Boekreview: Doctor Aphra

Titel: Star Wars: Doctor Aphra
Auteur: Sarah Kuhn
Publicatiedatum: Comic: 25 maart 2015 | Audio: 21 juli 2020 | Script boek: 6 april 2021
4

Doctor Aphra Audio Cover

Doctor Aphra Audio CoverStar Wars: Doctor Aphra van Sarah Kuhn is een hervertelling van Aphra’s eerste comic avontuur, maar dan in de vorm van een audio drama en een script boek. Doctor Chelli Lona Aphra maakte in 2015 haar debuut in Darth Vader #3 van Kieron Gillen en won gelijk de harten van menig fan. En omdat dit een hervertelling van het eerste Aphra verhaal is kun je zonder de comics gelezen te hebben in de audio of boek variant van het verhaal duiken.

Het verhaal speelt zich af tussen A New Hope en The Empire Strikes Back, Doctor Aphra is een archeoloog die zich vooral gespecialiseerd heeft in oude wapens. Ze is niet zozeer geĂŻnteresseerd in het opsporen van deze wapens om ze in een museum tentoon te stellen, ze is er meer op uit om ze zelf te gebruiken of te verkopen. Een antiek wapen dat niet gebruikt wordt is immers doodzonde. Terwijl Aphra de 0-0-0 droid matrix steelt en probeert te activeren wordt ze gevonden door Darth Vader die haar kundigheid wat betreft het opsporen van onvindbare dingen nodig heeft om er achter te komen waar de piloot die de Death Star opgeblazen heeft zich bevindt. Gedurende die missie komt ze van alles te weten dat haar leven in gevaar brengt.

Het verhaal speelde zich oorspronkelijk af in Darth Vader #3-15 en #20-25 en Star Wars #13-14 en #16-19. De adaptatie van Kuhn volgt hetzelfde verhaal maar met het verschil dat we de gebeurtenissen volgen vanuit Aphra’s perspectief, gebeurtenissen waar Aphra niet bij aanwezig was worden overgeslagen, en momenten waar Aphra buiten beeld was in de comic worden hier toegevoegd. Belangrijke kanttekening is wel dat dit niet enkel een vertelling is van de gebeurtenissen waar Aphra bij aanwezig was, maar een vertelling van die momenten door Aphra. En als er iemand een onbetrouwbare verteller is, dan is dat Aphra wel. Het is vanaf het begin duidelijk dat ze het verhaal vertelt en opneemt voor iemand anders, gedurende haar verhaal maakt ze geregeld opmerkingen en herinneringen aan om gedeeltes later aan te passen of te verwijderen, om minder sentimenteel over te komen bijvoorbeeld.

Doctor Aphra Script boek Cover
Doctor Aphra Script boek Cover

Het feit dat we in deze hervertelling alleen Aphra’s perspectief, met de toevoeging van haar gedachtengang, meekrijgen is een verfrissende kijk op het verhaal en diept het op een hoop vlakken een stuk verder uit. Maar het zorgt ook voor wat verwarrende punten als je de comics niet gelezen hebt omdat er af en toe wel gerefereerd wordt naar scenes die hier weggelaten zijn omdat Aphra er niet aanwezig was, wat zonder die scenes te kennen soms wat vraagtekens oproept. Maar het is niets dat het verhaal breekt of waar je te lang bij zult blijven hangen.

Een interessante toevoeging aan het verhaal zijn flashbacks naar Aphra’s verleden. In de comics wordt meermaals gerefereerd naar een romantisch verleden tussen Sana Starros en Aphra, en Kuhn heeft een stel flashbacks naar hun tijd aan de Universiteit van Bar’leth toegevoegd waarin we zien hoe de twee elkaar ontmoette en hoe hun relatie eruitzag.

Darth Vader #3 cover
Darth Vader #3 cover

In 2015 was dit verhaal in de comics ook waar we voor het eerst kennis maakten met 0-0-0 en BT-1, de moordlustige R2 en 3PO bootlegs die mijn aandacht in de comics niet helemaal konden grijpen. Ik vond ze altijd maar wat over the top en te overduidelijk een mirror-universe R2 en 3PO. Maar in  deze variant van het verhaal spreken ze me veel meer aan, de stemacteur van Trip, Sean Kenin, geeft het personage een leukere spin met een geweldige komische timing en intonatie. Dat brengt ons ook bij het punt van de cast, Doctor Aphra is een audio drama, wat betekend dat het verhaal door een complete cast opgevoerd wordt. Naast Emily Woo Zeller, die het grootste gedeelte van het verhaal draagt en wat mij betreft een perfecte Aphra neerzet, lenen ook bekende en minder bekende namen als Jonathan Davis, Sean Patrick Hopkins, Sean Kenin, Nicole Lewis, Carol Monda, Euan Morton, Catherine Taber en Marc Thompson hun stemmen aan de productie. Gepaard met de nodige geluidseffecten zetten ze samen een vijf en een half uur durend schouwspel neer waar menig Star Wars fan van zal kunnen genieten.

We hebben het hier over één verhaal dat in drie verschillende mediums beschikbaar is, de comics, het audio drama en het script boek. Welke van de drie is de ultieme versie? Welke is beter dan de rest? Dat is een lastige vraag. Zoals eerder vermeld vertellen de comics het verhaal anders dan het audio drama en bijbehorende script boek, dus zowel de comics als de hervertelling lezen geeft de complete ervaring. De toevoeging van Aphra’s verleden is wat mij betreft ook een must read/listen voor mensen die Aphra een interessant personage vinden. Het audio drama en het script boek zijn bijna identiek, elk woord dat in het audio drama gesproken wordt staat in het boek vermeld, maar het boek bevat ook regieaanwijzingen die behulpzaam zijn bij het ontbreken van geluidseffecten, maar die ook iets meer informatie geven over gedachtes en motivaties van de personages. Ook is de dramatis personae aan het begin van het boek waarin Aphra kleurrijk commentaar geeft op de personages erg vermakelijk. Simpelweg één van de twee varianten consumeren is genoeg om het hele verhaal mee te krijgen, maar het audio drama luisteren terwijl je tegelijk het script meeleest is wat mij betreft de ultieme ervaring in dit soort gevallen, beide ondersteunen elkaar en maken het een sterkere ervaring.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Doctor Aphra voor deze review.

Audio