Boekreview: Out of the Shadows

Out of the Shadows Cover
Titel: The High Republic: Out of the Shadows
Auteur: Justina Ireland
Publicatiedatum: 27 juli 2021
4.5

Star Wars The High Republic: Out of the Shadows van auteur Justina Ireland speelt zich enkele maanden na de Nihil aanval op Valo af, een gebeurtenis die te volgen is in Race to Crashpoint Tower en The Rising Storm. Het verhaal speelt zich uit via de vier gezichtspunten van Jedi Knight Vernestra ”niet Vern” Rwoh, Padawan Reath Silas, Sylvestri ”Syl” Yarrow en de Nihil Nan. Maar het richt zich vooral op Vernestra en haar Padawan Imri. Zij worden door Vernestra’s voormalig meester, en huidig Jedi Council lid, Cohmac Vitus van Starlight Beacon terug geroepen naar de Jedi Temple op Coruscant. Daar krijgen ze de missie om met Xylan Graf naar een afgelegen stuk in het sterrenstelsel af te reizen waar de Graf en San Tekka families beiden een claim op willen leggen.

Ondertussen is Sylvestri ook naar Coruscant gekomen omdat haar vrachtschip in datzelfde stuk van het sterrenstelsel op mysterieuze wijze uit Hyperspace getrokken is door de Nihil. Syl wist op het nippertje, zonder haar schip, te ontsnappen maar wil nu de hulp van wie dan ook inroepen om duidelijk te maken dat de Nihil een gevaarlijk nieuw wapen bezitten. Ze wordt opgespoord door Xylan Graf en gaat samen met hem en de Jedi op pad om een kijkje te nemen in het gebied. Ook Jedi Master Cohmac Vitus en zijn padawan Reath Silas worden aan de missie toegevoegd en gezamenlijk komen ze in een gevaarlijkere situatie terecht dan ze ooit hadden durven voorspellen.

Out of the Shadows legt de nadruk vooral op de personages en wat minder op de gebeurtenissen. We krijgen een hele diepe duik in Vernestra’s psyche. Het bedrieger syndroom waar ze door haar jonge leeftijd zwaar mee te kampen heeft en het trauma dat ze overgehouden heeft aan de gebeurtenissen op Valo. En de angst en onwetendheid over de visioenen die ze ervaart in hyperspace, waar in A Test of Courage al naar gehint werd, die sinds korte tijd weer voorkomen en heftiger zijn dan ooit tevoren.

Het verhaal komt ietwat langzaam op gang terwijl de afsluiting juist wat snel verloopt, maar Ireland heeft een intrigerend verhaal neergezet met wat verrassende wendingen dat de aandacht erg goed vast weet te houden. De schrijfstijl is erg prettig en de onderwerpen waar op gefocust of waar naar gehint wordt zullen voor ieder wat wils bevatten. Of het nu de visioenen van Vernestra zijn, de geschiedenis van Syl, de toekomst van Syl, de Nihil en hun plannen, het nieuwe wapen van de Nihil, de vete tussen de Graf en San Tekka families en hun onderzoek naar Hyperspace. Wat mij betreft stuk voor stuk interessante punten waar in volgende boeken nog meer aandacht aan besteed mag worden.

Ireland diept de wereld verder geloofwaardig uit door bijvoorbeeld ook logische verwijzingen te maken naar dingen als het dag- en nachtritme van ruimtestations zoals Starlight Beacon en de manier waarop verschillende wezens daar wel en geen gebruik van maken. Of wat uitleg over training lightsabers en kleding. Dat training lightsabers niet heel sterk zijn en geen of amper verwondingen veroorzaken weten we al een tijd, maar het feit dat Jedi tijdens trainingssessies hitgevoelige kleding kunnen dragen die na contact met een training lightsaber een zichtbare verkleuring toont is een leuk extra weetje dat de wereld net weer een tikje realistischer en interessanter maakt.

Ondanks dat dit Young Adult boek gericht is op lezers van 12 tot 18 jaar oud, is dit net als de overige Young Adult boeken in Star Wars zeker niet een label waar je je als oudere lezer veel van moet aantrekken. Het verhaal en de ontwikkelingen van de personages zijn ijzersterk. Het enige wat een YA van een ”volwassen” boek onderscheid is het feit dat er minder gefocust wordt op ruimtegevechten en meer op de diepgang van personages en hun persoonlijke ontwikkeling. Dat en het feit dat de pagina’s opgemaakt worden met minder text wat het lezen iets simpeler maakt, waar ook oudere lezers wellicht van kunnen profiteren.

De audio variant van Audible wordt vertolkt door Keylor Leigh die eerder ook A Test of Courage insprak. Leigh heeft een fijne rustige stem maar is geen meester in het creëren van unieke stemmen zoals Marc Thompson dat is, in Out of the Shadows loop je niet het risico te denken dat er meerdere stemacteurs aan het werk geweest zijn, elke stem is overduidelijk die van Leigh, maar dat wil niet zeggen dat het een onbegrijpelijke brij is. Ze geeft elk personage zeker een unieke twist en manier van spreken waardoor het in de 10 uur en 50 minuten die het boek duurt nooit verwarrend is en je eigenlijk altijd direct weet wie er aan het woord is. Daarnaast weet Leigh de emotionele momenten van zelfreflectie flink wat extra diepgang te geven met haar vertolking. Uiteraard is ook Out of the Shadows weer voorzien van de hoeveelheid geluidseffecten van het kwaliteitsniveau dat we van alle andere audioboeken kennen. Geen overmaats gebruik van onnodige geluidseffecten, maar genoeg achtergrond geluiden om het geheel wat meer pit te geven. En uiteraard is er de nodige achtergrond muziek te vinden.

Wat mij betreft is Out of the Shadows het sterkste boek van de tweede High Republic wave en ik ben blij dat Justina Ireland de stap in Star Wars van Young Reader naar Young Adult heeft gemaakt, Vernestra is met gemak Ă©Ă©n van mijn favoriete personages uit dit tijdperk in de Star Wars wereld en ik kijk vol verwachting uit naar haar volgende avontuur.

En wie loopt er nou niet warm voor een Yaddle cameo? Yaddle, die met een gewoon spraakpatroon spreekt trouwens.

Met dank aan Del Rey, Disney Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: Out of the Shadows voor deze review.