Boekreview: Moving Target

Moving TargetTitel
Cecil Castellucci / Jason FryAuteur
september 2015Releasedatum

Moving Target Cover

Moving Target speelt zich af tussen The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. De Rebel Alliance is te weten gekomen dat de Empire een tweede Death Star aan het bouwen is en maakt plannen om dit nieuwe superwapen te vernietigen voor de constructie voltooid is. In het geheim een vloot samen brengen die groot genoeg is om de klus te klaren is niet eenvoudig, daarom bedenken ze een plan om de Empire op een dwaalspoor te zetten en ze bezig te houden tot de Rebel Alliance klaar is voor een grootschalige aanval.

Een klein en gespecialiseerd groepje rebellen gaat onder leiding van Princess Leia aan de andere kant van het heelal langs verschillende planeten om zenders te plaatsen. Zenders die rebellen oproepen om zich op een specifieke locatie te verzamelen. De signalen zullen echter maar een relatief kleine hoeveelheid rebellen bereiken en de genoemde locatie is ver van waar de rebellen daadwerkelijk hun grote vloot verzamelen. De zenders zijn slechts een lokmiddel om de Empire bezig te houden. Los van de rebellen die zich zouden verzamelen is de kennis dat Princess Leia aan het rondreizen is om rebellen te verzamelen het perfecte aas om de Empire mee te verleiden en Leia en haar team worden dan ook nauw op de hielen gezeten. Leia is dan ook het ”Moving Target” uit de titel.

Gedurende het verhaal komen Leia en haar team op verschillende planeten terecht die, zoals het een Star Wars verhaal betaamd, allemaal compleet anders zijn, zo zien we een vulkanische planeet waar iedereen onder de grond leeft, maar komen we ook op een vakantie planeet waar iedereen op het strand vertoeft en ruimte schepen landen op gigantische waterlelies.

Ondanks dat het een vrij kort boek is zien we een aantal verschillende locaties en situaties waardoor we voor ons gevoel een groot aantal avonturen beleven.

Het boek wordt omsloten door een proloog en epiloog die zich net voor The Force Awakens afspelen. Generaal Leia Organa wordt al geruime tijd geteisterd door haar droid PZ-4CO, ook wel Peazy genoemd. Peazy heeft de taak om Leia’s memoires op te nemen, iets waar Leia zelf niet op zit te wachten, maar na het vele aandringen van vrienden en collega’s begrijpt ze dat latere generaties niet alleen geïnteresseerd zullen zijn in haar verhaal maar hier ook veel van kunnen leren. Daarom neemt Leia even de tijd om Peazy het verhaal dat wij in de rest van het boek lezen te vertellen.

Moving Target is een kort boek dat in eerste instantie op jongere lezers gericht is en daarom redelijk eenvoudig weg leest, maar dat wil niet zeggen dat het een kinderboek is dat voor volwassenen niet interessant is. Het verhaal is spannend en de personages hebben flink wat diepgang. Hoewel we voornamelijk Leia en haar team volgen dat grotendeels uit nieuwe personages bestaat zien we hier en daar ook wat bekende personages terug, zo komen Luke, Admiral Ackbar en Mon Mothma even voorbij, en Nien Nunb is een belangrijk onderdeel van Leia’s team.

Het boek bevat een aantal mooie illustraties van Phil Noto, die in zwart-wit met rode accenten een aantal scenes uit het verhaal uitbeelden.

Al met al is Moving Target een erg vermakelijk boek dat ons een interessant kijkje in Leia’s gedachten geeft. En ik wacht in ieder geval met smacht op de memoires die Peazy aan het opzetten is.

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Star Wars Icons: Han Solo

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.