Boekreview: Rebel Rising

Rebel RisingTitel
Beth RevisAuteur
2 mei 2017Releasedatum

Rebel Rising Cover

Rebel Rising is een boek waar ik al vanaf de aankondiging, of eigenlijk al sinds het zien van Rogue One, naar uitkeek. Jyn Erso was in de film interessant genoeg dat ik meer over haar leven wilde weten, en de film gaf ons een netjes afgebakend stuk tijd waar ruimte was om ons in latere publicaties over te vertellen. En dat is ook precies wat Beth Revis in Rebel Rising doet. Het verhaal begint op het moment dat Jyn op Lah’mu verstopt zit in de grot, waar ze na het verliezen van haar ouders gevonden wordt door Saw Gerrera. In dit 410 pagina’s tellende boek volgen we Jyn van dat moment tot het moment dat ze in de war room op Yavin 4 door Mon Mothma ingelicht wordt over de situatie met haar vader.

We komen te weten hoe Jyn door Saw opgevangen werd in een eenzame basis op de planeet Wrea, waar hij haar leerde vechten en ze van tijd tot tijd in aanraking kwam met andere vrijheidsvechters waar Saw mee samenwerkte. Toen Jyn oud en kundig genoeg was om nuttig te zijn tijdens missies werd ze steeds vaker ingezet. Tot het moment dat Saw vond dat het te gevaarlijk voor haar werd. Niet zozeer fysiek gevaarlijk tijdens de missies, maar meer omdat haar identiteit voor ongure figuren een grote beweegreden zou zijn om haar uit te leveren aan de Empire. Jyn wordt achter gelaten en moet zelf haar eigen weg zien te vinden in het sterrenstelsel. Die weg vindt ze, ze dwaalt een beetje rond tot ze bij Akshaya en haar zoon Hadder terecht komt op een rustige planeet waar de Empire niets te zoeken heeft.

Uiteraard is een rustig leven niet voor Jyn weggelegd en voor ze het weet loopt ze de problemen weer tegen het lijf en eindigt ze uiteindelijk in het Imperial werkkamp op Wobani.

Het boek volgt niet een enkel verhaal, maar vertelt over verschillende momenten in Jyn’s leven. Het chronologische verhaal waarin we Jyn zien opgroeien wordt regelmatig onderbroken door een aantal hoofdstukken die zich op Wobani afspelen. In deze hoofdstukken krijgen we een goed beeld van de situatie in het werkkamp, wat Jyn en de andere gevangenen daar zoal deden, met wie ze in contact stond en hoe ze langzaamaan de hoop verloor dat ze de planeet ooit levend zou verlaten. Niet wetende dat tegen het einde van het boek Commander Melshi en zijn Bravo Team haar uiteindelijk zouden bevrijden van de Empire.

Beth Revis heeft een uitstekende Rogue One prequel neer weten te zetten. Hoewel het boek als Young Adult wordt geadverteerd moeten oudere lezers zich hier, net als eerder bij Lost Stars het geval was, niet laten afschrikken door deze bestempeling. Het verhaal is pakkend, meeslepend en zeker niet kinderachtig. Het is ook zeker de moeite waard om het personage van Jyn wat verder uitgediept te zien worden.

Hoewel sommige fans Jyn’s motivatie in Rogue One wat slapjes vonden en vooral de omslag van einzelgänger die niets van de Rebellion wil weten, naar gemotiveerde vrijheidsvechter die alles op alles zet om de vijand te verslaan, nogal abrupt vonden, wordt haar motivatie door Rebel Rising een stuk geloofwaardiger en logischer. Revis is er uitstekend in geslaagd om Jyn te vertolken, en weet haar ook heel goed in verschillende stadia van haar leven uit te beelden. De Jyn die net na de gebeurtenissen op Lah’mu door Saw opgevangen wordt is een hele andere Jyn dan de Jyn die op 21 jarige leeftijd op Wobani opgesloten wordt, maar beiden zijn, net als alle versies daartussenin, zonder twijfel dezelfde Jyn Erso als die we in Rogue One zagen.

Dit was de eerste keer dat Beth Revis in het Star Wars universum schrijft en van mij mag ze dat vaker gaan doen. Haar schrijfstijl is erg prettig, ze deelt genoeg informatie over situaties, omgevingen en gedachtes om een goed beeld te kunnen vormen van wat we lezen, maar ze overspoelt de lezer niet met overbodige informatie. Het overgrote deel van het boek heeft een fijn tempo en blijft boeiend. Alleen halverwege hebben we een stukje waar Jyn’s leven wat makkelijker wordt en het tempo wat inzakt. Hoewel dat natuurlijk aangeeft hoe haar gemoedsrust op dat moment is kan ik me indenken dat een hoop lezers hier de interesse wat kwijt raken. Maar los daarvan blijft het verhaal interessant genoeg dat je het boek eigenlijk niet wil wegleggen.

Rebel Rising is een perfecte manier om meer over Jyn te weten te komen en het zal een grotere emotionele lading aan Rogue One geven. Maar het verhaal is interessant en duidelijk genoeg dat het zelfs op zichzelf, zonder Rogue One te kennen, voldoening geeft. Dit is zeker een aanrader voor fans die meer over Jyn willen weten.

Boekreview: Resistance Reborn

Resistance RebornTitel
Rebecca RoanhorseAuteur
5 november 2019Releasedatum

Resistance Reborn CoverResistance Reborn van Rebecca Roanhorse speelt zich vlak na The Last Jedi af en laat zien hoe de restanten van de Resistance zich hergroeperen na de gigantische tegenslagen op D’Qar en Crait. Leia brengt de Millennium Falcon en bemanning naar de planeet Ryloth waar ze met behulp van een oude bekende een nieuwe basis wil opzetten om daarvandaan de Resistance weer aan te laten sterken. Het boek splitst de personages vervolgens in verschillende groepen die elk een eigen missie moeten gaan volbrengen, zo infiltreren Finn en Poe een onderwereld veilig om aan informatie te komen en gaan Snap Wexley en Karré Kun van Black Squadron op pad om Norra Wexley en Wedge Antilles te rekruteren.

Resistance Reborn brengt een hoop verhalen uit andere media bij elkaar, er worden regelmatig verwijzingen gemaakt naar comics, games en andere boeken, het gaat zelfs zover dat het boek min of meer begint waar de Poe Dameron comic serie eindigde. De personages uit deze comic spelen dan ook een grote rol. Snap, Karé, Suralinda en Jess gaan verschillende missies ondernemen om de strijdkrachten van de Resistance te versterken. Maar niet voordat Poe ze alles vertelt dat er in The Last Jedi gebeurt is, gebeurtenissen waar geen van deze personages bij aanwezig waren. Roanhorse zet met Resistance Reborn een knap staaltje character building neer met Poe, ze maakt heel duidelijk dat Poe inmiddels goed snapt dat hij fouten gemaakt heeft in The Last Jedi. Zowel tijdens de evacuatie van D’Qar als met de muiterij poging toen hij het niet eens was met Admiral Holdo. Poe is kapot van alle levens die door zijn acties verloren gegaan zijn en dat is iets dat hem het hele boek dwars zit en waar hij de rest van zijn leven mee zal moeten leren omgaan.

Snap en Karré vertrekken naar Akiva, waar Snap’s moeder Nora, bekend uit de Aftermath trilogie, zich met Wege heeft teruggetrokken naar een rustig bestaan op het platte land. Maar beide voormalig piloten zijn precies wat de Resistance op dit moment nodig heeft dus het is aan Snap om deze twee oude rotten te overtuigen hun leven nogmaals op het spel te zetten om het sterrenstelsel te redden van een tirannieke organisatie.

Shriv en Zay, uit Battlefront II, leiden een missie naar Bracca, de schroothoop planeet uit Jedi: Fallen Order, waar ze met een nieuw team proberen zo veel mogelijk schepen te stelen die de Resistance kan gebruiken. Maar ze lopen hier uiteraard tegen de nodige problemen aan, problemen die een sterke band tussen deze nieuwe personages kan scheppen en waar vooral Shriv een hoop van kan leren.

Roanhorse brengt met Resistance Reborn een indrukwekkende hoeveelheid personages en informatie samen om een goed beeld te vormen van de huidige staat van de Resistance en wat er moet gebeuren om ze een goede kans te geven in The Rise of Skywalker. Rey heeft in het boek een aantal gesprekken met Leia waaruit blijkt dat Leia haar aan het voorbereiden is op een leiderspositie, ze duwt haar vooruit en probeert haar zelfvertrouwen te vergroten. De interactie tussen deze twee is erg fijn om te zien, vooral omdat dat in de voorgaande twee films wat ontbrak. Los van een aantal kleine interacties zien we Rey verder eigenlijk niet in het boek, ondanks dat ze vooraan op de cover van het boek staat heeft ze hier niet meer dan een bijrol.

De ”grote slechterik” in Resistance Reborn is Winshur Bratt, een First Order bureaucraat, die niets liever wil dan de ladder beklimmen en in aanzien stijgen. Hij is niet perse kwaadaardig, maar vooral arrogant en doelgericht, wat hem een vrij unieke en verfrissende tegenstander maakt in het verhaal.

Roanhorse brengt ontzettend veel punten uit andere media bijeen of verwijst ernaar, betekent dit dat je overal bekend mee moet zijn om het verhaal te snappen? Dat zeker niet, bekendheid met de films is voldoende om prima van dit boek te genieten. Alles dat je moet weten over de situaties die aangestipt worden wordt kort uitgelegd, en van alles dat niet uitgelegd wordt is meer kennis ook niet nodig. Voor liefhebbers van de boeken, comics en games betekend dit wel een groot herkenningsfestijn van personages, planeten en zelfs bijnamen. Het moment waarop BB-8 een dolletje maakt met Jess omdat ze in de Poe Dameron comic onder de astromech droids bekend staat als ”The Great Destroyer” zal menig comic lezer doen gniffelen. De hoeveelheid verwijzingen voelen gelukkig niet geforceerd aan, Roanhorse slaagt er prima in om alles aan te laten voelen alsof het één enkele wereld is waar deze verwijzingen prima op hun plek zijn.

Al met al is dit een leuk verhaal met character building, spanning en actie. De Shriv/Zay missie had van mij afgesplitst en uitgebreid mogen worden naar een eigen boek, maar ik heb me prima vermaakt en kan dit boek dan ook zeker aanrader als leesvoer om voor The Rise of Skywalker te lezen om die film wat extra diepgang te geven, maar net als met alle andere boeken is het zeker geen verplichte kost.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Resistance Reborn voor deze review.

Boekreview: I am C-3PO: The Inside Story

I am C-3PO: The Inside Story

Auteur: Anthony Daniels

Uitgeverij: DK

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 272

Prijs: +-€ 20 bij diverse webshops

Als er één persoon is die (naast George Lucas) onlosmakelijk aan Star Wars verbonden is dan is het Anthony Daniels wel, de man die de afgelopen 43 jaar in onder andere 12 bioscoopfilms, 4 animatieseries, een pretparkattractie, hoorspelen en een concertreeks te zien of horen was. Jaren geleden had ik tweemaal het genoegen om een volledig weekend van vroeg tot laat met hem door te brengen als zijn persoonlijk assistent op evenementen. Een meer dan unieke ervaring waardoor hij een toch wel bijzondere plek heeft. Toen eerder dit jaar zijn autobiografie werd aangekondigd was dit dan ook dé Star Wars release waar ik het meest naar uitkeek.

Dat Daniels schrijftalent heeft was allang bekend aangezien hij van 1995 tot 1999 de (New) Wonder Column schreef in het officiële blad Star Wars Insider. Nu, twintig jaar later is hij het zeker niet verleerd; in een van de eerste hoofdstukken beschrijft hij op werkelijk geweldige en humoristische wijze hoe zijn eerste ontmoetingen met George Lucas gingen en hoe hij de rol van C-3PO kreeg.

Na een verhaal over de totstandkoming van zijn pak worden we meegenomen naar Tunesïe (Tatooine), de Elstree Studios (Death Star en Tantive IV scenes) en Hollywood (een onderonsje met George Lucas in Hamburger Hamlet waar Lucas hem uitlegde dat je een burger niet met bestek maar met je handen naar binnen werkt). Chronologisch passeert Daniels’ hele Star Wars loopbaan de revue (inclusief The Holiday Special uit 1978), met als eindstation  The Rise of Skywalker. Uiteraard wordt dit alles op typische ‘Daniels’ manier verteld. Je ‘hoort’ zijn karakteristieke stem en dito humor door de regels heen.

Wat opvallend is is dat Daniels kritisch is en geen blad voor zijn mond neemt. Zo noemt hij zijn bijdrages aan de sequels “token appearances”. Daarnaast gaat hij zeer uitvoerig in op het feit dat Lucasfilm er na de eerste film alles aan deed om C-3PO een echte robot te laten lijken; nergens werd zijn naam genoemd of gemeld wie er in het pak zat en dit is iets wat hem erg teleur stelde. Uiteraard komt ook de relatie met Kenny Baker (de twee waren geen vrienden) ter sprake. Al met al een verademing vergeleken met andere boeken waarin negatieve zaken vaak onbesproken blijven (zie het eerder dit jaar verschenen Making of Solo waarin met geen woord wordt gerept over de problematische opnames).

Zonder meer details te willen prijsgeven mag het duidelijk zijn dat dit boek een fraaie, haast onmisbare aanvulling is in de bibliotheek van fans die houden van mooie achtergrondverhalen. Het boek voelt als een afscheid en als Daniels na 16 december inderdaad met ‘Star Wars pensioen’ gaat zal hij enorm gemist worden maar laat hij een geweldige erfenis na.