Boekreview: Finn’s Story

2.5 Score
Finn's StoryTitel
Jesse J. HollandAuteur
13 september 2016Releasedatum

Finn's Story CoverIn Finn’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Finn’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Finn zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de ontsnapping van BB-8, een groot gedeelte van de gebeurtenissen in het kasteel van Maz Kanata en zelfs het einde van de film compleet over.

Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met hier en daar een uitzondering, zo begint het boek een paar dagen voor de film, tijdens een eerdere missie van Finn en zijn team. Hier krijgen we iets wat een groot gemis was in de film, achtergrond informatie over Finn en zijn vrienden, door ons te introduceren aan zijn drie beste vrienden, Slip, Zero en Nines, en de manier waarop zij behandeld worden door de First Order wordt het een stuk duidelijker waarom Finn er vandoor gaat. Iets wat in de film bijna compleet uit het niets komt vallen.

Dit boek is jammer genoeg wel een stuk minder interessant dat het eerder uitgekomen Rey’s Story, daar krijgen we een goede blik in de gedachten van Rey, zien we hier en daar wat dingen die we niet in de film zagen en krijgen we vooral een beter beeld van tijdverloop. Waar in de film elke scene slechts een paar seconden na de vorige lijkt te gebeuren, krijgen we in Rey’s Story het gevoel dat het hele verhaal wat langer duurt. In Finn’s Story is dit echter niet het geval. Op het eerste hoofdstuk na zien we enkel en alleen de scenes uit de film, niets er tussen, en we krijgen zelfs amper een blik in Finn’s gedachten. Het boek geeft de lezer simpelweg niets nieuws. Het eerste hoofdstuk is leuk om te lezen en geeft Finn de motivatie die hij in de film mist, maar de rest is eigenlijk overbodig om tijd aan te besteden als je de film gezien hebt.

Het boek lezen als je de film niet gezien hebt is niet aan te raden, er wordt zo veel weg gelaten dat het moeilijk is om te begrijpen wat er gaande is, ook lijkt het verhaal compleet anders te eindigen doordat Finn tegen het einde bewusteloos raakt en dus geen idee heeft wat er daarna gebeurt. Door het boek op zichzelf te lezen krijg je een wat morbide idee over de gebeurtenissen.

Een pluspunt aan Finn’s Story zijn, net als bij Rey’s Story, de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard.

Stormtroopers komen in actie op Jakku - door Brian Rood

Stormtroopers komen in actie op Jakku – door Brian Rood

Finn, Rey en BB-8 op de vlucht voor Stormtroopers - door Brian Rood

Finn, Rey en BB-8 op de vlucht voor Stormtroopers – door Brian Rood

Finn vs Nines - door Brian Rood

Finn vs Nines – door Brian Rood

Alphabet Squadron is het eerste deel in de nieuwe trilogie van auteur Alexander Freed. Alphabet squadron speelt zich enkele maanden na Return of the Jedi af. De Emperor is dood, de tweede Death Star vernietigd en de overblijfselen van het leger zijn chaotisch opzoek naar wat de nieuwe staat van de Empire gaat zijn. Yrica Quell, een oud TIE piloot van de elite 204th TIE Fighter Squadron, ook bekend als Shadow Wing, bevindt zich in Traitor’s Remorse, een New Republic basis waar overgelopen Empire personeel geëvolueerd wordt voor eventuele incorporatie in het leger of de overheid van de New Republic. Yrica wordt gerecruteerd om een groep gevechtspiloten te leiden in een missie om Shadow Wing te vernietigen.

Yrica wordt gepaard met een groep kundige maar onfortuinlijke piloten die elk in een ander soort schip vliegen. Nath Tensent is een mysterieuze ex-Imperial die in een Y-Wing vliegt. Wil Lark is een getalenteerde piloot die niets liever wil dan, nu de Emperor verslagen is, terug keren naar huis, maar hij wordt keer op keer terug het gevecht en zijn A-Wing in getrokken. Chass na Chadic is een koppige B-Wing piloot met een voorliefde voor muziek die niets tussen zichzelf en haar doel in laat staan. Kairos is een mysterieuze en meedogenloze piloot die altijd schuil gaat achter haar unieke helm en een U-Wing bestuurt.

Elk van deze piloten heeft een nare voorgeschiedenis waar we langzaamaan het een en ander over te weten komen terwijl ze elkaar leren kennen en uitvinden hoe ze samen als een eenheid moeten functioneren. Zo hebben Wil, Chass en Nath een persoonlijke reden om Shadow Wing te vernietigen. Freed is tot zover altijd goed geweest in het schrijven van personages en de emotionele baggage die zijn personages met zich meedragen en dat is ook hier zeker aan de orde.

Ook buiten het squadron hebben nieuwe en bekende personages grote en interessante rollen. Zo is de spion Caern Adan, wie Yrica inlijft voor de New Republic, een interessant figuur, een voormalig journalist die het zijn missie gemaakt heeft om Shadow Wing uit te roeien. Ook zijn droid IT-O, een voormalig Imperial Interrogation Droid, is een erg leuk concept. Ook komt Hera Syndulla om de hoek kijken wanneer Alphabet Squadron op haar schip gestationeerd wordt.

Gedurende het boek verspringt het perspectief tussen de verschillende personages maar het wordt nooit verwarrend doordat de personages erg van elkaar verschillen. Wat hierbij ook helpt is het feit dat het boek overal de tijd voor neemt. Doordat dit het eerste boek in een trilogie is besteed Freed veel tijd aan het uitdiepen van de personages en de tijdsperiode waar we ons in begeven.

Iets waar in het boek wel weinig aandacht aan besteedt wordt is Shadow Wing, hoewel ze een rol in het verhaal spelen zien we weinig van hun kant en dat komt omdat Alphabet Squadron een cross-over met een Marvel stripserie is. De vijfdelige TIE Fighter mini-serie, geschreven door Jody Houser en geïllustreerd door Rogê Antônio, gaat over de piloten van Shadow Wing en geeft ons meer inzicht in hun leven. Er zijn zelfs een aantal pagina’s van TIE Fighter #1 in het boek ingevoegd om de lezer aan te sporen om daar meer informatie te gaan opdoen.

De schrijfstijl van Freed is erg prettig, hoewel hij overal goed de tijd voor neemt leest het 408 pagina’s tellende boek wel vrij vlot weg. Waar Freed ook wel in slaagt is het overzichtelijk en begrijpelijk houden van de ruimtegevechten, die zijn in tekst lang niet altijd makkelijk te volgen, maar Freed houdt het vrij overzichtelijk. Gelukkig speelt het boek zich niet alleen in de cockpits van gevechtsvoertuigen af en spenderen we een groot gedeelte van de tijd op plekken die leuker zijn voor mensen die ruimtegevechten minder interessant vinden. Hoe dan ook zou ik zeggen dat de focus van dit boek vooral op de hoofdpersonages en hun emotionele baggage ligt en Freed slaagt er uitstekend in om de lezer een band te laten voelen met de piloten van het nieuw in het leven geroepen Alphabet Squadron. Op naar deel twee!

is een Making of boek in een nieuw jasje. Het is niet hetzelfde format als de Making of boeken van J.W. Rinzler, wat in geenszins een slecht feit is. Dit boek is geschreven en van foto’s voorzien door Rob Bredow, de Visual Effects Supervisor en Co-producent van Solo: A Star Wars Story. Bredow is voor Industrial Light & Magic (ILM) van begin tot einde betrokken geweest bij de productie van de film en is in die capaciteit foto’s gaan maken op de set. Hij maakte foto’s van allerlei dingen die voor zijn collega’s die niet op de set waren belangrijk konden zijn als referentie materiaal. Maar naast sets en kostuums liet hij zijn camera ook regelmatig door zijn artistieke hand leiden, wat een grote hoeveelheid candid foto’s van de cast en crew opleverde. Met toestemming en aanmoediging van Lucasfilm president Kathleen Kennedy heeft Bredow een selectie uit zijn 23,953 foto’s gemaakt en deze samengesteld in een boek waarbij hij vanuit zijn perspectief vertelt over de productie van de film en de avonturen die hij en zijn collega’s gaandeweg beleefde.

Making Solo is op de eerste plaats een fotoboek, hoewel er op bijna elke pagina tekst te vinden is stelen de foto’s de show. Van landschapsfoto’s van de Italiaanse Dolomieten, schaduwrijke urban composities in de indrukwekkende hallen van de Fawley Elektriciteitscentrale in Engeland tot foto’s van crewleden die gereedschap door de woestijnachtige gebieden van het eiland Fuerteventura sjouwen. De foto’s van Bredow zijn stuk voor stuk adembenemend. Niet alleen zijn de foto’s op technisch gebied perfect, ook de onderwerpen zijn geweldig. Bredow deelt niet alleen sets zoals we die in de film zagen of diezelfde sets vanaf de andere kant waar we de movie making magic, zoals de grote projectieschermen die het uitstrekkende landschap achter de ramen van Dryden’s jacht tevoorschijn toveren, aan het werk zien maar hij deelt ontzettend veel foto’s van gewone momenten op de set. Foto’s van crewleden die aan het werk zijn en geen idee hebben dat er een foto gemaakt wordt. Zoals Joonas Suotamo die in vol Chewbacca kostuum in de Millennium Falcon set tegen een muur leunt terwijl hij op zijn telefoon bezig is. Castleden die aandachtig naar de aanwijzigingen van Ron Howard luisteren of gewoon met elkaar in gesprek zijn tijdens een rustmoment. Bredow heeft uitstekend zijn best gedaan om het dagelijkse gevoel op de set van een Star Wars film met de lezer te delen en daar horen ook de helikopter piloten bij die apparatuur en mensen heen en weer vliegen, schilders die sets verfraaien en digitale kunstenaars die video en audio effecten in elkaar zetten. Van elk van deze mensen krijgen we hun natuurlijke omgeving en gedrag te zien, er zijn amper geposeerde foto’s in Making Solo te vinden wat de lezer oprecht het gevoel geeft mee te maken hoe het er tijdens de productie aan toe ging.

Naast foto’s komen er ook de nodige concept art stukken en 3D renders voorbij, wat mij ook altijd uitermate interesseert. Het is altijd indrukwekkend om te zien hoe opnames die op een set gemaakt zijn samengevoegd worden met digitale assets en hoe die assets opgebouwd zijn. In het begin vertelt Bredow hoe hij met een cameraman en helikopterpiloot door de Dolomieten vloog om de achtergrondbeelden op te nemen die voor de treinkaping op Vandor gebruikt zijn, hij vertelt met geuren en kleuren hoe ze uitstippelden hoe ze zouden vliegen, waar de camera naar zou kijken en hoe het was om die hele actie scene min of meer zelf te beleven. Daarnaast krijgen we ook een geweldig overzicht van de route die genomen is om foto’s te maken om een driedimensionale digitale representatie van de bergen te maken en zien we een mooi plaatje wat exact laat zien waar elk van de duizenden referentiefoto’s genomen is. Ook de digitale detailweergaven van de verschillende soorten gewrichten die in het lichaam van L3-37 gebruikt worden met aanduidingen van hoe deze gewrichten werken is erg interessant.

Bredow is er uitstekend in geslaagd om een boek te maken dat onmiskenbaar geschreven is door iemand die echt bij de productie betrokken was en niet enkel van buitenaf observeerde. Ook deinst hij niet terug om het complete process te vertellen en geeft zo ook de nodige aandacht aan Phil Lord en Chris Miller. Het regisseursduo dat de film midden in de productie verliet is het onderwerp van verschillende foto’s en verhalen die met ons gedeeld worden.

In de introductie geeft Bredow aan dat hij als kind geïnspireerd werd door een behind the scenes foto waarin te zien is hoe Dennis Muren een AT-AT positioneert tijdens een stop motion sessie. Bredow wil met dit boek hetzelfde bereiken bij nieuwe lezers als wat die foto met hem bereikte: interesse wekken en mensen inspireren om prachtige dingen te maken.

Zoals we van dit soort boeken van Abrams gewend zijn is het een boek van groot formaat en van een uitstekende kwaliteit. De ruim 250 pagina’s met honderden, veelal groot formaat, foto’s zijn geweldig om met enige regelmaat nog eens door te bladeren en dit boek zal dan ook bij menig fan op de koffietafel of het bureau liggen.

Het is dan ook een echte aanrader voor fans van de film, maar ook mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het leven achter de schermen van grote filmproducties zullen smullen van wat dit boek te bieden heeft.

speelt zich 7 jaar voor The Phantom Menace af en neemt ons mee op een avontuur van Qui-Gon Jinn en zijn 17 jaar oude Padawan Obi-Wan Kenobi. Het is geweldig om deze personages hier opnieuw te leren kennen in een tijdsperiode waarin de dynamiek tussen hen heel anders is dan tijdens The Phantom Menace. Er valt nog ontzettend veel over deze twee Jedi te leren en Claudia Gray slaagt uitstekend in het uitdiepen van deze twee geliefde personages.

Gray opent het boek midden in een avontuur. Qui-Gon en Obi-Wan rennen in het onderkomen van een Hutt voor hun leven en weten ternauwernood te ontsnappen, waarna hun leven pas echt op zijn kop gezet wordt. Qui-Gon krijgt na hun terugkomst van de Jedi Council een hele lastige keuze voorgeschoteld maar nog voor hij dit vraagstuk goed op zich heeft kunnen laten inwerken worden hij en Obi-Wan naar de planeet Pijal gestuurd. Hier wordt het leven van de kroonprinses bedreigd door een terroristische organisatie. Jedi Master Rael Averross, voormalig Padawan van Jedi Master Dooku is jaren eerder aangesteld als tijdelijk waarnemer van de planeet. De kroonprinses was na het overlijden van haar ouders te jong om de troon te betreden en Rael heeft haar taken grotendeels waargenomen terwijl hij haar alles leerde dat ze moet weten om een goede koningin te worden. Nadat de acties van de terroristengroep echt gevaarlijk begonnen te worden verzocht Rael Qui-Gon om langs te komen. Aan hem en zijn Padawan de taak om de groep op te sporen en daarmee de prinses te redden.

De band tussen Qui-Gon en Obi-Wan is nooit geweldig geweest, en het verzoek van de Jedi Council zorgt voor nog meer spanning tussen de twee. Gedurende hun nieuwe missie worden zij continu geconfronteerd met hun verschillen en verleden en moeten ze beiden diep in hunzelf en elkaar kijken om elkaar beter te leren begrijpen.

We leren in Master & Apprentice niet alleen over de band tussen Qui-Gon en Obi-Wan, maar het verhaal wordt regelmatig onderbroken door flashbacks naar Qui-Gon’s jonge jaren als Padawan van Master Dooku. Hoewel Dooku zelf geen grote rol heeft zien we wel hoe Qui-Gon zich aanpast van zijn leven als Youngling naar Padawan van een van de bekendste Jedi Masters in de Jedi Order. We zien hoe zijn voorganger, Rael, hem onder zijn hoeden neemt en hem wegwijs maakt in zijn nieuwe wereld. We krijgen in deze flashback een mooie kijk in de vriendschappelijke band tussen twee jonge Jedi die ontzettend van elkaar en hun meester verschillen.

In tegenstelling tot eerdere boeken die op eenzelfde manier het hoofdverhaal onderbraken met andere verhalen, is dat in dit boek zeker niet storend, zowel het hoofdverhaal als deze onderbrekingen zijn erg interessant, maar geen van beide trekt de aandacht weg van de ander en ze hangen nauw genoeg samen dat ze elkaar enkel versterken.

Ook introduceert Gray ons aan de twee juwelensmokkelaars, Rahara Wick en Pax Maripher. De twee raken gaandeweg betrokken bij de missie van onze hoofdpersonen en helpen ze verder. Maar het zijn geen wegwerppersonages die enkel gebruikt worden om het verhaal voort te helpen. Gray heeft beide personages een hartverscheurend achtergrondverhaal gegeven. We krijgen genoeg van hun geschiedenis te horen om meer te willen weten zonder dat ze het verhaal overschaduwen, maar die twee zijn wat mij betreft meer dan interessant genoeg om in de toekomst een eigen boek of comic waard te zijn.

Gray’s schrijfstijl komt in dit boek aardig overeen met haar eerdere Star Wars boeken en ook het niveau is vergelijkbaar en kan zich uitstekend meten aan een boek als Bloodline. Het is een echte “page turner” die op geen moment oninteressant of saai wordt.

Na het lezen van Master & Apprentice kan ik niet anders dan met heel mijn hart hopen dat Claudia Gray de kans krijgt om nog veel meer verhalen over de jonge jaren van Qui-Gon en Obi-Wan voor ons te schrijven.

Toen dit voorjaar werd aangekondigd dat de Duitse uitgeverij Taschen (wereldwijd bekend om hun bijzonder fraaie -en grote- boeken) met een Star Wars release bezig was waren de verwachtingen direct hooggespannen. Dit zou weleens een van de meest ultieme naslagwerken kunnen opleveren.

Afgelopen week was het dan zover: dit gigantische werk (7,5 kilo zwaar en 33 x 7 x 48 centimeter groot) werd afgeleverd. Achterin bij de credits nog een leuke verrassing (de auteur heeft twee van mijn interviews gebruikt waardoor ik alweer voor de 5e keer in een naslagwerk vermeld sta) en je zou zeggen: geef maar een dikke 10 en we praten nergens meer over, toch?

Het is een boek dat je meeneemt naar het begin jaren 70 toen George Lucas American Graffiti maakte en de eerste ideeën voor Star Wars ontstonden. Aan de hand van de mooiste ontwerpen, tekeningen, stills, behind-the-scenes foto’s en posters ga je vervolgens chronologisch door de trilogie heen waarbij ook speciale aandacht is voor The Holiday Special, de twee Ewok films én de Ewok en Droids animatieseries (wat gezien het feit dat dit alles vaak genegeerd wordt een enorm pluspunt is). Het grootste gedeelte van het boek is dan ook visueel. Door het enorme formaat komen de grote afbeeldingen (vaak fullpage) beter dan ooit tot hun recht. Is er ook wat te lezen? Zeker: naast het voorwoord van George Lucas bevat het ook twee exclusieve interviews met hem wat ook een van de sterkste punten is van deze uitgave.

Het is duidelijk dat in de afweging afbeeldingen versus tekst het eerste de prioriteit heeft gekregen. Zoals ik hierboven al zei is dit logisch, maar qua informatie zal dit boek absoluut niet de boeken in gaan als ultiem. De afgelopen 20+ jaar zijn er op dat gebied veel verschenen (men kan spreken van een oververzadiging) en de drie Making Of boeken van J.W. Rinzler staan op eenzame hoogte.

Die oververzadiging is op het visuele stuk ook te merken aangezien veel foto’s en tekeningen al eerder zijn gepubliceerd. Een mooi voorbeeld zijn de ontwerpen van Ralph McQuarrie. Deze mogen natuurlijk niet ontbreken maar zijn complete werk is twee jaar geleden al uitgebracht. Voor ‘de verzamelaar die alles heeft’ zal het dus weleens overkomen als oude wijn in nieuwe zakken. Desondanks is er op fotogebied meer dan genoeg nieuws te vinden waardoor ook completisten verrast kunnen worden.

Een waardering aan dit boek geven is een echte hersenkraker. Ultieme naslagwerk? Ja en nee. Visueel is het absoluut een van de 5 beste maar informatief verre van. Een eyecatcher? Absoluut. Taschen heeft Star Wars de ‘coffeetable book treatment’ gegeven en liefhebbers hiervan zullen smullen. € 150 en ‘een dikke 10’ waard? Dat hangt bij dit boek meer dan ooit af van van wat je al hebt en wat je zoekt. Wat in ieder geval geconcludeerd mag worden is dat na deze release de ‘original trilogy naslagboekwerkmarkt’ nu écht verzadigd is. Tijd voor dit soort stoeptegels die de prequels eens goed onder handen nemen. Een mooie taak voor Taschen?