Boekreview: Rey’s Story

Rey's StoryTitel
Elizabeth SchaeferAuteur
16 februari 2016Releasedatum

Reys Story CoverIn Rey’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Rey’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Rey zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de aanval op het dorp op Jakku, het overgrote deel van de aanval op het kasteel van Maz Kanata en de aanvalsplannen op de Resistance Basis op D’Qar over. Maar omdat we het hele verhaal door de ogen van Rey beleven krijgen we hier en daar wel meer inzicht over hoe zij de situaties ervaart. Zo krijgen we een mooi beeld van hoe ze Kylo Ren tegenwerkt wanneer hij haar gedachten probeert te lezen, en hoe dit haar op het idee bracht om een Jedi Mind Trick te proberen op de Stormtrooper die de wacht hield.

Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met een paar uitzonderingen, zo begint het boek met Rey die een A-Wing bestuurt in een vliegsimulator in haar AT-AT woning, we zagen in eerdere boeken al dat ze haar simulator gebruikte om te leren vliegen, maar deze scene geeft goed weer hoe gevorderd ze daar al in was voor zij en Finn de Millennium Falcon stelen om te ontsnappen aan de First Order.

Het Force Visioen is in Rey’s Story nagenoeg gelijk aan wat we in The Force Awakens zien, maar hier ziet Rey in het begin wel de confrontatie tussen Luke Skywalker en Darth Vader in Cloud City, een stukje dat oorspronkelijk ook in de film zou zitten maar er uit gehaald is, we zien nu enkel nog een gang in de zwevende stad. Wanneer Rey op het einde van het verhaal Luke zelf ontmoet merken we in Rey’s Story dat ze hem direct herkent als een oudere versie van de jonge man die ze het tegen Darth Vader zag opnemen in dat visioen, wat de ontmoeting nog wat meer diepgang geeft.

Net als in de novellisatie van The Force Awakens maakt Kylo Ren weer de ”It is you!” opmerking wanneer Rey de Lightsaber van Luke in handen krijgt tijdens hun gevecht op Starkiller Base, wat nog een keer de impressie wekt dat hij haar kent, deze keer kunnen we uit de reactie van Rey opmaken dat dit andersom zeker niet het geval is.

Waar Schaefer’s vertelling van de gebeurtenissen een stuk beter uit de verf komt dan de originele film is de perceptie van tijd, in Rey’s Story krijgt de lezer het gevoel dat er daadwerkelijk tijd verstrijkt en het geheel langer duurt dan een dag of twee. Zo maakt ze bijvoorbeeld ook duidelijk dat Rey dagen op de Resistance Basis heeft doorgebracht voor ze met Chewbacca en R2-D2 vertrekt en opzoek gaat naar Luke.

Rey’s story is voornamelijk gericht op kinderen tot 8 jaar, maar Schaefer heeft haar best gedaan om een verhaal te schrijven dat de lezer niet kleineert en volwassenen zullen zich zeker niet vervelen of het idee hebben dat ze een kinderboek aan het doorbladeren zijn. Jammer is wel dat het boek door de doelgroep slechts 128 pagina’s telt waardoor een gevorderde lezer er in een goed uur doorheen vliegt, waar kinderen hier uiteraard wat langer voor nodig zullen hebben. Hoe dan ook is het boek voor alle doelgroepen aan te raden.

Een mooie toevoeging aan Rey’s Story zijn de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard.

BB-8 en Rey op Jakku - door Brian Rood

BB-8 en Rey op Jakku – door Brian Rood

Rey in Niima Outpost - door Brian Rood

Rey in Niima Outpost – door Brian Rood

Han Solo en Chewbacca op de Millennium Falcon - door Brian Rood

Han Solo en Chewbacca op de Millennium Falcon – door Brian Rood

Boekreview: I am C-3PO: The Inside Story

I am C-3PO: The Inside Story

Auteur: Anthony Daniels

Uitgeverij: DK

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 272

Prijs: +-€ 20 bij diverse webshops

Als er één persoon is die (naast George Lucas) onlosmakelijk aan Star Wars verbonden is dan is het Anthony Daniels wel, de man die de afgelopen 43 jaar in onder andere 12 bioscoopfilms, 4 animatieseries, een pretparkattractie, hoorspelen en een concertreeks te zien of horen was. Jaren geleden had ik tweemaal het genoegen om een volledig weekend van vroeg tot laat met hem door te brengen als zijn persoonlijk assistent op evenementen. Een meer dan unieke ervaring waardoor hij een toch wel bijzondere plek heeft. Toen eerder dit jaar zijn autobiografie werd aangekondigd was dit dan ook dé Star Wars release waar ik het meest naar uitkeek.

Dat Daniels schrijftalent heeft was allang bekend aangezien hij van 1995 tot 1999 de (New) Wonder Column schreef in het officiële blad Star Wars Insider. Nu, twintig jaar later is hij het zeker niet verleerd; in een van de eerste hoofdstukken beschrijft hij op werkelijk geweldige en humoristische wijze hoe zijn eerste ontmoetingen met George Lucas gingen en hoe hij de rol van C-3PO kreeg.

Na een verhaal over de totstandkoming van zijn pak worden we meegenomen naar Tunesïe (Tatooine), de Elstree Studios (Death Star en Tantive IV scenes) en Hollywood (een onderonsje met George Lucas in Hamburger Hamlet waar Lucas hem uitlegde dat je een burger niet met bestek maar met je handen naar binnen werkt). Chronologisch passeert Daniels’ hele Star Wars loopbaan de revue (inclusief The Holiday Special uit 1978), met als eindstation  The Rise of Skywalker. Uiteraard wordt dit alles op typische ‘Daniels’ manier verteld. Je ‘hoort’ zijn karakteristieke stem en dito humor door de regels heen.

Wat opvallend is is dat Daniels kritisch is en geen blad voor zijn mond neemt. Zo noemt hij zijn bijdrages aan de sequels “token appearances”. Daarnaast gaat hij zeer uitvoerig in op het feit dat Lucasfilm er na de eerste film alles aan deed om C-3PO een echte robot te laten lijken; nergens werd zijn naam genoemd of gemeld wie er in het pak zat en dit is iets wat hem erg teleur stelde. Uiteraard komt ook de relatie met Kenny Baker (de twee waren geen vrienden) ter sprake. Al met al een verademing vergeleken met andere boeken waarin negatieve zaken vaak onbesproken blijven (zie het eerder dit jaar verschenen Making of Solo waarin met geen woord wordt gerept over de problematische opnames).

Zonder meer details te willen prijsgeven mag het duidelijk zijn dat dit boek een fraaie, haast onmisbare aanvulling is in de bibliotheek van fans die houden van mooie achtergrondverhalen. Het boek voelt als een afscheid en als Daniels na 16 december inderdaad met ‘Star Wars pensioen’ gaat zal hij enorm gemist worden maar laat hij een geweldige erfenis na.

Boekreview: The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life

The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary LifeTitel
Nick MaleyAuteur
Light World PublicationsUitgeverij
1 november 2019Releasedatum

Bij het horen van de naam Yoda zullen de meesten denken aan puppeteer Frank Oz en Stuart Freeborn, de man die verantwoordelijk was voor de fysieke pop die in The Empire Strikes Back en Return of the Jedi te zien was. Er is echter nóg iemand onlosmakelijk met Yoda verbonden en dat is Nick Maley, die in de zeven jaar dat hij met Freeborn samenwerkte meewerkte aan het maken van Yoda en talloze andere aliens in de originele trilogie. Chewbacca, Garindan, Greedo, Kabe, Ponda Baba… slechts een greep uit zijn Star Wars werk. Daarnaast was hij ook betrokken bij films als Krull, Superman, The Keep en Highlander. In 2010 interviewde ik hem voor StarWarsInterviews. Nu, dik 9 jaar later, kreeg ik post: een exemplaar van Nicks boek The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life dat officieel in november zal verschijnen.

Zoals de subtitel al doet vermoeden is dit geen boek waarin Maley uitvoerig vertelt over de tijd dat hij met Star Wars bezig was. Alhoewel dit achterin het boek te sprake komt (hij gaat globaal in op zijn gehele filmcarriere) bevat het voornamelijk wijsheden (77 in totaal) die in het dagelijks leven van pas kunnen komen. Een paar voorbeelden:

Zoals op bovenstaande pagina’s te zien is geeft Maley steeds een korte toelichting, vaak vanuit zijn eigen ervaringen. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn bijnaam (That Yoda Guy) eer aan doet aangezien de ‘echte’ Jedi Master ook bekend stond om wijze uitspraken (weliswaar in minder logische zinsconstructies, maar dat terzijde).

Er zijn talloze van soortgelijke boeken met motiverende spreuken en teksten en de vraag is dan ook: wat heeft deze meer te bieden dan al die andere uitgaves? Een antwoord op die vraag is simpel: deze is van iemand die in de filmbiz aan Star Wars gewerkt heeft. Zijn er betere soortgelijke boeken? Vast wel, al moet ik bekennen dat ik nog nooit een vergelijkend boek heb gelezen. Echter: deze hebben in ieder geval niet de ‘Yoda factor’. Is dit zo belangrijk? Gebleken is dat het Star Wars label vaak een aantrekkingskracht heeft op consumenten. “Zet er een Star Wars plaatje op en het trekt de aandacht”.

De korte biografie en chronologische opsomming (met telkens wat anecdotes of een terugblik) van alle films waar Maley aan gewerkt heeft is een aardige opvulling maar verdient niet het predikaat van een echte biografie.

De intentie van deze uitgave is echter goed; het is duidelijk dat Maley het beste met de lezer voor heeft en diverse uitspraken zijn absoluut zinvol, zullen menig lezer aan het denken zetten en de Yoda gimmick is treffend.

Aanschaffen dus? “Do. Or do not

Met dank aan Future Horizons.