Boekreview: Lost Stars

Lost StarsTitel
4 september 2015Releasedatum

Lost StarsLost Stars is tot dusver een van mijn favoriete boeken in het nieuwe Star Wars canon. In Claudia Gray’s Lost Stars volgen we Ciena Ree en Thane Kyrell, die elkaar enkele jaren voor A New Hope, als jonge kinderen, op de planeet Jelucan in de Outer Rim, leren kennen. Thane is de zoon van een rijke aristocratische familie, terwijl Ciena de dochter is van een arme familie op het platte land. Ze ontmoeten elkaar in de grote stad tijdens een festival ter ere van de Empire, en worden beste vrienden. Beide willen ze dolgraag piloot worden voor de Empire en ondanks hun verschillende afkomst studeren en oefenen ze jaren lang samen, tot ze beide toegelaten worden op de Imperial Academy op Coruscant waar ze opgeleid worden tot officier.

Vlak nadat ze hun opleiding afgerond hebben zijn ze beiden getuige van de vernietiging van Alderaan, een gebeurtenis die hun wereld totaal overhoop gooit. Deze ervaring drijft de een weg van de Empire, naar een leven als vluchteling, smokkelaar en uiteindelijk naar de Rebel Alliance, terwijl de andere juist vast houdt aan de loyaliteit voor de Empire en alles op alles zet om dergelijke nutteloze acties in de toekomst te voorkomen.

Maar in de loop der jaren komen de twee elkaar meermaals tegen op het slagveld, iets wat voor beide verre van makkelijk is.

Dit verhaal is echt ontzettend goed opgezet, zowel de hoofd- als bijpersonages komen erg geloofwaardig over en zijn goed uitgediept. In de proloog volgen we Ciena en Thane gedurende een aantal jaar waar we ze in korte stukjes van kinderen tot jonge volwassenen zien opgroeien en samen een band zien opbouwen. Hierdoor voelt het al vrij snel alsof we deze twee al heel lang kennen.

De gebeurtenissen beginnen acht jaar voor A new Hope, en eindigen een jaar na Return of the Jedi, tijdens the Battle of Jakku. In dit boek komen we te weten hoe de Star Destroyer Inflictor, die we in de Force Awakens op de achtergrond zien liggen, daar neergestort is.

Omdat het verhaal zich in een bekende periode en op bekende locaties afspeelt komen we onderweg ook verschillende bekende personages tegen, zo zien we Admiral Ozzel, Mon Mothma, Princess Leia, Grand Moff Tarkin en ook Darth Vader langs komen. Dit zijn geen geforceerde cameo’s, maar deze personages zijn allemaal op een erg logische en geloofwaardige manier in het verhaal verwerkt. Ook komen we bekende locaties tegen zoals Yavin, Hoth, Bespin, Endor en ook Lothal wordt een keer genoemd. Niet alleen komen we bekende personages en locaties tegen, ook zien we gebeurtenissen, zoals het opblazen van Alderaan en de aankomst van de Emperor op de tweede Death Star, vanuit een geheel nieuw oogpunt. We zien hoe gewone leden van de Imperial Navy omgaan met de gruwelijke daden die we uit de films kennen, zo volgen we een van de vrienden van Thane en Ciena, een Alderaaniaan die zijn thuisplaneet voor zijn ogen ziet verdwijnen. Hierdoor krijgen we een veel breder beeld van de naamloze officieren en Stormtroopers die we in de films voorbij zien komen.

Wat veel minder geloofwaardig overkwam was de manier waarop de Imperial Navy opgebouwd lijkt te zijn, Thane en Ciena studeren een paar jaar aan de Imperial Academy, na hun opleiding zijn ze beiden officier en vervullen ze verschillende taken, maar in mijn ogen zijn dit veel en veel te veel taken. Zo is Ciena op de brug van een Star Destroyer de persoon die de Tracktor Beam bediend, wanneer TIE Fighters een asteroïdeveld in vliegen is zij de gene die ze aanwijzingen geeft om er veilig doorheen te komen. Over TIE piloten gesproken, ze is er zelf ook een, en uiteraard is ze ook een monteur die TIE Fighters onderhoudt, maar daar stopt het niet, ze is ook shuttle piloot en zelfs een Stromtrooper! En dat alles is ze samen met haar klasgenoten in een opleiding van enkele jaren meester geworden. Dat ging me een beetje ver en kwam wat ongeloofwaardig over, maar dat is één van de weinige echte punten van kritiek op dit boek.

Het boek is voornamelijk op wat jongere lezers gericht waardoor het ondanks de lengte toch vlot weg leest.

Boekreview: Poe Dameron: Free Fall

Poe Dameron: Free FallTitel
Alex SeguraAuteur
4 Augustus 2020Releasedatum

Free Fall CoverIn The Rise of Skywalker leerden we dat Poe een ”Spice Runner” geweest is, wat in de Star Wars wereld inhoud dat hij een drugssmokkelaar was. In Poe Dameron: Free Fall lezen we hoe die vork in de steel steekt, want dat komt natuurlijk niet direct overeen met de voormalig New Republic Navy piloot die zich bij de Resistance aansloot en zijn leven keer op keer op het spel zet om het sterrenstelsel een betere plek te maken. Het boek vertelt hoe Poe op jonge leeftijd een aantal leden van de Spice Runners van Kijimi leerde kennen en zich bij hen aansloot. We leren een hoop over Poe’s leven en familie, maar vooral ook over het leven van Zorii.

Poe’s moeder Shara Bey was een piloot in de Rebel Alliance, ze vocht onder anderen tijdens de slag om de Tweede Death Star maar nam afscheid van het hectische en gevaarlijke bestaan toen ze samen met haar man Kes Dameron en hun zoontje Poe op Yavin IV ging wonen. Jaren later sterft Shara, wat de levens van Kes en Poe compleet op hun kop zet. Kes is er helemaal kapot van en kan maar moeilijk bevatten dat hij de rest van zijn leven zonder zijn vrouw moet doorbrengen en wordt daardoor extra beschermend over Poe. Iets wat de zestienjarige Poe verre van op prijs kan stellen. Deze tiener wil niets liever dan vrijheid, vliegen en avonturen beleven. Na een zoveelste ruzie met zijn vader loopt Poe een aantal ongure types tegen het lijf die opzoek zijn naar een piloot die ze van Yavin IV af kan krijgen wat voor Poe de uitgerekende kans is om onder de beschermende blik van zijn vader uit te komen en eindelijk het universum te gaan verkennen. Zonder zich al te veel te realiseren wat hij doet sluit Poe zich aan bij de Spice Runners van Kijimi.

Het boek is een snel doorlopend avontuur waar achtervolgingen, vuurgevechten, verraad en een vleugje romantiek zich op rap tempo afwisselen. Segura weet het tempo goed vast te houden, wat mede komt doordat we enkel de daadwerkelijke missies meekrijgen waar Poe en zijn vrienden op uitgestuurd worden. De weken of zelfs maanden die tussen die missies in zitten worden overgeslagen, waardoor het tempo hoog blijft en het verhaal zich niet vast graaft in onnodige expositie.

Segura zet een Poe neer die trouw is aan zijn personage in de films. Hij is impulsief, koppig, overmoedig en bluft zich een eind in de rondte, maar wat vooral naar voren komt is zijn grote hart. De impulsiviteit zorgt ervoor dat Poe zich zonder aarzelen bij de Spice Runners aansluit, wat hem lijnrecht tegenover de idealen van de New Republic, en waar zijn ouders voor vochten, zet. Dat hij hiervoor kiest en zich niet inschrijft als kadet bij de New Republic Navy is een punt wat niet helemaal overeen lijkt te komen met Poe’s persoonlijkheid, iets wat het boek zelf ook duidelijk maakt omdat Poe toch regelmatig met zijn beslissing worstelt. Maar zijn loyaliteit aan Zorii wint het van zijn twijfels.

De sterkste punten van het boek zijn niet zozeer de Spice Runners, die in dit boek helemaal niet met Spice in aanraking komen trouwens, maar de momenten tussen Poe en Zorii. De twee tieners krijgen een hele hechte band en zijn elkaars steun en toeverlaat, rolmodel en maatje. Die hechte band verklaart de manier waarop Zorii met Poe omgaat in The Rise of Skywalker. Hoe ze hem eerst tegen de grond werkt en haar blaster gereed heeft, om vervolgens zonder al te veel moeite overgehaald te worden om hulp te bieden. En Poe zelfs het medaillon geeft dat haar enige weg naar vrijheid kon zijn.

Al met al leest Free Fall fijn weg en zijn er maar weinig saaie momenten. Er is genoeg actie om van te genieten maar de echte kracht van het verhaal ligt in de emoties van de hoofdpersonages. Segura bouwt een goede brug tussen de Poe die we kennen en de duistere implicaties die The Rise of Skywalker over hem geeft. De cover art van Phil Noto is zoals we van hem gewend zijn ook weer een knap staaltje werk. Oh, en Babu Frik komt ook een paar keer tevoorschijn en net als in The Rise of Skywalker steelt hij ook hier weer de show!

Free Fall is een leuke aanvulling voor de collectie waar menig fan, ook de jongere fans onder ons, zich prima mee zal vermaken.

Poe Dameron: Free Fall ligt vanaf 4 augustus in de winkel.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van Poe Dameron: Free Fall voor deze review.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)