Boekreview: Lords of the Sith

Lords of the SithTitel
Paul S. KempAuteur
28 april 2015Releasedatum

Lords of the SithLords of the Sith speelt zich af tussen Revenge of the Sith en Tarkin (James Luceno). Darth Vader en Emperor Palpatine reizen af naar de planeet Ryloth, waar een groep Twi’lek rebellen het The Empire, onder leiding van Cham Syndulla (de vader van Hera uit Star Wars Rebels), al tijden moeilijk maakt. Cham heeft spionnen die hem inlichten over de komst van de twee Sith Lords, wat Cham de perfecte gelegenheid lijkt om Ryloth, en de rest van het universum, te verlossen van de kwade Empire. Cham zet alle manschappen die hij tot zijn beschikking heeft in om de twee te onderscheppen, en zijn team krijgt het voor elkaar om de Star Destroyer, met de twee aan boord, neer te halen. Vader en Palpatine stranden op Ryloth en moeten zich daar in leven zien te houden, terwijl Cham hen op de hielen zit.

Het verhaal is erg gaaf opgezet, een groot deel van het verhaal volgen we Darth Vader en Palpatine gedurende hun avontuur op Ryloth, we zien hoe de twee samenwerken om een uitweg te vinden, en het aan de stok krijgen met de locale fauna, wanneer ze in een grot omsingeld worden door gigantische insecten.

We krijgen een heel goed beeld van hoe die twee in elkaar steken, en wat hun relatie tegenover elkaar is in dit vroege stadium van hun Master-Apprentice relatie. Vader en Palpatine zijn erg goed en overtuigend geschreven, Darth Vader komt heel goed overeen met de angstaanjagende persoon die we uit de originele trilogie kennen. Palpatine is enigmatisch, briljant en gewoonweg in en in slecht. Hij lijkt constant een spelletje met Vader te spelen en hem te testen. Er zijn verschillende momenten waar de lezer en Vader beide niet helemaal zeker zijn van wat Palpatine daadwerkelijk met een opmerking bedoelde.

Ook Cham, zijn team en hun onderlinge relaties zijn erg goed uitgewerkt. We kennen Cham uit Star Wars The Clone Wars, waar hij in de ”Liberty on Ryloth” aflevering samen met zijn volk terug vocht tegen de onderdrukking van de Separatists. In Lords of the Sith diept Kemp het personage nog dieper uit en krijgen we een goed beeld van een man die een uitstekende leider voor de Rebel Alliance geweest zou zijn, had hij in die tijd geleefd. Cham is een briljante maar gecompliceerde leider, die alles voor de vrijheid van zijn volk over heeft en er niet voor terug deinst om zelf als eerste het slagveld op te rennen of een vijandig schip te infiltreren.

Het verhaal verloopt vooral in het begin heel snel en zit vol actie, nadat Vader en Palpatine op de planeet stranden zakt het tempo wat, maar dat wordt goed gemaakt door een aantal grote gevechten en wrede acties van Palpatine. De gevechten verlopen allemaal erg vlot maar zijn voor de lezer erg overzichtelijk en het is eenvoudig te begrijpen wat er allemaal gebeurt.

Kemp heeft over het algemeen een vlotte en eenvoudig te volgen schrijf stijl, hoewel hij wel erg vaak in herhaling lijkt te vallen, ik ben de tel kwijt geraakt van hoe vaak hij de ademhaling van Darth Vader beschrijft, en hier en daar worden een aantal acties of handelingen enkele zinnen nadat ze gebeurd zijn herhaald. Maar los daarvan leest het verhaal erg prettig weg.

Kemp slaagt er ook uitstekend in om zowel de ”good guys” als de ”bad guys” neer te zetten als groep die je als lezer toejuicht. Je wil van beide partijen dat ze winnen, hoewel je in je achterhoofd natuurlijk weet dat dit onwaarschijnlijk zal zijn.