Boekreview: Rebel Dossier

0 Score
Rogue One: Rebel DossierTitel
16 december 2016Releasedatum

Rogue One Rebel Dossier CoverRebel Dossier is een leuk boek met extra informatie over de personages uit Rogue One. Het is geschreven als zijnde losse documenten die door Generaal Airen Cracken voor Mon Mothma verzameld zijn om alle informatie over de leden van het Rogue team bij elkaar te hebben.

We krijgen wat informatie over de staat van het sterrenstelsel. Er is een rapport van Cassian Andor, wat min of meer verteld wat hij aan het begin van de film deed op de Ring of Kafrene. En een rapport over de bevrijding van Jyn Erso op Wobani. Verder krijgen we informatie over het team dat naar Jedha gestuurd wordt, het voertuig dat ze hiervoor gebruiken en de personages die ze daar gaan tegenkomen. Deze krijgen allen een pagina of twee gevuld met foto’s en achtergrond informatie. Verder krijgen we ook wat communicatie te zien tussen Mon Mothma en verschillende leden van de Rebel Alliance waarin men bezorgdheden en ideeën over de missie bespreekt.

Het is geen dik of heel uitgebreid boek, het telt slechts 64 pagina’s maar is wel mooi uitgewerkt en vormgegeven. Het is vormgegeven alsof het allerlei pagina’s zijn die van verschillende bronnen bij elkaar geraapt zijn, zoals het boek in het begin ook beschreven wordt.

Verwacht geen informatie van het niveau van de Visual Guide, het is een beknopt gebeuren, leuk om doorheen te lezen, maar het overgrote deel van de informatie is ook uit de film te halen. Het is voor het geld een leuk extraatje, maar zeker geen vereiste voor fans die alles over de film willen weten.

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)