Boekreview: I am C-3PO: The Inside Story

I Am C-3PO: The Inside StoryTitel
Anthony DanielsAuteur
5 november 2019Releasedatum

I am C-3PO Cover
In I am C-3PO: The inside story vertelt Anthony Daniels over zijn tijd in het gouden pak van de wereldberoemde droid. Daniels is als bijna geen ander betrokken geweest bij Star Wars, hij was niet alleen al bij de eerste film aanwezig, 3PO is in bijna elke film te zien en daarnaast is Daniels ook als andere personages te zien. Ook is zijn stem te horen in TV series, games en zelfs films van andere franchises zoals de LEGO film.

Het boek is geen autobiografie over het leven van Daniels, hij vertelt kort over de fascinatie met theater die hij als kind al had en hoe hij het tot acteur in het theater schopte. Maar vanaf het moment dat hij auditie doet voor de rol van C-3PO gaat het boek enkel nog over zijn ervaringen in de Star Wars wereld. Hij gaat alle films langs en vertelt over zijn ervaringen, naast de films krijgen we ook verhalen te horen over de TV series, games en geanimeerde films waar hij de stem van 3PO insprak. Maar ook de Donny and Marie Christmas Specials, radio plays, tentoonstellingen en zelfs het Symphonic Symposia komen aan bod. En ook vertelt hij over het ontstaan van het wereldwijde fenomeen dat Star Wars Celebration heet, waar hij vanaf het begin bij betrokken was. We gaan op chronologische volgorde door al het werk dat Daniels als C-3PO gedaan heeft heen.

Daniels vertelt uitvoerig over hoe hij zich op de set van de eerste film voelde. Hoeveel moeite hij had om zich in het pak, dat hij tot de opnames nog amper gepast had, voort te bewegen. Hoe moeilijk het is om door de kleine buisjes in de ogen van de gouden droid heen te kijken en vooral hoeveel tijd en moeite het, hem en zijn helpers, kostte om het pak aan herbegin van de dag aan te trekken en aan het einde van de opnamedag weer uit te doen. Opnamedagen die lang niet altijd plezierig voor hem waren omdat hij de hele dag min of meer opgesloten zat in een pak waar hij niet in kon zitten en zich amper in kon bewegen. Wat betekende dat hij de hele dag staand of leunend tegen een speciaal steekkarretje doorbracht en vaak zo weinig bewoog dat crewleden nogal eens leken te vergeten dat hij een levend wezen was.

Daniels vertelt niet enkel over zijn eigen ervaringen met het pak en de films, maar vooral ook over zijn ervaringen met andere mensen. De mensen die hem keer op keer in het pak hesen en hem begeleidde, zijn tegenspelers, regisseurs, etc. Mooi en respectvol aan de anekdotes die hij vertelt is dat hij van bijna iedereen waar hij over spreekt de naam weet en noemt. Hij geeft meermaals aan mensen aan werk geholpen te hebben door een goed woordje voor ze te doen. Hij vertelt over de Jawa die in Tunesië geen zin meer in het hele filmgebeuren had en wat verdrietig naast hem zat terwijl Daniels hem wat probeerde op te vrolijken. Over de eigenaar van het huis dat dienst deed als de buitenkant van de Cantina in Mos Eisley. Over de propmaker die hem keer op keer in zijn pak hees en elke keer moeite had om alle onderdelen goed uit te lijnen. Die er alles aan deed om het Daniels zo comfortabel mogelijk te maken, en die hem bijna in het pak kookte met kortsluitende batterijen die de ogen van 3PO van licht moesten voorzien.

Hij is ook eerlijk over situaties waar hij niet met mensen kon opschieten. Zoals met de regisseur van Return of the Jedi, Richard Marquand, wie hij op een zeker punt letterlijk verzocht heeft niet meer tegen hem te spreken. Ook laat Daniels een paar woorden vallen over zijn slechte relatie met R2-D2 acteur Kenny Baker. Een relatie waarvan vrij bekend is dat die nooit plezierig geweest is, maar veel woorden maakt hij hier niet aan vuil.

Daniels vertelt gedurende het boek ook uitgebreid over hoe het pak in elkaar zat, uit welke onderdelen het bestond en hoe deze om zijn lichaam paste, en hoe deze regelmatig juist niet paste en verwondingen aanbrachten. Naar mate we door de films heen gaan leren we hoe het pak in de afgelopen vier decennia veranderd is, van een fibreglass omhulsel met bijna statische handen, tot een volledig 3D geprint pak met handen die zowaar bruikbaar waren.

I Am C-3PO interne pagina's

Hij maakt in de verschillende verhalen ook heel duidelijk dat hij echt om 3PO geeft en hem als een vriend ziet. Zo heeft Daniels meermaals bij een tentoonstelling gestaan waar hij voor de opening niet tevreden was met hoe 3PO tentoongesteld werd. In een levenloze houding, of met ontbrekende bekabeling om zijn middel. Waar hij vervolgens zelf het initiatief nam om deze grove fouten te rectificeren. C-3PO verdiend meer dan een levenloze uitstraling.

Het boek leest vrij makkelijk weg ondanks dat het een oren klapperend aantal hoofdstukken telt, maar liefst 64! Maar met een kleine 270 pagina’s is het boek toch niet bijzonder lang. Veel hoofdstukken zijn niet langer dan een enkele pagina. En die hoeveelheid hoofdstukken geeft al een beetje aan dat het vooral los staande stukken tekst zijn en niet zozeer een doorlopend verhaal, hij springt regelmatig van situatie naar situatie waar de lezer met een stel vragen achter blijft. Maar de verhalen zijn interessant genoeg om je daar niet heel erg aan te storen.

Een grote toevoeging zijn ook de drie katernen met een relatief groot aantal kleurenfoto’s. Daniels deelt behind the scenes foto’s van de sets, van scripts, kostuum onderdelen en memorabelia. En er is zelfs een foto van de lucifersdoosjes die hij liet maken om de crew van A New Hope duidelijk te maken dat 3PO geen onderdeel van de set was maar dat er een levend mens in zat. Ze zijn hem namelijk meer dan eens vergeten toen iedereen de set verliet voor een pauze. 3PO is human!

Al met al is I am C-3PO: The Inside Story een geweldig boek voor mensen die meer willen weten over het leven op de set van de films. Wil je meer over het leven van Daniels weten, dan is dit niet het juiste boek omdat het zich enkel op C-3PO en Star Wars richt. Maar als je net als ik gefascineerd bent naar het reilen en zeilen op de sets van de Star Wars films, dan zul je je met dit boek een aantal uren kunnen vermaken.

Met dank aan DK Publishing voor het beschikbaar stellen van I Am C-3PO: The Inside Story voor deze review. Het boek is online bij onder andere bol.com en verschillende boekhandels te koop.