Boekreview: Rey’s Story

Rey's StoryTitel
Elizabeth SchaeferAuteur
16 februari 2016Releasedatum

Reys Story CoverIn Rey’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Rey’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Rey zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de aanval op het dorp op Jakku, het overgrote deel van de aanval op het kasteel van Maz Kanata en de aanvalsplannen op de Resistance Basis op D’Qar over. Maar omdat we het hele verhaal door de ogen van Rey beleven krijgen we hier en daar wel meer inzicht over hoe zij de situaties ervaart. Zo krijgen we een mooi beeld van hoe ze Kylo Ren tegenwerkt wanneer hij haar gedachten probeert te lezen, en hoe dit haar op het idee bracht om een Jedi Mind Trick te proberen op de Stormtrooper die de wacht hield.

Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met een paar uitzonderingen, zo begint het boek met Rey die een A-Wing bestuurt in een vliegsimulator in haar AT-AT woning, we zagen in eerdere boeken al dat ze haar simulator gebruikte om te leren vliegen, maar deze scene geeft goed weer hoe gevorderd ze daar al in was voor zij en Finn de Millennium Falcon stelen om te ontsnappen aan de First Order.

Het Force Visioen is in Rey’s Story nagenoeg gelijk aan wat we in The Force Awakens zien, maar hier ziet Rey in het begin wel de confrontatie tussen Luke Skywalker en Darth Vader in Cloud City, een stukje dat oorspronkelijk ook in de film zou zitten maar er uit gehaald is, we zien nu enkel nog een gang in de zwevende stad. Wanneer Rey op het einde van het verhaal Luke zelf ontmoet merken we in Rey’s Story dat ze hem direct herkent als een oudere versie van de jonge man die ze het tegen Darth Vader zag opnemen in dat visioen, wat de ontmoeting nog wat meer diepgang geeft.

Net als in de novellisatie van The Force Awakens maakt Kylo Ren weer de ”It is you!” opmerking wanneer Rey de Lightsaber van Luke in handen krijgt tijdens hun gevecht op Starkiller Base, wat nog een keer de impressie wekt dat hij haar kent, deze keer kunnen we uit de reactie van Rey opmaken dat dit andersom zeker niet het geval is.

Waar Schaefer’s vertelling van de gebeurtenissen een stuk beter uit de verf komt dan de originele film is de perceptie van tijd, in Rey’s Story krijgt de lezer het gevoel dat er daadwerkelijk tijd verstrijkt en het geheel langer duurt dan een dag of twee. Zo maakt ze bijvoorbeeld ook duidelijk dat Rey dagen op de Resistance Basis heeft doorgebracht voor ze met Chewbacca en R2-D2 vertrekt en opzoek gaat naar Luke.

Rey’s story is voornamelijk gericht op kinderen tot 8 jaar, maar Schaefer heeft haar best gedaan om een verhaal te schrijven dat de lezer niet kleineert en volwassenen zullen zich zeker niet vervelen of het idee hebben dat ze een kinderboek aan het doorbladeren zijn. Jammer is wel dat het boek door de doelgroep slechts 128 pagina’s telt waardoor een gevorderde lezer er in een goed uur doorheen vliegt, waar kinderen hier uiteraard wat langer voor nodig zullen hebben. Hoe dan ook is het boek voor alle doelgroepen aan te raden.

Een mooie toevoeging aan Rey’s Story zijn de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard.

BB-8 en Rey op Jakku - door Brian Rood

BB-8 en Rey op Jakku – door Brian Rood

Rey in Niima Outpost - door Brian Rood

Rey in Niima Outpost – door Brian Rood

Han Solo en Chewbacca op de Millennium Falcon - door Brian Rood

Han Solo en Chewbacca op de Millennium Falcon – door Brian Rood

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek

Boekreview: The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005

The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005Titel
8 november 2020Releasedatum

The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 CoverZonder twijfel vallen behind the scenes boeken voor mij onder het kopje ’mijn favoriete boeken.’ De The making of… en The art of… series zijn altijd een genot om mee op de bank te kruipen en de The Star Wars Archives boeken van Paul Duncan hebben hun plek in dat rijtje zeker verdient. Al is ”er lekker mee op de bank kruipen” wat lastig, gezien het 600 pagina’s tellende boek ruim zes kilo weegt en 42 cm breed (87 als hij open ligt!) bij 31cm hoog en 5,5 cm dik is. Zelden zul je een boek tegenkomen dat zo compleet is en waar zoveel research voor gedaan is als bij deze boeken. Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005  is het tweede Archives boek van de hand van Duncan en zoals de titel aangeeft is dit deel gericht op de Prequel Trilogy films, met een klein uitstapje naar de Special Editions van de Original Trilogy.

Duncan’s ”verhaal” is opgebouwd uit interviewfragmenten, met hier en daar zijn eigen introducties en uitleg, maar het overgrote deel van het verhaal wordt verteld door de mensen die aan de films gewerkt hebben. Duncan weeft interviewfragmenten aan elkaar en laat het lijken alsof er een groter gesprek gaande is tussen de grote namen van Lucasfilm en ILM. Denk hierbij aan George Lucas, producer Rick McCallum, designers Doug Chiang, Ian McCaig, Erik Tiemens en zelfs componist John Williams laat van zich horen. De tekst gaat chronologisch door het productieproces heen, van de eerste dag dat er aan de Special Editions van de Original Trilogy begonnen werd tot de laatste dag dat er aan Revenge of the Sith gewerkt werd. De teksten worden vergezeld door een vloedgolf aan beeldmateriaal, vaak paginavullende foto’s, conceptschetsen, productieschema’s, blauwdrukken, memo’s etc, welke een andere volgorde volgen. De afbeeldingen (en hun vergezellende teksten en toelichtingen) volgen de chronologische volgorde van de filmtijdlijnen. Die beginnen dus met foto’s van de miniatuurversie van Ben Kenobi’s hut en een 3D model van een dewback, gaan door naar een story board en conceptschets van Qui-Gon en Obi-One’s aankomst bij het schip van de Trade Federation en eindigen met schetsen en behind the scenes foto’s van de Lars homestead op Tatooine.

George Lucas inspecteert de maquette van Jabba the Hutt.

Er wordt gesproken over min of meer alle aspecten van het productieproces, George zijn werk aan de scripts, het casting process, ontwikkeling van nieuwe filmtechnieken, het vinden van locaties en opname studio’s en ga zo maar door.

Er wordt een beeld gegeven van de lange dagen die Lucas maakte tijdens de productie. Hoe hij om 6:30 uur begon met schrijven aan en aanpassen van het script, dat hij vervolgens sets bekeek met de cinematographer, wat testopnames deed, wat overleg pleegde tijdens de lunch, dan een aantal uur repetities deed met de acteurs, dan nog wat aanpassingen besprak met de betrokkenen en tegen half negen ging dineren om de dag erna weer overnieuw te beginnen. Je kunt veel over George zeggen, maar zeker niet dat hij geen tijd investeert in zijn projecten.

Er wordt verteld hoe de nieuwe symmetrische Darth Vader helm voor het eerst computergestuurd gemaakt werd. Ivo Coveney heeft een nieuwe symmetrische helm, die Hayden beter zou passen gemaakt van klei en daar vervolgens een digitale scan van gemaakt. Die digitale 3D versie werd vervolgens met CNC machines fysiek gereproduceerd. Dit zorgde ervoor dat de helm daadwerkelijk netjes symmetrisch was, en het process was sneller dan helemaal handmatig aan de slag gaan … nou ja, zolang de computers niet vastliepen op de 3D modellen dan.

De life size modellen van de pod racers in de woestijn van Tunesië.

Ook wordt er ingegaan op een aantal technieken die door ILM ontwikkeld werden om het animeren te automatiseren en dus te versnellen. Zo werden de laserschoten tijdens het openingsgevecht van Revenge of the Sith geautomatiseerd door in de software aan te geven waar de verschillende schepen hun laserkanonnen hadden, en wanneer ze ongeveer op welke andere schepen moesten schieten. De geschreven software zorgde vervolgens voor willekeurige en natuurlijk ogende patronen van over en weer vliegende laserstralen zonder dat ILM animators elke laserstraal handmatig moesten inplannen.

Concepten en maquettes voor de straat met de nachtclub in Episode II.

Er wordt ook een aantal keer ingegaan op de moeilijke weg die Lucas moest bewandelen om de stap naar digitaal filmen en projecteren te kunnen maken. Hij zag digitaal beeldmateriaal als de toekomst, maar er bestond nog geen apparatuur om digitaal in de benodigde kwaliteit te filmen dus daar moesten door Sony speciale en experimentele camera’s voor ontwikkeld worden. En het moest ook digitaal geprojecteerd kunnen worden, iets waar bioscopen nog niet toe in staat waren, dus ook op dat vlak moest er een hoop geïnvesteerd worden om het verhaal van Anakin Skywalker bij het publiek zichtbaar te krijgen zoals Lucas dat wilde. Zoals we op dit gebied van George gewend zijn heeft hij voor een revolutie in de filmwereld gezorgd waar de hele industrie van geprofiteerd heeft.

Duncan sprak met Lucas ook kort over de verkoop aan Disney, wat de aanleiding daarvoor was, waarop Lucas een mooi duidelijk antwoord gaf. Hij was bezig met de voorbereidingen voor de sequel trilogie, maar besefte zich dat hij ook de jongste niet meer is, dat hij net een nieuwe dochter had en dat hij eigenlijk liever van zijn leven wilde genieten en tijd met zijn gezin wilde doorbrengen. Een filmtrilogie maken zou weer een jaar of tien duren en delegeren is iets waar hij nooit goed in geweest is. Ook wilde hij eindelijk aan de bouw van zijn museum beginnen, en als hij dat zou uitstellen tot na zijn trilogie dan zou het er nooit van komen. Dus Lucasfilm en Star Wars overdragen aan een andere partij was beter voor zowel Star Wars als voor George Lucas zelf. Hij geeft wel aan het jammer te vinden weinig input in de nieuwe trilogie gehad te hebben, hij had verwacht er meer bij betrokken te worden omdat hij al in de beginstadia van de productie zat.

Het schaalmodel van de Mos Espa spaceport.

In zijn plannen voor de vervolgtrilogie had Darth Maul de Twi’lek Darth Talon getraind, een Sith die haar oorsprong in de comics vond. Zij zou de Darth Vader van de nieuwe trilogie zijn. Maul zou na de val van de Empire de onderwereld van het sterrenstelsel veroverd hebben. De films zouden laten zien hoe Leia een nieuwe Republic zou opzetten, hoe Luke een nieuwe generatie Jedi ging trainen en hoe ze het tegen Maul en restanten van de Empire zouden opnemen.

Ook laat hij doorschemeren dat het altijd zijn bedoeling was dat de midi-chlorians voor de totstandkoming van Anakin gezorgd hebben, dat hij geen vader heeft maar dat hij bijna letterlijk uit de Force is voortgekomen.

Verder komen er een berg kleine en leuke feiten naar voren, zoals dat Erik Tiemens op vakantie was in Tahiti, waar hij een panoramafoto maakte van een zonsondergang. Die foto is gebuikt als achtergrond tijdens de zonsondergang op Tatooine waar Owen en Beru Luke voor het eerst vasthouden, al was er in de oorspronkelijke foto maar één zon zichtbaar natuurlijk.

Conocept details voor de cruiser van Bail Organa in Episode III.

Een groot deel van de gebruikte interviewfragmenten zijn uiteraard al jaren geleden gepubliceerd en een gedeelte van de nieuwe interviews van Duncan zelf vertellen over momenten en uitdagingen die al eerder besproken zijn. Fans die al jarenlang elk stukje behind the scenes informatie opsporen en consumeren zullen dan ook het merendeel van de informatie in het boek al kennen. Maar dat neemt niet weg dat deze samenstelling op chronologische volgorde lezen erg interessant is en er ook zeker een heleboel nieuwe informatie naar buiten komt die zelfs voor de meest ingelezen fan nieuw is. Ook qua beeldmateriaal komt er veel bekend materiaal voorbij, maar wel in het grootste formaat en de beste kwaliteit die ik tot nu toe tegengekomen ben, maar we worden ook getrakteerd op een grote hoeveelheid nieuwe foto’s en artwork. En het doorlezen van productieschema’s en memo’s die nog niet eerder met het publiek gedeeld zijn is een geweldige ervaring.

Het enige minpuntje dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 kan toekennen is hetzelfde minpuntje als dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes IV-VI 1977-1983 kan toekennen, en dat is dat het gigantische formaat het wat lastig maakt om het gemakkelijk te lezen. Voor beiden heb ik gebruik gemaakt van een muziekstandaard, om het boek relatief rechtop open te houden, wat uitstekend werkte. Dat en het prijskaartje natuurlijk, maar als je echt geïnteresseerd bent in alles dat er achter de schermen gebeurde dan is dit boek, net als zijn voorganger, dat prijskaartje dubbel en dwars waard en mag dit boek niet in je collectie ontbreken.

Met dank aan TASCHEN voor het beschikbaar stellen van The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 voor deze review.

Boekreview: Star Wars: Mazes

Star Wars: MazesTitel
20 juli 2021Auteur
Sean C. JacksonReleasedatum

Star Wars: Mazes CoverStar Wars: Mazes van Sean C. Jackson, een levenslang Star Wars fan en doolhoven expert, is zoals de titel doet vermoeden een boek vol Star Wars doolhoven. Het boek bevat 29 unieke doolhoven plus twee bonus doolhoven op de binnenkant van de omslag. Elk van deze doolhoven beeld een bekende scene of locatie uit de Star Wars wereld uit. Van de Tantive IV tot de maan van Endor, van Naboo tot Mustafar, van Jakku tot Exegol en van Jedha tot Kessel. Het boek opent met een korte introductie van Jackson en geeft vervolgens een complete lijst met missies. Elk doolhof heeft namelijk een duidelijk doel wat een leuke extra dimensie oplevert. In het Dagobah doolhof ga je opzoek naar Yoda’s hut, in Maz’s Kasteel is BB-8 met de kaart naar Luke Skywalker verdwenen in het bos en op Navarro breng je Grogu terug naar de opdrachtgever om je beloning op te halen. Maar los van het oplossen van het doolhof bevat elk doolhof nog een extra dimensie, onderaan de pagina vind je een vakje met wat personages en objecten die in het doolhof verstopt zijn en je kunt gaan zoeken. Doolhoven met een ’Waar is Wally’ element dus!

Het Cloud City doolhof

Het Cloud City doolhof

De doolhoven die Jackson tekent zijn vrij gedetailleerd zonder dat ze een onoverzichtelijke berg lijnen worden. De doolhoven zijn in drie dimensies getekend waardoor de paden allemaal heel duidelijk zijn, het mogelijk wordt om met bruggen en tunnels te werken en er ontzettend veel ruimte voor leuke details ontstaat terwijl het geheel wel overzichtelijk blijft. Zo zien we in Cloud City Luke opzoek zijn naar zijn vrienden, Chewbacca met 3PO op zijn rug rondlopen en Boba Fett met een ingevroren Han onderweg zijn naar zijn schip. Maar Jackson is duidelijk een fan, want er komen ook geregeld kleine achtergrond details in beeld zoals Willrow Hood met zijn ijsmachine camtono onder zijn arm.

De personages en voorwerpen die bij Maz's kasteel op te sporen zijn.

De personages en voorwerpen die bij Maz’s kasteel op te sporen zijn.

In Jedha city wordt het Doctor Evazan en Ponda Baba wat heet onder de voeten en is je missie om hen veilig naar een schip te leiden waarmee ze kunnen ontsnappen terwijl je onderweg Jyn en Cassian tegenkomt die opzoek zijn naar Saw Gerrera, je pad geblokkeerd wordt door de neergestorte X-Wing midden in de stad en struikel je bijna over de nodige Stormtroopers.

Op de laatste pagina’s van het boek kom je de oplossingen voor alle doolhoven tegen zodat je kunt controleren of je het goed gedaan hebt, maar als je nog een pagina verder gaat kom je NOG een opdracht tegen! De personages en voorwerpen die onder elk doolhof staan zijn niet de enige dingen die je kunt opsporen. De laatste pagina bevat nog een flink aantal personages, voorwerpen en gebouwen die je ergens in het boek kunt vinden, dus ook met het opsporen van deze dingen kun je nog uren zoet zijn.

Maz in haar kasteel

Maz in haar kasteel

Star Wars: Mazes is een erg leuk vormgegeven activiteitenboek waar puzzelaars van jong en oud zich uren mee kunnen vermaken. De doolhoven zijn lastiger dan ze er in eerste instantie uitzien en ik zou dan ook niet gelijk enthousiast met een dikke stift gaan tekenen! Jackson geeft zelf ook aan dat hij ook liever ziet dat je helemaal niet in het boek tekent maar enkel je vinger gebruikt om je pad te volgen, zodat je later nog vaker van de doolhoven kunt genieten, wat een goede tip is.

Los van de activiteiten is ook het artwork erg leuk, zoals aangegeven zijn er tal van details in de tekeningen te vinden en het is erg indrukwekkend om te zien hoe Jackson de bekende locaties heeft weten om te toveren naar duidelijke, herkenbare en uitdagende doolhoven. Ook is zijn stijl van tekenen erg interessant, de poppetjes zijn erg minimalistisch maar zonder twijfel herkenbaar.

Chewie en C-3PO in Cloud City.

Chewie en C-3PO in Cloud City.

Als er één punt is wat me minder bevalt aan dit boek is het het feit dat de meeste doolhoven verspreid staan over twee pagina’s, wat betekend dat je de rug van het boek flink plat moet duwen om het pad helemaal duidelijk te kunnen zien, als iemand met een flinke verzameling boeken vind ik het altijd zonde als de rug van een paperback erg gevouwen en beschadigd is. Al is dat voor een boek als dit misschien juist een eerbetoon aan de uren plezier die ermee beleefd zijn.

Ik zou Star Wars: Mazes zeker aanraden voor kinderen (en ook volwassenen) die van puzzelen houden, of fans die het leuk vinden om het artwork te bewonderen.

Met dank aan Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Mazes voor deze review.