Boekreview: Rey’s Story

Rey's StoryTitel
Elizabeth SchaeferAuteur
16 februari 2016Releasedatum

Reys Story CoverIn Rey’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Rey’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Rey zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de aanval op het dorp op Jakku, het overgrote deel van de aanval op het kasteel van Maz Kanata en de aanvalsplannen op de Resistance Basis op D’Qar over. Maar omdat we het hele verhaal door de ogen van Rey beleven krijgen we hier en daar wel meer inzicht over hoe zij de situaties ervaart. Zo krijgen we een mooi beeld van hoe ze Kylo Ren tegenwerkt wanneer hij haar gedachten probeert te lezen, en hoe dit haar op het idee bracht om een Jedi Mind Trick te proberen op de Stormtrooper die de wacht hield.

Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met een paar uitzonderingen, zo begint het boek met Rey die een A-Wing bestuurt in een vliegsimulator in haar AT-AT woning, we zagen in eerdere boeken al dat ze haar simulator gebruikte om te leren vliegen, maar deze scene geeft goed weer hoe gevorderd ze daar al in was voor zij en Finn de Millennium Falcon stelen om te ontsnappen aan de First Order.

Het Force Visioen is in Rey’s Story nagenoeg gelijk aan wat we in The Force Awakens zien, maar hier ziet Rey in het begin wel de confrontatie tussen Luke Skywalker en Darth Vader in Cloud City, een stukje dat oorspronkelijk ook in de film zou zitten maar er uit gehaald is, we zien nu enkel nog een gang in de zwevende stad. Wanneer Rey op het einde van het verhaal Luke zelf ontmoet merken we in Rey’s Story dat ze hem direct herkent als een oudere versie van de jonge man die ze het tegen Darth Vader zag opnemen in dat visioen, wat de ontmoeting nog wat meer diepgang geeft.

Net als in de novellisatie van The Force Awakens maakt Kylo Ren weer de ”It is you!” opmerking wanneer Rey de Lightsaber van Luke in handen krijgt tijdens hun gevecht op Starkiller Base, wat nog een keer de impressie wekt dat hij haar kent, deze keer kunnen we uit de reactie van Rey opmaken dat dit andersom zeker niet het geval is.

Waar Schaefer’s vertelling van de gebeurtenissen een stuk beter uit de verf komt dan de originele film is de perceptie van tijd, in Rey’s Story krijgt de lezer het gevoel dat er daadwerkelijk tijd verstrijkt en het geheel langer duurt dan een dag of twee. Zo maakt ze bijvoorbeeld ook duidelijk dat Rey dagen op de Resistance Basis heeft doorgebracht voor ze met Chewbacca en R2-D2 vertrekt en opzoek gaat naar Luke.

Rey’s story is voornamelijk gericht op kinderen tot 8 jaar, maar Schaefer heeft haar best gedaan om een verhaal te schrijven dat de lezer niet kleineert en volwassenen zullen zich zeker niet vervelen of het idee hebben dat ze een kinderboek aan het doorbladeren zijn. Jammer is wel dat het boek door de doelgroep slechts 128 pagina’s telt waardoor een gevorderde lezer er in een goed uur doorheen vliegt, waar kinderen hier uiteraard wat langer voor nodig zullen hebben. Hoe dan ook is het boek voor alle doelgroepen aan te raden.

Een mooie toevoeging aan Rey’s Story zijn de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard.

BB-8 en Rey op Jakku - door Brian Rood

BB-8 en Rey op Jakku – door Brian Rood

Rey in Niima Outpost - door Brian Rood