Boekreview: Poe Dameron: Free Fall

Poe Dameron: Free FallTitel
Alex SeguraAuteur
4 Augustus 2020Releasedatum

Free Fall CoverIn The Rise of Skywalker leerden we dat Poe een ”Spice Runner” geweest is, wat in de Star Wars wereld inhoud dat hij een drugssmokkelaar was. In Poe Dameron: Free Fall lezen we hoe die vork in de steel steekt, want dat komt natuurlijk niet direct overeen met de voormalig New Republic Navy piloot die zich bij de Resistance aansloot en zijn leven keer op keer op het spel zet om het sterrenstelsel een betere plek te maken. Het boek vertelt hoe Poe op jonge leeftijd een aantal leden van de Spice Runners van Kijimi leerde kennen en zich bij hen aansloot. We leren een hoop over Poe’s leven en familie, maar vooral ook over het leven van Zorii.

Poe’s moeder Shara Bey was een piloot in de Rebel Alliance, ze vocht onder anderen tijdens de slag om de Tweede Death Star maar nam afscheid van het hectische en gevaarlijke bestaan toen ze samen met haar man Kes Dameron en hun zoontje Poe op Yavin IV ging wonen. Jaren later sterft Shara, wat de levens van Kes en Poe compleet op hun kop zet. Kes is er helemaal kapot van en kan maar moeilijk bevatten dat hij de rest van zijn leven zonder zijn vrouw moet doorbrengen en wordt daardoor extra beschermend over Poe. Iets wat de zestienjarige Poe verre van op prijs kan stellen. Deze tiener wil niets liever dan vrijheid, vliegen en avonturen beleven. Na een zoveelste ruzie met zijn vader loopt Poe een aantal ongure types tegen het lijf die opzoek zijn naar een piloot die ze van Yavin IV af kan krijgen wat voor Poe de uitgerekende kans is om onder de beschermende blik van zijn vader uit te komen en eindelijk het universum te gaan verkennen. Zonder zich al te veel te realiseren wat hij doet sluit Poe zich aan bij de Spice Runners van Kijimi.

Het boek is een snel doorlopend avontuur waar achtervolgingen, vuurgevechten, verraad en een vleugje romantiek zich op rap tempo afwisselen. Segura weet het tempo goed vast te houden, wat mede komt doordat we enkel de daadwerkelijke missies meekrijgen waar Poe en zijn vrienden op uitgestuurd worden. De weken of zelfs maanden die tussen die missies in zitten worden overgeslagen, waardoor het tempo hoog blijft en het verhaal zich niet vast graaft in onnodige expositie.

Segura zet een Poe neer die trouw is aan zijn personage in de films. Hij is impulsief, koppig, overmoedig en bluft zich een eind in de rondte, maar wat vooral naar voren komt is zijn grote hart. De impulsiviteit zorgt ervoor dat Poe zich zonder aarzelen bij de Spice Runners aansluit, wat hem lijnrecht tegenover de idealen van de New Republic, en waar zijn ouders voor vochten, zet. Dat hij hiervoor kiest en zich niet inschrijft als kadet bij de New Republic Navy is een punt wat niet helemaal overeen lijkt te komen met Poe’s persoonlijkheid, iets wat het boek zelf ook duidelijk maakt omdat Poe toch regelmatig met zijn beslissing worstelt. Maar zijn loyaliteit aan Zorii wint het van zijn twijfels.

De sterkste punten van het boek zijn niet zozeer de Spice Runners, die in dit boek helemaal niet met Spice in aanraking komen trouwens, maar de momenten tussen Poe en Zorii. De twee tieners krijgen een hele hechte band en zijn elkaars steun en toeverlaat, rolmodel en maatje. Die hechte band verklaart de manier waarop Zorii met Poe omgaat in The Rise of Skywalker. Hoe ze hem eerst tegen de grond werkt en haar blaster gereed heeft, om vervolgens zonder al te veel moeite overgehaald te worden om hulp te bieden. En Poe zelfs het medaillon geeft dat haar enige weg naar vrijheid kon zijn.

Al met al leest Free Fall fijn weg en zijn er maar weinig saaie momenten. Er is genoeg actie om van te genieten maar de echte kracht van het verhaal ligt in de emoties van de hoofdpersonages. Segura bouwt een goede brug tussen de Poe die we kennen en de duistere implicaties die The Rise of Skywalker over hem geeft. De cover art van Phil Noto is zoals we van hem gewend zijn ook weer een knap staaltje werk. Oh, en Babu Frik komt ook een paar keer tevoorschijn en net als in The Rise of Skywalker steelt hij ook hier weer de show!

Free Fall is een leuke aanvulling voor de collectie waar menig fan, ook de jongere fans onder ons, zich prima mee zal vermaken.

Poe Dameron: Free Fall ligt vanaf 4 augustus in de winkel.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van Poe Dameron: Free Fall voor deze review.