Boekreview: IncrediBuilds BB-8 en A-wing

IncrediBuilds BB-8 en A-WingTitel
Daniel Wallace en Michael KoggeAuteur
28 november 2017Releasedatum

IncrediBuildsAltijd al je eigen BB-8 willen bouwen of aan een A-wing willen sleutelen? Dankzij IncrediBuilds kan dat! De nieuwste delen in de IncrediBuilds Star Wars serie zijn namelijk de alom geliefde astromech en één van de snelste schepen die er in het sterrenstelsel rond vliegt.

IncrediBuilds zijn boeken die vergezeld worden door kleine bouwpakketjes. De boeken geven de lezer een hoop informatie over het onderwerp, informatie uit de Star Wars wereld maar ook uit de echte wereld. Zo leren we in het BB-8 boek van alles over de verschillende gereedschappen die BB-8 in zijn lichaam verborgen heeft zitten, welke taken hij allemaal uitvoert en krijgen we wat informatie over de verschillende avonturen die hij beleefd heeft.

Verder leren we ook wat over de avonturen die BB-8 buiten de films beleefd heeft in verschillende boeken, stripboeken en de Forces of Destiny tekenfilmserie. Ook krijgen we een mooi beeld van hoe BB-8 door concept tekenaars Christian Alzmann en Jake Lunt Davies uitgewerkt werd. Hoe hij door Joshua Lee en Matthew Denton gemaakt werd en onder anderen door Brian Herring tot leven gewekt werd. En als klap op de vuurpijl worden we getrakteerd op een interview met concept tekenaar Christian Alzmann.

In het A-wing boek leren we van alles over het ontwerp van de A-wing. De geschiedenis van de RZ-1 en RZ-2 modellen en hun voorganger, de Delta-7 Aethersprite. Er wordt uitgelegd hoe de Rebellion en Resistance de A-wings aangepast hebben om er het snelste en meest wendbare schip in hun arsenaal van te maken. Ook krijgen we wat informatie over bekende A-wing piloten als Arvel Crynyd, die zijn A-wing in de brug van de Star Destroyer Executor crashte tijdens de Battle of Endor en Tallie Lintra die de aanval op de First Order leidde tijdens de evacuatie van D’Qar

Achter de schermen leren we over de eerste A-wing schetsen van concept tekenaar Joe Johnston en de uitgewerkte schilderijen van Ralph McQuarrie. Er wordt uitgelegd dat de modellen voor Return of the Jedi wat aangepast werden om wat moderner te lijken en dat de kleuren noodzakelijk anders moesten om het filmen met blue screens mogelijk te maken. Mooi om te weten is dat men voor The Last Jedi terug stapte naar de oorspronkelijke werken van McQuarrie en het strakkere model nabootste en terug ging naar het kleuren schema dat McQuarrie in 1983 gebruikte.

In het A-Wing boek vinden we ook interviews met art directors Kevin Jenkins en James Clyne.

Hoewel de boeken op zichzelf al erg vermakelijk zijn zullen veel mensen zich nog meer vermaken met het creatieve aspect van de IncrediBuilds serie: de houten schaalmodellen.

Bij elk deel in de IncrediBuilds serie zit een houten plaatje dat vakkundig met een lasersnijder bewerkt is om een eenvoudig in elkaar te zetten schaalmodel te worden. De onderdelen zijn net niet helemaal los gesneden, waardoor je ze zelf uit het houten plaatje los kunt drukken. Naast elk onderdeel staat een nummer en de bijgeleverde instructies leggen stap voor stap heel duidelijk uit hoe elk onderdeel aan andere onderdelen vast gedrukt moet worden. Voor zowel BB-8 als de A-wing wordt eerst een interne structuur in elkaar gezet waar afdekplaten en details op vastgedrukt kunnen worden. Ik had voor elk van deze modellen een half uurtje nodig om ze op mijn gemak in elkaar te zetten. De moeilijkheidsgraad is vrij laag waardoor ook jongere kinderen hier goed mee uit de voeten kunnen, helemaal als ze gezellig samen met een ouder aan de slag gaan.

IncrediBuilds moedigt bouwers ook aan om de modellen niet alleen in elkaar te zetten, maar om ook creatief met verf aan de slag te gaan. Het hout is namelijk uitstekend geschikt om van een kleurtje te voorzien om de modellen zo nog persoonlijker te maken. Maar ook zonder een kleurtje zijn ze erg mooi. Het hout zit vol met gelaserd detailwerk en zelfs de panelen van BB-8 zijn allemaal correct uitgetekend.

Ook bouwkundig zitten de modellen geweldig in elkaar, ik heb zelf ervaring met lasersnijders en het ontwerpen van objecten die op deze manier in elkaar geschoven worden, maar de ontwerpers van deze sets weten goed waar ze mee bezig zijn, de maten kloppen perfect en hier en daar gebruiken ze wat trucjes die ik in mijn vervolgprojecten ook ga toepassen. Dus ik heb zowel van de boeken als van de modellen wat kunnen leren!

Ik heb de Nederlandse vertalingen van de boeken, die oorspronkelijk door Daniel Wallace en Michael Kogge geschreven zijn, gelezen en die zijn over het algemeen vrij netjes uitgewerkt. Hier en daar komen we wat vreemde of inconsequente vertalingen tegen. Zo schommelt de aanduiding voor Rey en andere inwoners van Jakku tussen ‘aaseter’ en ‘schrootzoeker’. Maar dit gebeurt niet meer dan we van andere vertalingen helaas ook gewend zijn en ondanks dat zijn alle teksten prima te begrijpen, ook voor jongere lezers.

Eén puntje dat wel heel erg opviel was het feit dat bij het A-wing boek een gedeelte van de titel ontbreekt op de omslag. Toen ik die titel las zat ik even met een vraagteken bijven mijn hoofd, tot ik door kreeg dat er gewoon een gedeelte ontbrak. Maar goed, daar heb ik even goed om kunnen lachen. Verder kan ik niet anders dan zeggen dat ik erg tevreden ben met de IncrediBuilds boeken. Dit waren de eerste twee die ik gelezen en gebouwd heb, maar het zullen zeker niet de laatste zijn.

Met dank aan  Rubinstein voor het beschikbaar stellen van IncrediBuilds BB-8 en A-wing voor deze review.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)