Boekreview: IncrediBuilds BB-8 en A-wing

IncrediBuilds BB-8 en A-WingTitel
Daniel Wallace en Michael KoggeAuteur
28 november 2017Releasedatum

IncrediBuildsAltijd al je eigen BB-8 willen bouwen of aan een A-wing willen sleutelen? Dankzij IncrediBuilds kan dat! De nieuwste delen in de IncrediBuilds Star Wars serie zijn namelijk de alom geliefde astromech en één van de snelste schepen die er in het sterrenstelsel rond vliegt.

IncrediBuilds zijn boeken die vergezeld worden door kleine bouwpakketjes. De boeken geven de lezer een hoop informatie over het onderwerp, informatie uit de Star Wars wereld maar ook uit de echte wereld. Zo leren we in het BB-8 boek van alles over de verschillende gereedschappen die BB-8 in zijn lichaam verborgen heeft zitten, welke taken hij allemaal uitvoert en krijgen we wat informatie over de verschillende avonturen die hij beleefd heeft.

Verder leren we ook wat over de avonturen die BB-8 buiten de films beleefd heeft in verschillende boeken, stripboeken en de Forces of Destiny tekenfilmserie. Ook krijgen we een mooi beeld van hoe BB-8 door concept tekenaars Christian Alzmann en Jake Lunt Davies uitgewerkt werd. Hoe hij door Joshua Lee en Matthew Denton gemaakt werd en onder anderen door Brian Herring tot leven gewekt werd. En als klap op de vuurpijl worden we getrakteerd op een interview met concept tekenaar Christian Alzmann.

In het A-wing boek leren we van alles over het ontwerp van de A-wing. De geschiedenis van de RZ-1 en RZ-2 modellen en hun voorganger, de Delta-7 Aethersprite. Er wordt uitgelegd hoe de Rebellion en Resistance de A-wings aangepast hebben om er het snelste en meest wendbare schip in hun arsenaal van te maken. Ook krijgen we wat informatie over bekende A-wing piloten als Arvel Crynyd, die zijn A-wing in de brug van de Star Destroyer Executor crashte tijdens de Battle of Endor en Tallie Lintra die de aanval op de First Order leidde tijdens de evacuatie van D’Qar

Achter de schermen leren we over de eerste A-wing schetsen van concept tekenaar Joe Johnston en de uitgewerkte schilderijen van Ralph McQuarrie. Er wordt uitgelegd dat de modellen voor Return of the Jedi wat aangepast werden om wat moderner te lijken en dat de kleuren noodzakelijk anders moesten om het filmen met blue screens mogelijk te maken. Mooi om te weten is dat men voor The Last Jedi terug stapte naar de oorspronkelijke werken van McQuarrie en het strakkere model nabootste en terug ging naar het kleuren schema dat McQuarrie in 1983 gebruikte.

In het A-Wing boek vinden we ook interviews met art directors Kevin Jenkins en James Clyne.

Hoewel de boeken op zichzelf al erg vermakelijk zijn zullen veel mensen zich nog meer vermaken met het creatieve aspect van de IncrediBuilds serie: de houten schaalmodellen.

Bij elk deel in de IncrediBuilds serie zit een houten plaatje dat vakkundig met een lasersnijder bewerkt is om een eenvoudig in elkaar te zetten schaalmodel te worden. De onderdelen zijn net niet helemaal los gesneden, waardoor je ze zelf uit het houten plaatje los kunt drukken. Naast elk onderdeel staat een nummer en de bijgeleverde instructies leggen stap voor stap heel duidelijk uit hoe elk onderdeel aan andere onderdelen vast gedrukt moet worden. Voor zowel BB-8 als de A-wing wordt eerst een interne structuur in elkaar gezet waar afdekplaten en details op vastgedrukt kunnen worden. Ik had voor elk van deze modellen een half uurtje nodig om ze op mijn gemak in elkaar te zetten. De moeilijkheidsgraad is vrij laag waardoor ook jongere kinderen hier goed mee uit de voeten kunnen, helemaal als ze gezellig samen met een ouder aan de slag gaan.

IncrediBuilds moedigt bouwers ook aan om de modellen niet alleen in elkaar te zetten, maar om ook creatief met verf aan de slag te gaan. Het hout is namelijk uitstekend geschikt om van een kleurtje te voorzien om de modellen zo nog persoonlijker te maken. Maar ook zonder een kleurtje zijn ze erg mooi. Het hout zit vol met gelaserd detailwerk en zelfs de panelen van BB-8 zijn allemaal correct uitgetekend.

Ook bouwkundig zitten de modellen geweldig in elkaar, ik heb zelf ervaring met lasersnijders en het ontwerpen van objecten die op deze manier in elkaar geschoven worden, maar de ontwerpers van deze sets weten goed waar ze mee bezig zijn, de maten kloppen perfect en hier en daar gebruiken ze wat trucjes die ik in mijn vervolgprojecten ook ga toepassen. Dus ik heb zowel van de boeken als van de modellen wat kunnen leren!

Ik heb de Nederlandse vertalingen van de boeken, die oorspronkelijk door Daniel Wallace en Michael Kogge geschreven zijn, gelezen en die zijn over het algemeen vrij netjes uitgewerkt. Hier en daar komen we wat vreemde of inconsequente vertalingen tegen. Zo schommelt de aanduiding voor Rey en andere inwoners van Jakku tussen ‘aaseter’ en ‘schrootzoeker’. Maar dit gebeurt niet meer dan we van andere vertalingen helaas ook gewend zijn en ondanks dat zijn alle teksten prima te begrijpen, ook voor jongere lezers.

Eén puntje dat wel heel erg opviel was het feit dat bij het A-wing boek een gedeelte van de titel ontbreekt op de omslag. Toen ik die titel las zat ik even met een vraagteken bijven mijn hoofd, tot ik door kreeg dat er gewoon een gedeelte ontbrak. Maar goed, daar heb ik even goed om kunnen lachen. Verder kan ik niet anders dan zeggen dat ik erg tevreden ben met de IncrediBuilds boeken. Dit waren de eerste twee die ik gelezen en gebouwd heb, maar het zullen zeker niet de laatste zijn.

Met dank aan  Rubinstein voor het beschikbaar stellen van IncrediBuilds BB-8 en A-wing voor deze review.