Boekreview: Darth Bane trilogy

[Star Wars Legends] Boekreview: Darth Bane trilogy

Darth Bane TrilogyTitel
Drew KarpyshynAuteur
26 september 2006, 26 december 2007, 8 september 2009Releasedatum

Boekreview: Darth Bane trilogy

Deze recensie is geschreven door ons communitylid Marko. Marko, bedankt voor je bijdrage!

Two there are; a master and an apprentice. One to embody the power and one to crave it. De voor Star Wars fans bekende mantra van de Sith. Er was echter een tijd in het Star Wars universum dat de Sith heel anders georganiseerd waren…

Drew Karpyshyn is in eerste instantie game designer en schreef zo onder andere de dialogen voor de game Star Wars: Knight of the Old Republic en Mass Effect (beiden ontwikkeld door BioWare). Hij maakte een uitstapje om de trilogie te schrijven over de opkomst en lotgevallen van Sith Lord Darth Bane.

Darth Bane trilogy

Om maar met een conclusie te beginnen. Deze serie is voor iedere liefhebber van de Sith, the Dark Side of gewoonweg de geschiedenis van het Star Wars een regelrechte aanrader. Sterker nog; het is aan te raden aan iedereen die wel eens een science fiction of fantasy boek leest.

Het boek begint ongeveer 1000 jaar vóór de originele trilogie op de planeet Apatros op het moment dat Bane nog Dessel heet en als mijnwerker op Cortosis werkt – net zijn gewelddadige vader. Door zijn affiniteit met de Force wordt hij echter al snel door een Sith Lord uitgenodigd op Korriban. Dessel komt in opleiding bij de Sith, maar trekt al gauw zijn eigen plan en zoekt zijn wijsheid onder andere in een oude Sith holocron. Dit leidt tot een gebeurtenis die gevolgen heeft voor de toekomst van de Sith. Darth Bane introduceert de Rule of Two, welke inhoudt dat er in het universum slechts plaats is voor twee Sith die zich verhullen in schaduwen om zo in alle rust aan de ondergang van de Jedi te werken. Zodoende gaat Darth Bane op zoek naar een force krachtige leerling die hij, min of meer toevallig, vindt. Zannah wordt door Bane geadopteerd als jong meisje en groeit uit een meedogenloze Sith. Uiteraard is er maar plaats voor Ă©Ă©n meester wat leidt tot een onvermijdelijke confrontatie tussen Zannah en Bane.

Bane en Zannah

Eigenlijk had de serie Bane en Zannah kunnen heten, aangezien twee van de drie boeken over zowel Bane als zijn leerling Zannah gaan. Het grote verschil met de films en meeste andere boeken is dat dit boek volledig uit het perspectief van de bad guys, de Sith, wordt verteld. Over de geschiedenis van de Sith wordt veel beschreven. Dit biedt zeer interessante informatie die wordt gecombineerd met een verhaal met een goede vaart en idem karakterontwikkeling. Van de hoofdrolspelers althans. Een punt van kritiek is de veelal magere karakterisering van de overige figuren. Dat hoeft niet te storen, voor literair verantwoord drama zal bijna niemand een Star Wars boek ter hand nemen en met de protagonisten valt meer dan genoeg te beleven. In het eerste boek maak je de ontwikkeling van Bane tot Sith Lord mee, in het tweede boek de volgroeiing van Zannah en de uitdagingen die het duo aangaat om zich schuil te houden. In het derde boek gaat het over de onvermijdelijke clash tussen leerling en meester.
De actie scenes zijn levendig beschreven en de Jedi worden ondanks de focus op de Sith ook goed neergezet en niet (allemaal) afgescheept als rechtgeschapen nitwits, alhoewel deze serie je de Jedi manieren ook wel in een ander licht doen plaatsen. Er komen in het verhaal voldoende nieuwe elementen, ruimteschepen en planeten voor om het voor de Star Wars fan interessant te houden. Al met al een sterke serie die een nieuw licht werpt op de onbelichte geschiedenisboeken van de Sith en simpelweg een heerlijk avontuur met nieuwe figuren binnen de Star Wars Legends.