Boekreview: Rebel Rising

Rebel RisingTitel
Beth RevisAuteur
2 mei 2017Releasedatum

Rebel Rising Cover

Rebel Rising is een boek waar ik al vanaf de aankondiging, of eigenlijk al sinds het zien van Rogue One, naar uitkeek. Jyn Erso was in de film interessant genoeg dat ik meer over haar leven wilde weten, en de film gaf ons een netjes afgebakend stuk tijd waar ruimte was om ons in latere publicaties over te vertellen. En dat is ook precies wat Beth Revis in Rebel Rising doet. Het verhaal begint op het moment dat Jyn op Lah’mu verstopt zit in de grot, waar ze na het verliezen van haar ouders gevonden wordt door Saw Gerrera. In dit 410 pagina’s tellende boek volgen we Jyn van dat moment tot het moment dat ze in de war room op Yavin 4 door Mon Mothma ingelicht wordt over de situatie met haar vader.

We komen te weten hoe Jyn door Saw opgevangen werd in een eenzame basis op de planeet Wrea, waar hij haar leerde vechten en ze van tijd tot tijd in aanraking kwam met andere vrijheidsvechters waar Saw mee samenwerkte. Toen Jyn oud en kundig genoeg was om nuttig te zijn tijdens missies werd ze steeds vaker ingezet. Tot het moment dat Saw vond dat het te gevaarlijk voor haar werd. Niet zozeer fysiek gevaarlijk tijdens de missies, maar meer omdat haar identiteit voor ongure figuren een grote beweegreden zou zijn om haar uit te leveren aan de Empire. Jyn wordt achter gelaten en moet zelf haar eigen weg zien te vinden in het sterrenstelsel. Die weg vindt ze, ze dwaalt een beetje rond tot ze bij Akshaya en haar zoon Hadder terecht komt op een rustige planeet waar de Empire niets te zoeken heeft.

Uiteraard is een rustig leven niet voor Jyn weggelegd en voor ze het weet loopt ze de problemen weer tegen het lijf en eindigt ze uiteindelijk in het Imperial werkkamp op Wobani.

Het boek volgt niet een enkel verhaal, maar vertelt over verschillende momenten in Jyn’s leven. Het chronologische verhaal waarin we Jyn zien opgroeien wordt regelmatig onderbroken door een aantal hoofdstukken die zich op Wobani afspelen. In deze hoofdstukken krijgen we een goed beeld van de situatie in het werkkamp, wat Jyn en de andere gevangenen daar zoal deden, met wie ze in contact stond en hoe ze langzaamaan de hoop verloor dat ze de planeet ooit levend zou verlaten. Niet wetende dat tegen het einde van het boek Commander Melshi en zijn Bravo Team haar uiteindelijk zouden bevrijden van de Empire.

Beth Revis heeft een uitstekende Rogue One prequel neer weten te zetten. Hoewel het boek als Young Adult wordt geadverteerd moeten oudere lezers zich hier, net als eerder bij Lost Stars het geval was, niet laten afschrikken door deze bestempeling. Het verhaal is pakkend, meeslepend en zeker niet kinderachtig. Het is ook zeker de moeite waard om het personage van Jyn wat verder uitgediept te zien worden.

Hoewel sommige fans Jyn’s motivatie in Rogue One wat slapjes vonden en vooral de omslag van einzelgänger die niets van de Rebellion wil weten, naar gemotiveerde vrijheidsvechter die alles op alles zet om de vijand te verslaan, nogal abrupt vonden, wordt haar motivatie door Rebel Rising een stuk geloofwaardiger en logischer. Revis is er uitstekend in geslaagd om Jyn te vertolken, en weet haar ook heel goed in verschillende stadia van haar leven uit te beelden. De Jyn die net na de gebeurtenissen op Lah’mu door Saw opgevangen wordt is een hele andere Jyn dan de Jyn die op 21 jarige leeftijd op Wobani opgesloten wordt, maar beiden zijn, net als alle versies daartussenin, zonder twijfel dezelfde Jyn Erso als die we in Rogue One zagen.

Dit was de eerste keer dat Beth Revis in het Star Wars universum schrijft en van mij mag ze dat vaker gaan doen. Haar schrijfstijl is erg prettig, ze deelt genoeg informatie over situaties, omgevingen en gedachtes om een goed beeld te kunnen vormen van wat we lezen, maar ze overspoelt de lezer niet met overbodige informatie. Het overgrote deel van het boek heeft een fijn tempo en blijft boeiend. Alleen halverwege hebben we een stukje waar Jyn’s leven wat makkelijker wordt en het tempo wat inzakt. Hoewel dat natuurlijk aangeeft hoe haar gemoedsrust op dat moment is kan ik me indenken dat een hoop lezers hier de interesse wat kwijt raken. Maar los daarvan blijft het verhaal interessant genoeg dat je het boek eigenlijk niet wil wegleggen.

Rebel Rising is een perfecte manier om meer over Jyn te weten te komen en het zal een grotere emotionele lading aan Rogue One geven. Maar het verhaal is interessant en duidelijk genoeg dat het zelfs op zichzelf, zonder Rogue One te kennen, voldoening geeft. Dit is zeker een aanrader voor fans die meer over Jyn willen weten.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.