Boekreview: Phasma

PhasmaTitel
1 september 2017Releasedatum

Phasma CoverPhasma draait zoals de titel doet vermoeden om Captain Phasma, de in Chrome geharnaste First Order Stormtrooper kapitein die we voor het eerst in The Force Awakens ontmoette. Phasma was vanaf het begin een personage waar veel mensen naar uitkeken, ze zag er geweldig imposant uit en kon haast niet anders dan een cool personage zijn. Na het zien van The Force Awakens waren veel mensen echter wat teleurgesteld. Phasma deed namelijk niet heel veel in de film. Toen het er eindelijk op leek dat ze in actie zou gaan komen, liep dat met een sisser af. Ze werd getackeld door Chewbacca, belachelijk gemaakt door Finn en gaf zich zonder slag of stoot over. Dit was voor velen een grote teleurstelling, Phasma was helemaal niet zo indrukwekkend als gehoopt, sterker nog ze was een slappeling die niet eens weerstand bood toen de situatie in haar nadeel was. Maar laten we eerlijk zijn, iemand die getackeld wordt door een Wookiee en dat kan navertellen is verre van een slappeling!
Met dit boek geeft Delilah S. Dawson ons een duidelijker beeld van Phasma en maakt ze heel duidelijk wat er bij die confrontatie met Finn en Han gebeurde en waarom ze zich overgaf. Ondanks dat het boek om Phasma draait beleven we het via een aantal andere personages die haar verhaal vertellen.

Vi Moradi, een Resistance spion, wordt tijdens een verkenningsmissie gevangen genomen door de First Order, aan boord van een Star Destroyer wordt haar schip vernietigt en wordt zij zelf door Captain Cardinal afgevoerd naar een afgelegen ruimte waar Cardinal haar ondervraagt. Captain Cardinal heeft de leiding over de opleiding van de Stormtroopers, deze komen als kinderen onder zijn gezag en hij traint ze tot ze als tiener doorgeschoven worden naar Captain Phasma, die ze verder klaarstoomt om als volwaardige Stormtroopers aan de slag te gaan. Cardinal heeft echter zijn bedenkingen bij Phasma en vertrouwt haar niet. Hij weet dat Vi een spion is die informatie over Phasma verzamelt, informatie die Cardinal maar wat graag wil hebben. Hij heeft namelijk geen idee wie Phasma echt is en waar ze vandaan komt. Hij weet alleen dat ze het nieuwe lievelingetje was van zijn leermeester General Brendol Hux, de vader van de General Armitage Hux die in The Force Awakens geïntroduceerd werd. Cardinal dwingt Vi hem, en daarmee ook ons, alles te vertellen dat ze over Phasma geleerd heeft. Vi verteld de geschiedenis van Phasma, geschiedenis die ze geleerd heeft van een oude bekende van de kapitein.

Phasma groeide op op de planeet Parnassos, een planeet waar de Con Star Mining Corporation ooit een aantal grote complexen onderhield. Tegenwoordig is  de planeet echter niet erg gezond meer, hij bestaat voornamelijk uit moeilijk leefbaar terrein, veel zand en rotsen met hier en daar een vesting waar wat mensen wonen, soms in een oude Con Star basis, soms als primitievelingen in de wildernis. Phasma behoorde tot de laatste groep en was een krijger van de Scyre clan. General Hux stort neer op de planeet en komt in contact met de Scyre. Hij haalt Phasma en een aantal van haar clangenoten over om hem en zijn overgebleven Stormtroopers te helpen terug te komen bij zijn schip om daar contact te kunnen leggen met de First Order en om hulp te kunnen vragen. Phasma is gelijk onder de indruk van Hux en zijn krijgers en wil van alles weten over wie ze zijn, waar ze vandaan komen en of ze haar mee willen nemen naar de, indrukwekkend klinkende, First Order.

Onderweg naar Brendol’s schip komt de groep voor een aantal grote en levensbedreigende uitdagingen te staan, uitdagingen die Phasma moet doorstaan om van deze planeet af te komen en een beter leven voor zichzelf te kunnen beginnen.

Dawson gaf voor het boek gepubliceerd werd aan dat het een kruising tussen Star Wars en Mad Max was, ik snap wat ze daarmee bedoelt maar het Mad Max gevoel kwam niet heel erg bij mij omhoog, ja ze reizen door een post-apocalyptische wereld, waar ze vooral zand en gevaar trotseren, maar het verhaal riep bij mij persoonlijk meer een Borderlands gevoel op. De manier waarop de groep van punt naar punt reist en gaandeweg nieuwe locaties  en beschavingen tegenkomt, elk met een duidelijke set regels, gaf mij hetzelfde gevoel als de drie Borderlands spellen mij gaven, vervang wat namen en het kan prima door voor een prequel van die serie.

Maar dat is geen slecht punt, ik vond Borderlands geweldig maar Phasma is zeker Star Wars genoeg om zijn eigen ding te zijn.

De schrijfstijl van Dawson is ronduit heerlijk, het boek leest heel fijn weg, het tempo is bijna altijd vrij hoog, hoewel de vele rustige momenten in de wildernis wat minder gemogen hadden. Dawson verteld ons over Phasma in de vorm van een verhaal dat verteld wordt door Vi die het verhaal van iemand anders gehoord heeft, het verhaal wordt dan ook regelmatig onderbroken. Bijna elk hoofdstuk op Parnassos wordt afgewisseld door een hoofdstuk op de Star Destroyer, waar Cardinal allerlei vragen heeft voor Vi, en waar Vi er alles aan doet om hem tevreden te stellen om zo zichzelf te kunnen redden. En daar hebben we een puntje dat wel belangrijk is. Vi en Cardinal. Het verhaal dat zich tussen die twee afspeelt is bijna interessanter dan het verhaal dat Vi vertelt. Ik had het niet erg gevonden als we iets meer tijd met haar doorgebracht hadden. Maar dat wil niet zeggen dat Phasma niet interessant is. Dawson slaagt er uitstekend in om ons een goed beeld te geven van wie ze is, de scene in The Force Awakens is gelijk helemaal duidelijk, Phasma deed daar niets anders dan ze in de rest van haar leven gedaan heeft. Samen met de nieuwe Phasma comic serie is die scene helemaal niet vreemd of teleurstellend meer en vooral dit boek doet mij verlangen naar de Phasma die we in The Last Jedi gaan zien.

We leren in Phasma ook waarom Phasma een chrome harnas draagt. Dat haar harnas gemaakt is van de bekleding van het ruimtejacht van Emperor Palpatine leerden we eerder al in de Force Awakens Visual Dictionary, maar in Phasma komen te weten hoe en wanneer ze aan het harnas gekomen is.

Phasma is al met al een erg goed boek dat een goed beeld geeft van een personage dat tot dusver een beetje overbodig leek. Het introduceert een aantal nieuwe steengoede personages die ik heel graag nog eens terug zie komen. Op deze planeet vol zand kon Dawson het niet laten om de woorden van Anakin nog eens terug te laten komen, iets waar veel mensen over vielen, maar waar ik zelf wel om kon grinniken. Het verhaal is meer Mad Max/Borderlands dan Star Wars, maar zal de meeste fans zeker aanspreken. Ik kan het dan ook iedereen aanraden.

Met dank aan Penguin Random House en Century Books voor het beschikbaar stellen van Battlefront II: Inferno Squad voor deze review.

Captain Cardinal

Captain Cardinal

Vi Moradi

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.