Boekreview: Light of the Jedi

Light of the JediTitel
Charles SouleAuteur
5 januari 2021Releasedatum

Light of the Jedi CoverMet  Light of the Jedi openen we een nieuw tijdperk in het Star Wars sterrenstelsel. De verhalen in de High Republic serie spelen zich ruim 200 jaar voor The Phantom Menace af, toen de Jedi als orde op hun hoogtepunt waren, toen de Republic vooral bestond uit de werelden in de Core en Mid Rim. De Outer Rim nog grotendeels onbekend was en er vrede heerste in het sterrenstelsel. Maar met dit eerste verhaal uit de High Republic, Light of the Jedi komt daar verandering in.

Light of the Jedi begint met een evenement dat aangeduid wordt als ’the great disaster’. The Legacy Run, een vrachtschip, met niet alleen vracht maar ook duizenden reizigers, die onderweg zijn naar de Outer Rim om daar een nieuw leven te beginnen, aan boord verongelukt in Hyperspace. De brokstukken van dit schip vallen vervolgens op bijna onvoorspelbare tijden en locaties uit Hyperspace terug de gewone wereld in. De brokstukken bewegen vervolgens nog steeds met gigantische snelheid wat ervoor zorgt dat een inslag met een ruimtestation, maan of zelfs planeet desastreuze gevolgen kan hebben. Op het niveau van het einde van de dinosaurussen desastreus.

Het toeval wil dat de Third Horizon, een republic cruiser, in de buurt is en een flink aantal Jedi aan boord heeft, die bij de dedicatie van het nieuwe ruimtestation Starlight Beacon aanwezig zijn geweest, wanneer brokstukken van The Legacy Run het sterrenstelsel binnen beginnen te vliegen en de lokale regering alarm slaat. De bemanning van de Third Horizon en de aanwezige Jedi snellen te hulp, maar hebben in eerste instantie geen idee hoe ze de planeet, manen en ruimtestations moeten redden van de brokstukken die, met bijna de snelheid van het licht, door het zonnestelsel razen.

De Jedi die we in Light of the Jedi leren kennen zijn hetzelfde, maar toch ook heel anders dan we in de prequels gezien hebben. Als groep zijn ze veel meer in harmonie met de Force. Ze zijn tot grootse daden in staat waar we in de prequels enkel zwakkere schaduwen van gezien hebben. In deze tijd kunnen ze bijvoorbeeld van extreem grote hoogtes vallen en toch zacht op hun voeten terecht komen. En ze kunnen onderling gevoelens en gedachtes via de Force communiceren waardoor ze ontzettend goed en gecoördineerd kunnen samenwerken. Soule introduceert ons in Light of the Jedi aan een select aantal Jedi die we de komende tijd vaker gaan zien en elk van hen is op zijn eigen manier interessant, heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten en communiceert op zijn eigen manier met de Force. De een ziet de Force als muziek, de ander als een diepe oceaan, maar het is duidelijk dat elk van hen een veel dieper contact met de Force heeft dan we tot nu toe elders in de Star Wars wereld gezien hebben.

De Jedi zijn ook in deze tijd goede piloten die zich in kleine gevechtsschepen prima kunnen redden. Een verschil is wel dat ze hier veel meer vertrouwen op de Force dan op technologie. De Vectors, één of tweepersoons starfighters, zijn behendige schepen die onder andere uitgerust zijn met een wapensysteem dat enkel ingeschakeld kan worden als er een lightsaber op een controlepaneel op het dashboard wordt geplaatst. Zo kunnen de wapens enkel door Jedi gebruikt worden, maar belangrijker, worden de Jedi gedwongen eerst goed na te denken of het gebruik van wapens daadwerkelijk de enige uitweg is.

Verder worden hier ook de Nihil geïntroduceerd, een meedogenloze piratenbende die in de eerste aankondigingen voor de High Republic verhalen over kwam zoals de Reavers uit Firefly, moordlustig, doelloos en doodeng. Maar ze zijn gelukkig een stuk dieper dan dat, ze hebben een werkende cultuur en hiërarchie. En de leden van de bende die we hier leren kennen zijn allemaal volwaardige personen, met een achtergrond, persoonlijkheid en eigen doel. De Nihil zijn zeker geen eentonige slechteriken. Hoewel de groep relatief klein is en het gevaar vooral zit in het feit dat niemand weet dat ze bestaan, lijkt daar verandering in te gaan komen. Met de huidige stand van zaken zouden de Nihil eenvoudig opgeruimd kunnen worden door er een paar dozijn Jedi op af te sturen, maar het ziet er naar uit dat ze in de nabije toekomst een veel groter gevaar kunnen gaan worden voor de Republic dan dat ze aan het begin van Light of the Jedi zijn.

Dit is het eerste boek van Charles Soule dat ik gelezen heb. Ik ben verder alleen bekend met de Star Wars comics die hij geschreven heeft, maar Soule stelt niet teleur. Zijn schrijfstijl is erg fijn, hij is direct, verspilt geen tijd en weet een hele goede balans te maken tussen wat hij beschrijft en wat hij aan de fantasie van de lezer overlaat. Bij het eerste deel van het boek zat ik op het puntje van mijn stoel (of bank eigenlijk), en ik ben in één ruk door dat deel heen gevlogen. Het beschrijft de opkomst van de great disaster en hoe de Jedi hier op reageren, elk hoofdstuk is vrij kort en beschrijft de situatie met de spotlight op één of twee van de personages. De overige twee delen zijn iets minder vlot omdat het directe gevaar wat geweken is, en zijn daardoor dieper uitgewerkt.

Soule geeft in dit eerste boek in de serie een vrij duidelijk beeld van de stand van zaken in het sterrenstelsel en een degelijke introductie voor elk personage dat we leren kennen en in verdere verhalen zullen blijven volgen. Soule heeft ook bijna elk personage, of deze nu een paar pagina’s in het boek voorkomt of in de komende tien boeken terug gaat komen, een geloofwaardige diepgang gegeven. Iedereen heeft een achtergrond, gevoelens, dromen en aspiraties en komt over als een echt persoon en niet enkel opvulling voor een scene.

Ondanks dat Soule de zware taak had om in dit boek heel veel te introduceren waar verdere verhalen op voort kunnen borduren is het boek daar qua verhaal zeker niet onduidelijk van geworden. De hoeveelheid nieuwe namen is wel wat overweldigend en ik heb af en toe even terug moeten kijken naar de tekeningen die Lucasfilm eerder deelde van de hoofdpersonages om even te controleren of ik de juiste voor ogen had.

De audio variant van het boek van Audible is ingesproken door Star Wars audioboek-veteraan Marc Thompson, die zoals gebruikelijk elk personage een unieke stem weet te geven om het geheel overzichtelijk te houden, en dat helpt zeker in een boek als dit met zo ontzettend veel nieuwe personages. Los van zijn geweldige stemwerk is de rest van de productie van hetzelfde hoge niveau als we van Audible Star Wars boeken gewend zijn, er is John Williams achtergrondmuziek om spanning of sfeer te verhogen en uiteraard komen er genoeg bekende en nieuwe geluidseffecten voorbij om woorden kracht bij te zetten. Met een speeltijd van 13 uur en 35 minuten is het een flinke zit, of een kans om een hoop saaie dagelijkse taken een stuk aangenamer te maken.

Light of the Jedi is wat mij betreft een geweldige introductie in de High Republic en ik kan niet wachten om dieper in dit tijdperk te duiken.

We are all the Republic!

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Light of the Jedi en Audible voor het beschikbaar stellen van het audioboek voor deze review.

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek