Boekreview: From a Certain Point of View

From a Certain Point of ViewTitel
43 auteursAuteur
3 oktober 2017Releasedatum

From a Certain Point of View Cover

25 mei van dit jaar vierde Star Wars haar 40 jarig jubileum. Om dat te vieren bracht Del Rey/Penguin Random House dit jaar de verhalenbundel From a Certain Point of View uit. Een boek dat 40 verhalen van 43 nieuwe en bekende schrijvers bundelt om deze mijlpaal te vieren. Als extraatje op het plezier hebben de schrijvers hun compensatie afgewezen en doneert Penguin Random House de opbrengst van de boeken aan First Book, een non-profit organisatie die boeken en andere educatieve materialen verstrekt aan docenten en kinderorganisaties. Penguin Random House doneerde daarnaast ook $100.000 aan de organisatie, terwijl Lucasfilm 100.000 kinderboeken met een waarde van $1 miljoen doneerde. Al met al heeft het 40 jarig bestaan van Star Wars dus voor heel wat liefdadigheid gezorgd.

Maar het gaat hier natuurlijk om het boek zelf, en dat is me het boek wel zeg. In deze 40 verhalen krijgen we een blik op de gebeurtenissen van A New Hope, maar vanuit het standpunt van 40 verschillende achtergrondpersonages. Zo leven we mee met de Stormtrooper die Princess Leia verdoofde op de Tantive IV, en overbruggen we de tijd tussen Rogue One en A New Hope met Captain Antilles. We beleven het moment dat Owen Lars de droids van de Jawa’s koopt vanuit de belevenis van R5-D4, de astromach die defect raakt en beleven we de aanval op de Death Star vanuit verschillende hoeken.

Omdat het hier 43 schrijvers betreft zijn alle verhalen anders, ze hebben elk hun eigen stijl en gevoel, sommige zijn heel serieus en hartverscheurend, andere zijn komisch en breken de vierde muur door te refereren naar dingen waar wij als fans over speculeren. Ian Doescher levert weer een verhaal in de stijl van William Shakespeare en Jeffrey Brown doet een bijdrage in de vorm van een komische strip.

Het is veilig om te stellen dat dit boek voor ieder iets wils bevat, maar aan de andere kant van die munt zal het boek voor een ieder ook genoeg verhalen bevatten die de plank een beetje mis slaan, maar dat mag de pret niet drukken.

Een aantal hoogtepunten uit From a Certain Point of View zijn bijvoorbeeld het eerste verhaal, geschreven door Gary Whitta, de schrijver van Rogue One, waarin we zien hoe Captain Antilles tussen de ontsnapping aan het einde van Rogue One en zijn dood aan de hand van Darth Vader aan het begin van A New hope, een boodschap opneemt voor zijn vrouw en kinderen.

In de Mos Eisley Cantina maken we verschillende verhalen mee, waaronder een flashback naar het verleden van Wuher, de barman. Hier leren we dat hij tijdens de Clone Wars een tragische ervaring met droids had, een ervaring die het heel duidelijk maakt waarom hij geen droids in de cantina wil hebben.

In de cantina speelt zich ook een groot misdaad mysterie af, waarin een muziekinstrument meermaals van eigenaar wisselt, dit verhaal duurde wat lang en had wat moeite mijn aandacht vast te houden, maar in dit verhaal kwam net als in enkele andere naar voren dat Han Greedo neerschoot, zonder dat Greedo ook maar een schot wist te lossen.

Een verhaal waar ik een traantje bij weg moest vegen was dat van Wil Wheaton, hij schrijft over Ryland, de rebel die we in de uitkijktoren op Yavin 4 zien staan. Ryland heeft de moeilijke beslissing genomen om zijn dochter van Yavin 4 weg te sturen om haar in veiligheid te brengen, het leven bij de rebellen is te gevaarlijk voor haar. Hij neemt een boodschap op die ze wanneer ze daar oud genoeg voor is terug kan kijken in het geval hij zijn tijd bij de rebellen niet overleeft.

Nog een verhaal dat veel emoties los bracht was Eclipse, van Madeleine Roux. Dit speelt zich af op Alderaan, waar we de laatste momenten van Bail en Breha Organa meemaken, we zien de twee herenigen na Bails avonturen in Rogue One, en we blijven bij ze tot het moment dat de Death Star een einde aan hun leven maakt.

Ook komt Boba Fett voorbij, een verhaal dat de plank een beetje mis sloeg naar mijn idee. Het kwam vooral over als een Robot Chicken sketch en het personage voelde helemaal niet aan als de Boba Fett die we in de films, The Clone Wars en de comics leerden kennen.

Wat ander leuke punten zijn een gesprek tussen Obi-Wan en Qui Gon, en ook een gesprek tussen Obi-Wan en Yoda waarin Yoda laat weten dat hij Leia als Jedi wilde trainen, niet Luke. Leia was slim, zelfverzekerd, een doorzetter en al actief in de strijd tegen het kwaad, Luke was maar een heethoofd die zonder na te denken in situaties terecht kwam waar hij zich vervolgens weer uit moest zien te redden, nee Leia was in Yoda’s ogen een veel betere kandidaat.

En zo kan ik nog even doorgaan over dit geweldige boek, maar ik denk dat het inmiddels een beetje duidelijk wordt, het boek is verre van perfect, er zijn genoeg verhalen die niet geweldig zijn, maar ze zijn allemaal vermakelijk, het mooie van een anthologie als deze is dat je als lezer blootgesteld wordt aan een heleboel verschillende stijlen, bevalt een verhaal niet? Dan kun je het prima overslaan, er zijn meer dan genoeg andere verhalen waar je wel van zult genieten. Maar ik moet zeggen dat de goede verhalen zeker in de meerderheid zijn. Ik zou het boek iedereen dan ook van harte aanbevelen.

Zorg wel dat je tissues bij de hand hebt want er zijn een aantal verhalen die de gevoelige snaar weten te raken.

De complete lijst auteurs:
[column size=one_half position=first ]Gary Whitta
Christie Golden
Ken Liu
Griffin McElroy
Sabaa Tahir
Rae Carson
John Jackson Miller
Claudia Gray
Meg Cabot
Renée Ahdieh
Mur Lafferty
Chuck Wendig
Kelly Sue DeConnick en Matt Fraction
Paul Dini
Zoraida Córdova
Delilah S. Dawson
Daniel José Older
Wil Wheaton
Beth Revis
Pablo Hidalgo
[/column]

[column size=one_half position=last ]
Mallory Ortberg
Elizabeth Wein
Madeleine Roux
Jeffrey Brown
Kieron Gillen
Glen Weldon
Ben Acker en Ben Blacker
Adam Christopher
Nnedi Okorafor
Cavan Scott
Gary D. Schmidt
Ian Doescher
Paul S. Kemp
Jason Fry
Pierce Brown
Greg Rucka
Alexander Freed
Charles Soule
E. K. Johnston en Ashley Eckstein
Tom Angleberger[/column]

Met dank aan  Century Books voor het beschikbaar stellen van From a Certain Point of View voor deze review.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)