Boekreview: From a Certain Point of View

From a Certain Point of ViewTitel
43 auteursAuteur
3 oktober 2017Releasedatum

From a Certain Point of View Cover

25 mei van dit jaar vierde Star Wars haar 40 jarig jubileum. Om dat te vieren bracht Del Rey/Penguin Random House dit jaar de verhalenbundel From a Certain Point of View uit. Een boek dat 40 verhalen van 43 nieuwe en bekende schrijvers bundelt om deze mijlpaal te vieren. Als extraatje op het plezier hebben de schrijvers hun compensatie afgewezen en doneert Penguin Random House de opbrengst van de boeken aan First Book, een non-profit organisatie die boeken en andere educatieve materialen verstrekt aan docenten en kinderorganisaties. Penguin Random House doneerde daarnaast ook $100.000 aan de organisatie, terwijl Lucasfilm 100.000 kinderboeken met een waarde van $1 miljoen doneerde. Al met al heeft het 40 jarig bestaan van Star Wars dus voor heel wat liefdadigheid gezorgd.

Maar het gaat hier natuurlijk om het boek zelf, en dat is me het boek wel zeg. In deze 40 verhalen krijgen we een blik op de gebeurtenissen van A New Hope, maar vanuit het standpunt van 40 verschillende achtergrondpersonages. Zo leven we mee met de Stormtrooper die Princess Leia verdoofde op de Tantive IV, en overbruggen we de tijd tussen Rogue One en A New Hope met Captain Antilles. We beleven het moment dat Owen Lars de droids van de Jawa’s koopt vanuit de belevenis van R5-D4, de astromach die defect raakt en beleven we de aanval op de Death Star vanuit verschillende hoeken.

Omdat het hier 43 schrijvers betreft zijn alle verhalen anders, ze hebben elk hun eigen stijl en gevoel, sommige zijn heel serieus en hartverscheurend, andere zijn komisch en breken de vierde muur door te refereren naar dingen waar wij als fans over speculeren. Ian Doescher levert weer een verhaal in de stijl van William Shakespeare en Jeffrey Brown doet een bijdrage in de vorm van een komische strip.

Het is veilig om te stellen dat dit boek voor ieder iets wils bevat, maar aan de andere kant van die munt zal het boek voor een ieder ook genoeg verhalen bevatten die de plank een beetje mis slaan, maar dat mag de pret niet drukken.

Een aantal hoogtepunten uit From a Certain Point of View zijn bijvoorbeeld het eerste verhaal, geschreven door Gary Whitta, de schrijver van Rogue One, waarin we zien hoe Captain Antilles tussen de ontsnapping aan het einde van Rogue One en zijn dood aan de hand van Darth Vader aan het begin van A New hope, een boodschap opneemt voor zijn vrouw en kinderen.

In de Mos Eisley Cantina maken we verschillende verhalen mee, waaronder een flashback naar het verleden van Wuher, de barman. Hier leren we dat hij tijdens de Clone Wars een tragische ervaring met droids had, een ervaring die het heel duidelijk maakt waarom hij geen droids in de cantina wil hebben.

In de cantina speelt zich ook een groot misdaad mysterie af, waarin een muziekinstrument meermaals van eigenaar wisselt, dit verhaal duurde wat lang en had wat moeite mijn aandacht vast te houden, maar in dit verhaal kwam net als in enkele andere naar voren dat Han Greedo neerschoot, zonder dat Greedo ook maar een schot wist te lossen.

Een verhaal waar ik een traantje bij weg moest vegen was dat van Wil Wheaton, hij schrijft over Ryland, de rebel die we in de uitkijktoren op Yavin 4 zien staan. Ryland heeft de moeilijke beslissing genomen om zijn dochter van Yavin 4 weg te sturen om haar in veiligheid te brengen, het leven bij de rebellen is te gevaarlijk voor haar. Hij neemt een boodschap op die ze wanneer ze daar oud genoeg voor is terug kan kijken in het geval hij zijn tijd bij de rebellen niet overleeft.

Nog een verhaal dat veel emoties los bracht was Eclipse, van Madeleine Roux. Dit speelt zich af op Alderaan, waar we de laatste momenten van Bail en Breha Organa meemaken, we zien de twee herenigen na Bails avonturen in Rogue One, en we blijven bij ze tot het moment dat de Death Star een einde aan hun leven maakt.

Ook komt Boba Fett voorbij, een verhaal dat de plank een beetje mis sloeg naar mijn idee. Het kwam vooral over als een Robot Chicken sketch en het personage voelde helemaal niet aan als de Boba Fett die we in de films, The Clone Wars en de comics leerden kennen.

Wat ander leuke punten zijn een gesprek tussen Obi-Wan en Qui Gon, en ook een gesprek tussen Obi-Wan en Yoda waarin Yoda laat weten dat hij Leia als Jedi wilde trainen, niet Luke. Leia was slim, zelfverzekerd, een doorzetter en al actief in de strijd tegen het kwaad, Luke was maar een heethoofd die zonder na te denken in situaties terecht kwam waar hij zich vervolgens weer uit moest zien te redden, nee Leia was in Yoda’s ogen een veel betere kandidaat.

En zo kan ik nog even doorgaan over dit geweldige boek, maar ik denk dat het inmiddels een beetje duidelijk wordt, het boek is verre van perfect, er zijn genoeg verhalen die niet geweldig zijn, maar ze zijn allemaal vermakelijk, het mooie van een anthologie als deze is dat je als lezer blootgesteld wordt aan een heleboel verschillende stijlen, bevalt een verhaal niet? Dan kun je het prima overslaan, er zijn meer dan genoeg andere verhalen waar je wel van zult genieten. Maar ik moet zeggen dat de goede verhalen zeker in de meerderheid zijn. Ik zou het boek iedereen dan ook van harte aanbevelen.

Zorg wel dat je tissues bij de hand hebt want er zijn een aantal verhalen die de gevoelige snaar weten te raken.

De complete lijst auteurs:
[column size=one_half position=first ]Gary Whitta
Christie Golden
Ken Liu
Griffin McElroy
Sabaa Tahir
Rae Carson
John Jackson Miller
Claudia Gray
Meg Cabot
Renée Ahdieh
Mur Lafferty
Chuck Wendig
Kelly Sue DeConnick en Matt Fraction
Paul Dini
Zoraida Córdova
Delilah S. Dawson
Daniel José Older
Wil Wheaton
Beth Revis
Pablo Hidalgo
[/column]

[column size=one_half position=last ]
Mallory Ortberg
Elizabeth Wein
Madeleine Roux
Jeffrey Brown
Kieron Gillen
Glen Weldon
Ben Acker en Ben Blacker
Adam Christopher
Nnedi Okorafor
Cavan Scott
Gary D. Schmidt
Ian Doescher
Paul S. Kemp
Jason Fry
Pierce Brown
Greg Rucka
Alexander Freed
Charles Soule
E. K. Johnston en Ashley Eckstein
Tom Angleberger[/column]

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van From a Certain Point of View voor deze review.

Boekreview: Poe Dameron: Free Fall

Poe Dameron: Free FallTitel
Alex SeguraAuteur
4 Augustus 2020Releasedatum

Free Fall CoverIn The Rise of Skywalker leerden we dat Poe een ”Spice Runner” geweest is, wat in de Star Wars wereld inhoud dat hij een drugssmokkelaar was. In Poe Dameron: Free Fall lezen we hoe die vork in de steel steekt, want dat komt natuurlijk niet direct overeen met de voormalig New Republic Navy piloot die zich bij de Resistance aansloot en zijn leven keer op keer op het spel zet om het sterrenstelsel een betere plek te maken. Het boek vertelt hoe Poe op jonge leeftijd een aantal leden van de Spice Runners van Kijimi leerde kennen en zich bij hen aansloot. We leren een hoop over Poe’s leven en familie, maar vooral ook over het leven van Zorii.

Poe’s moeder Shara Bey was een piloot in de Rebel Alliance, ze vocht onder anderen tijdens de slag om de Tweede Death Star maar nam afscheid van het hectische en gevaarlijke bestaan toen ze samen met haar man Kes Dameron en hun zoontje Poe op Yavin IV ging wonen. Jaren later sterft Shara, wat de levens van Kes en Poe compleet op hun kop zet. Kes is er helemaal kapot van en kan maar moeilijk bevatten dat hij de rest van zijn leven zonder zijn vrouw moet doorbrengen en wordt daardoor extra beschermend over Poe. Iets wat de zestienjarige Poe verre van op prijs kan stellen. Deze tiener wil niets liever dan vrijheid, vliegen en avonturen beleven. Na een zoveelste ruzie met zijn vader loopt Poe een aantal ongure types tegen het lijf die opzoek zijn naar een piloot die ze van Yavin IV af kan krijgen wat voor Poe de uitgerekende kans is om onder de beschermende blik van zijn vader uit te komen en eindelijk het universum te gaan verkennen. Zonder zich al te veel te realiseren wat hij doet sluit Poe zich aan bij de Spice Runners van Kijimi.

Het boek is een snel doorlopend avontuur waar achtervolgingen, vuurgevechten, verraad en een vleugje romantiek zich op rap tempo afwisselen. Segura weet het tempo goed vast te houden, wat mede komt doordat we enkel de daadwerkelijke missies meekrijgen waar Poe en zijn vrienden op uitgestuurd worden. De weken of zelfs maanden die tussen die missies in zitten worden overgeslagen, waardoor het tempo hoog blijft en het verhaal zich niet vast graaft in onnodige expositie.

Segura zet een Poe neer die trouw is aan zijn personage in de films. Hij is impulsief, koppig, overmoedig en bluft zich een eind in de rondte, maar wat vooral naar voren komt is zijn grote hart. De impulsiviteit zorgt ervoor dat Poe zich zonder aarzelen bij de Spice Runners aansluit, wat hem lijnrecht tegenover de idealen van de New Republic, en waar zijn ouders voor vochten, zet. Dat hij hiervoor kiest en zich niet inschrijft als kadet bij de New Republic Navy is een punt wat niet helemaal overeen lijkt te komen met Poe’s persoonlijkheid, iets wat het boek zelf ook duidelijk maakt omdat Poe toch regelmatig met zijn beslissing worstelt. Maar zijn loyaliteit aan Zorii wint het van zijn twijfels.

De sterkste punten van het boek zijn niet zozeer de Spice Runners, die in dit boek helemaal niet met Spice in aanraking komen trouwens, maar de momenten tussen Poe en Zorii. De twee tieners krijgen een hele hechte band en zijn elkaars steun en toeverlaat, rolmodel en maatje. Die hechte band verklaart de manier waarop Zorii met Poe omgaat in The Rise of Skywalker. Hoe ze hem eerst tegen de grond werkt en haar blaster gereed heeft, om vervolgens zonder al te veel moeite overgehaald te worden om hulp te bieden. En Poe zelfs het medaillon geeft dat haar enige weg naar vrijheid kon zijn.

Al met al leest Free Fall fijn weg en zijn er maar weinig saaie momenten. Er is genoeg actie om van te genieten maar de echte kracht van het verhaal ligt in de emoties van de hoofdpersonages. Segura bouwt een goede brug tussen de Poe die we kennen en de duistere implicaties die The Rise of Skywalker over hem geeft. De cover art van Phil Noto is zoals we van hem gewend zijn ook weer een knap staaltje werk. Oh, en Babu Frik komt ook een paar keer tevoorschijn en net als in The Rise of Skywalker steelt hij ook hier weer de show!

Free Fall is een leuke aanvulling voor de collectie waar menig fan, ook de jongere fans onder ons, zich prima mee zal vermaken.

Poe Dameron: Free Fall ligt vanaf 4 augustus in de winkel.

Met dank aan Disney Lucasfilm Press voor het beschikbaar stellen van Poe Dameron: Free Fall voor deze review.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)