Boekreview: Rebel Dossier

0 Score
Rogue One: Rebel DossierTitel
16 december 2016Releasedatum

Rogue One Rebel Dossier CoverRebel Dossier is een leuk boek met extra informatie over de personages uit Rogue One. Het is geschreven als zijnde losse documenten die door Generaal Airen Cracken voor Mon Mothma verzameld zijn om alle informatie over de leden van het Rogue team bij elkaar te hebben.

We krijgen wat informatie over de staat van het sterrenstelsel. Er is een rapport van Cassian Andor, wat min of meer verteld wat hij aan het begin van de film deed op de Ring of Kafrene. En een rapport over de bevrijding van Jyn Erso op Wobani. Verder krijgen we informatie over het team dat naar Jedha gestuurd wordt, het voertuig dat ze hiervoor gebruiken en de personages die ze daar gaan tegenkomen. Deze krijgen allen een pagina of twee gevuld met foto’s en achtergrond informatie. Verder krijgen we ook wat communicatie te zien tussen Mon Mothma en verschillende leden van de Rebel Alliance waarin men bezorgdheden en ideeën over de missie bespreekt.

Het is geen dik of heel uitgebreid boek, het telt slechts 64 pagina’s maar is wel mooi uitgewerkt en vormgegeven. Het is vormgegeven alsof het allerlei pagina’s zijn die van verschillende bronnen bij elkaar geraapt zijn, zoals het boek in het begin ook beschreven wordt.

Verwacht geen informatie van het niveau van de Visual Guide, het is een beknopt gebeuren, leuk om doorheen te lezen, maar het overgrote deel van de informatie is ook uit de film te halen. Het is voor het geld een leuk extraatje, maar zeker geen vereiste voor fans die alles over de film willen weten.

Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links) Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Wanted: Bom Vimdin door Raph Lomotan (links)
Wanted: Chelli Lona Aphra door Lucas Parolin (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links) Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Grumgar Holo Image door Fares Maese (links)
Illegal hunting encoded advert door Gunship Revolution (rechts)

Met dank aan Epic Ink voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy’s Most Notorious  voor deze review.

Boekreview: Women of the Galaxy

Women of the GalaxyTitel
30 oktober 2018Releasedatum

Women of the Galaxy CoverWomen of the Galaxy van Amy Ratcliffe is een verzameling van samenvattingen van de levens en avonturen van 75 vrouwelijke Star Wars personages. Ratcliffe bespreekt op alfabetische volgorde alom bekende personages als Leia Organa, Rey en Hera Syndulla en minder bekende als Kaydel Ko Connix, Derla Pidys en de Tonnika zussen. Elk personage krijgt minimaal één pagina spread waarin haar leven en avonturen samengevat worden waardoor het boek een vrij uitgebreide encyclopedie geworden is en als uitstekend naslagwerk kan dienen om het een en ander over deze personages op te zoeken. Naast de informatie die Ratcliffe op duidelijke en leuke wijze met de lezer deelt, is elk personage ook voorzien van minimaal één paginavullend kunstwerk van een vrouwelijke of non-binaire kunstenaar. Enkele van deze personages zijn hiervoor zelfs nog nooit eerder afgebeeld.

Het formaat van het boek, de prachtige pagina opmaak, de korte en duidelijke teksten en de ruim 100 geweldige kunstwerken maken dat Women of the Galaxy niet enkel als naslagwerk kan dienen maar ook uitermate geschikt is om in huis rond te laten slingeren zodat het regelmatig even opengeslagen kan worden om van de tekeningen te genieten. De achttien kunstenaars hebben elk een geheel eigen stijl, van vrij realistisch tot cartoony, maar weten elk de personages uit te beelden op een manier die bij ze past. Van het statische portret van Rae Sloane, in uniform met twee Stormtroopers achter haar (van de hand van Cryssy Cheung) tot het dynamische shot van Sabine Wren die voor een kleurrijke explosie uit springt (van Sara Alfageeh) of een helm/maskerloze Phasma met haar thuiswereld Parnassos op de achtergrond (door Annie Stoll). Stuk voor stuk zijn het meesterwerken die enkel en alleen al de prijs voor het boek meer dan waard zijn. Liefhebbers van Star Wars gerelateerde kunst zullen genieten van het boek en wellicht nieuwe kunstenaars tegenkomen waar ze het werk van zullen gaan volgen.

Ratcliffe geeft elk van de gekozen personages een leuk stukje tekst om kennis met haar te maken. Het leven en de persoonlijkheid worden samengevat en hier en daar deelt Ratcliffe een citaat van een (stem)acteur of schrijver om het personage nog wat meer diepgang te geven en te laten zien wat deze personages uniek en herkenbaar maakt. Er komen geen nieuwe weetjes naar buiten, maar de informatie die Ratcliffe deelt deelt ze met wat humor en een vriendelijke stijl. Ratcliffe lijkt met de lezer in gesprek, het is niet alsof de lezer een Wookipedia artikel aan het lezen is. Niets mis met Wookiepedia natuurlijk en dat is nog steeds de beste plek om een zo compleet mogelijk beeld van een personage te krijgen. Maar Ratcliffe maakt de geschiedenissen van deze 75 personages toegankelijk en vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, waarbij het niet relevant is of de lezer veel of weinig voorkennis heeft.

Het enige nadeel van een boek als Women of the Galaxy is dat het nooit compleet kan zijn, hoewel er genoeg personages zijn waar we waarschijnlijk nooit meer over zullen horen en de samenvatting in dit boek dus afdoende zal zijn, denk hierbij aan personages als Oola en Camie Marstrap. Voor anderen zoals Rey, Leia en Ahsoka liggen er nog zoveel verhalen in het verschiet dat het ergens zonde is dat hun complete verhaal hier niet verteld kan worden. Aan de andere kant is het boek op dit moment zo compleet en actueel dat Ratcliffe ons zelfs informatie geeft over Star Wars Resistance personages als Aunt Z en Torra Doza. Maar als we eerlijk zijn kan een naslagwerk in de Star Wars wereld eigenlijk nooit compleet zijn, het is duidelijk dat we nog jaren en jaren aan nieuwe verhalen tegemoet kunnen zien, maar wellicht dat we hierdoor in de toekomst een vervolg of een bijgewerkte editie van Women of the Galaxy gaan zien.

De opzet en uitwerking van het boek is dusdanig goed dat ik dolgraag meer van dergelijke boeken met andere thema’s zou willen zien verschijnen.

Women of the Galaxy is voor fans van steengoede personages of goed artwork of voor fans die graag een mooi overzicht van levensverhalen en avonturen in de kast willen hebben zeker een aanrader.

Sana Starros door Jennifer Aberin Johnson

Jas Emari door Eli Baumgartner

Jas Emari door Eli Baumgartner

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Met dank aan  Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Women of the Galaxy voor deze review.

Boekreview: Solo A Star Wars Story

Solo: A Star Wars Story Expanded EditionTitel
Mur LaffertyAuteur
4 september 2018Releasedatum

Solo: A Star Wars Story Expanded Edition is de novelizatie van de nieuwste film in de Star Wars wereld. Net als de novelizatie van The Last Jedi heeft ook deze de ondertitel ‘Expanded Edition’ meegekregen wat aangeeft dat het boek meer met de lezer deelt dan de film deed. Zo krijgen we naast de interne gedachtes en monologen ook nieuwe scenes onder ogen. Scenes die uit de film geknipt zijn (maar wel als bonus materiaal op de home release te vinden zijn) zijn wel aanwezig in het boek, maar we krijgen ook compleet nieuwe scenes en terugblikken naar de levens van onder anderen Han Solo, Qi’ra, Beckett en Val.

Zoals je van een novelizatie mag verwachten is het boek bijna geheel trouw aan wat we in de film zien en geeft het de lezer een beter beeld van de gebeurtenissen. De toevoeging van de gedachtes van personages is altijd interessant om hen en hun motivaties beter te begrijpen. Waar de novelizatie zijn waarde echter nog verder omhoog schuift is in de toegevoegde scenes. Han en Qi’ra’s vlucht door de straten van Corellia is een leuke toevoeging, maar het is duidelijk waarom die uit de film weg gelaten is om tijd te winnen. Qi’ra’s perspectief nadat ze door Moloch in de kraag gevat wordt en terug gebracht wordt naar Lady Proxima en de korte beschrijving van haar leven tussen Han’s vertrek en hun hereniging op Dryden’s jacht maken Qi’ra een veel rijker personage en maken haar motivaties en acties in het latere deel van het verhaal veel geloofwaardiger.

Ook de hoofdstukken waarin we meer over het verleden van Val en Beckett te weten komen zijn geweldige toevoegingen die beide personages veel meer diepgang geven. Ze maken het verlies van Val nog groter en doen mij verlangen naar een compleet boek over de avonturen van deze schavuiten. Het moment waar Qi’ra en L3 in de cockpit van de Millennium Falcon met elkaar spreken is in het boek een heel stuk langer en vele malen interessanter. Ik had hun gesprek heel graag op deze manier in de film terug gezien. En om bij L3 en de Falcon te blijven, in het boek wordt uitgebreid vertelt wat er met L3 gebeurt wanneer zij opgenomen wordt in de Falcon, hoe zij dit ervaart en er, na wat protest, uiteindelijk vrede mee heeft. Ook het afscheid tussen Lando en L3 zorgt voor wat meer emotie en een waardiger einde voor de excentrieke droid.

Naast deze toevoegingen zijn er ook een aantal dingen die we niet veel tegen komen in het boek, zoals beschrijvingen. Wie het boek leest na de film gezien te hebben zal het wellicht niet erg opvallen, maar Lafferty besteedt maar weinig aandacht aan het beschrijven van personages en vooral locaties. Ik heb het idee dat mensen die enkel het boek lezen een heel ander beeld hebben dan wat we in de film terugzien. De summiere beschrijvingen hebben uiteraard het voordeel dat het boek wat sneller weg leest, maar ik vind het persoonlijk toch altijd wel fijn als het een en ander beschreven wordt.

Los van het verhaal bevat het boek net als de novelizaties van The Force Awakens en The Last Jedi ook een aantal glossy pagina’s met foto’s uit de film die vergezeld worden door een korte samenvatting van het verhaal. Dit in combinatie met de stofomslag, die er uit ziet als een oud gekreukeld en beschadigd boek, geven het geheel een leuke sfeer en maken het een boek dat je af en toe nog eens van de plank pakt om rustig te bekijken. Zeker een aanrader voor de fans en mensen die wat meer diepgang in het verhaal willen.

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van Solo: A Star Wars Story Expanded Edition voor deze review.

Boekrecensie: Aftermath

AftermathTitel
14 augustus 2018Releasedatum

In aanloop naar The Force Awakens bracht Lucasfilm een aantal boeken uit om een brug te leggen tussen de oude films en de nieuwe. Een van die boeken was Aftermath. Dit boek van Chuck Wendig, dat zich in de maanden na Return of the Jedi afspeelt, deed het goed genoeg voor twee vervolgdelen. En nu, dankzij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ook een versie in het Nederlands. Destijds velde Roel al zijn oordeel over het boek, maar met de context van twee extra delen en de nieuwe vertaling werd het tijd voor een second opinion.

Weken na de vernietiging van de tweede Death Star zijn de trouwe volgelingen van keizer Palpatine op de vlucht. Als ze op de planeet Akiva in aanraking komen met de kleurrijke cast van Aftermath, waaronder ex-rebel Norra Wexley, ex-Keizerlijke officier Sinjir Rath Velus, en premiejager Jas Emari, blijkt echter dat er nog genoeg uit te vechten valt.

Als dit verhaal enigszins cliché-matig overkomt, kan dat kloppen. Een simpel gevecht tussen goed en kwaad is iets waar Star Wars niet vies van is. De wisseling tussen de perspectieven van helden Norra, Temmin, Sinjir, Jas en Wedge en sympathieke schurk Rae Sloane zorgt er echter voor dat de spanning erin blijft. Een aantal flashbacks naar de slag om Endor zet Return of the Jedi in een nieuw perspectief. En tegen het eind van het boek worden er toch dingen onthuld die naar meer smaken…

Wel anders dan andere boeken is het gebruik van intermezzos. Tussen de actie door vinden we een dozijn blikken op andere delen van het universum, waarin we zien hoe de galactische oorlog effect heeft op de gewone man. Een stel premiejagers die rouwt om de werkgelegenheid, een slavenopstand op Sevarcos, een welbekende smokkelaar die zijn harige vriend belooft om zijn volk te redden… De een zal het afleidend vinden – in dit geval is het goed om te weten dat je ze ook tot na het hoofdverhaal kan bewaren. De ander zal het echter een interessante kijk op het Star Wars universum vinden. Er worden ook elementen in geïntroduceerd die later in de serie – of misschien verder in een heel andere boekenreeks – essentieel zullen blijken.

Zoals gezegd ligt de kracht van het boek echter bij de personages. Menigeen zal zich herkennen in de poging van uit elkaar gegroeide moeder en zoon Norra en Temmin Wexley om nader tot elkaar te komen. Of de innerlijke strijd van Sinjir met zijn demonen en gruweldaden uit het verleden. Of misschien zelfs de plichtstrouw van admiraal Sloane om de orde die het Keizerrijk met zich mee bracht te bewaren. Stuk voor stuk mensen met echte emoties, en voor iedereen is er wel een personage om zich mee te identificeren. En als dat niet genoeg is, is er altijd nog Mr Bones, de moordlustige battle droid.

De schrijfstijl is – mede door de derde persoon enkelvoud – vluchtig. Literair hoogstaand is het niet, maar het leest vlot weg. De Nederlandse vertaling helpt hierbij, gezien de obsessie met verzonnen woorden (“herkily-jerkily”) uit het origineel hier verdwenen is. Wel enigszins storend in mijn optiek zijn de vertalingen van vaste termen (rebellenalliantie, squadron Rood, droïden). Maar dat is puur gewenning. Voor wie bekend is met Rebels of de Star Wars comics in het Nederlands, zal het bekende kost zijn.

Kortom, wie benieuwd is naar wat er gebeurde na de originele films, zal zijn vingers niet branden aan Aftermath. Wendig introduceert een rijke cast aan interessante karakters waar we hopelijk nog jaren van kunnen genieten… Te beginnen met de vervolgen Life Debt en Empire’s End, die nog dit jaar zullen verschijnen. Het Keizerrijk is dood, lang leve Star Wars.

Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van Aftermath voor deze review.

Kans maken op Aftermath? Kijk op onze Facebook voor een winactie en maak kans!