Boekreview: Into the Dark

Into the DarkTitel
2 februari 2021Releasedatum

Into the Dark CoverInto the Dark is het derde boek in de High Republic reeks. Het begint vlak voor de gebeurtenissen van Light of the Jedi, wanneer Padawan Reath Silas met drie andere Jedi op weg gaat naar Starlight Beacon. Onderweg wordt hun schip, net als velen anderen, door de Great Disaster gedwongen Hyperspace te verlaten en moeten ze in een, voor hun, onbekend gebied van het sterrenstelsel afwachten tot het weer veilig is om verder te reizen. Samen met een aantal andere schepen zoeken ze bescherming in een ”verlaten” ruimtestation. Eenmaal in het station steken er verschillende problemen de kop op, niet alle reizigers die aangekomen zijn in het station zijn vredelievend en de Jedi voelen een vreemde aanwezigheid in de Force en gaan op onderzoek uit. Ook komen de Nihil om de hoek kijken en worden we geïntroduceerd aan een andere grote nieuwe dreiging, de Drengir.

Het verhaal wordt verteld vanuit de belevingen van de vier hoofdpersonen, Reath, twee andere Jedi, Cohmac Vitus en Orla Jareni, en Affie Hollow, één van de piloten van het vrachtschip waarmee ze reisden. Het kost in het begin wat moeite om de vrij grote hoeveelheid personages uit elkaar te houden, maar ze hebben allemaal compleet verschillende persoonlijkheden en bewegen zich vooral in kleinere groepjes waardoor dat al vrij snel makkelijker wordt.

Reath heeft zijn leven tot nu toe vooral op Coruscant doorgebracht en is helemaal op zijn gemak in de Archives in de Jedi tempel. Maar zijn meester, Jora Mali, die we in Light of the Jedi ontmoetten, heeft een positie op Starlight Beacon aangenomen, mede omdat volgens haar de verandering in routine en omgeving goed zal zijn voor Reath’s ontwikkeling. Reath zegt aan het begin van het boek Coruscant vaarwel en is onderweg naar Starlight Beacon als hij met zijn reisgenoten strandt op het verlaten ruimtestation. De vier Jedi vinden hier een aantal standbeelden waar de Dark Side sterk omheen hangt en ze hebben het idee dat deze standbeelden gebruikt worden om een Dark Side entiteit gevangen te houden. Ze besluiten de beelden naar de tempel op Coruscant te brengen, wat potentieel nog meer problemen oplevert dan de Great Disaster deed.

Affie Hollow is een van de piloten van de Vessel, het schip dat de Jedi ingehuurd hebben om ze naar Starlight Beacon te vervoeren. Affie is de geadopteerde dochter van de leider van de Byne Guild en vliegt al twee jaar met spice-enthousiast Leox en levende steen Geode rond om de kneepjes van het vak te leren om later de leiding over de Guild over te kunnen nemen. Eenmaal gestrand op het ruimtestation ontdekt zij echter dat dit station voor de Byne Guild niet onbekend is en ze het voor onbekende doeleinden gebruiken. Affie gaat op onderzoek uit en komt van alles over haar adoptiemoeder en de Guild te weten dat haar helemaal niet aanstaat.

Orla Jareni is wat mij betreft het interessantste personage in het boek. Ze heeft net besloten om voorlopig als Wayseeker door het leven te gaan. Een Jedi Knight die zich tijdelijk niet door de regels van de Jedi Council laat leiden. Wayseekers hebben tijd nodig om zichzelf en hun connectie met de Force te herontdekken. Sommigen mediteren maanden- of jarenlang op een bergtop, anderen besluiten een tijdje als vrijheidsvechters voor onderdrukte volken op te komen. En weer anderen worden een muzikale sensatie op Alderaan (laat het boek over die Jedi maar komen!). Orla is vooral opzoek naar een doel in haar leven en wil er na de opening van Starlight Beacon op uit trekken.

Orla en Cohmac waren samen Padawans en ondernamen 25 jaar eerder een missie om twee gegijzelde staatshoofden te redden, dit verhaal wordt in flashbacks tussen het hoofdverhaal door verteld en die gebeurtenissen geven meer gewicht aan hun beslissingen in het hoofdverhaal en Orla’s beslissing om Wayseeker te worden. Dit verhaal is op zichzelf interessant maar wat vluchtig uitgewerkt en doordat het in stukken opgedeeld is komt het wat mij betreft niet helemaal tot zijn recht. Dit had het misschien beter gedaan als een comic zodat de lezer zich er meer in had kunnen verdiepen terwijl het hoofdverhaal van Into the Dark minder rommelig was geweest, want ook zonder de flashbacks gebeurt er al meer dan genoeg.

We zagen het "verlaten" ruimtestation in 2019 al in de The Rise of Kylo Ren comic van Marvel.

We zagen het “verlaten” ruimtestation in 2019 al in de The Rise of Kylo Ren comic van Marvel.

Into the Dark is een Young Adult boek, gericht op lezers van 12 tot 18 jaar. Gray’s schrijfstijl is dan ook relatief eenvoudig, maar dat wil niet zeggen dat het boek niet emotioneel heel zwaar is. De personages hebben met heel veel verlies, verdriet en verraad te maken en we krijgen als lezer een eersterangs stoel voor het schouwspel dat hun emoties heet. Tel daarbij de ronduit angstaanjagende Drengir, en de dreiging die zij in de toekomst kunnen vormen, op en maar weinig mensen zullen dit als een ”boek voor kinderen” zien. Los van het verhaal worden er ook nog eens een heleboel interessante ideeën en weetjes gedeeld die het hoofd van menig fan zullen doen tollen met vragen. Zo zijn er verwijzingen naar een Old Republic, de Sith Empire, de Sith Shrine onder de Jedi tempel op Coruscant, en maken de Jedi in deze tijdsperiode vaak genoeg gebruik van de Jedi Mind Trick om je te doen afvragen hoe het manipuleren van andermans gedachten goed te praten valt voor iemand aan de Light side van de Force. Helemaal omdat Jedi Council lid Master Adampo reflecteert op de reden van het bestaan van de Jedi Order. De gaven van de Jedi dienen enkel gebruikt te worden om anderen te helpen, het is de taak van de Jedi Order om er voor te zorgen dat de Jedi zich niet door hun gaven laten verleiden maar het sterrenstelsel en de Force verrijken met een onbaatzuchtig bestaan.

Wat ook een vermelding waard is is de Kyber Arch. Een boog in een van de meditatieruimtes van de Jedi Tempel die opgebouwd is uit de Kyberkristallen uit de Lightsabers van overleden Jedi. De beschrijving van de boog en hoe Jedi deze in hun meditatie gebruiken is adembenemend en ik zie deze graag een keer in een visueel medium terug om er echt een goed beeld van te krijgen.

Alles bij elkaar is Star Wars: The High Republic: Into the Dark zeker een aanrader.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Into the Dark voor deze review.

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek