire, de Sith Shrine onder de Jedi tempel op Coruscant, en maken de Jedi in deze tijdsperiode vaak genoeg gebruik van de Jedi Mind Trick om je te doen afvragen hoe het manipuleren van andermans gedachten goed te praten valt voor iemand aan de Light side van de Force. Helemaal omdat Jedi Council lid Master Adampo reflecteert op de reden van het bestaan van de Jedi Order. De gaven van de Jedi dienen enkel gebruikt te worden om anderen te helpen, het is de taak van de Jedi Order om er voor te zorgen dat de Jedi zich niet door hun gaven laten verleiden maar het sterrenstelsel en de Force verrijken met een onbaatzuchtig bestaan.

Wat ook een vermelding waard is is de Kyber Arch. Een boog in een van de meditatieruimtes van de Jedi Tempel die opgebouwd is uit de Kyberkristallen uit de Lightsabers van overleden Jedi. De beschrijving van de boog en hoe Jedi deze in hun meditatie gebruiken is adembenemend en ik zie deze graag een keer in een visueel medium terug om er echt een goed beeld van te krijgen.

Alles bij elkaar is Star Wars: The High Republic: Into the Dark zeker een aanrader.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Into the Dark voor deze review.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Light of the Jedi en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.

Boekreview: A Test of Courage

A Test of CourageTitel
Petur AntonssonIllustrator
5 januari 2021Releasedatum

Light of the Jedi CoverA Test of Courage is het tweede boek in de High Republic reeks en speelt zich gelijktijdig af met Light of the Jedi. Om precies te zijn na de Great Disaster waar Light of the Jedi mee begint, maar voor de opening van Starlight Beacon, waar Light of the Jedi mee eindigt. Deze twee boeken bevatten geen grote spoilers voor elkaar, en ze zijn prima los van elkaar en in elke volgorde te lezen. Maar het is aan te raden om Light of the Jedi eerst te lezen voor je aan A Test of Courage begint. De great disaster komt in Light of the Jedi uitgebreid aan bod terwijl er hier enkel naar gehint wordt. En alle informatie over die gebeurtenis weten maakt de omstandigheden in A Test of Courage wat begrijpelijker, maar het is zeker niet nodig om dit boek te snappen.

We volgen een vijftal personages. Vernestra ”Vern” Rwoh, een 16-jarige Mirialan Jedi Knight, die als eerste sinds lange tijd al op de jonge leeftijd van 15 jaar naar de rang van Knight steeg. Hoewel Vern zich prima weet te redden als Jedi Knight heeft ze uiteraard regelmatig twijfels over haar eigen kunde en prestaties.

Imri Cantaros is een Jedi Padawan die met 14 jaar iets jonger is dan Vern, maar veel meer moeite heeft om zichzelf te ontwikkelen naar de hoge standaarden die van Jedi verlangd worden. En de gebeurtenissen in A Test of Courage maken het voor hem niet makkelijker.

Honesty Weft is de 12-jarige zoon van een ambassadeur van de planeet Dalnan. Ook hij heeft het niet makkelijk en de gebeurtenissen in dit boek veranderen zijn leven voorgoed.

Avon Starros is de 12-jarige dochter van een Republic senator (en hoogstwaarschijnlijk een voorouder van Sana Starros, die we in 2015 voor het eerst leerden kennen in de Marvel comics) en een nieuwsgierige uitvinder die van alles wil weten hoe het werkt en overal ”verbeteringen” aan wil aanbrengen.

J-6 is een protocol droid die Avon vergezelt als kinderjuf, bodyguard en vriend. Avon vond de programmering van J-6 maar saai en houterig en heeft daarom wat aanpassingen gedaan waardoor J-6 haar eigen persoonlijkheid kan herschrijven, wat voor de nodige interessante interacties zorgt.

Dit vijftal is aan boord van de Steady Wing, een luxueus schip dat hen en andere passagiers van Port Haileap naar Starlight Beacon moet brengen zodat ze bij de opening van het ruimtestation aanwezig kunnen zijn. Onderweg wordt het schip echter gesaboteerd door twee Nihil piraten waardoor het aan Vern en Imri is om Honesty en Avon in veiligheid te brengen. De andere Jedi aan boord gaan ten onder met het schip terwijl het vijftal weet te ontsnappen en uiteindelijk strandt op een onbewoonde en onherbergzame oerwoud-maan. Het overleven en de emoties die aan het ongeluk gekoppeld zijn blijken de echte uitdaging en ”vijand” in dit verhaal. Imri heeft het heel zwaar met het verlies van zijn meester, die achter bleef op de Steady Wing, en daarbij merkt hij ook dat hij jaloers is op Vern, die op een jonge leeftijd al zoveel bereikt heeft en zoveel zekerder van haar zaak lijkt dan hij. De maan waar ze landen heeft naast het ontbreken van hulpmiddelen ook gevaarlijke aspecten voor ze in petto en daarbij komt ook nog eens dat de twee Nihil piraten die het ongeluk met de Steady Wing veroorzaakt hebben ook op de maan landen. Wat Imri op het pad van wraak zet.

Dit boek is geschreven met het oog op kinderen van 8 tot 12 jaar, maar het is zeker niet uitsluitend voor die leeftijdsgroep geschreven. Het verhaal heeft ontzettend veel diepgang en zet een aantal erg geloofwaardige personages neer waar lezers van alle leeftijden wat van kunnen leren. Omdat het vooral op jongere lezers gericht is vliegt een wat meer gevorderde lezer er wel vrij vlot doorheen. Het is wat korter dan de boeken die voor volwassenen geschreven worden, en het taalgebruik is vrij eenvoudig, maar de emoties en diepgang doen niet onder aan de volwassen boeken.

Petur Antonsson is verantwoordelijk voor het prachtige cover artwork en de verschillende platen die in het boek verwerkt zitten. Elke plaat is simpelweg prachtig qua kleur en compositie en het was een goede keus om het artwork volledig tot zijn recht te laten komen door het steeds over twee pagina’s te verspreiden en op glossy papier te drukken.

Buiten het verhaal om deelt Justina Ireland hier en daar ook wat interessante achtergrondinformatie, zoals het feit dat de Night Sisters in deze tijd ook bekend zijn en lightsaberzwepen gebruiken. Er wordt zelfs tussen neus en lippen door even hints gegeven over hoe de Sith ontstaan zijn. Ook wordt de naam The Guardians of Javin genoemd als een groep Force users die zich niet zozeer aan een strikte gedragscode houden als het op gebruik van de Force aan komt.

A Test of Courage is een erg leuk boek dat de lezer meesleept in heftige emotie en morele vraagstukken. Hoewel op kinderen gericht kan iedereen zich hier prima mee vermaken, maar verwacht naast wat namen die genoemd worden en gebeurtenissen waar naar gehint wordt geen diepe world building die verder gaat dan de omvang van dit enkele verhaal. Het is zeker geen verplichte kost als tijd je dierbaar is, maar gezien het een vrij kort verhaal is (het audio boek duurt vier en een half uur) valt het prima in een strakke agenda te passen. Dus een aanrader is het wat mij betreft zeker. En al helemaal omdat ik verwacht dat we Vern, Imri en Avon nog vaker gaan tegenkomen.