Boekreview: Padawan

Padawan Cover
Titel: Padawan
Auteur: Kiersten White
Publicatiedatum: 26 juli 2022
4

Padawan Cover

In Padawan van auteur Kiersten White gaan we met een zestienjarige Obi-Wan Kenobi op avontuur. Obi-Wan is nog niet zo heel lang de Padawan van Qui-Gon Jinn, maar hij kan niet zeggen dat hij heel erg tevreden is met de situatie. Terwijl al zijn vrienden gekoppeld zijn aan meesters waar ze het goed mee kunnen vinden en die ze allerlei nieuwe dingen leren waar ze in geïnteresseerd zijn, zit hij vast aan Qui-Gon en bestaat Obi-Wans leven nu vooral uit meditatie. Geen excursies naar exotische planeten, maar stil zitten in een kamer in de Jedi Temple. Maar wanneer Obi-Wan notities van een oude Jedi Wayseeker ontdekt, die wijzen naar een onbekende planeet stelt Obi-Wan aan Qui-Gon voor om op onderzoek uit te gaan. Qui-Gon stemt in, maar komt vervolgens niet opdagen wanneer ze zouden vertrekken. Uit frustratie besluit Obi-Wan vervolgens om er maar in zijn eentje op uit te gaan!

Eenmaal op de mysterieuze planeet, Lenahra, aangekomen ontmoet Obi-Wan een groep tieners en kinderen die, door gebruik te maken van ”the power,” als ware Jedi door de bossen rennen en springen. Wat ook hard nodig is omdat de flora en fauna van deze planeet – en zelfs de planeet zelf – constant proberen om de groep te doden. Obi-Wan ziet in deze groep een nieuwe manier van leven, en begint zich af te vragen of hij wel thuis hoort in de Jedi Order, of dat hij het op Lenahra – ondanks de moordlustige instelling van de planeet! – beter naar zijn zin zou hebben.

Now, with Qui-Gon, [meditation] seemed to be the bulk of it. Obi-Wan couldn’t rely on his other skills to compensate. Maybe that was what he hated: meditation laid his weaknesses bare in front of him. There was nothing else to think about, nothing to do but face them. And Obi-Wan was terrified of them.

White geeft ons een diepe blik in de geest van de jonge Obi-Wan, ze beschrijft uitstekend hoe het voor een jong persoon voelt om in een nieuwe situatie terecht te komen waar je zelf niet helemaal tevreden over bent. We spenderen heel wat tijd in Obi-Wans hoofd, wat erg interessant is, maar wat ook ietwat eentonig kan worden. Vooral in de eerste helft van het boek veranderd Obi-Wans instelling niet en vallen zijn gedachte vooral in herhaling. Maar aan de andere kant is dit wel weer heel realistisch voor hoe een persoon in een dergelijke situatie denkt. Het is heel makkelijk om te zien hoe Obi-Wans ervaringen in dit boek hem op weg helpen om de persoon te worden die we kennen uit de films.

Did the Jedi Order even have Wayseekers anymore? Obi-Wan didn’t think it was allowed. It seemed rooted in defiance of the Council, a Jedi pursuing their own course independent of oversight or assignments. Surely if they still had Wayseekers, Qui-Gon Jinn would be one.

White zet een prima representatie van Obi-Wan neer, je twijfelt geen seconden dat dit hetzelfde personage is als we in The Phantom Menace leren kennen, zijn manier van spreken en doen is heel erg in lijn met de Obi-Wan die we in de prequels zien, alleen dan in een jongere vorm. Ook de manier waarop Qui-Gon neergezet wordt voelt heel trouw aan het personage dat we in The Phantom Menace zien. Verder zien we een vrij grote groep nieuwe personages – de inwoners van Lenahra – welke in verschillende mate uitgediept worden. Omdat de groep zo groot is zijn er een aantal personages die weinig aandacht krijgen, maar de belangrijkste personages voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen persoonlijkheid, gedachtengang en onderlinge relaties. De uiteindelijke vijand is naar mijn idee wat magertjes uitgewerkt, maar het boek richt zich dan ook meer op Obi-Wans interne strijd dan de fysieke vijand waar hij het met zijn nieuwe vrienden tegen op moet nemen.

Siri nodded. She and Obi-Wan had been close growing up, and he missed that closeness now. He missed all of them, really. They had been a merry band of brats, as Yaddle had once muttered under her breath during a particularly raucous lesson.

Hoewel het leeuwendeel van het boek draait om Obi-Wan en zijn nieuwe vrienden, komen we her en der wel een flink aantal oude bekenden tegen. Zo heeft Padawan Siri Tachi een rol in dit verhaal en komen we er in Padawan achter hoe Dexter Jettster en Obi-Wan elkaar ontmoet hebben!

Het zeven en een half uur durende audioboek is ingesproken door Star Wars nieuwkomer Gary Furlong. Furlong heeft een prettige voorleesstem maar is vooral ontzettend goed in het imiteren van Ewan McGregor. Niet dat zijn stem identiek klinkt, maar de manier waarop hij spreekt, zijn intonaties en dergelijke zijn nagenoeg perfect. De manier waarop hij Obi-Wan vertolkt is een genot om naar te luisteren. Ook zijn Qui-Gon komt ontzettend natuurgetrouw over.

There was a whistle and beeping from the hatch leading to the top of the ship.
“Hey,” Amyt called down in her sweet, high voice. “The little metal person has something for you.”
Obi-Wan hurried over.

Zoals met alle audioproducties van Disney-Lucasfilm Press wordt er weer schaars gebruik gemaakt van geluidseffecten en muziek. Geluidseffecten zoals droid en lightsaber geluiden worden gebruikt waar nodig maar er zijn maar weinig extra geluiden te horen, ook muziek is her en der aanwezig voor extra sfeer, maar zeker niet constant, en al helemaal niet afleidend luid. Al met al is het een prettig boek om naar te luisteren, en Furlongs stemkunsten maken het wat mij betreft zeker de moeite waard.

“I—” Obi-Wan started.
“You have a bad feeling about this?” Casul asked.
“No. Feelings, plural. Many bad feelings.”

Het boek heeft her en der wat trage stukjes, maar de meeste lezers zullen met een flink tempo door de 410 pagina’s heen vliegen. Het verhaal is pakkend – ook los van Star Wars zou het een uitstekend science fiction verhaal zijn – we leren een hoop over Obi-Wan en Qui-Gon, en na het lezen van Padawan zullen een hoop mensen denk ik ook weer zin krijgen om Master and Apprentice nog eens op te pakken om nog even verder te borduren op de interacties tussen Obi-Wan en Qui-Gon. White heeft wat mij betreft een uitstekend boek geproduceerd en ik zou het niet erg vinden als ze met een volgend Star Wars boek de tijd zou verkennen die Obi-Wan en Qui-Gon op Mandalore doorgebracht hebben. De relatie tussen Obi-Wan en Satine zie ik graag door Kiersten White verteld worden.

Met dank aan Disney-Lucasfilm Press en Audible voor het ter beschikking stellen van Padawan voor deze review.