Boekreview: Path of Deceit

Path of Deceit
Titel: The High Republic: Path of Deceit
Auteurs: Tessa Gratton en Justina Ireland
Uitgever: Disney-Lucasfilm Press
Publicatiedatum: 4 oktober 2022
4.5

Path of Deceit CoverMet Path of Deceit van co-auteurs Tessa Gratton en Justina Ireland gaat de  tweede fase van The High Republic dan eindelijk echt van start. We maken een sprong terug in de tijd, 150 jaar voor de verhalen uit de eerste fase van The High Republic. Het verkende deel van het sterrenstelsel is nog kleiner dan het in de eerste fase was. De Jedi en de Republic sturen teams van Pathfinders naar de randen van het sterrenstelsel om veilige hyperspace routes te vinden en nieuwe planeten te ontdekken die zich mogelijk bij de Republic willen voegen. En gaandeweg gebeuren er uiteraard de nodige avonturen.

Padawan Kvemo Zink en zijn meester Zallah Macri zijn opzoek naar een gestolen Force artefact, de Rod of Seasons, dat van de planeet Hystenia gestolen is. Hun zoektocht brengt ze naar de planeet Dalna waar we geïntroduceerd worden aan de Path of the Open Hand, een cult die gelooft dat de Force vrij moet zijn, en niet gebruikt mag worden door levende wezens. Misbruik maken van de Force zou consequenties hebben en de Force op andere plekken wegnemen, waardoor levende wezens zouden lijden. De Path wordt geleid door de Mother, een profeet die visioenen van de Force krijgt en haar volgers Force artefacten laat ”bevrijden” van de plekken waar ze misbruikt worden door anderen. Het is vrij snel duidelijk dat de Mother niet gelooft in de levensstijl die ze haar volgers opdraagt, maar tegelijk zien we ook dat bijna al haar volgers er wel compleet in geloven en er van overtuigd zijn dat ze hun beste leven leiden door haar –en de Force– te gehoorzamen. Kevmo en Zallah verdenken de Path al snel en gaan dieper op onderzoek uit.

Twee van de volgers van the Path of the Open Hand zijn Marda en Yana Ro, de twee nichtjes –en voorouders van Nihil leider Marchion Ro– zijn Evereni, en zijn van jongs af aan onderdeel van de Path. Vooral Marda kan zich niets anders herinneren, maar de oudere Yana herinnert zich maar al te goed hoe hun soort door anderen verafschuwd wordt. Hoewel de twee Jedi een vrij grote rol spelen in het boek zijn Marda en Yana de echte focus van het verhaal. Marda is volledig geweid aan de Path, Yana verre van en wil niets liever dan met haar vriendin vertrekken.

Wanneer Kevmo Marda ontmoet slaat er min of meer direct een vonk over die Kevmo in een bijzondere situatie brengt. Marda is er van overtuigd dat zijn gebruik van de Force verkeerd is en de Force kwaad doet, Kevmo denkt daar heel anders over. Maar tegelijk stroken zijn gevoelens voor Marda ook niet met zijn leven binnen de Jedi Order. Dit zijn echter de minste van Kevmo’s problemen, een natuurramp op de planeet vergt de aandacht van de twee Jedi waarna een conflict met de Path hen het leven nog zuurder maakt.

Marda, The Mother en The Herald.
Marda, The Mother en The Herald.

De 8 uur en 10 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door Erin Yvette, die eerder ook al een verhaal in Stories of Jedi and Sith insprak. Zoals te verwachten is van dit soort audioproducties luistert het lekker weg. Erin heeft een prettige stem en een fijn leestempo en weet heel veel emotie in haar vertolking te plaatsen waar dit op zijn plaats is. Vooral Kevmo en Marda krijgen dankzij Erin’s werk veel meer emotie dan er op papier te zien is. Er wordt weer lichtjes gebruik gemaakt van geluidseffecten en muziek die het geheel naar een hoger niveau tillen zonder de overhand te nemen.

Gratton en Ireland hebben het boek samen geschreven, maar er is nergens een duidelijke verschil zichtbaar in schrijfstijlen, het geheel leest heel prettig als Ă©Ă©n geheel. Het is een Young Adult boek, dus de schrijfstijl is ietwat simpel, wat er ook voor zorgt dat het vrij snel wegleest. Maar zoals ik altijd zeg: laat je niet wegjagen door dat YA label. Er zit ontzettend veel diepgang in de personages en de tweestrijd in Marda en Kevmo, en de relatie tussen Marda en Yana. Het is allemaal erg sterk, en er staat heel veel op het spel, niet alleen in dit boek, maar ook voor de volgende boeken in de serie. Het boek is een veelbelovende opzet naar wat er nog gaat komen.

Als je al een fan bent van The High Republic zul je genieten van dit boek, maar ik denk niet dat het  nodig is om Phase I van The High Republic eerst te lezen om van dit verhaal te genieten. Het verhaal staat prima op zichzelf, maar ik denk wel dat je er meer uit haalt als je bekend bent met de eerste fase van het geheel. Je zult meer waarde kunnen toekennen aan namen en locaties die je herkent uit eerdere –maar 150 jaar latere– verhalen, wat het plezier en de diepgang wat verhoogd. Maar tot dusver lijkt het prima mogelijk om Path of Deceit je eerste High Republic boek te laten zijn.

Met dank aan Del Rey en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: The Path of Deceit voor deze review.